Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

www.apple.com


Whistler

Rekommendera Poster

Bästa vänner!

 

Det går inte att jämföra Apple och PC på det sätt ni vill göra. De tillhör helt olika kategorier av datorer, ungefär som fillipinska lågprisapparater med Bang&Olufssens. Det är ingen som säger att dessa konkurrerar med varandra, så varför jämför ni Apple med vanlig PC på det sättet?

 

Att anamma design som kvalitetsmärke gjorde Steve Jobs redan då den första Macintoshen kom, 1984. Vissa PC tidningar kanske började diskutera design, redan innan Imac kom. Dessvärre har det inte resulterat i någon handling ännu. Men så blir det när man är stor och trögrörlig på PC vis.

 

Man kan tala om design, ergonomin, GUI, pris, prestanda, underhållsmässighet, driftsäkerhet och pris. På dessa punkter tror jag att vi kan vara överens om vilken dator som vinner. Lika överens är vi om att PC idag kan behålla sin position endast, endast, eftersom MS lyckades bli en världsstandard. Detta visade sig viktigare än exklusivitet, tyvärr. Hade det inte varit det, skulle både ni och jag suttit med en mycket bättre dator, kanske även till ett ännu lägre pris.

 

Men detta kan vi faktiskt ändra på. Tillsammans kan vi faktiskt välja om. Det är upp till oss att göra Apple till en ny världsstandard. På så vis blir alla mycket lyckligare. Det är upp till oss, och vi kan börja idag!

 

Här skulle jag vilja göra en liknelse mellan Windows och Babales torn. Eller likna MS vid ormen, som lyckades fresta halva mänskligheten...

 

Mr Karbas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 94
  • Skapad
  • Senaste svar

Whistler,

 

Har du slutat läsa hela mina inlägg?

 

Jag skrev också:

 

"Det gäller förresten alla andra också, så det är inte bara Whistler som överträder den fina linjen mellan debatt och sandlåda."

 

Vilket betyder ALLA andra också, inte bara PC-förespråkarna. Eller tror du verkligen att jag tycker det är ok att bara motståndarna måste hålla sig på mattan?

 

Nä, Whistler, du känner mig bättre än så!

 

Jag reagerar också mot detta eviga ifrågasättande av varandras kunskaper. Om någon säger sig kunna mer (och dessutom kallar den andra idiot eller okunnig) så är det ju svårt att bevisa från något håll, så istället för att alla ska ifrågasätta alla andra så varför inte bara acceptera att ni kan allihop. Kanske inte lika mycket inom alla områden.

 

Jag menar, många kan ifrågasätta mina kunskaper, men ingen kan ta dem ifrån mig då jag jobbat i många år och har lärt mig otroligt mycket under den tiden. Att jag inte kan slänga mig med alla fackuttryck kan ju bero på ointresse eller okunskap. Men likförbenat så är det ingen som kan ifrågasätta mina kunskaper.

 

Är jag för luddig nu?

 

Det jag försöker säga är att INGEN här kan ALLT inom ALLA områden. Så hävda inget annat och försök inte förminska någon annans kunskaper då du inte känner personen ifråga. Diskutera hellre datorer än era KUNSKAPER om datorer som det verkar ha mynnat ut i att bli.

 

Det är ganska naturligt att någon som jobbar mycket med PC och Windows kan mycket mer än en som i huvudsak jobbat mer med Mac och Mac OS och tvärtom. Men det innebär ju inte att en PC-nisse kan en del om Mac (men inte allt) och en Mac-nisse kan en del om PC (men inte allt) ska bli nedtryckta och bli kallade idioter för att de kanske inte hänger med för fullt när det gäller motståndarlaget.

 

Istället för en otrevlig ton, vore det då inte bättre att lungt och sansat försöka förklara varför resonemanget faller och vart personen kan hitta mer aktuell information?

 

Man kan kriga med ruttna ägg, men man kan också kriga mer raffinerat.

 

Vad tycker du är intressantast?

 

[Vill bara påpeka att användandet av ordet "du" är inte bara riktat mot Whistler, det gäller alla, Mac, PC, Linux eller BeOS-älskare]

 

/Petra

 

 

[inlägget ändrat 2000-07-21 14:21:49 av Petra Holmström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karbas,

 

"En pc är inte alls designad"

 

Vari består mitt tankefel gällande detta ? På vilket sätt tror du jag bryr mig om en PC är *designad* ?

