Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mac feeling?[aarrrgghh]


Ingemar Lundin

Rekommendera Poster

His Divine Shadow

"Tycker det är betydligt viktigare med ett fett OpenGL-kort för 3D - renderingen får väl göras i en garderob stackad med G4-kuber så det är juh inget prestandaproblem ;)"

 

Du ser inte många 500mhz arbets stationer som klustras i 3D rendreringar va?

Det är ju 800-1000mhz nu som gäller.

Jag antar att problemet kan lösas genom att ha dubbla antalet datorer...

Lite ekonomsikt självmord tycker jag...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 144
  • Skapad
  • Senaste svar
Dobroslaw Krawczynski

Ja, och Steve Jobs har tagit lärdom av två av grupperna nämligen Aqua och Cartoons när OsX skulle fixas :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Äsch, kan inte jämföras med CS-faktorn :)

 

Och så räcker det faktiskt med 36 kilo om den gjord helt av guld.

 

Kuben är bara en re-hasch av en gammal ide, en atari 800 XL fast i form av en brödmaskin :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Tja, man ska int eförkasta idén helt. Jag tycker att någon av mac-förespråkarna skickar ett mail till ILM med förslaget :)

 

Det skulle vara kul att se svaret också ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Tja, man ska int eförkasta idén helt. "

 

Varför inte sparar mycket trubbel på detta vis...

Om det är dyrare/slöare så kommer dom nog inte att byta, dessutom 3dsmax, lightwave, maya, alla dom på en plattform.

Dom är ändå säkert redan vana med det och vill nog inte byta...

 

Jag tycker att någon av mac-förespråkarna skickar ett mail till ILM med förslaget :)"

 

Hmm jag vad får dom för svar?

Kanske:

"THAT CAT IS STEALING MY SOLE!"

"GO EAT A BAG OF HELL!!!"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart intressant det där om att Titanic producerades med NT, "Vetenskapens Värld" sände en dokumentär för nåt år sen om hur man gör virtuella specialeffekter och det system jag såg bitar såg mest ut som IRIX.

 

MVH CH

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Sorry, G4:an är snabbare än en Pentium på det inte helt oviktiga programmet Photoshop. Typ dubbelt så snabb."

 

Det är väl inte så konstigt att photoshop är snabbare på mac:en eftersom det från allra första början var gjort för mac, senare har det även kommit pc-versioner. Så är det ju med alla program. Den platform de görs för funkar de ju bäst på, så är det bara. För att få ett tillförlitligt test, bör man testa allt från grafik- till hårddiskprestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Sorry, G4:an är snabbare än en Pentium på det inte helt oviktiga programmet Photoshop. Typ dubbelt så snabb."

 

Det är väl inte så konstigt att photoshop är snabbare på mac:en eftersom det från allra första början var gjort för mac, senare har det även kommit pc-versioner. Så är det ju med alla program. Den platform de görs för funkar de ju bäst på, så är det bara. För att få ett tillförlitligt test, bör man testa allt från grafik- till hårddiskprestanda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Rendreringarna i Titanic utfördes med Linux-baserade system, inte NT. NT fanns vara för långsamt och instabilt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Rendreringarna i Titanic utfördes med Linux-baserade system, inte NT. NT fanns vara för långsamt och instabilt..."

 

Har du några länkar någonstans något som verifierar ditt utalande?

Jag har nu tidningen därhemma, kan phota en bild av sidan...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Gör gärna det - uppgiften från min sida kommer från en systemutvecklare på ett större företag som jobbar med arbetsstationer, avancerad CAD mm. Jag kan be honom om verifiering. Men skicka du ditt material om du vill - min email finns i användaruppgifterna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Gör gärna det - uppgiften från min sida kommer från en systemutvecklare på ett större företag som jobbar med arbetsstationer, avancerad CAD mm. Jag kan be honom om verifiering. Men skicka du ditt material om du vill - min email finns i användaruppgifterna..."

 

Jaha....

Igen en kontakt på nått 'stort' företag....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

stene

 

"Rendreringarna i Titanic utfördes med Linux-baserade system, inte NT. NT fanns vara för långsamt och instabilt..."

 

den sista meningen här stenes egna tankar som vanligt....

man använde ett kluster av 300 alpha cpuer och 150 sgi cpuer, windows nt är inte gjort för detta, därför hade man knappast det i tankarna ens när man bestämde sig för system....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"den sista meningen här stenes egna tankar som vanligt....

man använde ett kluster av 300 alpha cpuer och 150 sgi cpuer, windows nt är inte gjort för detta, därför hade man knappast det i tankarna ens när man bestämde sig för system...."

 

Tänkte just posta detta men du slog mig, jag fick också fram att programmet som användes var SoftImage.

