Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Comhem och bredband


RuneM

Rekommendera Poster

Så här är det:

Min svärfar dog för fem år sedan och innan han dog ville han kunna titta på sportkanalerna, de bodde i ett comhemhus men hade bara ”2 hål i väggen” men hade de vanligaste kanalerna med STV1, STV2, TV3, TV4, Femman osv. så de beställde ”ett hål till”

Teknikerna kom och installerade ett uttag till bredvid de gamla två, de fick modem och box och efter en hel del krångel med utbyten funkade det och svärfar kunde titta på hur många kanaler som helst tills han dog ett år senare.

När han dog tyckte svärmor att hon ville pröva på det där med PC och Internet så vi fixade det åt henne, hon tyckte även att Telia hade blivit för oförskämda och beställde ”tag tre betala för två” från Comhem.

Allt funkade, svärmor surfade mer än hon tittade på TV och konstaterade att hon nog inte ville ha 50 sportkanaler så hon sa upp abonnemanget på kabeltv och returnerade digitalboxen men  behöll IP telefoni och bredband. Vad man då skulle tycka är att hon skulle få behålla STV1, STV2, TV3, TV4, Femman osv. som ingick i hyresvärdens utbud men vad hon fick var det absoluta grundutbudet med SVT:s kanaler samt TV4.

Hon har ringt ComHem som bara säger att det är det hon skall ha, hon har pratat med hyresvärden (en privatperson) som kliar sig i nacken och säger att det begriper han sig inte på.

Svärmor är nu 85, skärpt och klar men hon vill helst inte att någon annan lägger sig i men jag undrar:

Hon har nu de gamla ”Två hål i väggen” outnyttjade och bredvid det en dosa med vad jag kan se en koaxialkabel kopplad till (tjock)tv:ns antenningång och en bredbandskabel kopplad till modem och sedan till telefon & PC.

Kan det vara så enkelt att om man kopplar TV:ns antenningång till gamla TV antennutgången på ”två hål i väggen” så får hon tillbaka det gamla analogutbudet?

Eller har ComHem avaktiverat det gamla uttaget?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här är det:

Min svärfar dog för fem år sedan och innan han dog ville han kunna titta på sportkanalerna, de bodde i ett comhemhus men hade bara ”2 hål i väggen” men hade de vanligaste kanalerna med STV1, STV2, TV3, TV4, Femman osv. så de beställde ”ett hål till”

Teknikerna kom och installerade ett uttag till bredvid de gamla två, de fick modem och box och efter en hel del krångel med utbyten funkade det och svärfar kunde titta på hur många kanaler som helst tills han dog ett år senare.

När han dog tyckte svärmor att hon ville pröva på det där med PC och Internet så vi fixade det åt henne, hon tyckte även att Telia hade blivit för oförskämda och beställde ”tag tre betala för två” från Comhem.

Allt funkade, svärmor surfade mer än hon tittade på TV och konstaterade att hon nog inte ville ha 50 sportkanaler så hon sa upp abonnemanget på kabeltv och returnerade digitalboxen men  behöll IP telefoni och bredband. Vad man då skulle tycka är att hon skulle få behålla STV1, STV2, TV3, TV4, Femman osv. som ingick i hyresvärdens utbud men vad hon fick var det absoluta grundutbudet med SVT:s kanaler samt TV4.

Hon har ringt ComHem som bara säger att det är det hon skall ha, hon har pratat med hyresvärden (en privatperson) som kliar sig i nacken och säger att det begriper han sig inte på.

Svärmor är nu 85, skärpt och klar men hon vill helst inte att någon annan lägger sig i men jag undrar:

Hon har nu de gamla ”Två hål i väggen” outnyttjade och bredvid det en dosa med vad jag kan se en koaxialkabel kopplad till (tjock)tv:ns antenningång och en bredbandskabel kopplad till modem och sedan till telefon & PC.

Kan det vara så enkelt att om man kopplar TV:ns antenningång till gamla TV antennutgången på ”två hål i väggen” så får hon tillbaka det gamla analogutbudet?

Eller har ComHem avaktiverat det gamla uttaget?

Om fastighetsägaren inte tagit bort grundutbudet i sitt nät (vissa fastighetsbolag, även kommunala, i Göteborg har "slaktat" det analoga utbudet) är det fullt möjligt att se SVT1, SVT2, TV3, TV4 och Femman TV6, SVT24/Barnkanalen,  som analoga program. I vissa fall, som i det Comhemhus jag bor i, går det även att se Sjuan, TV4 Sport, TV11 samt Öppna Kanalen också.

Bara att koppla koaxkabeln från antennuttaget till TVns ingång och sedan söka upp programplatserna.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

    En anledning att det inte hittas fler analoga kanaloger,om jag antar att TV n saknar digital tuner eller man sökt analogt , kan vara att Comhem under 2009 tog bort sitt analoga grundutbud av  ca 15 kanaler i stockholm.Det kunde få finnas kvar hos vissa hyresvärdar.Comhems och värdens kommenterar gör att det kan vara en rimlig förklaring.

 

Jag "drabbades" själv som boende i en samfällighet med Comhem kabelTV..Det blev till att skaffa digitalboxar tvillingkort.

 

Men naturligtvis kan man testa både det gamla och nyare uttaget på förekomsten av analoga kanaler.

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag bor själv i kommunalt hyresbolag (Huddinge), för många år sedan fick vi ”tre hål”.

Då beställde jag bredband & IP telefoni från Comhem men eftersom vi bedömde att 10-15 kanaler och ingen HD räckte för vårt begränsade tv-tittande behöll vi den gamla analoga antennsladden.

När sedan även bredbandsbolaget drog kabel hos oss bytte vi till telefon & bredband därifrån och avslutade Comhem abonnemanget

Under den tiden har antalet analoga kanaler varierat man aldrig understigit 10, nu har vi 1-11 samt barnkanalen, kunskapskanalen, SVT24, Öppna kanalen och en lokal TV kanal.  

Nyhetskanalen (TV4) sändes tidigare på Comhems kanal men är nu borta.

Allt detta från det analoga antennuttaget och utan box eller abonnemang.

Ungefär detta hade även mina svärföräldrar på samma sätt fram till när de skaffade box.

Vet att antalet kanaler är beroende på hyresvärden men min svärmor kan inte påminna sig att de har fått något meddelande om förändring.

 

Så nästa gång vi besöker svärmor skall jag försöka koppla över antennsladden och se vad som finns på det gamla uttaget (det krävs förstås en ny kanalsökning men det har jag gjort tidigare hos henne) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag

 

Så nästa gång vi besöker svärmor skall jag försöka koppla över antennsladden och se vad som finns på det gamla uttaget (det krävs förstås en ny kanalsökning men det har jag gjort tidigare hos henne) 

   Jag sökte igenom vad vi har från Comhem analogt nu

Det är SVTs kanaler, TV4 ,en lokal kanal och troligen en till (Hittar något men svart skärm utan ljud)

 

Man tycker att hyresvärden borde känna till om han betalar för något utökat analogt utbud.

 

LARSAS

Komplettering:

 

Jag har således det analoga utbud som Comhem erbjuder "normalkunden"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen bor hon i ett gammalt UPS-hus innan de gick ihop med Com Hem. Efter Com Hem tagit över tog de för några år sedan borta deras analoga nät och behöll bara SVT och TV4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...