Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Yoga
 Share

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag använder ej mitt adminkonto i win10 av säkerhetsskäl, men börjar bli smått galen på att behöva fylla i mitt lösenord så fort jag ska installera (eller i vissa fall ens köra) program. 

 

Finns det ngt mellanting? typ att man inte är inloggad som admin men slipper fylla i sitt lösenord/enbart behöver klicka i ngn typ ruta vid varje tillfälle?

 

Mvh Yoga

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

53 minuter sedan, skrev Yoga:

Hej,

 

Jag använder ej mitt adminkonto i win10 av säkerhetsskäl, men börjar bli smått galen på att behöva fylla i mitt lösenord så fort jag ska installera (eller i vissa fall ens köra) program. 

 

Finns det ngt mellanting? typ att man inte är inloggad som admin men slipper fylla i sitt lösenord/enbart behöver klicka i ngn typ ruta vid varje tillfälle?

 

Mvh Yoga

När det gäller att köra program skulle du kunna pröva med att ha en genväg till programmet på Skrivbordet, högerklicka på genvägen, välja Egenskaper och i rutan som kommer upp välja fliken Genväg följt av Avancerat samt där bocka för Kör som administratör. Jag vet inte om du måste vara inloggad som administratör för att göra ovanstående och om det sen gäller även för standardkonton utan att lösenord krävs så det är något att testa. I alla fall lär det nog vara så att det krävs att standardkontot använder samma genväg som den man har ändrat i.

 

När det gäller installationer så är väl själva nyttan med att ha ett standardkonto att göra det svårare för skadliga program att installera sig genom att det krävs lösenord.

 

Men adminkonton har blivit säkrare med åren samtidigt som skadliga program har anpassat sig till det och numera många gånger installerar sig i användarens profil vilket inte kräver adminrättigheter så nyttan med att använda ett standardkonto är inte lika viktig som förr. Men visst skyddar det mot en del.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-25 på 12:44, skrev mbgtmari:

 

Förstår inte meningen med svaret. Om Yoga inte använder ett adminkonto så är det ett vanligt användarkonto (såvida det inte finns andra alternativ jag missat). Om det sen är ett Microsoftkonto eller ett lokalt konto är en annan sak.


Så är både rubriken och artikeln som Martin Appel skrivit förvirrande. Om han med "logga in i Windows 10" avser ett Microsoftkonto så finns det någon logik i resonemanget. Men det är ju ingen given tolkning, logga in går ju att göra även till gamla vanliga lokala konton.


Förutom förvirrande så motsäger han sig själv.

"Att logga in i Windows är dock något som är helt frivilligt. Du kan precis lika gärna välja att skippa inloggningen och köra som du gjorde tidigare. Så här ordnar du det:"
...
"2. Klicka på Din information och välj Logga in med lokalt konto i stället."


Så inloggning med ett lokalt konto är att skippa inloggningen ??? Märkligt !!!
 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

 

Citat

Mvh Yoga

Hej! I dag är Windows certifierade program så skapta att de alltid skall gå att använda (köra som du skriver) under ett standardkonto (dvs. EJ är Admin)..

 

Min gissning är att det kan röra sig om program som installerats till andra mappar än Program files-mapparna! Eller att det rör sig om äldre, ej Windows 10 certifierade program.. och att dessa då kräver skrivrätt till t.ex. config-filer etc.

 

Så mitt råd är att undersöka de krånglande programvarorna och OM de inte installerats till C:\Program files, så bör du undersöka möjligheten att avinstallera dessa program och installera dessa på nytt, men med valet att SJÄLV välja vilken mapp programvarorna skall installeras till.. och då välja C:\Program (eller om de är 32 bitars program installera dessa till C:\Program (x86).. 


(OBS! INGA program skall någonsin installeras direkt till c:\ Eller till C:\Windows etc..)
 

Redigerad av WindowsPro
rättstavning
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-25 på 12:17, skrev Yoga:

Hej,

 

Jag använder ej mitt adminkonto i win10 av säkerhetsskäl, men börjar bli smått galen på att behöva fylla i mitt lösenord så fort jag ska installera (eller i vissa fall ens köra) program. 

 

Finns det ngt mellanting? typ att man inte är inloggad som admin men slipper fylla i sitt lösenord/enbart behöver klicka i ngn typ ruta vid varje tillfälle?

 

Mvh Yoga

 Vad menar du med att du inte använder adminkonto  "av säkerhetsskäl"  ?

Vad menar du kan hända ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Novisan:

 Vad menar du med att du inte använder adminkonto  "av säkerhetsskäl"  ?

Vad menar du kan hända ?

 

Admin har för mycket rättigheter. Bättre att vara en begränsad användare, mindre risk för att skräp tar sig in i kritiska delar av systemet om man nu skulle ladda ned något. Du är inte säker men lite säkrare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, skrev Monshi:

Admin har för mycket rättigheter. Bättre att vara en begränsad användare, mindre risk för att skräp tar sig in i kritiska delar av systemet om man nu skulle ladda ned något. Du är inte säker men lite säkrare.

 

Ja då är jag med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...