Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mac feeling?[aarrrgghh]


Ingemar Lundin

Rekommendera Poster

Erik Gustavsson1

 

Finns det något intressantare än grafik och form?

 

;-)

 

 

Ärligt talat så blir det en liten poäng för mac-sidan att PC-ligan överhuvudtaget går med på att föra kriget på Macens planhalva.

 

När det gäller att uttala sig om programmering och utveckling är det svårt för oss som är nollor innom området att uttala sig. Alla kan ha åsikter om grafiktillämpningar då förmodligen alla som är här någon gång sitter och dabblar i photoshop eller liknande. Det är lättare att tro sig vara kunnig inom det grafiska gebitet (jag gör ju det) än att tro sig vara kunnig inom programmering (fråga mig om jag vet vad ett com-objekt är)...

 

 

Mvh

ErikG

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 144
  • Skapad
  • Senaste svar
rastapopoulos

Som sagt, även i musikbranschen (som är en av sveriges viktigaste exportbranscher just nu) är Macen standardverktyget. Tror du skulle få väldigt svårt att övertala Max Martin att byta G4:an mot en PC.

 

Obefintliga/dåliga drivrutiner för ljudkort och kraschande ProToolssytem är inget man vill råka ut för i studion.

 

Det skall bara funka, och PC funkar sämre i dessa sammanhang, sorry.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vovven,

 

"Som sagt, även i musikbranschen (som är en av sveriges viktigaste exportbranscher just nu) är Macen standardverktyget. Tror du skulle få väldigt svårt att övertala Max Martin att byta G4:an mot en PC."

 

Iom att han lagt av med musikbranschen nu eller ?

 

Vill ha lite verifierbara fakta kring detta.

 

"Obefintliga/dåliga drivrutiner för ljudkort och kraschande ProToolssytem är inget man vill råka ut för i studion."

 

Varför väljer man enligt dig då Mac ?

 

"Det skall bara funka, och PC funkar sämre i dessa sammanhang, sorry."

 

Det återstår som sagt att bevisa.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

"Iom att han lagt av med musikbranschen nu eller ?"

Han har inte lagt av. Han kommer däremot inte jobba enbart i Cheironstudion längre.

 

"Vill ha lite verifierbara fakta kring detta."

Kolla in några hemsidor för musikstudior så får du se.

 

"Varför väljer man enligt dig då Mac ?"

Därför att det funkar.

 

"Det återstår som sagt att bevisa."

Om du är riktigt intresserad får du väl gå på studiebesök. T ex på Cheiron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

AHAHAHAHAH

"After years of proclaiming that Microsoft simply makes poor imitations of great Apple innovations, we can finally say that Apple has achieved the impossible – the creation of software that makes you want to buy Microsoft products."

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

""Det återstår som sagt att bevisa."

Om du är riktigt intresserad får du väl gå på studiebesök. T ex på Cheiron"

 

Har inte dom stängt sin studio?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Thanks for reviewing the G4 upgrades. An area that nobody seems to be addressing, however, is how the upgrade companies are patching the MacOS to make it compatible with the AltiVec processor.

 

As more and more AltiVec software arrives I'm concerned that some serious compatibility issues deep in the MacOS will come to light (in areas like the emulator and nanokernel). These issues didn't exist with G3 upgrades because they have the same programming model as the 60x chips, but the G4 adds the AltiVec unit and the emulator and nanokernel will need to be patched to handle this new unit (Apple has done this for their Yikes & Sawtooth machines).

 

The problems will be very subtle (crashes, data corruption, etc) and will start to show up as more AltiVec software is being executed in the system -- particularly in interrupts such as audio playback and networking code.

 

MacOS 9 is the first OS to include any AltiVec code, and the next versions of OpenGL, QuickTime and the OS will include even more. Third party software will increase the amount as well. This is all very desirable because, as you pointed out, without AltiVec code the G4 is almost the same as the G3.

 

Unfortunately I'm concerned that stability will be inversely proportional to speed unless the upgrade companies have actually addressed the problems. Have you managed to get a statement about these issues from any of the upgrade companies?

 

Thanks,

 

Andrew Brownsword

Software Engineer"

 

http://www.macreviewzone.com/hardcider/AppleTalk/ForumArchive/g4stability.html

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ordmärkning är kul:

eutanasi = lätt o. smärtfri död; åtgärder för att bereda (en obotligt sjuk, för döden liggande person) en så smärtfri död som möjligt.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

*garvar*

 

Max Martin?! Vem är det? Själv tycker jag Max Martin har gjort lika bra saker som Apple gjort det vill säga INGENTING. Kom nu inte och säg att det är G4'ans egna ljudkort du menar??

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

"Har inte dom stängt sin studio?"

 

Vet inte exakt när de slutar där, eller vilka projekt som skall slutföras först.

 

Hörde däremot senast idag att de förhandlar om plats i annan studio.

Men det finns fler ställen att kolla in, t ex Atlantis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

"Max Martin?! Vem är det?"

Ja, en professionell användare, kanske? Det var inte musiksmak utan produktionsflödet i en studio som var det intressanta. Ledsen om jag krossar dina illusioner nu, men även independentartister, technonissar och obskyra hardcoreband jobbar oftast på Mac.