Så NT användes inte i Titanic men i Lost in Space, mycket cooolare/finare effekter och det körde mitt favorit program 3dsmax :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

För att hålla lite stil på den här diskussionen kan jag som Macare bara hålla med dig.

 

Multitasking funkar inte bra på Mac, och visst är det en mycket stor anledning till att OSX är efterlängtat.

 

Det bjussar jag på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

Jaha.

 

Men om man jobbar med Photoshop

kanske man är mer intresserad av hur det programmet fungerar än benchmarks i ett lab, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Jaha.

 

Men om man jobbar med Photoshop

kanske man är mer intresserad av hur det programmet fungerar än benchmarks i ett lab, eller?"

 

Hmm... stämmer nog...

Och inte ser jag varför det ska funkar sämmre på en PC då...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

johan pålsson

Hej !

 

Du har ju svaret där, varför macen dominerar i grafiska branschen:

"Allt har i 15-20 år utvecklats för MAC"

 

Pga. att MAC-OS är byggt till stor del för att motsvara de krav som grafisk industri ställer är det också den miljö som ställer till minst problem, dvs. som gör produktionen mest rationell.

 

Då pratar jag inte om att den ena plattformen kör ett photoshopfilter 3 sekunder snabbare än den andra utan om sådana saker som kompabilitet med utskriftsenheter/rippar, utskjutning, färgstyrning, integration mellan program, typsnittshantering osv..

 

Sånt som man inte märker "hemma på kammaren" utan först i produktionsmiljö (som oftast är fylld av deadlines och annan stress).

 

Windows närmar sig, men är inte än på långa vägar där ännu, förmodligen pga. att den grafiska branchen är lite för liten för att microsoft ska lägga fokus på den.

 

Sen är väl inte Adobe och MS allra bästa vänner heller vilket gör att det går än trögare ;-)

 

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Mig veterligen skapades TITANIC trådmodellen i Lightwave. Sen vad den modellerades på och raytraceades i vete f-n, men antagligen användes en uppsjö av olika program och plattformar.

En så stor produktion som Titanic involverar ju mängder med olika pusselbitar och olika företag som gör olika delar. En grupp t.ex som bygger fartygsmodellen (3d-versionen avses), denna grupp skulle kunna bestå av olika människor med olika uppgifter och olika plattformar. Killen som bygger däcksdetaljerna skulle t.ex kunna sitta på Mac, killen ansvarig för bryggan på PC och resten gjort i en amiga.. i teorin alltså..

Sen har vi ju textureringen.. Texturmålarna kan ju sitta på vad som helst.. PC, IRIX, Mac.. antagligen användr de Photoshop. Texturerna läggs på i någon form av renderare, säg Softimage av en tredje grupp, som ansvarar för att detta blir gjort. Sen kanske allt animeras i ett annat program som är bra på detta, sen ska vi lägga till alla passagerare och besättningsmän, som har fått sina rörelser från motion capture.. ytterligare olika hård och mjukvaror. Sen renderars allt med "låg" upplösning så att regissörer mm kan se ungefär hur det ser ut, så de kan förändra eller lägga till mm, slutligen raytraceas allt på nån form av renderfarm där varje frame kanske tar en halv - en hel dag att rendera (i Starship Troopers tog varje frame där zillioner byggar anfaller ett fort typ 20 timmar att rendera).

ILM ska tilläggas gör ju en hel del specialprogramvara inhouse, så även om de kanske kör softimage, lightwave, maya mfl i grunden.

 

Därför kan man ju med gott samvete hävda att Titanic gjorts med hjälp av NT, Mac, IRIX, LINUX.. men vad man INTE kan säga är att Mac, NT, LINUX, IRIX har GJORT Titanic, för det har alla de animatörer, modellerare, texturmålare m.fl gjort. Datorerna var bara de redskap de för tillfället hade att använda sig av.

 

mvh

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Du har ju svaret där, varför macen dominerar i grafiska branschen:

"Allt har i 15-20 år utvecklats för MAC"

 

Pga. att MAC-OS är byggt till stor del för att motsvara de krav som grafisk industri ställer är det också den miljö som ställer till minst problem, dvs. som gör produktionen mest rationell.

 

Då pratar jag inte om att den ena plattformen kör ett photoshopfilter 3 sekunder snabbare än den andra utan om sådana saker som kompabilitet med utskriftsenheter/rippar, utskjutning, färgstyrning, integration mellan program, typsnittshantering osv..."

 

Håller väl nog med dig mne måste klargöra lite om min ståndpunkt.

