Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Objektivitet vs subjektivitet


NisseSthlm (gammalt)

Rekommendera Poster

Så gott som samtliga PC maskiner levereras med eth-kort idag, dock har man_som_pc-köpare_ett_val - man behöver inte betala för kortet om man inte vill, i motsats till macköparen.

 

Jag vill inte verka gnällig men det där låter lite underligt. Om samtliga pc-maskiner levereras med eth-kort och man kan välja om man vill betala för det, betyder det då att om man inte vill betala så slipper man det men får kortet ändå ? Om inte så stämmer väl inte det där riktigt med att samtliga pc-maskiner levereras med det.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 158
  • Skapad
  • Senaste svar
"De studior jag besöker, som inte står för fjortispopen i ketchup, använder

mest atari eller inga datorer alls... de som använder pc eller mac vill helst

inte prata om det... dessutom beror det på vilken mjukvara man använder,

hemmapularsoft som cubase funkar juh knappt på mac medans motsvarande logic knappt funkar på en pc ;p (eller var det tvärt om? Kommer aldrig ihåg =D

 

 

Det där skulle varit ett riktigt bra inlägg om man hade skruvat tillbaka klockan 10 år..

 

Och VST, Logic, digital perfomer och Protools funkar på Mac, men inte på Pc...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Och VST, Logic, digital perfomer och Protools funkar på Mac, men inte på Pc..."

 

Vad är det där för okunnigt blajsnack ? Jag använder VST och har använt Logic, funkar hur bra som helst. No kidding. Cakewalk tex finns inte ens till Mac, och talar vi rena audio-editorer som tex Samplitude inser jag inte en sekund varför PC skulle vara sämre ? ProTools är en semi-hårdvaru lösning som kostar mer än både skjortan & kavajen, vad den har att göra med Mac kontra PC begriper iaf inte jag(BTW senast jag kollade var en PC-verra på väg) ? Att musik-studios ofta använder Mac beror på samma sorts konservatism som grafiker tillämpar - Weyland nämnde tom Atari LoL ;)(BTW2 - Vince Clark använder en gammal BBC-dator från 70-talet) - läs på bättre till nästa gång dudisen...

 

 

 

 

/PaleRider

- för övrigt anser jag att Cupertino bör förstöras !

[inlägget ändrat 2001-02-09 21:28:46 av PaleRider]

[inlägget ändrat 2001-02-09 21:33:11 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det där skulle varit ett riktigt bra inlägg om man hade skruvat tillbaka klockan 10 år..

 

hehehehe ja jag har också märkt att herr duveborn gärnar talar om datorer som är rena stenåldern, man undrar ju onekligen om pojken verkligen är 21 som det står i personalian ;-)

 

 

 

 

----------------------------

Tally-Ho!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"man undrar ju onekligen om pojken verkligen är 21 som det står i personalian ;-)"

 

LoL ;) - man har ju läst om dom som tagit studenten vid 12-års ålder och varit kursetta på universitetet vid 15....för att inte tala om 17-åriga rockstjärnor med "självutlämnande" texter...

 

( mao är det inte omöjligt att Weyland var på vår datormässiga nivå nångång i 3-års åldern)

 

*Varning! Stark överdrift*

 

/PaleRider

- för övrigt anser jag att Cupertino bör förstöras !

 

[inlägget ändrat 2001-02-09 21:47:57 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väx upp. I princip vartenda riktig studio står det en G3, G4 eller möjligen en 9600 med ProTools och Logic.

 

Hahaha.. det beror väl på vad man lyssnar på för MUSIK grabben (dvs vilka musiker man känner å deras proffsiga studior ;) - så jag undrar vem som ska växa upp egentligen...

 

 

hehehehe ja jag har också märkt att herr duveborn gärnar talar om datorer som är rena stenåldern, man undrar ju onekligen om pojken verkligen är 21 som det står i personalian ;-)

 

"Det var bättre förr" =D

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>'Därför att det är DIT Leif 46 i Åsele går för att köpa sin dator

 

Måste bara påpeka ;) ..Leif 46 kommer inte bry sig ett dugg om dina 18 bitar, vare sig nu eller i framtiden - däremot om de extra tusenlapparna han får betala..

 

/Weyland

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Cakewalk tex finns inte ens till Mac,"

 

Cakewalk Haha ha ha he he ho ho, LOL snart kommer du väl dragande med Magix musicmaker oxo hoho

 

 

/nix

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vov

Men du kan köra hårdiskinspelning och en sisådär 7 - 8 kanaler med Macens interna ljudkort. Och jag ber dig snälla Weyland att tala om för mig vilken CityStormarknad-PC som klarar det?

weyland

Varför där? De säljer juh bara ett år gamla iMacs och Compaq-PCs för rövarpriser?

