Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 10 Tips & Trix


Flyfisherman
 Share

Rekommendera Poster

Samling med 20 Tips: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.654178/tips-windows-10
som tar upp:

  1. Ge datorn flera skrivbord
  2. Så delar du skärmen i fyra delar
  3. Kom åt dina kompisars wifi-lösenord
  4. Skydda din router mot Wi-Fi Sense
  5. Spara pengar på mobildata
  6. Ange vad som är mobilt
  7. Göm reklamen när du surfar
  8. Anteckna direkt på sajten
  9. Spara artiklar för senare läsning
  10. Gratisprogrammet som spela upp dvd
  11. Bästa alternativet till Media Center
  12. Verktyget som fixar appkrånglet
  13. Stäng av tjatiga meddelanden
  14. Genvägen till Kontrollpanelen
  15. Hitta dina förlorade dokument
  16. Skaffa en roligare profilbild
  17. Ändra language in das computadora
  18. Lägg till flera klockor
  19. Ställ in tiden automatiskt!
  20. Koppla Windows 10 till Iphone och Android
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Postad (redigerade)

 

Eforum: Guide - Logga in i Windows automatiskt utan att ange lösenord

 

Fyll gärna på den här tråden med tips & trix och annat nyttigt.

Mvh :)

 

Brabra. Men hur gör man för att få det att funka även efter återgång från "Hibernation" ? Energisparläge?

 

Hittade själv :)

 

Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Energialternativ\Systeminställningar

Avbocka "Kräv lösenord vid uppvaknande.

Redigerad av svewik
  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Om man idag tittar i Eforums startsidas högerspalt så ser man ytterligare tips, inte bara på att snabba upp sitt Windows 10:

http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.649816/windows-10-snabbare-dator?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+PcFrAlla-Nyheter+%28PFA%3A+PC+f%C3%B6r+Alla+-+Nyheter%29

 

PC för Allas s.k. artiklar är ofta rätt kortfattade men jag vill ge en eloge till de PC för alla-skribenter som skriver guider, som den ovanför t ex, för deras pedagogiska upplägg med bilder som underlättar förståelsen.

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Hur man slipper oönskade omstarter pga Windows-uppdateringar

 

PC för Alla har idag följande tips:

 

Trött på att Windows 10 automatiskt startar om när den har hittat en uppdatering?

...

Systemet har en tendens att automatiskt starta om för att installera uppdateringarna, och gör det gärna mitt i något annat vi håller på med.

Allra värst är att det kan hända under en kaffepaus eller liknande – ena stunden har du webbläsare och olika dokument öppna och kilar iväg en stund, när du kommer tillbaka är allt borta och datorn har startat om.

 

Beskrivning på hur man gör: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.676670/windows-10-startar-om-uppdatering

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Flyfisherman

Återställningspunkt

 

Skapa återställningspunkt för Windows 10 - Guide: http://www.ingos.se/index.php?page=%C3%A5terst%C3%A4llningspunkt

 

Microsoft: återställa datorn från återställningspunkten: https://support.microsoft.com/sv-se/help/12415/windows-10-recovery-options

Återgå till det tidigare, (då datorn fungerade som den skall?).

 

Att skapa en systemåterställningspunkt bör man ibland göra som ren säkerhetsåtgärd; innan nya drivrutiner installeras eller om man installerar en ny programvara/hårdvara som kanske sedan visar sig ha negativ effekt på ens system och man kan ibland ha svårt att få bukt med.

Mvh

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...
Flyfisherman

Windows 10 Creators update - Kontrollpanelen

 

Finns några saker som skiljer mot föregående Windows 10. Bl.a. så kommer man inte längre åt Kontrollpanelen som tidigare genom att högerklicka på Start. Microsoft har en strävan mot att allting i framtiden skall skötas via Inställningar och detta är nog deras första steg att avveckla Kontrollpanelen.

Jag har läst nånstans att anledningen visst skall vara att kunna minska på källkoden och göra Windows nån MB mindre och/eller mindre appar att hålla på med för utvecklingsteamen....? Nåja det är spekulationer.

 

Dock finns olika vägar runt:

 

1. Klicka Start (eller på Sök) och skriv bara rakt av: kontrol (räcker så).

I listan som kommer upp kan man antingen köra Kontrollpanelen som vanligt eller högerklicka på Kontrollpanelen och välj 'Fäst på Start' sedan kan man skrolla ned i startlistan och dra upp Kontrollpanelen till mer lämplig position på Startfältet.

Obs! Detta fungerar också på alla tidigare Windows 10 versioner.

 

2. Man kan välja att fästa den på Aktivitetsfältet också alt. via att 'Öppna sökväg' välja att skapa en genväg på skrivbordet, men det ser jag personligen ingen vits med.

 

3. Det finns fler vägar naturligtvis, men jag redogör for den enklaste och bästa vägen som jag tycker enligt alt. 1.

Om någon har bättre tips så fyll på om detta.

Mvh

 

Ps. Detta betyder också att en del av mina tidigare instruktioner och guider kanske blir svåra att följa om man inte vet hur man kommer åt Kontrollpanelen. Ds.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...