Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mac feeling?[aarrrgghh]


Ingemar Lundin

Rekommendera Poster

His Divine Shadow

"Notera att Titanic producerades med Linux som operativ - inte NT.

Och det är det operativet som svarar för att PC är så effektiv i dessa sammanhang, inte NT eller W2K."

 

Jag har läst i en tidning(PC Format) att NT var inblandat i Titanics dator scener.

Var vet du om hur effektivt NT el. W2K är egentligen, det har ju använts(NT 4 åtminståne) med stor framgång i film industrin, men det brukar vara blandade Platformar, men inte har jag hört något om maccen, där...

Det enda jag vet om dig och windows är att du gillar att dra upp dina 'kontakter' och derasupplevelser av Windows, NT och W2K är nog lika effektivt som Linux, det finns ju inget som säger det motsatta förutom du och en massa pro-mac siter...

 

"Och observera att OS X är ett unix-baserat system och att Linux-varianter på Mac kan hantera hundratals datorer och även hundratals processorer på en enda dator...

 

Verkar lovande för framtiden..."

 

Inte vet jag nu det, för mac användare ja men macen blir nog ingen 3d platform i samma skala som PC och SGI inte...

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 144
  • Skapad
  • Senaste svar

Nja, I dagsläget kan inte Linux hantera mer än 32 processorer på ett 32-bitars system, eller 64 processorer på ett 64-bitars system. Kanske i framtiden kommer det att kunna hantera "hundratals processorer" i samma burk.

 

Att det sen inte skalar speciellt väl från 8 processorer och uppåt är en annan sak (80% per processor på 2 och 4, 65% på 8).

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

OK:

 

Abbey road kör Mac. Cheiron kör Mac. Atlantis kör Mac. Polar använder Mac. Quincy Jones jobbar på Mac. Thomas Dolby använder Mac. Peter Gabriel kör Mac.

 

Och några till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Abbey road kör Mac. Cheiron kör Mac. Atlantis kör Mac. Polar använder Mac. Quincy Jones jobbar på Mac. Thomas Dolby använder Mac. Peter Gabriel kör Mac.

 

Och några till."

 

Jag tvivlar like lite på att maccen används mycket i musik branshen som i DTP branschen, den var ju först med ett enkelt OS som industrin tog till sig.

Har det varit standard i 15-20 år kommer det att vara standard en bra stund till...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

"den var ju först med ett enkelt OS som industrin tog till sig"

 

Jaså, jag trodde Windows var den enda riktiga lösningen?

 

:-)

 

Det kanske finns någon annan anledning än gammal vana att dessa (och en mycket stor del av branschen) använder Mac. Eller kanske har varken Peter Gabriel, Quincy Jones eller Max Martin någon som helst koll på datorer i studion?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Det kanske finns någon annan anledning än gammal vana att dessa (och en mycket stor del av branschen) använder Mac. Eller kanske har varken Peter Gabriel, Quincy Jones eller Max Martin någon som helst koll på datorer i studion?"

 

Hmm... låt mig säga såhär i 15år har störredelen av industrin kört mac och i lika många år har applikationerna utvecklats buggtestats och 'tweakats' tills dom passar som en handske på maccen, dom har ju stabiliteten dom vill ha, mjukvara som är mogen och bra utvecklad för plattformen, folk som har haft mac och programmen lika länge.

Varför byta efter så lång tid och då nästan alla buggar är bort jagade och folk utbildade?

 

Det ska nog vara nått speciellt för att dom ska vilja byta...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag körde en ren installation från Premiere skivan, vilken antagligen inte innehåller altivec optimeringar. Dock så säger testet ändå en del om G4:ans prestanda, som INTE är så märkvärdig utan altivec. G4 är en mkt bra processor men de prestandaskillnader som utlovats verkar inte ha mkt substans i verkligheten. Det är iaf min iakttagelse.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Jag körde en ren installation från Premiere skivan, vilken antagligen inte innehåller altivec optimeringar. Dock så säger testet ändå en del om G4:ans prestanda, som INTE är så märkvärdig utan altivec. G4 är en mkt bra processor men de prestandaskillnader som utlovats verkar inte ha mkt substans i verkligheten. Det är iaf min iakttagelse."

