Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Objektivitet vs subjektivitet


NisseSthlm (gammalt)

Rekommendera Poster

rastapopoulos

Om vi nu snackar konsumentdatorer;

om man nu betalar, låt oss säga 15.000 spänn för ett PC-paket, varför får man ett rackigt ljudkort och ingen FireWire?

 

När du köper en Mac, (t o m en iMac) så är det bara att plugga in DV-kameran och köra.

Och du kan faktiskt köra några kanaler hårdiskinspelning med det interna ljudkortet i en Mac. Det kan man göra även med en fem år gammal Mac. Har någon försökt göra det med ett SB16-kort?

 

Snälla PC-oter, övertyga mig om att det är enklare att komma igång med en PC, där det första du måste göra är att köpa och installera kort samt skaffa extra programvara för att kunna göra det du vill. Och hur intresserade är hemanvändarna av att ladda hem nya drivrutiner egentligen?

 

Rutger i Sexdrega kanske inte har någon lust att ringa PCexpress första dagen han kör sin nya dator?

 

Visst finns det saker som är bra med Windows, vissa saker är bättre än på Macen, vissa sämre.

 

Utseendet är ju en smaksak, men ingen nu levande människa kan väl ändå tycka att exempelvis PackardBells eller Compaqs konsumentdatorer är snygga?

 

För att vara lite objektiv; Macarna borde ha fått CD-brännare för länge sedan. Här har Apple klantat sig.

 

Och en sak till som jag gillar med PC/Win är frågan man får när man skall skriva över en gammal fil med samma namn: info om skapelsedatum storlek osv.

 

Däremot så tog det ungefär FYRA gånger så lång tid häromdagen att skriva ned samma mängd data till diskett på en PC med en Celeron 600 MHz processor och W2K än på min fyra år gamla G3 266:a med 8.6.

 

Hur förklarar MHz-polisen bland PC-oterna detta? Borde det inte gå 2.5 gånger så fort?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 158
  • Skapad
  • Senaste svar

"i många fall är det operativet [windows] rent av skadligt för kunderna vilka en del av dessa herrar lever på. Som kund är det oftast bättre att välja Mac eller Linux före Windows"

 

Skulle du vilja att DIN dotter träffade personen som författade detta halvnasse-stycke ?

 

Extra sköj att personen refererar till "barnslig ton" när han utan tvekan är en av de mest fanatiska anti-MS blöjorna som existerar.

 

LoL !

 

Fredagen har alla förutsättningar att bli mycket bra ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

saffran,

 

Har glömt att fråga dig hur fan du lyckats ta dig ända in på e-forum ?

 

Var det inte himla mycket att tänka på för en som har problem med att klicka 3 ggr på musknappen under Windows ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"om man nu betalar, låt oss säga 15.000 spänn för ett PC-paket, varför får man ett rackigt ljudkort och ingen FireWire?"

 

Man får ett bra ljudkort och FW vill man inte ha.

 

De flesta PC maskiner levereras dock med FW idag.

 

Om man nu betalar 40.000:- för en Mac, varför får man ett värdelöst grafikkort, sunkigt operativ och en inkompatibel maskin ?

 

"Snälla PC-oter, övertyga mig om att det är enklare att komma igång med en PC, där det första du måste göra är att köpa och installera kort"

 

Nä det är klart, när det gäller macen så KAN MAN INTE köpa ens ett halvdant grafikkort som exempel.

 

"Rutger i Sexdrega kanske inte har någon lust att ringa PCexpress första dagen han kör sin nya dator?"

 

Heter man Rutger och bor i Sexdrega så bör man köpa en Mac - alla världens Rutgers äger en mac...... de är lite speciella och betalar gärna för mycket pengar för - för lite dator.

 

"Utseendet är ju en smaksak, men ingen nu levande människa kan väl ändå tycka att exempelvis PackardBells eller Compaqs konsumentdatorer är snygga?"

 

Datorer är inte snygga punkt slut - game set match, tycker man att en dator är attraktiv så bör man söka någon alternativ form av hjälp.

