Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Objektivitet vs subjektivitet


NisseSthlm (gammalt)

Rekommendera Poster

NisseSthlm (gammalt)

Att säga att Mac är bättre än Win och vice versa är en ytterst subjektiv bedömning.

 

Jag har använt Mac i 13 år (är 21). Är bra på Mac och ser fördelar och nackdelar med Mac. Jobbar sedan 1,5 år sedan med Win men har fortfarande Mac hemma.

 

Likheter mellan Mac och Win:

1 (i princip) samma applikationer finns tillgängliga

2 de hänger sig lika jävla ofta

 

Att sedan komma och säga att det finns fler program till Win resp Mac är ointressant för 97% av befolkningen. Jag är själv grafiker och jobbar som sagt med Win. Alla program jag behöver finns till båda plattformar.

 

Fördelar med Win:

1 Det finns fler spel

2 Det är sjuhelvetes mycket billigare

 

Fördelar med mac:

1 Lådorna är snyggare (vem bryr sig egentligen, visst jag blir helt exalterad när jag får rycka i lucköppnaren på en PM G4, men vafan?)

2 Det är smidigare att ställa in TCP/IP (o d)

 

På det hela taget är båda OS:en och dess hårdvara likvärdiga. En P4 är lika snabb som en G4 osv.

 

Att säga att Mac kommer bli så jävla bra när de släpper X osv är också larv. Win XP ser bra ut i mina ögon precis som Macos X. Intel kommer fortsätta med sina processorer och Motorola med sina. De kommer alltid ligga i samma liga (typ). Win kommer utvecklas, Mac os också. Applikationer kommer släppas till båda plattformarna och båda OSen kommer inom 5 år baseras på Unix.

 

Vad tjafsas det om egentligen. XP och X lånar av varandra. T ex Finder och Wins mappsystem är uppbyggda på samma manér i Macos X och Win... The Dock/startmenyraden, contextmenyer osv, de närmar sig varandra hela tiden. Snor och förbättrar...

 

Slutligen kan jag inte lämna andra OS för PCs utan kommentar:

Linux kan aldrig bli något utan struktur. Allt är anarki i Linux-värden. Om inte ETT företag äger det kan det inte bli struktur.

BeOS kan växa, folk måste veta om det och tro på det.

OS/2 är övergett

Amiga är ett entusiastOS lika begränsat som att leka med tåg som 50åring

Andra UNIXdialekter har aldrig utvecklats för att användas av "vanligt" folk och kommer därför aldrig göras (förutom Mac ox X o d)...

 

Vad gäller .net o d:

.Net är en satsning precis som apples Cocoa och Suns ONE. Vem som vinner? En sak är klar: ingen förlorar men Microsoft kommer lyckas bäst. Inget konstigt med det!

 

/N

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 158
  • Skapad
  • Senaste svar
BeOS kan växa, folk måste veta om det och tro på det.

 

BeOS är dött.

 

*blinkar åt Weyis*

 

 

 

 

----------------------------

Tally-Ho!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NisseSthlm (gammalt)

Knappast dött men det är tyst om det? BeIA tror jag iaf stenhårt på. Det är iofs ingen PCOS men ändock.

 

Om BeIA kan bli det ledande IAOSet kan de kanske skrämma upp användarantalet lite för BeOS också. När de kör gratisversioner osv kan det med lite tur få 1% av uppmärksamheten Linux fått...

 

/N

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Knappast dött men det är tyst om det? BeIA tror jag iaf stenhårt på. Det är iofs ingen PCOS men ändock.

 

Det är tyst om det för att det är dött ;-)

 

Nä allvarligt, tror PC-marknaden börjar bli ganska mättad över alla "alternativa" OS, ett område som Linux effektivt tagit över, då finns inte så mycket utrymme jämsides den och Windows.

