Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

www.apple.com


Whistler

Rekommendera Poster

  • Svars 94
  • Skapad
  • Senaste svar

Obi,

 

Lagavulin (10, 12, 15, 20 årig)och Laphroig (10-20 årig) hittar du på ditt loakal bolag. Bushmill´s vita destillat bör också finnas, Aberlour är lite kinkigare men jag är övertygad om att bo´laget där du bor gladeligen slänger ihop en specialbeställning.

 

Finns även schyssta varianter som är lite billigare, tex ´Black Ribbon´ och en irländsk blended som heter Jameson som är helt ok.

 

*gäsp* - Va!!! är jag vaken ?!?!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Whistler,

 

som en sidonot med tanke på att vi diskuterat SMP, du *är* medveten om att Whistler Personal Edition inte har stöd för MP va? ;)

 

<citat>

Och det är sannerligen historia om du inte är medveten om saker som var/hur MacOS/X används.

</citat>

Få se nu, det är möjligt att jag inte är medveten om *en* deployment av X, för övrigt en installation som inte rapporterats på de vanliga X-sajterna och inom ett område som inte intresserar mig. Medför det att jag på något sätt automatiskt skulle vara idiotförklarad angående X? Bull.

Så vitt jag vet är OS X Server inte avsett för tunga installationer. X Client är för guds skull i pre-alpha. Vilken version var det som användes förresten, om du nu vet så mycket om testet borde du väl kunna fastställa det exakt?

Om Apple verkligen gjort detta och det inte bara var ett litet inhouse-test så är de som sagt idioter.

 

<citat>

Du nekade OS X server, du nekade X Client - du skrev "X Client" - exakt vad förstod inte du ?

</citat>

Vilken av dom det var givetvis. Kan man kanske få svar på det? Jag nekade inte X Server, jag skrev att det var osannolikt. Se ovan.

 

<citat>

Så du erkänner mao att istället för att bestrida poängen och konsekvent försvara din ståndpunkt så försöker du maskera ditt icke-kunnande kring detta genom att ta till SAOL?

</citat>

Waaay out of line. Vad i stycket du svarar på kräver ens en blick i SAOL? Kvadrat? Kvalificerad? Korkad?

Vem är det som flyr från poängen? ÄR det en skillnad mellan Expo och keynote? Ja eller nej? Visst, BFD etc, men du har ju inte direkt droppat det i dina svar...

 

<citat>

Spela inte översittare du är inte speciellt duktig. Dina grammatikorgasmer är bara patetiska och döljer en okunnighet utan dess like.

</citat>

LOL. Substans, vart tog du vägen?

 

<citat>

Börjar du bli rädd ? Du förolämpar > Jag kontrar > Du blir sårad och försöker dig på SAOL metoden, ledsen det funkar inte lilla vän.

</citat>

*Sårad*? Ursäkta? Var någonstans antyds det? Du sänker dig till papegoj-nivån, vilket jag påpekar med ett visst mått av nöje, varvid du helt plötsligt påstår att jag skulle känna mig inträngd i ett hörn.

 

<citat>

Det är inte alls bara på apparna det hänger och genom detta idiotiska inlägg visar du att du_definitivt_inte_ens_har_den_mest_grundläggande_aning_om_vad_vi_talar_om.

</citat>

Kan du läsa? Jag skrev inte att det *bara* hänger på apparna. Men det är otvivelaktigt den avgörande poängen i ett MP-system. Jag kan ha SMP-apin skrivna av Gud Fader själv, om appen jag använder är taskigt trådad så betyder det att jag sitter med ett system som i praktiken inte utnyttjar kraften i ett MP-system.

Gör dig själv en tjänst och läs någon av de trådar om det här som finns på t.ex Ars. Du beter dig som BeOS-fanatikerna gör ibland, dvs ”mitt system har bra SMP så allt är bra och super”. Välkommen till verkligheten, det är på apparna det hänger. Inte enbart. Men till större delen.

(Obs, det här betyder *inte* att jag föredrar AMP framför SMP, men tyngdpunkten bör ligga på rätt ställe.)

 

<citat>

Att kopiera filer mellan partitioner är högst väsentligt iom att dagens katalogtjänster (som MacOS/X server) inte klarar gör partitioner transparenta oavsett server/klientmängd.

</citat>

Japp. Men det var inte servrar jag uttalade mig om.

 

<citat>

Varför drar du in NT4 i det här ?

