Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem att hitta data i tabell eller område


Macke Mot

Rekommendera Poster

Hej alla duktiga människor,

 

Jag har ett problem med flera excel ark där jag vill söka efter information och presentera den på sida 2. Jag vill exvis leta upp ett artikelnummer baserat på en referens, nu till det krångliga det fungerar för det mesta men vissa referenser returnerar #saknas fastän de finns. Har lyckatskonstatera att minsta lilla redigering i kolumnen med referensvärdet gör att jag hittar på artikelnummren. Tex sist nu så körde jag bara f2 och direkt efter det enter och mina formler returnerade värdet, finns det några knep för att få till detta på ett enklare sätt ?.

 

formler jag använder för att returnera värdet i blad 1 till blad 2 är

 

Letarad

=index(tabell1[artnr];passa(b2;tabell1[referens];0))

fritt taget ur huvudet vill säga och det fungerar oftast men beroende på något som jag inte förstår i formateringen i grunddatan så fungerar inte alla rader i vissa kalkylblad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag funderar på vilket format är din tabells värden i? Är det möjligen som så att du har tal sparade som text?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tabellen ligger värdena sparade som allmänt de består dock nästan uteslutande av enbart siffror men kan inehålla bokstäver i enstaka fall men är för den skull egentligen inget tal hur ska hur ska man formatera det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt tal som tal och text som text. Allmänt brukar fungera.

 

men jag skulle då skriva om din formel som :

=index(tabell1[artnr];OMFEL(passa(b2;tabell1[referens];0);passa(b2 &"";tabell1[referens];0))

som söker, i första satsen, efter värdet givet i B2

i andra satsen efter värdet givet i B2 som en sträng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret naturligtvis fungerade lösningen perfekt, behöver man ha båda argumenten för att vara säker på att få träff, jag såg ju att det fungerar men känner att en liten förklaring på skillnaden mellan värde och sträng skulle göra att jag fattade varför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strängen "1" är väsenskild från värdet 1

 

den förra har ett ASCII-värde, den andra värdet 1.

räcker det som förklaring.

Det formeln ovan gör är först söker efter exakt det som står i cellen, i andra omvandlar vad som än står där till en sträng.

 

1 + "" = "1"

helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara en bra förklaring ungefär som jag tänkte mig det då, tackar och bockar. Du är duktig du Monshi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...