 

 

 

 

 

----------------------------

Tally-Ho!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 Det är smidigare att ställa in TCP/IP (o d)

 

Ja det är rätt så jobbigt på win2000, man måste ju start datorn för att TCP/IP skall installeras, ojj jag glömde man måste ju logga in också, måste vara fan så mycket enklar i MAC...

 

HALLÅÅÅÅÅ vakna upp och lukta på roserna....

 

 

----------------------------------------

- Magnus

- Nemo Saltat Sobrius

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NisseSthlm (gammalt)

Lägg ner! Vad hakar du upp dig på en sån pettitess för? Har du själv gjort inställningar i de olika OSen? Givetvis är det en subjektiv bedömning men kom igen!

 

/N

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NisseSthlm (gammalt)

Om nånting är bättre och billigare och får publicitet osv kan det funka. Datorer kommer förmodligen finnas i nuvarande form i minst tjugotalet år till. Allt kan hända...

 

/N

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rosorna doftar kalk idag..

 

..iaf - det är juh lika krångligt att ställa in TCP/IP oavsett OS - samma mängd siffror SOM SKA IN! Om man klarar sig med DHCP behöver man inte ens BRY sig under windows för att det ska funka.. i Mac måste man juh aktivera ethernet...

 

Lucköppnaren i en PM G4 är den rangligaste plastmoj jag tagit i - den väcker juh mest skräck i en för att "oj, nu går den snart sönder"... nä, min Palo Alto ATCX - det är stabil plast det =D

 

/Weyland - subjektivitetens konung - BeOS, power to the people!

 

PS. Ja, jag var gammal BeOS-räv efter Amigatiden - förträffligt litet OS med bara söta användare som samarbetar på ett snällt sätt.. synd att det "försvann" - precis som QNX Desktop OS. Det intressanta var alla program - som var typ 10ggr så små som motsvarande app på ett annat OS (undantaget AOS) med samma funktionalitet.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NisseSthlm (gammalt)

Jaja, det var ett exempel och jag vidhåller att det ewxemplet stämmer överrens med verkligheten. Jag säger inte att det är svårt att ställa in TCP/IP under Windows (har inte provat på senare vers än win98), men det är FAKTISKT fler steg att klicka sig igenom TCP/IP under Win än i MacOS.

 

Jag förstår heller inte vad detta är tänkt att leda till. Rubriken handlar om objektivitet vs subjektivitet och jag hävdar å det bestämdaste att jag är objektiv. Jag tar det parti som är relevant och sanningsenligt i en diskussion. Om ni försöker påpeka att Windows är bättre för att det är lika lätt att ställa in TCP/IP på Win som på Mac OS tycker jag att ni är lite väl!

 

Det är bara rena fakta att konstatera att alla plattformar har sina fördelar (frånsett vissa hobbyOS som aldrig blir något). Att hänga upp sig på TCP/IP är rent idiotiskt! Att däremot frånsäga sig sin förkärlek till en plåtburk innehållandes ettor och nollor av ett vist märke och se OBJEKTIVT på det ledande OSet och dess närmsta "konkurrenter" (Mac OS) är vad jag är ute och fikar efter.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

". Jag säger inte att det är svårt att ställa in TCP/IP under Windows (har inte provat på senare vers än win98), men det är FAKTISKT fler steg att klicka sig igenom TCP/IP under Win än i MacOS."

 

Hävda på du, du vet inte vad du talar om.

 

Äpplet > Inställningar > TCP/IP

 

Högerklick/(nätverk) > Egenskaper > TCP/IP

 

Fler steg ?

 

Jävla macmytoman.

 

"Jag tar det parti som är relevant och sanningsenligt i en diskussion"

 

Pinocchio.

 

"Om ni försöker påpeka att Windows är bättre för att det är lika lätt att ställa in TCP/IP på Win som på Mac OS tycker jag att ni är lite väl!"

 

Du *trollar* eller hur ?

 

Dagens flamebait.

