Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

www.apple.com


Whistler

Rekommendera Poster

http://store.apple.com/1-800-MY-APPLE/WebObjects/AppleStore tål uppenbarligen ingen last.

 

-Did not receive any response from application. It is possible that the application does not exist, or that the requested url is incorrect-

 

Hade inte Apple precis dragit in MacOS/X i lastbalanseringspoolen ?

 

Apple´s *nyheter* var en rejäl besvikelse. Kuben ser vidrig ut, inte för att jag bryr mig om det estetiska på det planet men den är tammefan fulare än Imacen. Ett bastuaggregat med vattenlucka, ser ut som en Tylö4100 i mikroformat.

 

Och insidan ?

 

En G4/450, 64RAM, 20 gig´s disk, DVD-ROM ?, ett sunkigt grafikkort. "Supercomputer" LoL - my ass ;)

 

Apple hade som vanligt INGENTING nytt att komma med och hela Expo´n var pinsam.

 

Att man kan köra dual betyder för en macanvändare idag inte ett smack eftersom man inte har ett OS som kan dra nytta av det.

 

Optisk mus ? "Amazing new product" - whatever.

 

Absolut inget nytt på hårdvarufronten utan bara kosmetiska förändringar (till det sämre).

 

Många blev nog också besvikna när det gäller MacOS/X klient - även om man inte yppat sig angående detta så hade nog många förhoppningar över en riktig end-user beta.

 

Steve Jobs : "This is the first personal computer with dual-processors"

 

Nog visste jag att han var arrogant och en hypare utan dess like men detta tar ju ändå priset.

 

Sen det riggade testet där samma G4/500 som i samtliga körda tester av oberoende företag/organisationer mot 800-1000Mhz x86 maskiner förlorat med råge, plötsligt blivit snabbare över natten ? Nu var den plötsligt dubbelt så snabb som en 1Ghz Intel. Faktum är att slutcitatet var "twice as fast as hypothetical Intel2Ghz processors" Fantastiskt.

 

Man känner verkligen en djup tilltro till Apple som företag, Jobs som fåraherde och Macarna som datorer....GAH

 

*gäsp*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 94
  • Skapad
  • Senaste svar
His Divine Shadow

I quote:

"But that's why keeping the price the same is such a canny move, using falls in component costs to cover the extra expense of the second CPU. If you're getting a second CPU for free, who cares whether it makes any difference or not? And, as Jobs pointed out, it will be able to take advantage of MacOS X's symmetric multiprocessing when that OS ships.

 

Which, incidentally, will now be September - "Early, I think," said Jobs - for the public beta and 2001 "Early, I think," said Jobs - for the final 1.0 release.

 

By then Motorola may be in a position to ship the next major iteration of the PowerPC 7400, the one that gets it up to 700MHz and beyond in exchange for architectural changes that will reduce the chip's inherent superiority over x86 designs. Whether that will be the end of the dual-CPU G4s we shall have to wait and see. Certainly, G4 Plus chips are unlikely to be in sufficient supply for Apple to offer across-the-board dual-CPU configurations - even now only two out of three G4 models offer two processors; the 450MHz and 500MHz versions - and Apple probably won't want the Mac with the most advanced PowerPC to be out-performed but a box with two old ones. ®

"

 

Låter som G4 arkitekturen måste offra lite av dess RISCighet eftersom det är det enda sättet att få upp MhZ varven vilket betyder att dom lägger väl till mera register som det görs i X86 arkitekturen, LoL vilken ironi...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Förresten kuben ja, den har ju vissa design problem men att den är en liten kub är ganska snyggt, optraktiskt som fan men snyggt...

 

Jag skulle kunna göra en bättre kub.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde förresten en sak, priset ?

 

Någon som har koll på vad kuben kostar i svenska riksdaler ?

 

Kan iofs vara en morot om kuben är billig, inte en krona över 10.000:- dock. Allt över 10 är bondfångeri eftersom den inte erbjuder något nytt, har en högst medelmåttig konfiguration samt att den är FUL !

