Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är det här bra delar för en Gaming Pc? Budget : 12000kr.


Dr4k3

Rekommendera Poster

Tjena!

Jag har tänkt bygga en ny spel dator eftersom min gamla dator klarar inte av dom nya fräscha spelen.

 

Så jag behöver lite tips för vilka dator delar jag bör köpa eftersom det här är första gången jag ska bygga en dator, så jag har ingen ide vad jag ska köpa.

Jag har kollat runt lite på sidor och försökt fixa till något och har kommit fram till detta : http://www.prisjakt.nu/list.php?l=2834726&view=c

Dock vet jag inte om det är nåt prisvärt eller nåt bra att köpa. Skulle vara väldig tacksam för tips och sånt. Min budget är max 12000, men helst lägre om det går.

Jag är också typ en hardcore gamer, tillexempel jag gillar att spela på högsta grafik på spel som GTA 5, dock är det inget krav.

 

Mvh/Adrian

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Hej och välkommen till Eforum.

 

12000:- är nog minst vad man måste punga ut med för en "hardcore gamer" som skall köra på höga till extrema inställningar i dom mest krävande spelen.

Inte långt från vad jag uppgraderade min för i fjol sommar och då hade jag ändå en hel del innan. Se i denna tråds inlägg #28.

 

Ser ut som du lyckats plocka ihop en bra maskin där (vid en snabbkoll) :) , men några synpunkter.

 

Jag skulle funderat på att också köpa en bättre CPU-kylare än den original som följer med från Intel, men då spricker din budget.

Tex. en Noctua NH-U12P SE2 kostar runt 6-700:- Prisjakt

Fast du kan ju alltid köra med Intels Original kylare och kontrollera om den lyckas hålla nere CPU-tempen utan alltför för mycket fläkt-oljud, då kan du ta ett beslut senare att byta denna.

Obs. Då är viktigt vid byte att man noga torkar av all gammal kylpasta med en tygbit och sedan tvättar av det hela med Isopronanol (Isopropylalkohol) som finns att köpa lite överallt tex. på Kjell & Company.

Man fuktar alltså tygbiten med Isopronanol - inte spolar direkt över CPU:s kylplatta så man sköljer ut resterna av kylpastan över elektroniken.

 

Sedan bör du kontrollera att dom valda minnena finns med på antingen moderkortstillverkaren för just din specifika modell och där Memory Support list.över minnen som moderkortstillverkaren testat, men eftersom inte alla minnen och modeller kan testats av moderkortstillverkarna, så kan du istället använda dig av Memory finder från minnestillverkaren i detta fallet Crucial Advisor tool.

Obs. att du måste veta tillverkarens artikelnr. på minnena: BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU

 

Då kommer man hit: http://eu.crucial.com/eur/en/compatible-upgrade-for/Giga-Byte/ga-z97x-gaming-3

Eller sök direkt på dina minnen Crusial BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU , vilka moderkort som stöds och då hittas ditt moderkort igen i listan över kompatibla moderkort. :thumbsup:

 

Och det samma gäller CPU Support list och din CPU stöds av moderkortet. :thumbsup:

 

När det gäller SSD, så föreslår jag att du läser NordicHardwares köpguide över SSD, även om Samsung är väldigt bra, så kan det finnas andra än just deras Evo mer prisvärda, dom extremaste SSD kostar mer

Se egentligen hela tipslistan här på Eforum (fastnålat) över olika datorkomponenter, ifall det kan vara något som skall bytas ut i din lista, kanske med bättre prestanda (och bättre pris?) men det avgör du själv...

 

Till sist är det några saker att tänka på när man bygger själv och det är att vara noggrann, dubbelkolla allta anslutningar och noga läsa moderkortsmanualen hur saker och ting skall anslutas, så är det inga problem.

Inte minst gäller det ESD.

Tips - denna tråds inlägg #7

Samt inte minst - NordicHardwares Datorbyggarskolan och den guiden rekommenderar jag dig varmt att noga läsa igenom och följa.

 

Återkom om du är brydd över något, men annars återkom gärna och berätta hur det går.

Lycka till :thumbsup:

 

Ps. Glömde fråga, har du operativsystem, eller tillkommer detta? I såfall kör på Windows 8.1 som ger något bättre spelprestanda och överlag en snabbare uppstart än Windows 7 och som du senare skall uppgradera till Windows 10 med Direct X12 när det släpps i höst (gratis uppgradering).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ett av marknadens mest prestanda kontra energi-effektiva grafikkort är just nVidia GTX 970 och det från MSI får bättre betyg än övriga tillverkare av samma nVidia krets.

Så det känns som ett bra val, men läs grafikkortsguiden jag länkade till i tipslistan ovan.

 

Och Intels Core i5 4690K Devils Canyon är också mycket bra, se AnandTech

När Devils Canyon introduredas så hade man ändrat på hur det interna chipet anslöts mot processorkapselns kylkropp och samtidigt höjt basfrekvensen och turbofrekvensen mot föregångarna, vilket medförde högre prestanda och att överklockning inte längre var ett problem som tidigare med temperaturerna för Intel Core i7 4770K och Core i5 4670K (Haswell).

 

Jag kan utan vidare köra överklockat på 4,5GHz med min 4790K Devils Canyon fast då med en processorkylare Noctua NH-C14 med dubbla 140 mm fläktar och når sällan över 65 grader, vid normalt datorarbete runt 35-40 grader och ofta lägre..

Obs. Att i5 4690K inte klarar detta, men den är en tillräckligt kraftfull processor för att spela dom mest krävande spelen...och givetvis att hålla på med krävande videoredigering och annat.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...