 

"Däremot så tog det ungefär FYRA gånger så lång tid häromdagen att skriva ned samma mängd data till diskett på en PC med en Celeron 600 MHz processor och W2K än på min fyra år gamla G3 266:a med 8.6.

 

Hur förklarar MHz-polisen bland PC-oterna detta? Borde det inte gå 2.5 gånger så fort?"

 

Att du ljuger, run away troll.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Skönt. Whistler har vaknat.

 

"Man får ett bra ljudkort"

Om du betraktar SB16 som ett bra ljudkort så får det stå för dig.

 

"FW vill man inte ha."

Nej,du vill naturligtvis tanka DV via USB-porten. Mupp.

 

"Om man nu betalar 40.000:- för en Mac, varför får man ett värdelöst grafikkort, sunkigt operativ och en inkompatibel maskin ?"

Om du betalar 40.000 för en iMac har du blivit blåst av din handlare. Sorry.

 

"Nä det är klart, när det gäller macen så KAN MAN INTE köpa ens ett halvdant grafikkort som exempel."

Nåja, SÅ dåligt är inte nVidia GeForce2 MX. Och i en hel massa billiga PC-burkar sitter samma ATI RagePro (som sitter i iMacarna) som du hatar...

 

"Heter man Rutger och bor i Sexdrega"

ALLA "konsumenter" heter Rutger och bor i Sexdrega.

 

"Datorer är inte snygga punkt slut"

Jodå. G4:an är snygg. Såg t o m en hyfsat snygg PC häromdagen, en Dell tror jag.

 

"Att du ljuger"

Aha, argumentbrist?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vovven,

 

"Om du betraktar SB16 som ett bra ljudkort så får det stå för dig."

 

Jag betraktar mitt Turtle Beach som alldeles tillräckligt - var får du SB16 ifrån ?

 

Dessutom skulle det vara intressant att jämföra mitt Oxygen grafikkort mot valfri Macopponent.

 

"Nej,du vill naturligtvis tanka DV via USB-porten. Mupp."

 

Varför skulle jag vilja "tanka via" vare sig USB eller FW lamer ?

 

"Om du betalar 40.000 för en iMac har du blivit blåst av din handlare. Sorry.

"

 

LoL, jag menar en dator som faktiskt har iaf moderat med kraft under huven - vill jag ha en psykedelisk fikusfärgad pseudomöbel köper jag en Imac men vill jag ha en dator så är den inget alternativ, hähäh du är för dråplig ;)

 

Man betalar mellan 30-40 papp för att få en någorlunda kraftig dator från Crapple - för samma summa får man en valfri kanon från vilken PC tillverkare som helst.

 

"Nåja, SÅ dåligt är inte nVidia GeForce2 MX"

 

Den är redan outdated - du menar alltså att ett utdaterat *spelkort* är något att konkurrera med ?

 

"Och i en hel massa billiga PC-burkar sitter samma ATI RagePro (som sitter i iMacarna) som du hatar..."

 

Och de PC burkarna är ungefär hälften så billiga som ajmakkarna - märkligt eller hur ?

 

"ALLA "konsumenter" heter Rutger och bor i Sexdrega"

 

Rutger kolik bor i sydvästliga nordösttyskland, han skulle inte hålla med dig.

 

Men Rutger är dum i huvvet, precis som alla andra macägare.

 

"Jodå. G4:an är snygg"

 

Boka inte av nästa besök hos din lokala terapeut - G4´an ser äcklig ut.

 

Att den ser mindre vidrig ut än tex en Imac gör den inte snygg.

 

"Aha, argumentbrist?"

 

Varför argumentera mot lögner ?

 

Min tur,

 

Min 10 år gamla 286:a bootar upp windows2000 Datacenter på 3 sekunder.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Man får ett bra ljudkort" Om du betraktar SB16 som ett bra ljudkort så får det stå för dig.

 

Hehe, nu har jag stött på flera stycken som har över 700ms Latency i VST med SoundblasterLive ljudkort.. (Allt över 50 är totalt oanvändbart) Jag har ca 23ms på mitt intärna appleljudkort..