 

Kan det förresten vara en kub när inte alla sidor har lika mått ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maude Tiller

Morrn Whistler! Har du fått ditt morgonkaffe? Sitter på jobbet och tycker att kuben/generatorn är oerhört estetisk. Däremot tycker jag som du angående nyheterna - inga större överraskningar hårdvarumässigt... Får väl vänta på OSX innan det börjar hända saker där tyvärr... Jag ser omedelbart en jättenackdel med generatorn... Den kommer att vara stöldbegerlig så det står härliga till! 20*20 cm!, den gömmer man ju i BHn i princip. I alla fall, menar du verkligen att den var ful?! Jag tycker att den är väldigt läcker... Priset tror jag var omkring 1300 dollar, så där spricker 10000kr gränsen... Klart prisvärd gentemot en vanlig G4;a dock som ytterst sällan är mera utbyggd i dagens läge. Jag vill ha en generator med en isub och 50' plasma skärm, dessutom är gener4atorn helt tyst, och tystnad i allmänhet är något som jag uppskattar mycket...

 

Cheers!

 

Maude

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Morrn Whistler! Har du fått ditt morgonkaffe? Sitter på jobbet och tycker att kuben/generatorn är oerhört estetisk.

Kaffe ja... det behövs, specillt om man vaknar nu, LOL.

 

Däremot tycker jag som du angående nyheterna - inga större överraskningar hårdvarumässigt... Får väl vänta på OSX innan det börjar hända saker där tyvärr...

Hmm... jo........

 

Jag ser omedelbart en jättenackdel med generatorn... Den kommer att vara stöldbegerlig så det står härliga till! 20*20 cm!, den gömmer man ju i BHn i princip.

Vad har du för bevis för att backa upp detta påstående?

 

I alla fall, menar du verkligen att den var ful?! Jag tycker att den är väldigt läcker... Priset tror jag var omkring 1300 dollar, så där spricker 10000kr gränsen... Klart prisvärd gentemot en vanlig G4;a dock som ytterst sällan är mera utbyggd i dagens läge. Jag vill ha en generator med en isub och 50' plasma skärm, dessutom är gener4atorn helt tyst, och tystnad i allmänhet är något som jag uppskattar mycket...

Den är inte praktisk, därför gillar jag den inte, en lite större kub med utbyggndas möjligheter.

Jag tror priset var 1799$

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Morrn Maude,

 

Har druckit mina 5 stop morgonkaffe och börjar komma upp i varv. Kan inte annat än imponeras av din byst om du kan häva in "Kuben" i BH´n.

1300$ ouch ! Eftersom jag inte anser G4´an vara prisvärd i någon variant så blir jag bara ledsen när jag hör siffran 1300$

Väntar med spänning på MacOS/X klient, då kommer Applemaskineriet förhoppninsvis få en välbehövlig spark i arslet.

 

Hmm, klockan är bara drygt 11:00 och jag är redan sugen på whiskey, kanske dax att ta kontakt med AA, LO och TCP-IP

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

G4+ eller G4e som den ibland kallas handlar inte bara om fler register - det handlar mest om att antalet integer-enheter och AltiVec-enheter i processorn dubbleras (tror även att FPU-enheterna dubbleras också men det är jag inte säker på). Dessutom kommer den processorn att vara än mer optimerad för SMP än dagens G4.

 

G4+ är idag i produktion men har inte kommit upp i volymer än - vi kan se den dyka upp under hösten och vintern bl a i bärbara datorer.

 

Det naturliga är att de nya processorerna kommer tillsammans med den nya moderkortsarkitekturen som är avsevärt snabbare än dagens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-Erik Björling

Med detta lilla inlägg avslutar jag alla försök att få Whistler att fungera som en anständig person - både i debatt-teknik och i förmåga att förstå vidare banor än siffervärden på MHz. Det är sorgligt att inse att personer kan vara så inskränkta.

 

Ingen är så blind som den som inte vill se...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

G4+ eller G4e som den ibland kallas handlar inte bara om fler register - det handlar mest om att antalet integer-enheter och AltiVec-enheter i processorn dubbleras (tror även att FPU-enheterna dubbleras också men det är jag inte säker på). Dessutom kommer den processorn att vara än mer optimerad för SMP än dagens G4.

Ja jag visste inte alla saker dom lägger till men jag tror inte dom lägger till mera FPU, altivec, kanske integer. var har du hört detta?