Jag säger inte att maccen kan göra det snabbare tack vare sin hårdvara, vilket är varför det borde gå slöare faktiskt men det är tack vare aatt alla verktyg för just detta är utvecklade och personalen vet väl nästan varje byte av programmen som dom kör.

Dom kan väl göra det i sömmnen.

Undrar vad som skulle hända om dom lärde sig med windows?

 

"Windows närmar sig, men är inte än på långa vägar där ännu, förmodligen pga. att den grafiska branchen är lite för liten för att microsoft ska lägga fokus på den."

 

I beg to differ...

 

Sen är väl inte Adobe och MS allra bästa vänner heller vilket gör att det går än trögare ;-)"

 

P.S. 2år sen vi hadde i multimedia att göra en egen film i premiere 5 jag hadde gjort min med starwars filmer som jag tagit in från video kasetter.

Men ändå när jag var klar med mitt projekt på 700mb skar sig varenda mac som jag försökte rendrera det färdiga resulatet på, det var iMacar och G3 burkar med mycket minne och OS 8.1.

Jag tog då en 'egen' version jag hadde för pc och körde in det på en PC som dom hadde, en 350mhz AMD K6-2 med 64mb ram, ja då funkade det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Du har ju svaret där, varför macen dominerar i grafiska branschen:

"Allt har i 15-20 år utvecklats för MAC"

 

Pga. att MAC-OS är byggt till stor del för att motsvara de krav som grafisk industri ställer är det också den miljö som ställer till minst problem, dvs. som gör produktionen mest rationell.

 

Då pratar jag inte om att den ena plattformen kör ett photoshopfilter 3 sekunder snabbare än den andra utan om sådana saker som kompabilitet med utskriftsenheter/rippar, utskjutning, färgstyrning, integration mellan program, typsnittshantering osv..."

 

Håller väl nog med dig mne måste klargöra lite om min ståndpunkt.

Jag säger inte att maccen kan göra det snabbare tack vare sin hårdvara, vilket är varför det borde gå slöare faktiskt men det är tack vare aatt alla verktyg för just detta är utvecklade och personalen vet väl nästan varje byte av programmen som dom kör.

Dom kan väl göra det i sömmnen.

Undrar vad som skulle hända om dom lärde sig med windows?

 

"Windows närmar sig, men är inte än på långa vägar där ännu, förmodligen pga. att den grafiska branchen är lite för liten för att microsoft ska lägga fokus på den."

 

I beg to differ...

 

Sen är väl inte Adobe och MS allra bästa vänner heller vilket gör att det går än trögare ;-)"

 

P.S. 2år sen vi hadde i multimedia att göra en egen film i premiere 5 jag hadde gjort min med starwars filmer som jag tagit in från video kasetter.

Men ändå när jag var klar med mitt projekt på 700mb skar sig varenda mac som jag försökte rendrera det färdiga resulatet på, det var iMacar och G3 burkar med mycket minne och OS 8.1.

Jag tog då en 'egen' version jag hadde för pc och körde in det på en PC som dom hadde, en 350mhz AMD K6-2 med 64mb ram, ja då funkade det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten,

 

"Rendreringarna i Titanic utfördes med Linux-baserade system, inte NT. NT fanns vara för långsamt och instabilt.."

 

Både modellering och animering sköttes med hjälp av en överhängande del NT burkar under Softimage, renderingarna sköttes till största del av IRIX baserade system men även där hade man en farm med NT maskiner.

 

Digital Domain arbetar med NT och IRIX maskiner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Därför kan man ju med gott samvete hävda att Titanic gjorts med hjälp av NT, Mac, IRIX, LINUX.. men vad man INTE kan säga är att Mac, NT, LINUX, IRIX har GJORT Titanic, för det har alla de animatörer, modellerare, texturmålare m.fl gjort. Datorerna var bara de redskap de för tillfället hade att använda sig av."

 

Nej personerna sitter bara där för att ingen ska veta att datorerna gör det själv och att dom 'lever'

 

Sade nåt liknande en gång då jag var ny på forumet och då var det nån j***a dum person som inte fattade skvat och blev arg, hmpf med mitt finska humör borde jag letat upp honom och slagit ut hans tänder och gjort ett halsband av dom som trofé...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"Nej personerna sitter bara där för att ingen ska veta att datorerna gör det själv och att dom 'lever'"

 

Hmm.. Är det en funktion man kan komma åt via Dos-prompten eller?

Vore bra att kunna, så att man kan sitta och skriva inlägg här hela dagen istället för att jobba.

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Jösses!

 

Vi är tillbaka till det grafiska snacket igen. Såklart annat kan väl ändå inte ske? Något annat är kanske inte intressant? Vad skall man annars förvänta sig? Är detta det enda område som Maccen överhuvud taget har en liten liten chans??

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...