Jag har inte det ringaste intresse utav hur en PC ser ut, det är när jag *vet* att den har muskler som jag kan tycka den är sexig ;)

 

Insidan Karbas, insidan.

 

*shallow*

 

"Om man alls har förstått formgivning, funktion och design, inses det att jämförelserna haltar eftersom det alltså inte finns något att jämföra med."

 

Vad du inte tycks "förstå" är att allt detta är subjektivt tyckande från en liten grupp sektmedlemmar som kråmar sig över allt Apple lanserar oavsett hur det ser ut.

 

*shallow*

 

"Samtidigt berör de själva grundproblemet i denna debatt. Pc-nissar förstår inte design och GUI. "

 

Vad gäller design så är det subjektivt och vi förstår inte din syn på det. Vad gäller GUI så hoppas jag detta var menat som ett skämt.

 

"Pc-nissarna har antingen vant sig eller blivit miljöförstörda."

 

Precis som Apple-nissarna vant sig vid att bli dragna vid näsan vad gäller prestanda och kraft i en dator eh ?

 

Såna kraftfulla argument du framför.

 

Länken du gav var....... eh, vad ?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Man kan tala om design, ergonomin, GUI, pris, prestanda, underhållsmässighet, driftsäkerhet och pris. På dessa punkter tror jag att vi kan vara överens om vilken dator som vinner. Lika överens är vi om att PC idag kan behålla sin position endast, endast, eftersom MS lyckades bli en världsstandard. Detta visade sig viktigare än exklusivitet, tyvärr. Hade det inte varit det, skulle både ni och jag suttit med en mycket bättre dator, kanske även till ett ännu lägre pris.

 

Nej det var för att det var en fri marknad med vemsomhelst som kunde starta ett företag och göra sin egen hårdvara till den flexibla PC platformen ditt jävla dumhuve.

 

Här skulle jag vilja göra en liknelse mellan Windows och Babales torn. Eller likna MS vid ormen, som lyckades fresta halva mänskligheten...

 

Jag skulle också vilja göra en liknelse mella Apple och Antikrist som kommer som världens frälsare...

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

Det där såg ut som den sämst formulerade Appleannonsen jag någonsin läst. Rena rama propagandan.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karbas,

 

"Det går inte att jämföra Apple och PC på det sätt ni vill göra"

 

Utveckla detta.

 

"Men så blir det när man är stor och trögrörlig på PC vis."

 

Stor och trögrörlig innebär mao billigare, prestandastarkare, överlägsen korskompabilitet etc ?

 

Eller betyder det att 93% av världens befolkning valt PC´n som plattform, därav är den underlägsen ? Jösses vilka pseudoresonemang......

 

"Man kan tala om design, ergonomin, GUI, pris, prestanda, underhållsmässighet, driftsäkerhet och pris. På dessa punkter tror jag att vi kan vara överens om vilken dator som vinner."

'

Jag är glad att vi är överens om att PC´n vinner gällande alla ovanstående punkter.

 

"eftersom MS lyckades bli en världsstandard. Detta visade sig viktigare än exklusivitet, tyvärr. Hade det inte varit det, skulle både ni och jag suttit med en mycket bättre dator, kanske även till ett ännu lägre pris."

 

På vilket sätt är ett blått och bockat plastskal exklusivt ? På vilket sätt är ett OS som inte klarar av MT exklusivt ? Du har extremt underliga definitioner vad gäller exklusivt karbas...

 

"Men detta kan vi faktiskt ändra på. Tillsammans kan vi faktiskt välja om. Det är upp till oss att göra Apple till en ny världsstandard."

 

Hur många tror du vill ha Fuhrer Job$ vid styret ?

Du är fan inte klok....

 

"Här skulle jag vilja göra en liknelse mellan Windows och Babales torn. Eller likna MS vid ormen, som lyckades fresta halva mänskligheten."

 

Så bibliska vi är, hur var det med Äpplet i paradiset ? Right back at ya !

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Petra,

 

Jag förstår ditt resonemang och köper det utan större motstånd.

 

Men faktum är att detta forum heter "Datorkrig" och ett visst mått av oförskämdhet nästan är ett krav.

 

Det jag funderade över var att du uppenbarligen inte läst och reagerat på samma sätt gentemot vissa Macförsvarare som fällt samma typ av kommentarer trots att de spytt ur sig rena sakfel före det.

 

Många Maccies krigar inte *för* sin egen plattform, de krigar bara mot Wintel som helhet, jag finner detta patetiskt. När man sen vill ha vettiga argument gällande deras plattform så får man subjektiva idiotargument som *kreativ*, *överlägsen design* etc kastat i ansiktet.