(är inte altivec FPU´n på samma gång, jag trodde dom var en integrerad enhet?)

 

G4+ är idag i produktion men har inte kommit upp i volymer än - vi kan se den dyka upp under hösten och vintern bl a i bärbara datorer.

Jo det får vi se ännu hur det går.

 

Det naturliga är att de nya processorerna kommer tillsammans med den nya moderkortsarkitekturen som är avsevärt snabbare än dagens.

Jag tror inte att den nya moderkorts arkitekturen blir något snabbare bara för att man lägger till en plats till att sätta en CPU.

Den är fortfarande fast i 100-133?mhz

stadiet, intels nya moderkort kommer att köras med en bushastighet på 400mhz och athlon moderkort har gått på 200mhz i ett år.

Jo men dom kommer inte att kunna mäta sig med snabbare X86 CPU´s ändå.

Tack vare deras snabbare Mhz tal.

Jag undrar hur mindre gapet blir med P4, just nu som jag har observerat är det 100mhz, asså en 500mhz g4 och 600mhz P3 är ungefär lika snabba.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Med detta lilla inlägg avslutar jag alla försök att få Whistler att fungera som en anständig person - både i debatt-teknik och i förmåga att förstå vidare banor än siffervärden på MHz. Det är sorgligt att inse att personer kan vara så inskränkta.

LoL hör på den! Det är ju vi som försöker få dig att förstå att Mhz farten betyder mycket mera än vad Apple el. du vill medge.

 

Ingen är så blind som den som inte vill se...

HAHAHAHAHAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!

Herregud du är en riktig 'hypocrite'

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Det var ett tag sedan, men jag tänkte att jag skulle titta in nu med MacWorld och allt.

 

<citat>

Hade inte Apple precis dragit in MacOS/X i lastbalanseringspoolen ?

</citat>

Enligt vem? Var? Möjligen OS X Server (extremt osannolikt), definitivt inte X Client. Duh.

För övrigt, när halva världen försöker klicka sig in på ens sajt så gissar jag att det blir problem. Jag surfade runt lite direkt efter keynoten, och det var fanimej flood på alla vanliga Mac-ställen.

 

<citat>

Kuben ser vidrig ut, inte för att jag bryr mig om det estetiska på det planet men den är tammefan fulare än Imacen.

</citat>

Kul att du säger det. Alla har rätt till sin åsikt etc, men jag noterar att jag nu på morgonen pratade med några människor jag känner, en möbeldesigner som blev erbjuden att rita statsministerstolen i Rosenbad, kungens regalieskåp etc och en som jobbat för IKEA. Båda älskade den. Absolut älskade. Och det är folk som rynkar något på näsan åt iMacen.

Efter keynoten skickade jag mail med bild på kuben till några andra, och nu imorse hade jag fått flera svar som varierade temat ”var köper jag den?”. Inga frågor om pris, prestanda etc, utan bara just det. Syrran, som jobbat inom modebranschen (Paris) i över tjugo år (journalist, redaktör, styling, casting, produktion etc) nämnde att kuben redan skapat svallvågor där.

 

<citat>

Och insidan ?

En G4/450, 64RAM, 20 gig´s disk, DVD-ROM [etc]

</citat>

Yes indeed. Priset (1799 dollar grund, vet inte om det går att strippa den) är alldeles för högt om de tänkt sig att sälja den till edu/biz etc. Å andra sidan, de skulle ha kunnat sätta in en 233MHz G3, CD-ROM x 8 etc, den här lilla grejen kommer att sälja tonvis bara på designen. Jag gissar att det inte blir några större volymer, men eftersom de har hög marginal och förmodligen kommer att sälja en hel del LCDs till den så klirrar det onekligen i kistan.

Vad som aldrig upphör att förvåna mig är varför inte ett litet företag på PC-sidan sätter in standardkomponenter (gärna från notebooks) i riktigt superdesignade skal och sedan säljer svindyrt. Det skulle fungera. Det skulle fungera utmärkt. Och det kommer att fungera för Apple också.

 

<citat>

Apple hade som vanligt INGENTING nytt att komma med och hela Expo´n var pinsam.

