Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Objektivitet vs subjektivitet


NisseSthlm (gammalt)

Rekommendera Poster

NisseSthlm (gammalt)

Att säga att Mac är bättre än Win och vice versa är en ytterst subjektiv bedömning.

 

Jag har använt Mac i 13 år (är 21). Är bra på Mac och ser fördelar och nackdelar med Mac. Jobbar sedan 1,5 år sedan med Win men har fortfarande Mac hemma.

 

Likheter mellan Mac och Win:

1 (i princip) samma applikationer finns tillgängliga

2 de hänger sig lika jävla ofta

 

Att sedan komma och säga att det finns fler program till Win resp Mac är ointressant för 97% av befolkningen. Jag är själv grafiker och jobbar som sagt med Win. Alla program jag behöver finns till båda plattformar.

 

Fördelar med Win:

1 Det finns fler spel

2 Det är sjuhelvetes mycket billigare

 

Fördelar med mac:

1 Lådorna är snyggare (vem bryr sig egentligen, visst jag blir helt exalterad när jag får rycka i lucköppnaren på en PM G4, men vafan?)

2 Det är smidigare att ställa in TCP/IP (o d)

 

På det hela taget är båda OS:en och dess hårdvara likvärdiga. En P4 är lika snabb som en G4 osv.

 

Att säga att Mac kommer bli så jävla bra när de släpper X osv är också larv. Win XP ser bra ut i mina ögon precis som Macos X. Intel kommer fortsätta med sina processorer och Motorola med sina. De kommer alltid ligga i samma liga (typ). Win kommer utvecklas, Mac os också. Applikationer kommer släppas till båda plattformarna och båda OSen kommer inom 5 år baseras på Unix.

 

Vad tjafsas det om egentligen. XP och X lånar av varandra. T ex Finder och Wins mappsystem är uppbyggda på samma manér i Macos X och Win... The Dock/startmenyraden, contextmenyer osv, de närmar sig varandra hela tiden. Snor och förbättrar...

 

Slutligen kan jag inte lämna andra OS för PCs utan kommentar:

Linux kan aldrig bli något utan struktur. Allt är anarki i Linux-värden. Om inte ETT företag äger det kan det inte bli struktur.

BeOS kan växa, folk måste veta om det och tro på det.