 

I de flesta fall saknar de även den mest grundläggande kunskapen om tex NT som plattform, allt är win98 för dem - varför ?

 

`Jag hatar inte Mac, Macanvändare eller Apple som företag och koncept men jag vill hävda min rätt att opponera mig precis som Macanvändare har rätt att försvara och opponera sig kring Apple vs Wintel.

 

Du skrev detta primärt riktat mot mig och jag har svårt att förstå varför.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmmm,

 

En G4-Dual/500 med skärm kostar runt 50.000:-, vad exakt är behållningen i detta ?

 

MacOS klarar inte av SMP på ett fördelaktigt sätt.

 

Exakt vad tycker ni Maccies är så fantastiskt med denna lansering ?

 

Trots Henrik K´s idiotiska resonemang kring SMP så handlar det givetvis inte bara om att skriva om applikationerna, föreslår en lektion i Multithreading.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Whistler, som jag påpekade i båda mina inlägg var det inte dig ensam som jag ville ta i örat... men du triggade mig, då jag till slut blev less på alla kommentarer om att moståndaren är idiotisk som jag kände att det var dags att ryta till.

 

Begreppet bägaren som rinner över är du väl bekant med?

 

Jag anser, och kommer även i fortsättningen försöka hålla nivån på mina inlägg på en hög kvalitativ nivå och undvika att kalla folk imbecil med mera, även om jag ibland kan tycka så tycker jag inte det tillför debatten något att uttrycka nedsättande kommentarer om mina kombattanter.

 

Vi har sett bevis tidigare på att det går att hålla en hög nivå på debatten/kriget i detta forum. Då var vi dessutom alla ense om att så borde det alltid vara. Det går ett tag och sen är alla nere på sandlådenivån igen och all debatt är helt meningslös då ingen lyssnar på någon utan kallar bara varandra idioter.

 

Jag skulle också vilja fråga dig, Whistler, vad du menar med grundläggande kunskaper i Win 98, 2000 och NT innebär? Hur avancerat anser du att en grundläggande kunskap ska vara?

 

Själv vet jag hur jag slår på en PC, startar program och ställer in den del inställningar. Det anser jag vara grundläggande kunskaper. Dvs kunskaper för att kunna använda datorn utan att krascha.

 

Så är måttet du sätter på grundkunskaper minst ett certifikat från Microsoft?

 

Isåfall lär ju många här inte ha kunskaper nog, i båda lägren. Inte ens min fästman som jobbat många, många år som nätverkstekniker och NT skulle anses som kompetent nog då han inte har ett enda certifikat. Men däremot fick han lära en MS-instruktör i NT hur man löser ett problem då instruktören sa "det går inte".

 

Så, vart går definitionen av grundläggande kunskaper för dig? Vart går definitionen för avancerade kunskaper? Och hur avgör man det utan att känna varenda en här personligen?

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Petra,

 

"Begreppet bägaren som rinner över är du väl bekant med?"

 

Nej, min bägare rinner aldrig över. Jag orkar inte blanda in några känslomässiga aspekter i denna typ av lek.

 

Jag konstaterar krasst och kallt olika saker och sen delger jag dem.

 

"Jag skulle också vilja fråga dig, Whistler, vad du menar med grundläggande kunskaper i Win 98, 2000 och NT innebär? Hur avancerat anser du att en grundläggande kunskap ska vara?"

 

Är inte detta uppenbart ? Om du ger dig in i en debatt om serverklustringar så bör du besitta kunskap gällande det eller hur ? Om du ger dig in i en debatt och säger Microsoft suger så bör du väl vara bekant med samtliga OS och program man avser racka ner på eller hur ? Eller är detta något som är förbehållet Mac-lägret ?

 

"Själv vet jag hur jag slår på en PC, startar program och ställer in den del inställningar. Det anser jag vara grundläggande kunskaper. Dvs kunskaper för att kunna använda datorn utan att krascha. "

 

Jag vet och jag har inte en endaste gång rackat ner på dig för avsaknad av kunskap eller hur ? MEN om du ger dig in i en debatt ang tex nätverksstrukturer så förväntar jag mig att du har en "grundläggande kunskap" gällande detta.

 

"Så är måttet du sätter på grundkunskaper minst ett certifikat från Microsoft?"

 

Naturligtvis inte.