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I NT4 högerklickar man på Network Neighborhood på skrivbordet, klickar på Properties, sedan på Protocols och därefter på TCP/IP. Sedan finns det fyra flikar att välja bland.

 

I Mac OS 9 klickar man på Apple-menyn, väljer Inställningar och sedan TCP/IP. Det finns bara ett fönster på Mac.

 

Vilket är enklast?

 

"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten." - Winston Churchill

 

Fler bra ordstäv och aforismer hittar du på http://citat.just.nu/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Att ställa in TCP-parametrar är inte detsamma som att endast öppna dialogen för inställningarna...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Om ni försöker påpeka att Windows är bättre för att det är lika lätt att ställa in TCP/IP på Win som på Mac OS tycker jag att ni är lite väl!"

 

Windows är bättre än Mac för att det är mycket lättare att införskaffa en PC och fylla den med nyttiga/roliga program och tillbehör till en mycket mindre penning. Det är så 95% av den "gråa massan" resonerar - tyck gärna att dom har fel, men jag tvivlar på att någon av dom köper dina synpunkter.

 

Linux är bättre än Windows, för en "power user", för att det ger större kontroll över systemet och utökade möjligheter att snabbt och enkelt "tweaka" systemet efter eget behag.

 

Mac är sämst, för att det här är "datorkrig", inget du säger kan ändra på den saken...though luck ;)

 

P.S. BeOS må vara dött eller levande och ha världens effektivaste exekverbara filer, men det har/hadde ett ohyggligt fult gui - utvisningsbåset direkt " D.S.

 

/PaleRider

- för övrigt anser jag att Cupertino bör förstöras !

 

[inlägget ändrat 2001-02-08 14:46:55 av PaleRider]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Alla Mac levereras med Ethernet och med allting klart. Många PC-datorer därute som fortfarande säljs måste kompletteras med Ethernet-kort med drivrutiner vars status man måste hålla reda på. iMac har från början levererats med Ethernet mm och den datorn är den billigaste i Apples sortiment.

 

För de flesta så ingår montering av ett Ethernetkort i inställningsproceduren för TCP/IP.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

BeOS är ett himla trevligt OS, men Apple valde att köpa NeXT istället för Be.

 

NeXT hade bättre teknik, större utvecklingspotential och fler programmerare. Och det bästa av allt: Apple fick tillbaka Steve Jobs och inte den snobbige fransosen Jean-Louis Gassée.

 

Så det är nog rätt kört för Gassées företag - såvida han inte lyckas kränga det till exempelvis Sony eller AOL. Det vore ju bra.

 

 

"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten." - Winston Churchill

 

Fler bra ordstäv och aforismer hittar du på http://citat.just.nu/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför drar du upp NT ?

 

3 klick i win95/98 - tänk till nu.

 

"Vilket är enklast?"

 

Ja vilket är enklast och varför ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så gott som samtliga PC maskiner levereras med eth-kort idag, dock har man_som_pc-köpare_ett_val - man behöver inte betala för kortet om man inte vill, i motsats till macköparen.

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Alla Mac levereras med Ethernet och med allting klart. Många PC-datorer därute som fortfarande säljs måste kompletteras med Ethernet-kort med drivrutiner vars status man måste hålla reda på."

 

Senast jag kollade i reklambladen hade alla billiga PC oxå ethernet. Vad kostar annars ett sånt ? 2-300kr ? Ganska överkomligt. Plug and Play såklart. Vad beträffar drivrutiner, släpps det aldrig några nya till Mac ? Då förstår jag än mer varför det blir buggigt, ackumuleras typ....

 

 

/PaleRider

- för övrigt anser jag att Cupertino bör förstöras !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker att det är enklare att ställa in TCP/IP i Linux än i Windows. Inte så överraskande egentligen eftersom Unix och Linux är byggda för nätverk redan från scratch. På Macen är det förstås gjort på ett kick.

