Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Gmail inloggningsförsök mm


theOtherDude

Rekommendera Poster

Allt började (tror jag iaf) med att jag installerade en app på min mobil om heter Orbot. Hittade den av en slump när jag letade efter appar som ger rootade telefoner lite användbara eller intressanta funktioner då jag nyligen rootat luren och rensat bort allt jag inte gillade. I advanced mode kunde man med Orbot anonymisera alla önskade appars användning tack vare att trafiken krypteras och skickas omkring via Tor nätverket. Detta lät ju bra då jag ibland inte riktigt förstår vad eller varför vissa appar begär åtkomst till saker de inte borde behöva ha tillgång till för att utföra de uppgifter man behöver av appen.

Reggade mig på Tor via Orbot och efter det tog det inte så länge förrän jag får mail angående ovanlig aktivitet på mitt gmail konto. Inloggningsförsöket som gjorts med mitt lösenord förhindrades dock, det kom från http://manning2.torservers.net/ i Usa. Börjar läsa lite mer om Tor och läser att det förutom hjälper människor i ex. diktaturstater kommunicera till mångt och mycket blivit ljusskygga personers som sysslar med skumma affärersuppgörelser och terroristers favvo-ställe.

Jag har av gmail blivit uppmanad att byta lösenord men läste nyligen en artikel om hur personer istället lämnat ut sitt lösenord till nån kapare som skickat mail och uppmanat dem att byta lösenord.

Kan man försäkra sig om att det är google som skickat mailet på nåt vis? Innloggningsförsöket förhindrades ju dock så än så länge ingen skada skedd tänker jag för tillfället..

Kan detta ha samröre med Orbot/Tor registreringen? Använder ju inte samma lösen men pga att inloggningsförsöket kom från torservers.net blir man ju misstänksam att det länkas ihop på nåt sätt?

Kan man kolla om man utsatts för hackning eller om någon försökt ta sig in i mailen, datorn eller mitt nätverk här hemma?

Nu hindrades det pga att försöket gjordes från Usa medan jag strax innan loggat in i Sverige, men vad hade hänt om inloggningsförsöket gjorts härifrån eller via nån ip ändringstjänst som utgett sig för att vara lite närmre än Usa? Hur kan man skydda sig från liknande försök?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det tänkas att det var du som besökte Gmail via Tor-nätverket eller någon proxy som har med Tor att göra?

 

När det gäller Gmail är det ju bra att aktivera tvåstegsverifiering: https://support.google.com/accounts/answer/180744?hl=sv

 

När det gäller det mejlet som troligen kom från Google, är det ju bra att inte klicka på någon länk i det utan i stället skriva in webbadressen i webbläsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...