 

"Så, vart går definitionen av grundläggande kunskaper för dig? Vart går definitionen för avancerade kunskaper? Och hur avgör man det utan att känna varenda en här personligen?"

 

Precis som jag förklarat, man utgår ifrån vad personen påstår, vilken typ av debatt han/hon för och framförallt nivån på personens argument.

 

Fler frågor ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MYCKET läsvärt och tänkvärt !!

 

"But under closer scrutiny, Jobs' decision to offer two processors as standard fare on higher-end PowerMacs is nothing more than a sleight of hand, masking weaknesses in both Apple's hardware and software strategies, say analysts. "

 

"Mac OS doesn't do anything with the second processor, and most Mac applications don't do anything with the second processor," said MicroDesign Resources analyst Peter Glaskowsky. "Mac Office, which also was introduced with much fanfare (Wednesday), has no idea another processor is there, either." "

 

"Judith Hurwitz, an analyst with Hurwitz Group, cut to the point: "If the software can't use two processors, it's just a marketing ploy."

 

Mac OS X, Apple's next-generation operating system, takes full advantage of two processors, but in May the Cupertino, Calif.-based company pushed back the release date from summer until early next year."

 

"Offering a second processor for free is also a way of drawing attention away from a larger problem. While Intel and AMD have reached clock speeds of 1 GHz, the PowerPC G4 hasn't budged beyond 500 MHz. "

 

Ouch !

 

Källa :

 

http://news.cnet.com/news/0-1006-200-2309655.html?tag=st.ne.1002.thed.ni

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Petra.

Jag måste faktiskt ta Whistler i försvar här...

Det finns andra som mer förtjänar att tas i örat än Whistler. nå'n skugga kanske?

 

Jag vet att svaret är på ett gammalt inlägg men ändå.

 

Obi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obi,

 

Jag känner mig omgäldad av "kraften" och känner mig trygg.

 

Ärligt talat, det är inte så att ett intag av "rött" fått dig att bli lite softare ?;)

 

Jag blir sån när jag smuttar på en Islay-Whiskey !

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Whistler.

Me has övergått till Whiskey nu.

Jo visst blir jag soft. Men softare?

Jag är alltid så soft som jag är.

 

Rätt skall vara rätt.

Du skall ha rätt till din åsikt oavsett hur "fel" jag kanske tycker att den är.

 

Och kraften är alltid med dig och alla andra i detta forum.

 

Det är detta som är själva sentensen av "universum och alltihop"

 

Obi

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obi,

 

Föreslår Lagavulin, Aberlour och Bushmill´s irländska destillat.

 

Avsluta med en Laphroig och du är kung var du än går ;)

 

"Rätt skall vara rätt.

Du skall ha rätt till din åsikt oavsett hur "fel" jag kanske tycker att den är.

 

Och kraften är alltid med dig och alla andra i detta forum."

 

Skön inställning ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

whistler vill du kolla några fina produkter som finns att beställa från vår webshop? maila mig så får du se test versionen, du kan inte beställa ännu men dom där samovarerna är riktigt snygga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Bara för att jag svara hårt och oförskämt när jag ser sådant dravel som jag svarat till, det står jag för, jag har faktiskt försökt komma överens t.ex. med Mr. Karbas men det sprack efter han postade ett tarvligt inlägg som tände upp mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Whistler.

vad i fasen är det där för något du talar om?

De benämningar på saker du anför är ord som är nya för mig.

Är det något att ha?

Är det något att tastea?

 

Va?

 

MVHH

Obi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His divine shadow:

"Jag skulle också vilja göra en liknelse mella Apple och Antikrist som kommer som världens frälsare..."

 

Blev inte det där lite fel...? = )

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ASGARV!

 

Eller som vi skulle gjort på webforum:

:E :E :E (stort hångrin)

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow,

 

Låter onekligen intressant, har du någon spec på samovarerna ? Hur står de sig tex mot en Athlon800/1Ghz ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obi,

 

Lagavulin är en skotsk Islay-whiskey som lagras i fat vid havsvatten mellan 10-20 år, Aberlour är en Skotsk höglandswhiskey och Bushmill´s är en irländsk lite mjukare whiskey.

 

Laphroig är kung bland sorterna och den rekommenderar jag bara åt folk som har "kraften".

 

Känn dig smickrad ;)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Adam,

 

Vi Wintel-människor ser Antikrist som världens frälsare, HDS inlägg var helt i sin ordning.

 

Glöm inte att vi försvarar den onde Bill Gates eh ?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...