 

Fakta är att i icke altivec optimerade situationer, vilket är photoshop och diverse andra Adobe program och DTP/grafik mjukvara så då kör en 600-650mhz P3 om en 500mhz G4 i allt.

Men med altivec håller sig vissa photoshop resultat bra emot en 1ghz PC, varför tror du Jobsär så såld på dessa?

Personligen undrar jag hur länge han kan fördubbla hastigheten på G4:an varje gång en ny Intel CPU kommer ut och inte göra några ändringar i CPU´n...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

 

Jodå, Macen används en hel del inom filmindustrin. Kanske inte lika mycket nu, som förr. Nu finns ju många av de programvaror som förr bara fanns på Mac och SGI/IRIX även på PC samt att nya som bara finns på UNIX/IRIX och NT har tillkommit.

 

Macen används bland annat för post-production/Redigering, illustration/texturbearbetning, pre-visualisation. Någon hardcore renderingsmaskin används den nog dock inte som idagsläget.

 

I CineFX, en tidning om specialeffekter kan man då och då se macar som används i dagens produktioner.

 

 

mvh

ErikG

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Jodå, Macen används en hel del inom filmindustrin. Kanske inte lika mycket nu, som förr. Nu finns ju många av de programvaror som förr bara fanns på Mac och SGI/IRIX även på PC samt att nya som bara finns på UNIX/IRIX och NT har tillkommit."

 

Som 3D Studio Max.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Macen används bland annat för post-production/Redigering, illustration/texturbearbetning, pre-visualisation. Någon hardcore renderingsmaskin används den nog dock inte som idagsläget.

 

I CineFX, en tidning om specialeffekter kan man då och då se macar som används i dagens produktioner."

 

Jo jag skulle tro dom kör Adobe Premiere

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

""Jodå, Macen används en hel del inom filmindustrin. Kanske inte lika mycket nu, som förr. Nu finns ju många av de programvaror som förr bara fanns på Mac och SGI/IRIX även på PC samt att nya som bara finns på UNIX/IRIX och NT har tillkommit."

 

Som 3D Studio Max."

 

Jag undrar i Babylon 5 använder dom Lightwave men på vilken plattform?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

 

Ja, t.ex 3ds Max, men även Maya, SoftImage m.fl.

 

Det har sagts förr, men.. Maya kommer till MacOS X, så risken finns, att macen kommer att användas mer inom 3D sfx området.

 

/E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik,

 

OS X är inte klart, Maya för OS X är inte klart och Macen saknar HV biten för att på seriöst plan kunna nyttja Maya.

 

Många faktorer som ska falla på plats innan denna än så länge hypotetiska verklighet ser dagsljus.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Det har sagts förr, men.. Maya kommer till MacOS X, så risken finns, att macen kommer att användas mer inom 3D sfx området."

 

Men hårdvaran måste nog bli såå mycket maffigare också...

Och tävla mot EPIC vilket säkert är vad industrin kör då allt är klart för OS X och maya så då blir det svårt...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Ja och nej, Maya finns inte till MacOS X klient OS, MacOS X finns inte än som klient OS, men Maya håller på att portas till MacOS X, MacOS X finns idag som beta och kommer så småningom att släppas. Detta är inte hypotetiskt, detta kommer att ske. Vad som är hypotetiskt är antagandet att Macens användande inom området 3D växer... DET är ett från min sida hypotetiskt antagande.

När det gäller hårdvara antar jag att du menar maffiga GL-kort. Det är väl den biten som behöver fixas till innan Macen kan bli ett seriöst alternativ som utpräglad 3d-workstation.

 

Notera också att jag inte har förutspått någon slags "Mac tar över 3D världen" i mitt inlägg, bara att antalet 3d-modellerande gjort på mac ökar något. NT och IRIX världen behöver nog inte oroas.