</citat>

Hm. Jag tror att någon idkar självemotsägelse. Nåja, samma person har uppenbarligen inte greppat skillnaden mellan ”Expo” och ”Keynote”, så med den typen av attention-span är det väl knappast ägnat att förvåna. Gå och ta ditt Ritalin.

 

<citat>

Att man kan köra dual betyder för en macanvändare idag inte ett smack eftersom man inte har ett OS som kan dra nytta av det.

</citat>

Here we go. Findern har varit trådad sedan MacOS 8, mplib finns för de flesta appar som drar rejäl nytta av det, och, handen på hjärtat, är det någon utvecklare här som inte trådar? Va?

För övrigt, vem är så inihelvete korkad att de köper en MP-maskin för att njuta av att *operativsystemet* är trådat? Duh.

 

Jag var själv kluven i önskningarna. 2 x G4 @ 500, eller 1 x G4+ @ 733? Av olika skäl är jag rätt nöjd med hur det blev.

1. G4+ är inte lika effektiv per cykel som G4 standard. Ingen jätteskillnad, men ändå.

2. 2 x AltiVec, waahoooo.... Det har ryktats om 2xAV på G4+, men det verkar inte säkert. Moto har backat en smula enligt ryktena.

3. Om det är strul med MP-arkitekturen och adaptionen i mjukvara, låt oss ta den smällen nu så att det inte blir elaka överaskningar när OS X finns på spelplanen.

4. Om Apple sätter 2 x 450 MHz i mellanmodellen så får de svårt att plötsligt byta ut det mot t.ex 1 x 733 senare (MWSF). Alltså spär det på uppgraderingssykeln.

 

<citat>

Steve Jobs : "This is the first personal computer with dual-processors"

</citat>

Att citera fel är fult. Mycket fult, särskilt när man gör det i eget syfte. Han sade att det var den första ”retail” som erbjuds som standard i MP. Och det har han ev. rätt i, till min förvåning faktiskt. Tydligen gör inte ens Dell det (källa arstechnica-forum visserligen).

 

<citat>

Sen det riggade testet där samma G4/500 som i samtliga körda tester av oberoende företag/organisationer mot 800-1000Mhz x86 maskiner förlorat med råge, plötsligt blivit snabbare över natten ? Nu var den plötsligt dubbelt så snabb som en 1Ghz Intel. Faktum är att slutcitatet var "twice as fast as hypothetical Intel2Ghz processors" Fantastiskt.

</citat>

OMFG. Snacka om att du svalt med hull och hår. Vem FAN bryr sig om hur ett företag som saluför produkten som testas kör sitt säljspinn? Va? ”Yadda-yadda Ajax påstår att deras diskmedel är bättre än konkurrentens och riggar ett test-yadda-vilka kräk de är” Vem är mest patetisk? Jobs, som måste köra spinnet, eller du som inte greppar vilka mekanismer som är i rörelse när sådana test görs. DuhDuhDuh. Aktieägare, någon?

Att det sedan inte är ett ”faktum” att slutscitatet lyder som du påstår spär bara på det hela. Tänk efter innan du sladdar till med tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Det är tveksamt om det bli en extra AltiVec, personligen fattar jag inte hur de kan sänka energiförbrukningen då (de flyttar ju till 0.18-16, men ändå). Blir det ingen så blir det väl antagligen en extra FPU.

 

UMA-2 är ingen slutstation, det är om jag fattat rätt främst ett försök att standardisera mobo-komponenter så att bl.a just uppgraderingar kan gå snabbare över hela linjen.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

<citat>

Jag skulle kunna göra en bättre kub.

</citat>

Utmärkt. Plocka fram 3d-paketet, gör en dummy, och förklara sedan hur du ska kyla komponenterna med ditt egenkonstruerade konevektionskylningsschema. Vi väntar.

Allvarligt talat, om du klarar det i en snygg design med säg en P3 600+ så har du en utmärkt idé att ta med till ett hårdvaruföretag.

 

Oh well, på det stora hela är jag besviken över att Betan inte kom. Jag är glad över att man kan få 2x450MHz för 2149 dollar. Kuben ser mycket bra ut och befäster Apples ”branding” ytterligare. Bara det är de facto värt miljarder i värderingen av företaget, så även om de bara säljer några hundra tusen enheter av den kommer vinsten i värdering och aktiehandel (de har just köpt tillbaka utestående shares) att bli stor. Imac för 799 dollar, okej om man vill ha en sidostation medan primärsystemet tuggar fourieranalyser. I övrigt inget särskilt uppseendeväckande.

