Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa automatisk ranking


PatTheCat79

Rekommendera Poster

PatTheCat79

Hej,
 
jag har ett problem i excel som jag får gråa hår över. Har bifogat en fil som åskådliggör detta. I cellerna A5:C11 finns datan som ska användas. I cellerna F5:H11 visas hur jag vill att resultatet ska se ut. Jag vill alltså att formeln ska plocka ut de projekt som har värdet "Ja" i kolumn A och sedan rangordna dessa utifrån den poäng de har i kolumn C. Hoppas någon förstår vad jag menar...

 

Skapa ranking.xlsx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast är de enkla lösningarna de självklaraste och de man missar.

 

Lägg till en kolumn till din tabell där du kopierar ut värdena för de rader som ska rangordnas. Applicera sedan RANG() på denna kolumn.

Kanske lägga till en liten liten decimal till värdena du kopierar ut så att du får unika RANG-värden.

 

Ja alltså

=OM(A2="ja";C2+rad()/10000);"")

och så RANG på detta

Därefter MINSTA på resultatet av RANG, en PASSA för att finna vilken rad MINSTA-värdet finns på och till sista INDEX för att hämta värdena du önskar.

 

 

Hänger du med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PatTheCat79

Oftast är de enkla lösningarna de självklaraste och de man missar.

 

Lägg till en kolumn till din tabell där du kopierar ut värdena för de rader som ska rangordnas. Applicera sedan RANG() på denna kolumn.

Kanske lägga till en liten liten decimal till värdena du kopierar ut så att du får unika RANG-värden.

 

Ja alltså

=OM(A2="ja";C2+rad()/10000);"")

och så RANG på detta

Därefter MINSTA på resultatet av RANG, en PASSA för att finna vilken rad MINSTA-värdet finns på och till sista INDEX för att hämta värdena du önskar.

 

 

Hänger du med?

Jag hänger med men hann faktiskt lösa det på annat sätt. Tack ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...