Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Objektivitet vs subjektivitet


NisseSthlm (gammalt)

Rekommendera Poster

saffran

 

Jag tycker att det är enklare att ställa in TCP/IP i Linux än i Windows. Inte så överraskande egentligen eftersom Unix och Linux är byggda för nätverk redan från scratch. På Macen är det förstås gjort på ett kick.

 

enklare än windows? har du ens sett linux??

 

Jag har jobbat med Windows sedan sedan 1994 och har aldrig riktigt vant mig vid systemet. Jag tycker fortfarande att det är ett förbannat segt och tråkigt system.

 

öhm jovisst, macosx är ju mycket roligare speciellt som att det inte segar ner maskinen...

vad är det som är segt och tråkigt? att det inte finns flashiga självlysande knappar att stänga fönstret med??

 

Linux är däremot spännande och snabbt - och det har stor potential.

 

tja det är ju spännande att se om man har kompilerat appsen med rätt flaggor...

snabbt är det också, riktigt snabbt t.ex. att ställa in tcp/ip och allt det där. går ju på ett kick...

 

Men för de flesta hemanvändare är en Mac bästa valet.

 

givetvis, blinkande lampor och knappar är ju en fördel för hemanvändaren, att använda ett helt annats system hemma än på jobbet måste ju vara bra osså.

sen att man kan låna sin pcvänners nya spel och program gör ju inte saken sämre...

och att veta att man betalat dubbelt så mycket som grannen för hälften så mycket måste ju osså vara bra... på något sätt...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 158
  • Skapad
  • Senaste svar

"Mac är den bästa datorn för hemmet "

 

En Mac är som sagt inte ett köp som går att motivera för någon som ska ha en hemdator.

 

Återigen, den är för dyr sett till prestanda/pris, många program/applikationer finns inte tillgängliga, miljön och operativet är värdelöst och kraschbenäget osv.

 

Detta är givetvis anledningen till att Macen fortfarande är en pytteliten och nischad dator.

 

Det kommer inte vända.

 

"Windows är faktiskt rätt komplext för normala användare - både att installera och att underhålla"

 

Enklare och mer logiskt än MacOS.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De senaste "3D splatter och blam-spelen" är i och för sig ett oerhört starkt argument för PC i hemmet. Det är ju kul med datorspel.

 

Det skulle inte förvåna mig om det är mer än 50 % av datorerna som står och dammar. Utvecklingen går ju så fort att få gamla datorer klarar de senaste "3D splatter och blam-spelen". Jag skulle tro att det där gäller mac också.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att TCP/IP är enklare att ställa in i MacOS är juh lögn.

 

Stoppa i nätverkssladden.

 

I MacOS är det sedan tre klick för att aktivera ethernet..

 

..i Windows är det ett tryck på strömknappen för att starta datorn - hur svårt är det att förstå?!

 

Om du sedan är tvungen att skriva in ip-adress manuellt (VÄLDIGT OVANLIGT i hemnätverk å bredbandsuppkopplingar) så är det lika många steg att ta upp dialogrutan i windows som mac - vad som sedan skrivs i denna är juh standard, IP, Mask, Gateway och Namnserver.. eller påstår du att din Mac automagiskt räknar ut alla dessa genom att läsa av din hjärna? Isf tvivlar jag på Apples exporttillstånd..

 

Till och med en säregen anti-ms-mupp som jag måste erkänna att det är enkelt, helt enkelt.

 

/Weyland

 

PS. Om en Mac eller PC inte har nå't NIC så är det juh bara att stoppa i ett. Till och med min icke-IT-mamma klarar av att följa en sådan steg-för-steg-anvisning.... fast jag antar att macnissar ringer 112 och får det installerat av stålmannen utan att behöva flytta sig ur stolen.. eh?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ethernet startas automatiskt på Macen. Alla Macar har nätverkskort från fabriken.