</citat>

Därför att jag kör det hemma, och för att påvisa skillnaden mellan en bra resp. mindre bra trådad app. Om jag jobbade primärt med LW så skulle jag köpa ett Dual 667-system, om jag arbetar i AM2000 så behöver jag ett betydligt dyrare SP-system (P3 900+).

 

<citat>

Ok, vill du ha det så så kan jag med en oerhört självsäker stämma tala om att vad gäller MacOS/LW och NT4/LW - SMP så ligger MacOS så långt efter så en mätning är omöjlig.

</citat>

Japp, mycket troligt. Avsaknaden av MP-system sedan 9500/9600 gör att många appar inte är bra trådade. Om det gäller just LW är kanske något mer osäkert, de har varit bra på att optimera (Altivec etc), men generellt är det helt sant.

 

<citat>

Du är en barnunge....

</citat>

Ehh ... ? Oh well.

 

<citat>

Ja det har jag, det extensionspacket som finns idag kan jämföras med en medelmåttig emulerad version av Win98 för MacOS. Försök inte ens lilla vän, du har inget att hämta här.

</citat>

Se exempelvis

http://developer.apple.com/techpubs/macos8/OSSvcs/MultiPServices/MultiprocessingRef/MP.6.html

(länken är från en tråd på Ars)

Jag vänder mig inte mot faktumet att Mac OS 9.x har betydligt sämre stöd för SMP än exempelvis W2k. Givetvis är det så. Däremot så påstår du att den extra processorn i ett Mac-MP-system är bortkastad med hänsyn till OS:et, och det är helt enkelt inte sant. För debatten på rätt planhalva, och jaga inte väderkvarnar.

 

<citat>

Herregud vad du är patetisk, det är inte sant. Det är så pinsamt uppenbart att ju längre och djupare debattens vågor går ju hispigare blir du, jag kan se dig framför mig där du sitter med SAOL darrande i handen och försöker hitta något som kan bräcka den illitterata rännstensungen eftersom du saknar relevant kunskap, LOL !!!!

</citat>

Detta är vad jag menar med resolut, kompromisslös och tydlig ad hominem. Det tar sig minsann, men du borde ha haft med några saker, se det som konstruktiv kritik:

*anspelningar angående min mor

*anspelningar på min sexualitet

*anspelningar på evolutionära förfäder

*anspelningar på min brist på ett liv och att jag bör skaffa mig ett

..etc. Keep working.

 

<citat>

Jag litar inte ett dugg på tester som fabrikerna själva genomfört oavsett fabrikat.

</citat>

Få se nu, du håller alltså med mig i stycket du angriper ovan , och måste *ändå* häva ur dig ovanstående tirad?

 

<citat>

Men till saken hör att apple.com nu suttit och haft ett stående inslag om världens snabbaste dator i över ett år. Detta är ren lögn och detta handlar inte om "säljspinn" utan det handlar om att deras sektmedlemmar inte längre nöjer sig med mindre efter indoktrineringen. Det finns otaliga andra exempel som jag gladeligen framför men det får bli vid ett senare tilfälle.

</citat>

Och? *Vem*fan*bryr*sig? Allvarligt talat, hur kan man lägga någon energi på sådant här? Vi är redan överens om att man inte kan lita på tillverkarna, men du *måste* bara fortsätta att utveckla ämnet? Snacka om att Apple har fångat någras uppmärksamhet...

 

<citat>

Oj så duktigt av dig men tyvärr är det inte så. Det räcker med att vandra runt på apple.com och skåda deras sk *faktasidor* (jag hoppas alla förstår att apple och fakta inte direkt går hand i hand, förstå ironin) eller deras pressreleaser, supportsidor etc. för att förstå att din inställning/tro är ren inbillning.

</citat>

Ja, nu är det ju uppenbarligen så att du ägnar Apples sajt en hel del tid och intresse, vilket framstår som minst sagt meningslöst för mig, men ok. Återigen: *vem*fan*bryr*sig?

Alla halvljuger, alla trixar med tester, alla använder marketspeak. Jag förstår dock inte varför du drar in supportavdelningen här. På vilket sätt används den för att marknadsföra produkter?

 

<citat>

Absolut, Job$ är illusionernas och lögnernas mästare du har min absoluta samstämmighet gällande detta. Det handlar inte längre om showbiz när slutanvändaren sitter där hemma med sin patetiska maskin i tron att den ska prestera hur mycket som helst eh ?

</citat>

Varför skulle showbiz sluta där? Om man är så lagd att man köper en dator för att den har gullig färg eller för att brinnande astronauter jazzar omkring i reklamen så förtjänar man att få den dator man får: antagligen är de flesta som shoppat så nöjda. Och solen har sin gång...