Undrar när vi får se den första kub-kopian?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Utmärkt. Plocka fram 3d-paketet, gör en dummy, och förklara sedan hur du ska kyla komponenterna med ditt egenkonstruerade konevektionskylningsschema. Vi väntar.

Allvarligt talat, om du klarar det i en snygg design med säg en P3 600+ så har du en utmärkt idé att ta med till ett hårdvaruföretag.

 

Jag menade för G4:an det ör ju bara utsidan som ska ändras isåfall, kanske sluta med detdär genom skinliga och prova något annat....

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs om EPIC arkitekturen, stäm av den med den som sitter i G4+ (om den nu någonsin dyker upp) och inse att de processorerna Moto levererar till Apple blivit en second hand arkitektur.

 

Herregud de klarar inte av att hålla jämna steg idag trots en mer raffinerad teknik.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sten-E

 

"Med detta lilla inlägg avslutar jag alla försök att få Whistler att fungera som en anständig person - både i debatt-teknik och i förmåga att förstå vidare banor än siffervärden på MHz. Det är sorgligt att inse att personer kan vara så inskränkta."

 

Hur många gånger ska du sluta med att försöka få mig att "fungera_som_en_anständig_person" ? Du har ju redan gjort detta en gång. Eller handlar detta bara om att du faktiskt inte har något vettigt att kontra med och försöker i ren desperation göra personangrepp ?

 

Yttra dig inte om debatteknik, du debatterar med dig själv och klarar inte ens av att hålla reda på de frågor som ställs till dig.

 

"Ingen är så blind som den som inte vill se"

 

Så originellt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

<citat>

Jag menade för G4:an det ör ju bara utsidan som ska ändras isåfall, kanske sluta med detdär genom skinliga och prova något annat....

</citat>

Jamenvafan, plocka fram sprayfärgen då...

 

Själv undrar jag om topp-laddad DVD fungerar bra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Och vad är priset för en entry-level Itanium om man törs fråga?

 

<citat>

Herregud de klarar inte av att hålla jämna steg idag trots en mer raffinerad teknik.

</citat>

Japp, det är jobbigt att ha den ledande tekniken. Vi får se om "de" helt plötsligt blir Intel när de skiftar till ny arkitektur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Jag tänkte glänsade silvrig metall med en logo av eget val som.

Något vet hur UT logon ser ut, den är ju fin.

 

Jo jag ska prova göra en modell där hemma en kub kan ju inte va svårt :)

Måste bara få tebaks min 2000 skiva först.

har haft problem med 2000, spårade problemet till det faktum att det åskade och fick en elspik och fick data i partitionen att korrupteras, detta kunde fixas enkelt med en rescue disk vilken jag inte har gjort så jag behöver skivan nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Finns ju metallicsprayer, men med tanke på formen borde det vara enkelt att bocka till en aluminiumbit. Logo kan ju bli mer problematiskt, men man kan ju alltid göra i lera, gjutform i gips och sedan t.ex gjuta med dentalkeram.

Vore rätt kul faktiskt, men då måste man ju köpa den lille hur som helst och så djup är inte plånboken.

 

Heh, när jag glodde på keynoten åskade det och jag blev kickad från nätet tre-fyra gånger. Surge Protectors är nice.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Nej men jag kan säker göra en egen Pc i denna formen billigt, med allt begangnat som finns, metall arbete har jag 3 kusiner till för.

Sen blir dett att hitta den minsta snabbaste moderkortet och CPu sen tar man och ser hur liten man kan få kuben.

 

Vilket kul hemma projekt detta kunde vara!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

För kylning kan jag göra göra lådan vattentät och fylla den med en speciell olja som inte är strömförande, vätske kylning, kanske en pump också som pumpar in ny väldigt nerkyld olja.

hårddiskarna tror jag är ett undantag.

 

Men detta blir det nog inte något av, jag har ju haft mycket gammalt skrot men det är borta nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...