-
Liknande Innehåll
-
Av Fredric Andersson
Hej!
Jag har en förfrågan, jag ska göra en sökmotor med att du fyller i en vikt, Te:x 3 Kg som visar ett pris, Tex: 300 kr.
Jag får den endast att funka med jämna tal, dvs 1,2,3 osv. Om jag skriver in 3,3 Kg så visar den fortfarande 300 kr.
DÅ vill jag att den ska visa nästa cell som är på 4 Kg som kostar 350 kr.
Hur får jag Letarad funktion att leta i nästa cell om talet är ojämt?
// Fredric
-
Av Macke Mot
Hej alla duktiga människor,
Jag har ett problem med flera excel ark där jag vill söka efter information och presentera den på sida 2. Jag vill exvis leta upp ett artikelnummer baserat på en referens, nu till det krångliga det fungerar för det mesta men vissa referenser returnerar #saknas fastän de finns. Har lyckatskonstatera att minsta lilla redigering i kolumnen med referensvärdet gör att jag hittar på artikelnummren. Tex sist nu så körde jag bara f2 och direkt efter det enter och mina formler returnerade värdet, finns det några knep för att få till detta på ett enklare sätt ?.
formler jag använder för att returnera värdet i blad 1 till blad 2 är
Letarad
=index(tabell1[artnr];passa(b2;tabell1[referens];0))
fritt taget ur huvudet vill säga och det fungerar oftast men beroende på något som jag inte förstår i formateringen i grunddatan så fungerar inte alla rader i vissa kalkylblad.
-
Av ulfkennet
Hej,
Jag är ny här så jag hoppas att jag gör rätt.
Jag har två dokument med ca 100 000 rader i varje. Även ca 20 kolumner i varje dokument med olika info.
I dokument 1 har jag infon:
Landsnummer och Produkt. Men jag saknar vem som är ansvarig säljare.
I dokument 2 har jag infon:
Landsnummer, produkt och säljare.
Jag vill göra alltså ha ansvarig säljare i dokument 1 givet att båda variablerna Landsnummer och produkt stämmer.
Bifogat fil.
Fråga.xlsx
-
Av PatTheCat79
Hej,
jag har ett problem i excel som jag får gråa hår över. Har bifogat en fil som åskådliggör detta. I cellerna A5:C11 finns datan som ska användas. I cellerna F5:H11 visas hur jag vill att resultatet ska se ut. Jag vill alltså att formeln ska plocka ut de projekt som har värdet "Ja" i kolumn A och sedan rangordna dessa utifrån den poäng de har i kolumn C. Hoppas någon förstår vad jag menar...
Skapa ranking.xlsx
-
Av TheController
Jag har en aktiekurslista som uppdateras automatiskt med en webbfråga.
I en lista vill jag visa de aktier med de tio högsta värdena (t,ex, P/E, Direktavkastning etc).
Använder funktionen STÖRSTA för att hitta dessa.
Från de värden som STÖRSTA hittar har jag sedan en LETARAD som visar vilken aktie som har de n:te största värdet.
Allt fungerar nästan perfekt, med ett undantag, dubbletteländet. Om flera aktier har samma värde så hämtar LETARAD bara den första träffen i listan. Så när jag vill titta på de 10 aktier som har högst P/E kan det inträffa att ett företagsnamn förekommer flera gånger.
Så: Hur skulle jag kunna lösa problemet med att LETARAD (eller någon annan funktion) hämtar nästa förekomst i listan när letauppvärdet förekommer mer än en gång?
Tack för att ni finnns!
/TC
-
-
Senaste som Tittar
Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.
-
Senaste inlägg
-
-
Obesvarade ämnen
-
-
Nya ämnen
-
-
Aktuella jobb
- SAP-konsultGöteborg, Malmö, Stockholm
- Systemtekniker IT, fjärrstyrningBorlänge (Stad), Dalarna, Gävle (Stad), Gävleborg, Göteborg (Stad), Västra Götaland, Solna (Stad), Stockholm
- Senior projektledareStockholm (Län)
- Projektledare inom IT som stöd för att utveckla bättre matvanor och säkrare livsmedelUppsala (Län)
- Förvaltningsledare inom IT till SISStockholm (Län)
- SAP-konsult