-
Liknande Innehåll
-
Av Automan
Hej!
Om jag kör en engelsk version av Excel skriver jag formlerna på engelska.
=CONCATINATE(A1;B1;C1) Om jag kör svensk version av Excel skrivs formlerna på svenska
=SAMMANFOGA(A1;B1;C1) Är det möjligt i Excel att ställa in att formlerna alltid skrivs på engelska oavsett vilket språk programmet körs i ? Vad jag är ute efter är att slippa fundera över vad en viss formel heter på svenska bara för att jag har lärt mig dess engelska benämning.
-
Av MvS
Hej!
Nu har jag slitit mitt hår i förtvivlan över ett problem som jag tycker borde vara busenkelt för Excel att klara men jag måste tänka helt fel - det är i alla fall vad Excel tycker...
Problemet:
Har en databas på ett Excel-ark där data är importerat från en släktdatabas. Vid importen kommer alla fält och poster i lodrät formering men jag vill transponera data så att fälten kommer vågrätt för vidare export till Access. Varje post ligger alltså travad under den andra där varje fält upprepas i respektive post vilket gör en tabell på 230 poster att bli nästan 8000 rader i Excel-arket!
Vad jag vill göra:
Jag vill försöka separera posterna med primärnycklar i form av ID, ett för varje person. Så jag tänkte först i min naiva enfald att det bara går att fixa med villkorsformel, men ack vad jag bedrog mig!
Jag har försökt med ett "OM" villkor att få Excel att för varje återkommande "ID" paginera så att Varje "ID" räknas upp ett steg från 1, 2, 3.. osv samt att alla andra fältnamn får samma värde som respektive "ID" typ:
ID 1
FNAMN 1
ENAMN 1
ADRESS 1
TELEFON 1
ID 2
FNAMN 2
ENAMN 2
ADRESS 2
TELEFON 2
etc. men det är fullkomligt tji att få till det då det blir lätt en massa cirkelreferenser som ställer till det!
Någon på E-forum som har ett listigt knep att delge hur jag ska få till det?
-
Av Fredric Andersson
Hej!
Jag har en förfrågan, jag ska göra en sökmotor med att du fyller i en vikt, Te:x 3 Kg som visar ett pris, Tex: 300 kr.
Jag får den endast att funka med jämna tal, dvs 1,2,3 osv. Om jag skriver in 3,3 Kg så visar den fortfarande 300 kr.
DÅ vill jag att den ska visa nästa cell som är på 4 Kg som kostar 350 kr.
Hur får jag Letarad funktion att leta i nästa cell om talet är ojämt?
// Fredric
-
Av Avanel
Jag har ett problem med beräkning av tid.
Om cellerna D10-D40 anger exempelvis starttiden 07:00 och cellerna E10-E40 anger exempelvis sluttid 01:00 på natten. Hur får jag rätt timantal resultatcellerna F10-F40 och sen vill jag bara ha summering om cellerna C10-C40, E10-E40 och D10-D40 inte är tomma?
Hoppas någon kan hjälpa...
-
Av Macke Mot
Hej alla duktiga människor,
Jag har ett problem med flera excel ark där jag vill söka efter information och presentera den på sida 2. Jag vill exvis leta upp ett artikelnummer baserat på en referens, nu till det krångliga det fungerar för det mesta men vissa referenser returnerar #saknas fastän de finns. Har lyckatskonstatera att minsta lilla redigering i kolumnen med referensvärdet gör att jag hittar på artikelnummren. Tex sist nu så körde jag bara f2 och direkt efter det enter och mina formler returnerade värdet, finns det några knep för att få till detta på ett enklare sätt ?.
formler jag använder för att returnera värdet i blad 1 till blad 2 är
Letarad
=index(tabell1[artnr];passa(b2;tabell1[referens];0))
fritt taget ur huvudet vill säga och det fungerar oftast men beroende på något som jag inte förstår i formateringen i grunddatan så fungerar inte alla rader i vissa kalkylblad.
-
-
Senaste som Tittar
Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.
-
Senaste inlägg
-
-
Obesvarade ämnen
-
-
Nya ämnen
-
-
Aktuella jobb
- Senior Developer/Tech Lead till Telia ACE Knowledge, StockholmSolna (Kommun), Stockholm
- Säkerhetsexpert inom ITSolna (Stad), Stockholm
- Uppdragsledare för våra UnderrättelsesystemStockholm (Län)
- Backend-Utvecklare (C# .NET) till Hjärt-Lungfonden, StockholmStockholm (Län)
- SENIOR MANAGER IMPLEMENTATION SERVICESStockholm (Län)
- Senior Developer/Tech Lead till Telia ACE Knowledge, Stockholm