Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

LETARAD med dubbletter


TheController

Rekommendera Poster

TheController

Jag har en aktiekurslista som uppdateras automatiskt med en webbfråga.

I en lista vill jag visa de aktier med de tio högsta värdena (t,ex, P/E, Direktavkastning etc).

Använder funktionen STÖRSTA för att hitta dessa.

Från de värden som STÖRSTA hittar har jag sedan en LETARAD som visar vilken aktie som har de n:te största värdet.

Allt fungerar nästan perfekt, med ett undantag, dubbletteländet. Om flera aktier har samma värde så hämtar LETARAD bara den första träffen i listan. Så när jag vill titta på de 10 aktier som har högst P/E kan det inträffa att ett företagsnamn förekommer flera gånger.

Så: Hur skulle jag kunna lösa problemet med att LETARAD (eller någon annan funktion) hämtar nästa förekomst i listan när letauppvärdet förekommer mer än en gång?

 

Tack för att ni finnns!

 

/TC

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns två vägar, enklaste är nog i detta fallet att lägga till ett mikroskopiskt värde på alla tal.

 

Excempelvis

=A1+ rad()/1000000000

och söka/maximera på detta då unika värdet. Hämta sedan det riktiga värdet om nu den här extra minimala decimalen kan störa på något vis.

 

Andra sättet är att använda PASSA och FÖRSKJUTNING för att söka och bygga om referenser som exkluderar redan funna värden.

har skrivit om denna modell tidigare, testa och sök efter den om du vill använda den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...