 

 

 

"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten." - Winston Churchill

 

Fler bra ordstäv och aforismer hittar du på http://citat.just.nu/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Red Hat med Gnome och det var inga problem. Enklare än Windows.

 

 

"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten." - Winston Churchill

 

Fler bra ordstäv och aforismer hittar du på http://citat.just.nu/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NisseSthlm (gammalt)

Lägg ner nu för fan. Varför snöa in på en sån liten skitsak? Det var faktiskt inte det det handlade om. Men för att dra upp det hela igen så:

Ingen har sagt att det är svårt att ställa in TCP/IP på Win. INGEN! Att det är lika många steg att få upp dialogrutan tror jag varenda kotte har FATTAT här inne. OK? Att man sen ska skrolla i Egenskaperna för Nätverket tar vi inte ens upp, och att man sen har 6 flikar att flärpa runt mellan i Windows TCP/IP-inställningaroch att möjligheten att spara fler inställningar (utan krångel) inte finns i Win är kanske också ointressant.

 

Och vad i helvete baserar du dina kommentarer om att jag ljuger på? Att jag tar det parti som är sanningsenligt och relevant är sant. Och kom ihåg att det finns fler en en sanning (subjektivitet, vet du vad det betyder?). Och jag är inte en Mac-älskare. Jag använder båda plattformarna utan att klaga förrens de hänger sig. Det gör båda!

 

Och vad fan menar du med att jag trollar? VA?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NisseSthlm (gammalt)

Återigen en subjektiv bedömning. Om du menar 50% av Windowskompatibla burkar står och samlar damm medan Macarna används? Det kan ju bero på att en Mac är så jävla dyr att man tänker 4 gånger innan man köper den. En Win-burk kan man köpa ändå.

 

Och vaddå Macar är enklare? Det är de i så fall för att det inte finns 2004 st moderkort och lika många möss. Det är ingen fördel för Macanvändarna direkt. Hur många år har vi kämpat med dessa ruttna drivrutiner och sega grafikkort egentligen? För många.

 

Det är ingenting som är enklare med en Mac förutom möjligtvis mystiska inställningar någonstans i Windows som inte finns i MacOS för att den möjligheten är helt obefintlig i det OSet.

 

Och varför är spel ointressant och servermjukvara osv? Bara för att du är Macanvändare? Spel är en stor marknad och vi Macanvändare gnäller och gnäller när det inte kommer några spel och blir glada som barn när Diablo II kommer till plattformen 3 år efter den kommit till Win?

 

Mac är inte bättre. Windows är inte heller bättre. DET ÄR EN SUBJEKTIV BEDÖMNING UTIFRÅN VAD MAN ÄR VAN VID OCH VAD MAN SKA ANVÄNDA DEN TILL! Sådeså!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NisseSthlm (gammalt)

Jag tror att du har missupfattat allting. Jag håller med dig till 100% i det första och andra stycket. Jag har inte påstått NÅGOT annat och tycker att Windows är ett bra system att jobba i. Verkligen. '

 

Att säga att Mac är sämst är knappast objektivt, men om du tycker att det är kul så kör hårt. Jag vet dock inte riktigt vad du jämför med?

 

Personligen tycker jag att BeOS har ett snyggt GUI, att windows är fult, men att Whistler ser MYCKET lovande ut. Mac OS är jag så van vid så jag tycker att det är snyggt och stilrent men jag vet att mina polare som kör Win tycker att det är grått och trist...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NisseSthlm (gammalt)

De flesta Windowskompatibla burkar inkluderar Ethernetkort, alla "paket" gör det iaf (det finns såklart undantag). Annars kan man självklart köpa till det när man köper datorn så installerar de ett kort. Du kommer ifrån affären med många tusenlappar över på fickan. När du sen startar datorn (Win) så frågar den om du vill installera kortet. Sen klickar du ja och följer några få steg. Klart.

 

Det kallas mångfald de de har på den andra sidan (win). Det kallas dyrt på vår sida (macsidan)...