Man går till en Mac-handlare eller en PC-handlare för att köpa en dator - inte fan går man till city stormarknad för att köpa en dator att göra musik på! ;)

vov

Därför att det är DIT Leif 46 i Åsele går för att köpa sin dator.

 

Leif? jobbar han på cheiron studion? givetvis inte, han skiter fullständigt i ditt satans ljudkort med massa crap som inte ens har häftiga effekter för spel (vilket nog är det som leffe verkligen bryr sig om)...

 

ytterliggare en mupp som inte kan hålla isär sina egna inlägg och glömmer bort vad han diskuterar och argumenterar för.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

"Hahaha.. det beror väl på vad man lyssnar på för MUSIK grabben"

Sure. Det finns säkert någon som kör Cakewalk och PC. Men Mac är de-facto-standard i branschen.

 

"dvs vilka musiker man känner å deras proffsiga studior ;)"

OK, vi syns på Grammis på måndag.

Så kan vi prata PC och riktig musik där.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

"Att musik-studios ofta använder Mac beror på samma sorts konservatism som grafiker tillämpar - Weyland nämnde tom Atari LoL ;)"

Och att datanissen på kontoret ofta förordar PC som den enda gångbara lösningen beror på samma sorts konservatism som du beskyller desktopare och musikfolk för.

 

"Jag använder VST och har använt Logic, funkar hur bra som helst."

Nu till själva debattens huvudtema - subjektivitet. Jäpp, det GÅR i ärlighetens namn, att köra både VST och Logic på PC. Precis som det går att köra alla former av tunga grafiktillämpningar på Mac, sedan får Whistler säga vad han vill. Och visst har ljudkorten för PC blivit bättre. Men fortfarande så sitter det bättre ljudkort från scratch i en billig konsumentburk från Mac än i motsvarande PC.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

"Leif 46 kommer inte bry sig ett dugg om dina 18 bitar, vare sig nu eller i framtiden"

De 18 bitarna var inte mina. Men Leif 46 kanske tycker det är kul att spela in själv hemma? Och det kan han göra med vilken Mac som helst. Men inte med vilken PC som helst.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Hörru enchiladagay, burritoboy eller vad det nu är,

 

"han skiter fullständigt i ditt satans ljudkort med massa crap som inte ens har häftiga effekter för spel"

Trodde vi pratade om för- nackdelar med de olika plattformarna? Och när vi diskuterade grafikkort nyss så var det annat ljud i skällan, DÅ diskuterades det proffskort.

Men som vanligt så väljer små blöjPC-puckon som du att plocka ut de delar av sanningen som passar istället för att vara konsekvent i diskussionen.

 

"ytterliggare en mupp som inte kan hålla isär sina egna inlägg och glömmer bort vad han diskuterar och argumenterar för"

Läs ovan. ANTINGEN pratar man proffsgrejor eller konsumentburkar. Jag började snacka konsumentprodukter, då någon bytte ämne och klev in på proffsljud. Och då blir ju plötsligt antal bitar och latency rätt intressant.

 

Men jag förstår om det övergår din horisont. Vik hädan och återvänd till den sandlåda där du hör hemma. Om jag skall bli förolämpad här så skall det vara av någon typ Whistler, Palerider eller Weyland som vet vad de snackar om. Och inte av en galen mexikansk bebis.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Jag gillar grundtanken med denna diskussion. Visst vore det intressant om vi kanske kunde försöka se att den "andra sidan" varken är svart eller vit. Jag jobbar med båda plattformarna, men är Macförespråkare sedan länge.

 

Tyvärr faller dessa diskussioner alltid platt här då det finns en ovilja hos "det andra lägret" att säga något positivt om den plattform de inte själva använder. Och då utan att vara sarkastisk eller ironisk.

 

Jag håller med dig om grundtesen, att både Mac och Win hänger sig lika djävla ofta.

 

Ingen av plattformarna är perfekt.

 

Och mycket ligger i den subjektiva upplevelsen, här håller jag med dig.

Varken Win eller Mac är dåliga, egentligen. Men de har olika fördelar.

Det handlar väl mest om vilka fördelar man värdesätter högst.

 

Och det stjäls ideer mellan plattformarna, och tur är väl det.

Men framför allt så borde alla vara glada så länge det finns fler än en plattform.

 

För jag hoppas att ingen här på fullt allvar förespråkar en monopolsituation. Det skulle även Win-användarna förlora på.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det inte jag hur dom har klantat sig, jag klarar mig inom 20-30ms pΠsitt SB Live! med VST & ReBirth, med en rutten gammal PII-300:a !!

 

Vilken ASIO kšr du dŒ???