 

Det första PC-nissar som tänker köra audio får göra, är att lägga ut 6-8 tusen på ett hyggligt ljudkort..

 

 

/nix

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Det första PC-nissar som tänker köra audio får göra, är att lägga ut 6-8 tusen på ett hyggligt ljudkort.."

 

Japp, till skillnad från Macoiter som inte kan välja bort de värdelösa grafikkorten som levereras i dessa patetiska maskiner.

 

Vad levereras Imac med för ljudkort ?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

?? Så du menar att det integrerade ljudet i din dyra Mac är likvärdigt med ett 24bitars proffskort för 8 lakan? Nu är du ute å cyklar va?

 

/Weyland

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weyland,

 

"?? Så du menar att det integrerade ljudet i din dyra Mac är likvärdigt med ett 24bitars proffskort för 8 lakan? Nu är du ute å cyklar va?"

 

Ingen fara, såhär gör de korkade Macoiterna ständigt - de hinner inte ens börja argumentera innan de kollrat bort sig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>"?? Så du menar att det integrerade

>ljudet i din dyra Mac är likvärdigt

>med ett 24bitars proffskort för 8

>lakan? Nu är du ute å cyklar va?"

 

Ingen fara, såhär gör de korkade Macoiterna ständigt - de hinner inte ens börja argumentera innan de kollrat bort sig.

 

Ja suck.. det börjar bli tråkigt när man inte kan få nå'ra riktiga motargument. En del macoiter här klarar faktiskt det, men de är tydligt utrotningshotade.. ang. fördröjningar med ett sblive! beror det på klantiga konfigurationer och/eller kass mjukvara.. under 20ms är inga problem här... särskilt inte med ASIO-drivisarna..

 

/Weyland

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Hehe, nu har jag stött på flera stycken som har över 700ms Latency i VST med SoundblasterLive ljudkort.. (Allt över 50 är totalt oanvändbart) Jag har ca 23ms på mitt intärna appleljudkort.."

 

Då vet inte jag hur dom(läs: DU) har klantat sig, jag klarar mig inom 20-30ms på mitt SB Live! med VST & ReBirth, med en rutten gammal PII-300:a !!!

 

 

 

/PaleRider

- för övrigt anser jag att Cupertino bör förstöras !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du menar att det integrerade ljudet i din dyra Mac är likvärdigt med

ett 24bitars proffskort för 8 lakan? Nu är du ute å cyklar va?

 

Om jag är ute och cyklar så är du ute på vätternrundan, Jag jämför macens interna med en standard Pc..

 

Mer än en hitlåt har gjorts med Macens interna ljudkort.

 

Vad levereras Imac med för ljudkort ?

 

Ett 18 bitars som ger ca 19ms latency. Beat that..

 

 

/nixon

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Ett 18 bitars som ger ca 19ms latency. Beat that.."

 

Precis vad Beata 53 behöver i sin hemdator, en slö, inkompatibel maskin med ett ruttet OS, MEN den har ett hyfsat ljudkort.

 

Något man med glädje kastar pengar på - som vanligt levererar Crapple dessa tvångslösningar som tvingar in kunderna i ett hörn.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Whistler,

 

"var får du SB16 ifrån"

Det levereras med en massa billiga PC-burkar.

 

"Varför skulle jag vilja "tanka via" vare sig USB eller FW lamer ?"

Du kanske kan få in FW-sladden från kameran i paralellporten om du tar sats?

 

"hähäh du är för dråplig ;)"

Ja visst är jag? ;-)

 

"Den är redan outdated"

Jag pratade konsumentdatorer. Man kan ju köpa t ex en SiliconGraphics-burk om man vill jobba med grafik, eller hur?

 

"Och de PC burkarna är ungefär hälften så billiga"

 

- Dell Dimension 4100 Basic, 10.606:-, 16MB 866/64/10

 

IMAC DV

400MHz/64/10, DVD, Tv-utgång   11996:-

 

Nja, inte riktigt va?