 

För priset av en iMac får du två Win-burkar med samma prestanda (dock ej samma glamour).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NisseSthlm (gammalt)

Sant! Det är enklare att koppla upp sig på ett Ethernetnätverk på en Win-burk än på en Mac. Övriga inställningar är besvarade av mig ovan. Men du har rätt i det!

 

Återigen: Jag kan inte svara för någon annan som blandat sig in i diskussionen. Man jag tycker INTE att det är svårt att ställa in TCP/IP under Windows! Comprende?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Min åsikt har alltid varit densamma som din - de olika typerna av OS har alla berättigande. Problemet i detta forum är den barnsliga ton som vissa debatterar med där vissa val av OS eller system klassas som imbecilla och tecken på dumhet.

 

Själv använder jag de flesta av de operativ som nämns här (inte BeOS) och skulle inte drömma om att ensidigt bara rekommendera Windows - i många fall är det operativet rent av skadligt för kunderna vilka en del av dessa herrar lever på. Som kund är det oftast bättre att välja Mac eller Linux före Windows, för supportpersoner och konsulter så är det viktigare att folk blir påtvingade Windows då de tjänar mer pengar...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag tror att du har missupfattat allting. Jag håller med dig till 100% i det första och andra stycket."

 

Tackar ;)

 

"Jag har inte påstått NÅGOT annat och tycker att Windows är ett bra system att jobba i. Verkligen."

 

Ja, SÅ krångligt kan det omöjligt vara, med tanke på hur många användare som tagit det till sig...trots "datorkrig" - det finns isåfall bättre argument mot Windows :-)

 

"Att säga att Mac är sämst är knappast objektivt, men om du tycker att det är kul så kör hårt. Jag vet dock inte riktigt vad du jämför med?"

 

Hehe, ska man hålla uppe "datorkrig" måste man ha minst en fiende, Mac är kallad. Står tillochmed i forumförklaringen. Sämst med Mac är objektivt sett prisbild och program-/hård-varukompabilitet, subjektivt: en ovanligt fjollig hårdvarudesign, usel stabilitet och löjlig marknadsföring(think different !?! när man är låst till ett OS och en hårdvara - borde vara PC:ns argument)...

 

"Personligen tycker jag att BeOS har ett snyggt GUI, att windows är fult, men att Whistler ser MYCKET lovande ut. Mac OS är jag så van vid så jag tycker att det är snyggt och stilrent men jag vet att mina polare som kör Win tycker att det är grått och trist..."

 

Till vardags har nog ingen här, utom möjligen "Whistler", något direkt emot Mac. Som yrkesverktyg i vissa givna situationer har det visat sig utmärkt, men PC är ändå mer mångsidigt. Whistler ser OK ut, tycker jag, BeOS är en dröm i sin uppbyggnad - hade jag pallat att ha det uppe lika länge som Weyland hade jag ändrat utseende på det snarast. Linux är rätt festligt med sina myriader av skrivbordsmiljöer :-)

 

 

 

/PaleRider

- för övrigt anser jag att Cupertino bör förstöras !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"För priset av en iMac får du två Win-burkar med samma prestanda (dock ej samma glamour)."

 

MWAHAHAHAHAHAH !!! LoL :-) Banne mig om inte "Nisse Nordin" är "Whistler" under nytt "nick"(var det inte han som var "Johan" också ?). Dom är smutsiga, lapp-trattarna...

 

 

 

/PaleRider

- för övrigt anser jag att Cupertino bör förstöras !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nisse Nordin - här får du en välförtjänt poäng :)

 

/Weyland - kan man inte DRA poäng från folk man inte uppskattar? :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Och vad fan menar du med att jag trollar? VA?

 

För att jag tror att du gör det ;p

 

..det är DATORKRIG - jag tror och hoppas du förstått att även jag numer skriver så mycket smörja jag känner för härinne oavsett sanningsgrad =D

 

/Weyland

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Alla Macar har nätverkskort från fabriken.

