Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny iMac 21,5 i5 Retina


iPelle

Rekommendera Poster

När jag i förra veckan köpte ny iMac 21,5 i5 med Retina märkte jag en del förändringar, bland annat under volymknappen i menyraden finns numera en lista där grannarnas Wi-Fi  Apple TV dyker upp om dom ligger för nära din egen lägenhet om du bor i en Comhemfastighet som jag. Antal grannars Wi-Fi varierar, de mesta jag sett är 4 samtidigt. Dom poppar upp, stannar ett tag innan dom försvinner.

Applesupportern misstänkte att någon kommit åt min routers lösenord, så jag ringde Comhem som enkelt kunde se om andra har loggat in på mitt Wi-Fi, men det fanns ingen.

Comhem berättade att moderna datorer med modernt Wi-Fi har så starka signaler så dom jäser över till grannars Wi-Fi som ger utslag på mitt Wi-Fi men inte så pass mycket så det slår ut andras nätverk. Kan vara bra att veta, ifall att ni undrar.

 

 

 

 

Skärmavbild_2018-02-06_kl__14_26_13.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Jo så är det. Det är dock inget Comhem- eller Apple-specifikt. Jag ser just nu 17st wifi i 2.5 o 5Ghz-banden. (vilket jag gör med mina Linux o Windows PC också) Routrarna är oftas så smarta att trots att man delar samma frekvens så letar den upp den starkaste lediga signalen och "låser" den för dig, det finns många "platser" inom en frekvens. Så länge man har lösenordsskyddat med ett unikt relativt starkt lösenord så kommer ingen av misstag in på ditt wifi. Men det finns inget som hindrar en hackarintresserad att försöka gissa ditt lösenord och på så sätt ta sig in på ditt wifi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...