 

<citat>

Du har tappat greppet nu, det märks. Så du tillstår att 100% av det som skrivs som specfakta på apple.com är rena lögner ?

</citat>

Givetvis inte. Om de skriver att en modell har två USB-portar så får man förutsätta att det är sant.

 

<citat>

Skoda kan inte skriva i sina forum oavsett web, flygblad eller återförsäljarspec att deras Octavia är snabbare och motorstarkare än en Ferrari Testarossa, de skulle få en stämning på halsen i samma sekund. Och de skulle framförallt inte kunna ha ett stående argument för skoda om att det är världens snabbaste bil som faktaspec i deras kataloger eller hur ?

</citat>

En Octavia och en Testarossa är båda bilar, men de tillhör inte samma kategori. Analogin stupar på det. Biltillverkare som tävlar inom samma kategorier brukar väl använda minst sagt tvivelaktiga tekniker (specialexemplar etc) för att ”bevisa” att deras bil är bäst.

 

<citat>

Reklam är reklam - men var vänlig och skilj det från ren och skär lögn.

</citat>

Om det Apple gjorde var unikt så skulle jag basha dem, men alla gör det, så varför ens bry sig? Tycker du att exempelvis Intels benchmark-etik är särskilt trovärdig?

 

<citat>

Det är en sak att marknadsföra subjektiva argument som *skön*, *användarvänlig* etc men Apple stannar inte där, inte ens på en ständigt rullande och stående *faktabas* som de försöker ha för sina kunder. Apple´s site är en av de mest FUD betyngda siterna på nätet, utan en god tvåa eller trea.

</citat>

Nu är det ju inte så att jag brukar ödsla tid på att surfa runt och läsa olika företags säljspinn, men jag kan inte minnas att jag någonsin sett en sälj-benchmark från ett ledande företag som inte varit tveksam. So what?

 

<citat>

Och jag råder dig att ta datakörkort [...]

</citat>

LOL!

 

<citat>

[...] samt en kurs i hur man skaffar sig självkänsla/-säkerhet. Jag kan iofs sitta och klistra in latinska åt dig och försöka håna dig emellanåt om jag inte vet svaren på frågorna men det är inte mödan värt.

</citat>

”Latinska”? Hm. Om det är något språkligt du inte känner igen så fråga. Det är så man bygger en vokabulär, och oavsett om man använder den aktivt eller passivt så ser jag inte det hemska i det.

 

<citat>

Lamer, gå bort du har inte mer att hämta här.

</citat>

Suck.

 

Avslutningsvis, försök vara relevant. Om du vill säga att W2K har bättre SMP än Mac OS så gör det och ingen kommer att säga emot dig, men säg inte att Mac OS inte har något stöd alls för en extra processor, eftersom det helt enkelt är osanning. Man KAN föra fram sin åsikt och ändå hålla sig inom sanningens råmärken.

Om du vill ifrågasätta sanningshalten i Apples säljspinn så gör det, och inskörda bifallen, men bete dig inte som att de är ensamma om det, och försök inte göra det till någon slags brott mot mänskligheten.

 

Etc.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K,

 

Ett mastigt inlägg, orkar dock inte svara på det ännu.

 

Lite kaffe, lite whiskey och jag är igång - hörs/ses på ett tag.

 

*gäsp*

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste bara få dela med mig av denna totalt euforiska känsla.

 

Ligger ute på gräsmattan med min älskade DELL L-T, Kaffeperkulatorn på höger sida och en Laphroig grogg på vänster sida. Min bättre hälft bar ut en kylväska med mellanöl och ur ghettoblastern dundrar Dream Theater.

 

Jag kan inte tänka mig något som skulle kunna komplettera detta scenario.

 

Har svårt att motivera mig för "Datorkrigande" för tillfället ;)

 

Men misströsta icke, min käresta är en riktig *Mac-jänta* och lyckas gång på gång reta upp mig ang något som har med Microsoft eller Intel att göra ;)

 

Samma arroganta och självgoda Whistler återkommer säkerligen senare idag, tills dess - njut av det underbara vädret !

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Men misströsta icke, min käresta är en riktig *Mac-jänta* och lyckas gång på gång reta upp mig ang något som har med Microsoft eller Intel att göra"

 

AHA!!!!!!!!!!!!!