 

Nu tänkte jag på en Mac som står hemma hos exempelvis sagda mamma - nå't ethernetkort finns det verkligen inte som standard i den..

 

/Weyland

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stene

 

Problemet i detta forum är den barnsliga ton som vissa debatterar med där vissa val av OS eller system klassas som imbecilla och tecken på dumhet.

i många fall är det operativet [windows] rent av skadligt för kunderna vilka en del av dessa herrar lever på. Som kund är det oftast bättre att välja Mac eller Linux före Windows, för supportpersoner och konsulter så är det viktigare att folk blir påtvingade Windows då de tjänar mer pengar...

 

asså måste dom vara helt imbecilla och visar stora tecken på dumhet som väljer windows...

 

öööhmmm... läser du överhuvudtaget dina inlägg eller är du bara imbecill och vill visa lite tecken på att du är helt jävla dum i huvet

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NisseSthlm (gammalt)

Härligt, äntligen någon som faktiskt ser objektivt på ämnet. Detta är den första kommentaren som faktiskt känns ärlig, utan småsinthet!

 

Rent objektivt vill jag däremot påstå att Windows och Mac OS är lika instabila båda två. Då pratar jag om Mac OS 8.6 och tidigare versioner och om Windows 95 och 98. Resten har jag ingen åsikt om faktiskt och Windows 3.11 och tidigare är relativt ointressanta i dagens läge.

 

Och förresten. Bättre argument än vad? :)

 

/N

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NisseSthlm (gammalt)

Hepp hepp hepp. Ta det lungt nu. Det är samma Nisse som använt Mac i 14 år och tycker att designen på Apples burkar är strålande och att de flesta Win-burkar ser för taskiga ut. Det hindrar dock inte faktum...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NisseSthlm (gammalt)

Vad är det för årsmodell på den gamla rackaren? (Datorn asså) :)

Alla Macar sen '94 har inbyggt Ethernetkort, alla PowerMacs från 6100 och uppåt mao. Men man var tvungen att köpa en adapter till dem (för samma pengar som ett kort (försäljningsargument)) fram tills G3:an, då 10baseT blev standard med RJ45-koppling och hela midivitten...

 

/N

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inbyggt ethernet.. jo jag tackar jag, förvisso.. men med en AUI-anslutning krävs som du säger en ruggigt dyr transponder ;)

 

/Weyland

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, kom igen! Det var 1994 eller så och fem-sex år gamla datorer är knappast moderna längre.

 

Jag vet inte varför de äldre modellerna hade den där korkade lösningen men numera har alla Macar vanliga nätverkskort.

 

 

 

"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten." - Winston Churchill

 

Fler bra ordstäv och aforismer hittar du på http://citat.just.nu/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Äh, kom igen! Det var 1994 eller så och fem-sex år gamla datorer är knappast moderna längre."

 

Det var från PM 7500/8500 (aug 95) som 10BaseT blev standrd på Mac

 

Power Macintosh 7500/100

SCSI: DB-25

Serial Ports: 2

Sound Output: stereo 16 bit.

ADB: 1

Ethernet: AAUI, 10baseT

Machine Gestalt ID: 68

PRAM Battery: 3.6V lithium (Maxell ER3S, Radio Shack 23-026)

 

 

Minutiae:

 

A price advantage may be available by using 5 volt (not 3.3 volt) EDO (extended data out) instead of FPM (fast paged mode) memory. However, you will not derive any performance benefits by using EDO DIMMs. Call your NewerRAM rep for details.

 

Upgraded with one DIMM at a time.

 

Accelerate performance with a NewerRAM 256KB Cache DIMM, part # CC256B.

 

Can interleave memory for approximately 10-30% faster RAM access.

 

Serial Port with the phone icon supports synchronous modems, with handshaking on both output and input supported.

 

Has 4MB ROM and a 1.44MB SuperDrive.

 

 

/nix

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...