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart som fan jag inte gör det.. i grunden är jag Windowshatare och skulle gärna återgå till AmigaOS eller BeOS om programvaran existerade. Nu finns den till MacOS faktiskt - men det finns inga användbara grafikkort för Mac och MacOS av idag pallar aldrig med min råbarkade "körstil" särskilt länge... för min del så jag är 'stuck' med Windows 2000 för närvarande.. men vi får väl se vad som händer...

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Och inte av en galen mexikansk bebis.

 

Hohoho.. det var rätt kul... poäng till vovven *ka-ching*

 

/Weyland

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vilken ASIO kšr du dŒ???"

 

1.7.0.5 - och latencyn avser ett full-arrat musikstycke med 7-8 kanaler, inte nåt j-a plinkande(då kan jag säkert komma ner på 5ms i latency)...

 

 

 

 

/PaleRider

- för övrigt anser jag att Cupertino bör förstöras !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Cakewalk Haha ha ha he he ho ho, LOL snart kommer du väl dragande med Magix musicmaker oxo hoho"

 

Inget fel på Cakewalk Pro Audio 9.04, som jag brukar köra, känns tightare än VST när man arrat färdigt. Knappast oproffsigt. Dessutom går det snabbare att manövrera för en som är van vid PC, eftersom alla menyer och alternativ finns där man väntar sig dom(gjort för PC från början). I USA har Cakewalk plockat flera tunga priser före VST och Logic...

 

 

 

/PaleRider

- för övrigt anser jag att Cupertino bör förstöras !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Termerna "grammis" och "riktig musik" låter vedervärdigt.. de passar faktiskt inte ihop =D"

 

LoL =D Nä, "grammis" är mer i stil med årets dammsugar-försljare aka "dörrstopp" hos Electrolux, har överhuvudtaget ingenting med m u s i k att göra...

 

 

/PaleRider

- för övrigt anser jag att Cupertino bör förstöras !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vov

Om jag skall bli förolämpad här så skall det vara av någon typ Whistler, Palerider eller Weyland som vet vad de snackar om. Och inte av en galen mexikansk bebis.

om jag ska bli förolämpad av någon så ska det vara... och inte någon annan, om någon ska stjäla min cykel, göra inbrott hos mig, prassla med min flickvän så skall det vara... och inte...

du är ju förfan patetisk i kubik

Trodde vi pratade om för- nackdelar med de olika plattformarna? Och när vi diskuterade grafikkort nyss så var det annat ljud i skällan, DÅ diskuterades det proffskort.

okej fördel pc bigtime, du kan välja vad du vill ha du kan byta ut ditt ljudkort, det har fräcka effekter för spel

macens fördel, man kan tydligen köra hårddiskinspelning... det är ju ett stort behov. som pckorten förövrigt uppfyller mwahahahaHA

ANTINGEN pratar man proffsgrejor eller konsumentburkar. Jag började snacka konsumentprodukter, då någon bytte ämne och klev in på proffsljud.

öhm hur kan du få weylands inlägg till att byta ämne?? vad han skrev var, att skall du ha din dator för att göra musik på så köper man den inte på city stormarknad (vilket du hävdar).

du har väldigt svårt i att hålla isär begreppen och en två veckors debattkurs i svappavaara är min rekommendation.

 

så håll isär begreppen.

 

är ljudet för en vanlig konsument som bara skall lyssna bättre på pcn? svar ja, han väljer bara ett billigt och bra ljudkort. kanske med lite tuffe effekter vem vet...

är ljudet för en proffsmusiker som skall göra musik bättre på pcn? ptja är han inte en gammal macfanatiker så kvittar det för han om det är mac/pc.

kontentan. macdroiden förlorar för han kan INTE välja.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

"Termerna "grammis" och "riktig musik" låter vedervärdigt.. de passar faktiskt inte ihop"

 

Man kan tycka vad man vill om Grammis, (själv tycker jag själva utdelningen förra året var skittrist - ingen sprit, som något slags dj-la IOGT/NTO-möte) men trots allt så är det dit alla som jobbar med musik professionellt kommer.

Producenter, artister, musiker osv. Firmafest för branschen - javisst.

 

Weyland, det vore intressant att höra din definition av "riktig musik". Bandspagetthi i MM?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

"årets dammsugar-försljare aka "dörrstopp" hos Electrolux"

:-)

Jodå. Visst finns det många dammsugarförsäljare i branschen, men fakum är att även de som håller på med m u s i k finns på plats. Och bland de som producerar och spelar in m u s i k kan du hitta fler Mac-ägare än du trodde var möjligt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Palerider,

 

"I USA har Cakewalk plockat flera tunga priser före VST och Logic..."

Ja, amerikanarna kör lite andra grejer än vi europeer. Studio Vision är/var större i USA än både Logic ocg VST. Har du kollat in det någon gång?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...