 

Jag har jobbat med Windows sedan sedan 1994 och har aldrig riktigt vant mig vid systemet. Jag tycker fortfarande att det är ett förbannat segt och tråkigt system.

 

Linux är däremot spännande och snabbt - och det har stor potential.

 

Men för de flesta hemanvändare är en Mac bästa valet.

 

 

"En kompromiss är konsten att dela en kaka så att alla tror de har fått den största biten." - Winston Churchill

 

Fler bra ordstäv och aforismer hittar du på http://citat.just.nu/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Jag tycker att det är enklare att ställa in TCP/IP i Linux än i Windows"

 

Så du har problem med att klicka på musen 3 ggr ?

 

"Jag har jobbat med Windows sedan sedan 1994"

 

Och du har fortfarande problem med att ställa in TCP/IP´n ? Slow learner eh ?

 

Säker på att du ens klarar att boota upp en nixburk ?

 

"På Macen är det förstås gjort på ett kick"

 

Går snabbare på en winburk, dessutom havererar inte stacken hela tiden.

 

"Linux är däremot spännande och snabbt - och det har stor potential."

 

Det har potential.

 

"Men för de flesta hemanvändare är en Mac bästa valet"

 

De flesta stackars hemanvändare som blir pålurade en Mac betalar x-antal tusenlappar mer än en motsvarande PC, färre program, värdelöst operativ och nischad värdelös support.

 

Förstår du inte varför Macen inte är populär ? Det finns inte ett endaste vettigt argument som är SANT att välja en Mac framför en PC idag för en hemanvändare.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag tycker att det är enklare att ställa in TCP/IP i Linux än i Windows

 

Enklare?? nu ska man ju iofs inte ge microsmerf'sen något att tugga på i onödan, men jag undrar nog vilken Linux distro som herr kjell har stiftat bekantskap med.

 

 

 

 

----------------------------

Tally-Ho!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Mac är den bästa datorn för hemmet (om man bortser från de senaste 3D splatter och blam-spelen) och detta främst p g a enkelheten i användning, installation, användning och underhåll.

 

Jag läste någonstans i en tidning att ca 50% av PC-datorerna där ute i Sverige mest står och samlar damm eller inte fungerar fullt ut. Det räcker oftast med att man installerar ett par spel eller försöker koppla in sig mot ADSL eller kabel så ruineras installationerna i de flesta datorer.

 

Windows är faktiskt rätt komplext för normala användare - både att installera och att underhålla. Och de anser faktiskt inte som sin huvuduppgift att försöka imponera på omgivande systemtekniker som lever för att pressa ut ytterligare lite framerates ur Quake III...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Mac är den bästa datorn för hemmet (om man bortser från de senaste 3D splatter och blam-spelen) och detta främst p g a enkelheten i användning, installation, användning och underhåll.

 

Jag läste någonstans i en tidning att ca 50% av PC-datorerna där ute i Sverige mest står och samlar damm eller inte fungerar fullt ut. Det räcker oftast med att man installerar ett par spel eller försöker koppla in sig mot ADSL eller kabel så ruineras installationerna i de flesta datorer.

 

Windows är faktiskt rätt komplext för normala användare - både att installera och att underhålla. Och de anser faktiskt inte som sin huvuduppgift att försöka imponera på omgivande systemtekniker som lever för att pressa ut ytterligare lite framerates ur Quake III...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>P.S. BeOS må vara dött eller levande och ha världens effektivaste exekverbara filer, men det har/hadde ett ohyggligt fult gui - utvisningsbåset direkt " D.S.

 

Jag vet inte vad du missade, men den första funktionen jag hittade i Be-menyn var att byta utseende på os:et.. så det ser macos ut.. eller taskig windowsklon ut.. eller taskig amigaklon ut.. det gick - om man föredrog dessa utseenden ;)

 

För övrigt diggar jag filsystemet mer än något annat.. bara tanken på vad man kan göra (och gör) med de valfria attributen är svindlande.. ;p

 

/Weyland

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...