 

"Kom nu inte och säg att det är G4'ans egna ljudkort du menar??"

Naturligtvis inte. Det finns ingen dator, varken PC eller Mac som levereras med ett ljudkort i proffsklass.

Men PC:s plug and pray är ju ett skämt. Känner folk som har bytt sina nya fina ljudkort till PC:n både fyra och fem gånger, hämtat hem nya drivrutiner , ringt supporten ett antal gånger, allt bara för att konstatera att det inte funkar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Men PC:s plug and pray är ju ett skämt. Känner folk som har bytt sina nya fina ljudkort till PC:n både fyra och fem gånger, hämtat hem nya drivrutiner , ringt supporten ett antal gånger, allt bara för att konstatera att det inte funkar."

 

Vafan kör dom Windows 95?

Plug&Pray uttrycket är ett gammalt uttryck som användes när W95´s dåliga Plug&Play fanns, 98, ME, W2k har utmärkta P&P funktioner enligt mig.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Snälla Vovven eller vad du kallar dig!

 

Kallar du Windows2000 P&P dåligt? *garvar* Det märks att du inte har provat det själv. Ta ett steg tillbaka och glöm Windows 95 för en gångs skull. Det var P&P's barndom...

 

En strulande drivrutin är heller inte ett bevis på att ett operativ är dåligt eller förstår du kanske inte det?

 

>> Jonas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

"Plug&Pray uttrycket är ett gammalt uttryck som användes när W95´s dåliga Plug&Play fanns"

 

Har Microsoft gjort något som är dåligt? Det kan inte vara möjligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rastapopoulos

"Det var P&P's barndom..."

Att bygga ut datorn med diverse kort och bar åka utan strul har varit självklart för Macanvändare sedan tidernas begynnelse. Löjligt att MS försöker göra en nyhet av något självklart.

 

"En strulande drivrutin är heller inte ett bevis på att ett operativ är dåligt eller förstår du kanske inte det? "

Jag förstår vad du menar, men ingen som skall få ett jobb utfört bryr sig om VAD som strular. Det skall funka, helt enkelt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Jag känner en kille, ska inte nämna hans namn, men han heter Erik och sitter uppe sent och skriver inlägg på eForum..

Han har iallafall en PC, som han till stor del är nöjd med. Erik sabbade dock Windows 98, på vilket sätt ska vi ínte gå in på.. han klantade sig, han har inte riktigt fattat att Win inte är lika icke-komplext som Mac OS... hursomhelst, han blev tvungen att installera om Win98 på nytt. Då märkte han att trots att windows identifierade hans ljudkort rätt, ett Soundblaster PCI 128, så installerades inga drivrutiner, för de fanns inte på Windows CD´n. Istället hänvisade Windows till installationsdisketterna för drivrutinerna som följde med kortet... nu är det tyvärr så att inga drivisar följde med. Baggis tänkte Erik, dom finns ju på Creatives hemsida...

Nope, där fanns bara en updater, så att man kunde uppdatera sina befintliga drivisar. Nu undrar jag, VAD ÄR DET FÖR J-A PUCKO-FÖRETAG som inte kan tillhandahålla drivisar över nätet?! Om inte datortillverkaren vill skicka mig CD´n med drivisar ska jag banne mig lämna tillbaka kortet som ett garantifall.. det funkar ju inte utan drivisar..

 

Drivrutinsproblem gällande ljudet har jag aldrig haft på Mac

Mac - PC 1-0...

 

mvh

En arg Erik som inte kan spela spel med ljud...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

""Plug&Pray uttrycket är ett gammalt uttryck som användes när W95´s dåliga Plug&Play fanns"

 

Har Microsoft gjort något som är dåligt? Det kan inte vara möjligt..."

 

Har Apple gjort nått som är dåligt?

Det kan inte vara... Vänta nu dom har ju gjort det, Newton, MacOS som har stått och 'stampat' på samma ställe sen OS 7.x, iMacen skitig kvalitet enligt mig, alla 3 av dom iMacarna som användes på min skola fick söndriga skärmar efter 7-9 månader och hur många gem som gick åt kan inte räknas...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

"Drivrutinsproblem gällande ljudet har jag aldrig haft på Mac

Mac - PC 1-0..."

 

Har också ett PCI 128 men detta kan inte skyllas på PC el. Windows, inte kan dom ha varenda jävla korts drivrutiner att bara magiskt poppa upp p skivan efter dom kommer ut, felet är Creative Lab´s

Har PCI 128 skivan, maila mig så får du en address du kan hämta hem drivisarna från på måndag.

 

Pc har däremot:

Enkelhet

Stabilitet

Billig

Snabb

Bra kvalitet(om du nu inte köper något kort gjort i ryssland av en vodka baserad rysse som gjort det själv så kommer du har svårt att hitta dålig hårdvara)

 

Mac har enkelhet.

 

PC - Mac 4-1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

 

 

 

Nä, man kan inte beskylla varken Microsoft eller Wintel-konceptet för mina problem.. men det är idiotiskt att man inte kan få hem drivisarna över nätet..

 

Ett tag var jag så desperat att jag nästan gjorde en "APB" efter dom på forumet..

 

Erik-Creative

 

1-0

 

Erik - Eriks PC

 

0-1

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...