Jag visste väl att det fanns en anledning varför du kan vara så tjurig ibland *frustar av skratt* du måste ta ut aggressionerna över din flickväns goda val någonstans... för gör du det hemma kan hon ju neka dig "familjelyckan". *fniss*

 

Hälsa din bättre hälft att hon är helt rätt ute, sen får hon väl ge dig en kram också... mest för att du förtjänar lite kärlek ibland, du din... din... din PC-nisse!

 

Visst är det gott när det är 27°C varmt här uppe i norr medan sörlänningarna fryser rumpan av sig? *brett grin*

 

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ute vid kusten i mitten av landet är det minsann också varmt och soligt. Så det så!

 

Håller med att Wh. behöver annat än detta eviga krigande.

 

Obi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Petra,

 

Vill gratulera dig, kan konstatera att du kommit över min *hemlighet* och kommer i fortsättningen med lätthet utmanövrera mig eftersom du lever i liknande familjeförhållanden ;)

 

Min bättre hälft tackar och tar emot ;)

 

Råkade somna i gröngräset och min fina Laphroig-grogg har blivit något fadd efter ett jäkla regnväder.

 

DELL´en rullar dock på opåverkad som alltid ;)

 

Bergsprängaren är det värre med, sångaren i DT låter som en Guppy på droger.

 

Visst fan är det gött när vi norrlänningar för en gångs skull hamnat i överläge när det gäller väder & vind ;)

 

Tror faktiskt jag börjar bli berusad eh........ kul ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Obi,

 

Dra nytta av mitt euforiska tillstånd och klipp till mig nu, detta är verkligen ett majestätiskt tillfälle eftersom jag kommer återgå till mitt odrägliga jag imorgon ;)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maude Tiller

Jag hade varit mer rädd om laphroigen än om Dellen :-)

 

Dock blir jag lite bekymrad för dig W, vad "groggar" du med din Whisky? Coca Cola?

 

MVH Maude

 

På jobbet i ett regnigt mellansverige

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maude,

 

Stygga flicka - Dellen med W2K är givetvis lika viktig som Laphroigen.

 

Jag är norrlänning Maude, jag "groggar" egentligen inte utan jag föredrar min Laphroig utan is, utan något och rätt tempererad ;)

 

Det var tyrkfelsnisse som fick det till "grogg"

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du dricker några fler groggar, kan man putta ner dig i älven då utan att du märker? *flinar brett* :D

 

Jag håller på att smälta bort! Det duggar lite lätt nu, men inte är det [svalt] regn precis... man kan likaväl ta fram hårschampot och tvålen, för det är nästan varmare än i duschen.

 

[redigerade mitt misstag]

 

/Petra

[inlägget ändrat 2000-07-22 16:48:31 av Petra Holmström]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Wow.

 

Snacka om lovebombing. Snart blir väl det här en kontaktchat ;)

 

Teorin om motsatser som attraherar verkar stämma. Min flickvän har en PC. Oh well.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K,

 

"som en sidonot med tanke på att vi diskuterat SMP, du *är* medveten om att Whistler Personal Edition inte har stöd för MP va? ;)"

 

Hmm, förvånar mig att du lyckats notera detta ? Whistler PE är bara uppföljaren till Win-98>Win-ME > och är en mer lättdriven och skalad version av de tyngre varianterna.

 

"Vilken version var det som användes förresten, om du nu vet så mycket om testet borde du väl kunna fastställa det exakt?

Om Apple verkligen gjort detta och det inte bara var ett litet inhouse-test så är de som sagt idioter."

 

Har inte den blekaste aning vilken serverversion de använt men eftersom den funnits ute som kommersiell version ett tag så tycker jag det är ointressant. Varför tycker du de är idioter när de försöker klustra in egna maskiner i en lastbalanseringspool ?

 

"*Sårad*? Ursäkta? Var någonstans antyds det? Du sänker dig till papegoj-nivån, vilket jag påpekar med ett visst mått av nöje, varvid du helt plötsligt påstår att jag skulle känna mig inträngd i ett hörn."

 

Snälla du, istället för att hålla dig inom de ramar du så hårt förespråkar så angriper du mig med floskler och irrelevanta saker som bara en paragrafryttare skulle ha ork att göra.

 

"Kan du läsa? Jag skrev inte att det *bara* hänger på apparna. Men det är otvivelaktigt den avgörande poängen i ett MP-system. Jag kan ha SMP-apin skrivna av Gud Fader själv, om appen jag använder är taskigt trådad så betyder det att jag sitter med ett system som i praktiken inte utnyttjar kraften i ett MP-system.