 

"Rutger kolik bor i sydvästliga nordösttyskland"

LOL :-),

 

"Min 10 år gamla 286:a bootar upp windows2000 Datacenter på 3 sekunder."

 

Min 1040 STFM kraschade nästan aldrig...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Man kan ju köpa t ex en SiliconGraphics-burk om man vill jobba med grafik, eller hur?

 

Nej, eftersom en billig PC och ett bra GL-kort är _snabbare_ - vakna.

 

/Weyland

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Nej det är inte likvärdigt.

 

Men du kan köra hårdiskinspelning och en sisådär 7 - 8 kanaler med Macens interna ljudkort. Och jag ber dig snälla Weyland att tala om för mig vilken CityStormarknad-PC som klarar det?

 

Och om vi pratar proffsljud så är det ju bara att kolla vilka burkar som står i 90 % av alla studios. No further comments.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Ett 18 bitars som ger ca 19ms latency. Beat that..

 

Hah.. tja, kan väl ta ett typ videologic sonicfury för 700-800 pix med 20 bitars D/A (18bitars A/D) och sex utgångar? Räcker det? Billigt va?

 

Så nej, jag tvivlar starkt på att det första en pc-nisse måste göra är att punga ut med 6-8 tusen spänn på ett ljudkort, det var det löjligaste du påstått och försök inte slingra dig undan nu...!

 

/Weyland - pfff.....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>CityStormarknad

 

Varför där? De säljer juh bara ett år gamla iMacs och Compaq-PCs för rövarpriser?

 

Man går till en Mac-handlare eller en PC-handlare för att köpa en dator - inte fan går man till city stormarknad för att köpa en dator att göra musik på! ;)

 

--

 

De studior jag besöker, som inte står för fjortispopen i ketchup, använder mest atari eller inga datorer alls... de som använder pc eller mac vill helst inte prata om det... dessutom beror det på vilken mjukvara man använder, hemmapularsoft som cubase funkar juh knappt på mac medans motsvarande logic knappt funkar på en pc ;p (eller var det tvärt om? Kommer aldrig ihåg =D

 

/Weyland

 

[inlägget ändrat 2001-02-09 19:44:05 av Weyland]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

 

>CityStormarknad" "Varför där?"

'Därför att det är DIT Leif 46 i Åsele går för att köpa sin dator.

 

"mest atari eller inga datorer alls"

Väx upp. I princip vartenda riktig studio står det en G3, G4 eller möjligen en 9600 med ProTools och Logic.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Vad i h-e är felet med nya IDGeforum.

 

Ja just det, ja. De kör ju ASP (ännu en bra MS-uppfinning), det är därför alla inlägg dupliceras fyrtio gånger. Ursäkta.

[inlägget ändrat 2001-02-09 20:17:21 av vovven]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

"Precis vad Beata 53 behöver i sin hemdator"

 

Nej, naturligtvis är Agda 103, i Gnarp mer intresserad av att installera kort, jämföra framerates i Quake III och ladda ned drivrutiner än att kunna koppla in videokameran med en sladd i datorn och kolla barnbarnen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

"Precis vad Beata 53 behöver i sin hemdator"

 

Nej, naturligtvis är Agda 103, i Gnarp mer intresserad av att installera kort, jämföra framerates i Quake III och ladda ned drivrutiner än att kunna koppla in videokameran med en sladd i datorn och kolla barnbarnen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja...nu vill inte jag bara slänga mig in här...

 

Men jag kan väl säga att jag håller med dig när det gäller "designade" pc-maskiner. Visserligen kanske inte iMAC är världens underverk men när man ser pc-maskinerna som ska vara "designade" vill man ju bara gråta. Men man får väl hoppas de lär sig någon gång och fixar ihop något stiligt.

 

G4:ans låda verkar praktiskt. Det är väl den som har handtag och ett öppning av lådan som gör så att hela moderkortet "trillar ut" ?!

Låter som en perfekt LAN-maskinslåda.

 

 

[inlägget ändrat 2001-02-09 21:15:09 av Viking1]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...