Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hur man slipper oönskade omstarter pga Windows-uppdateringar


Cecilia

Rekommendera Poster

PC för Alla har idag följande tips:

 

Trött på att Windows 10 automatiskt startar om när den har hittat en uppdatering?

...

Systemet har en tendens att automatiskt starta om för att installera uppdateringarna, och gör det gärna mitt i något annat vi håller på med.

Allra värst är att det kan hända under en kaffepaus eller liknande – ena stunden har du webbläsare och olika dokument öppna och kilar iväg en stund, när du kommer tillbaka är allt borta och datorn har startat om.

 

Beskrivning på hur man gör: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.676670/windows-10-startar-om-uppdatering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta var ett välkommet tips. Jag "visste" att det borde gå att lösa på nåt sätt, men bara inte hur.
Denna ibland enerverande sak, särskilt som man kanske har något viktigt uppe och inte sitter vid datorn på några timmar eller längre, men man har den fortfarande på med program igång... det har stört mig fler än en gång.

Stort + för detta.

post-73434-0-00149400-1487971112.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Jag har testat PC för Allas råd men när jag kommer till slutet och ska inaktivera omstarter så finns inte alternativet Inaktivera utan bara Aktivera. När jag tittar närmare där står det att de oönskade omstarterna (reboot) redan är inaktiverade den 4e januari i år. Och detta går inte att ändra på! Är less på dessa omstarter. Och  idag t.ex. startade datorn om under mina s.k. aktiva timmar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, Vattentornet säger:

Jag har testat PC för Allas råd men när jag kommer till slutet och ska inaktivera omstarter så finns inte alternativet Inaktivera utan bara Aktivera. När jag tittar närmare där står det att de oönskade omstarterna (reboot) redan är inaktiverade den 4e januari i år. Och detta går inte att ändra på! Är less på dessa omstarter. Och  idag t.ex. startade datorn om under mina s.k. aktiva timmar!

Är du säker på att det var på grund av en uppdatering?

Finns det en installerad eller misslyckad uppdatering i uppdateringshistoriken?

Jag föreslår att du fortsätter i din befintliga tråd om dina omstarter: https://eforum.idg.se/topic/355181-datorn-startar-plötsligt-om/

Detta är väl mer tänkt att vara en tipstråd än en felsökningstråd för alla som har problem med Windows-uppdateringar eller oönskade omstarter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte heller göra några ändringar på den platsen. Får upp en ruta där det står att mitt användarkonto inte har behörighet att göra några ändringar. Inloggad som admin. Som användarkonto på platsen står det SYSTEM. Provade att ändra det men det gick inte. Undrar om det är så att man måste logga in med Windows Adminkonto? I så fall är tipset ganska meningslöst. Är ju i.o.f.s. inte första gången när det gäller PC för Alla.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, Vattentornet säger:

Datorn fungerade utmärkt innan den stora Windows10uppdateringen skedde i december. 

 

I din andra tråd skriver du att du har satt aktiva timmar till 08.00-11.00 och datorn startade om 11.50. Det är inget konstigt med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tipset från PC för Alla är nästan ett år gammalt och efter det har det kommit två stora Windows-uppdateringar, vilka kan ha ändrat en del så att tipset inte längre stämmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...