Gör dig själv en tjänst och läs någon av de trådar om det här som finns på t.ex Ars. Du beter dig som BeOS-fanatikerna gör ibland, dvs ”mitt system har bra SMP så allt är bra och super”. Välkommen till verkligheten, det är på apparna det hänger. Inte enbart. Men till större delen.

(Obs, det här betyder *inte* att jag föredrar AMP framför SMP, men tyngdpunkten bör ligga på rätt ställe."

 

Om jag inte missminner mig så var min urprungliga poäng att Apple lägger ut *smoke-bombs* med sin MP-lansering eftersom Moto inte levererar de snabbare processorerna Apple hypat ett bra tag nu. I praktiken betyder denna lansering egentligen ingenting för de flesta Macanvändare bara att de får mer *dödvikt* under skalet. OM en färdig MOX/Klient version lanserats i samma veva så skulle jag som PC mupp på allvar snegla mot tex Dual G4/500 maskiner. En läsvärd länk gällande ovanstående : http://news.cnet.com/news/0-1006-200-2309655.html?tag=st.ne.1002.thed.ni

 

"Jag vänder mig inte mot faktumet att Mac OS 9.x har betydligt sämre stöd för SMP än exempelvis W2k. Givetvis är det så. Däremot så påstår du att den extra processorn i ett Mac-MP-system är bortkastad med hänsyn till OS:et, och det är helt enkelt inte sant. "

 

Har läst denna info och jag fortsätter invända mot den. Försök se det i det stora hela, hypen som rådde här inne tex dagen efter den *stora* nyheten med MP maskinerna har danat av litegrann. Det börjar gå upp för folk att 2x500 processorer inte är = 1000Mhz eller mer i detta specifika fall. Om du med LW avser Lightwave (utgår ifrån det) så kan jag tänka mig en marginell förbättring med Altivec och MP extensions men i det stora hela ?

 

MP maskinerna är dock fortfarande överprisburkar, misstänker att Jobs och gossarna i Cupertino har mycket huvudbry och att denna MP/Cube-lansering var något som skulle kunna liknas vid panikåtgärd.

 

"Detta är vad jag menar med resolut, kompromisslös och tydlig ad hominem. Det tar sig minsann, men du borde ha haft med några saker, se det som konstruktiv kritik"

 

Snälla du, kan du inte bara kalla det personangrepp. Tar åt mig av kritiken och ska försöka göra bot och bättring. Försöker hitta på något om din mor, kanske också min mor när jag väl får upp ångan.

 

"En Octavia och en Testarossa är båda bilar, men de tillhör inte samma kategori. Analogin stupar på det. Biltillverkare som tävlar inom samma kategorier brukar väl använda minst sagt tvivelaktiga tekniker (specialexemplar etc) för att ”bevisa” att deras bil är bäst. "

 

Hmmm, fundera igen - du får ett försök till.

 

"Om det Apple gjorde var unikt så skulle jag basha dem, men alla gör det, så varför ens bry sig? Tycker du att exempelvis Intels benchmark-etik är särskilt trovärdig?"

 

I en avsevärt större utsträckning än Apple´s.

 

"”Latinska”? Hm. Om det är något språkligt du inte känner igen så fråga. Det är så man bygger en vokabulär, och oavsett om man använder den aktivt eller passivt så ser jag inte det hemska i det."

 

Kanske för att det kan tolkas som ett sätt att maskera en eventuell icke-existerande kunskap inom ett ämne man debatterar ?

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K,

 

"Teorin om motsatser som attraherar verkar stämma. Min flickvän har en PC. Oh well."

 

LoL ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

"Fråga: Vad är det som är så skrikigt med en PowerMac G4 som går i

grafitgrått och vitt? Eller en G4 Cube, eller en iMac Graphite?"

 

Svar: Just de modellerna är inte skrikiga, de ser bara konstiga ut.

 

"Det verkar som ni hänger upp er på de färglada iMacarna... visst, de kan

anses som skrikiga i en annars beige/grå datormiljö, men hemma i

lägenheten är de otroligt läckra oavsett färg."

 

Men snälla, en oragne eller ljusblå dator mot en valnötsbokhylla? Inte min definition av "läckert".

 

"Som sagt, smaken är som baken -- delad, men detta betyder ju inte att

datorn är sämre bara för att den är färgglad som tydligen några av er tycks

anse. Är du nöjd med en beige/grå burk, bra... men tryck inte ner mig för att

jag gillar färger och häftiga former!"