 

mvh

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"När det gäller hårdvara antar jag att du menar maffiga GL-kort. Det är väl den biten som behöver fixas till innan Macen kan bli ett seriöst alternativ som utpräglad 3d-workstation."

 

Jag tänkte mera på CPU´n...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

Jo, dom (Apple/Motorola) har ju lite att ta igen där också... Men jag tror att det går snabbare att ta igen CPU underläget än att få tredjepartstillverkare att börja producera maffiga renderkort för Mac. Nu är jag ute på tunn is då det var åratal sedan jag hade seriös koll på Mac och 3D. Om någon har positivare besked att ge, go ahead.

Det är ju så att ett bra GL kort kan i viss mån kompensera bristen på rå CPU styrka.

Men Maya gick ju att köra på 500MHz PC, så det borde gå att köra på en dual 500 G4 (Som jag hypotetiskt antar finns att köpa om 1/2 - 1 år). Maya ska ju köras under MacOS X som til fullo utnyttjar flera CPUer.

 

Om man vill ha prestanda.. se tidigare inlägg från mig med länk till SGI´s Onyx 3800 serie.. :-)

 

/E

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cpu prestanda kan man ju diskutera ett par varv =) Men det som slog mig mest var egentligen den urusla multitaskingen på Macen... På PC:n kunde man ju bränna en cd skiva samtidigt som man jobbade med videoredigering medans Macen inte ens vill ha nätverket igång hehe... Har ju läst en del trådar om att detta inte har ngn betydelse och att MacOS är så pass bra.. Varför är då OSX så eftertraktat? Jag vill inte ta ngn sida här egentligen utan baserar mina synpunkter på iakttagelser gjorde i praktiskt arbete med båda dessa plattformar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Cpu prestanda kan man ju diskutera ett par varv =)"

 

Detta har redan disskuteras och resultat visar att G4:an är 10% snabbare på samma mhz nummer, Altivec så ger prestanda like 1000ghz när dessa ops utförs.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

 

"Detta har redan disskuteras och resultat visar att G4:an är 10% snabbare på samma mhz nummer, Altivec så ger prestanda like 1000ghz när dessa ops utförs."

 

Du glömmer inte den speciella Photoshop faktorn, som gör att Photoshoppande motsvarar 2GHz..

 

Sen får du inte glömma att en P4 kräver en heatsink på ca 50 kilo för att den ska funka...medans G4an faktiskt kyler ner rummet den står i, så kool är den, speciellt om man har Cuben..

 

Andra fakta jag förbisett?

 

Jag kan bevisa allt med denna linken

 

http://www.weirdal.com/

 

mvh

Acne Benktsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Du glömmer inte den speciella Photoshop faktorn, som gör att Photoshoppande motsvarar 2GHz.."

 

Fel!

 

"Sen får du inte glömma att en P4 kräver en heatsink på ca 50 kilo för att den ska funka...medans G4an faktiskt kyler ner rummet den står i, så kool är den, speciellt om man har Cuben.."

 

Jag talade om P3:an...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

>Jag undrar i Babylon 5 använder dom Lightwave men på vilken plattform?

 

Från början renderades allt på NT-burkar men modelleringen skedde faktiskt på Amigor(!) en eller två säsonger ;)

 

/Weyland

 

Se'n är det ju som så att nästan alla stora filmer inte fått specialeffekter å postproduktion gjord på endast en plattform - Titanic är ett mkt bra exempel som snart sagt varenda företag som gör 3D-program tar åt sig äran för ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"När det gäller hårdvara antar jag att du menar maffiga GL-kort. Det är väl den biten som behöver fixas till innan Macen kan bli ett seriöst alternativ som utpräglad 3d-workstation."

 

>Jag tänkte mera på CPU´n...

 

Tycker det är betydligt viktigare med ett fett OpenGL-kort för 3D - renderingen får väl göras i en garderob stackad med G4-kuber så det är juh inget prestandaproblem ;)

 

Eftersom hårdvaran redan finns så borde det väl inte krävas alltför mycket möda att få igång drivrutiner till ex. E&S-kort eller ett Wildcat på Mac? *fundering*

 

/Weyland

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...