 

Jag håller med till 100%, men kom då inte och påstå att alla tycker att en blå plastig burk ser snygg ut hemma i lägenheten hos vem som helst.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Whistler,

 

det ser ut som att tråden ligger i dödsryckningar, därför kanske det börjar bli läge att avrunda det här och summera positionerna.

 

<citat>

Hmm, förvånar mig att du lyckats notera detta ? Whistler PE är bara uppföljaren till Win-98>Win-ME > och är en mer lättdriven och skalad version av de tyngre varianterna.

</citat>

Visst, det är ju inte direkt en proffsedition. Men, och detta menar jag ärligt eftersom jag själv har ganska betydande investeringar i x86/win32, det är synd att MS agenda inte premierar större adaption av MP. Oh well, det blir väl till att punga ut extra för fullversionen. Siktar på en duallie p3 så fort 733+ blivit riktigt billiga och plånboken något tjockare.

 

<citat>

Har inte den blekaste aning vilken serverversion de använt men eftersom den funnits ute som kommersiell version ett tag så tycker jag det är ointressant. Varför tycker du de är idioter när de försöker klustra in egna maskiner i en lastbalanseringspool ?

</citat>

Om de kör G4:or med någon *BSD så kan man väl inte klandra dem? I mina ögon är det ett bra val, som test givetvis. Om de däremot kör med X Client är de galna eftersom den är pre-alpha, och kör de X Server så är väl installationer i klass med apple.com inte vad det systemet är avsett för, plus att X Server i princip har dödförklarats (i sin nuvarande form). Jag är inte särskilt kunnig eller intresserad av server-världen hur som helst, så rätta mig om jag har fel. All retorik åsido så vore det intressant att veta mer om just den här grejen.

 

<citat>

Snälla du, istället för att hålla dig inom de ramar du så hårt förespråkar så angriper du mig med floskler och irrelevanta saker som bara en paragrafryttare skulle ha ork att göra.

</citat>

Takes two to tango. Jag brukar inte fastna i rytteri över arrogant småslarvighet utom när den jag bemöter vägrar säga ”ok, fel av mig, slarvigt, so what, BFD, move on”. Vilket jag föreslår att vi gör.

 

<citat>

Om jag inte missminner mig så var min urprungliga poäng att Apple lägger ut *smoke-bombs* med sin MP-lansering eftersom Moto inte levererar de snabbare processorerna Apple hypat ett bra tag nu. I praktiken betyder denna lansering egentligen ingenting för de flesta Macanvändare bara att de får mer *dödvikt* under skalet. OM en färdig MOX/Klient version lanserats i samma veva så skulle jag som PC mupp på allvar snegla mot tex Dual G4/500 maskiner. En läsvärd länk gällande ovanstående :

http://news.cnet.com/news/0-1006-200-2309655.html?tag=st.ne.1002.thed.ni

</citat>

Jag håller med om att det är märkligt att göra MP till ”standard” för high-end på Mac-plattformen, som sannerligen är den som i nuläget är minst anpassad för det. Givetvis beror det på att Moto inte kan få ****** ur vagnen och leverera hyfsade G4:or. Men helt hopplöst är det ju inte direkt.

Trots din motvilja mot MP-arkitekturen i OS 9 så finns den där, hur mycket en eftertanke det än är. Mac OS X står för dörren. Flera av de tunga apparna är bra trådade. Och, om man vill vara cynisk, det här steget förstärker kraftigt utvecklarnas incitament att skärpa sig och tråda. Att köpa ett duallie-system nu ger inte särskilt bra valuta jämfört med vad systemet *kan* prestera, men situationen kommer att vara markant förändrad inom bara några månader (fingrarna i kors). Man får väl avväga sina inköpsplaner efter det. Och köra lite Linux/*nix tills Cupertino får ur sig X.

 

<citat>

Har läst denna info och jag fortsätter invända mot den. Försök se det i det stora hela, hypen som rådde här inne tex dagen efter den *stora* nyheten med MP maskinerna har danat av litegrann. Det börjar gå upp för folk att 2x500 processorer inte är = 1000Mhz eller mer i detta specifika fall. Om du med LW avser Lightwave (utgår ifrån det) så kan jag tänka mig en marginell förbättring med Altivec och MP extensions men i det stora hela ?

</citat>

Visst, OS9 är inte direkt ett föredöme för hur man patchar in MP i ett system, men det finns där. Det är inte ”bortkastat” att köra med två procs. LW=Lightwave. Har inte hört hur stor skillnaden är med Altivec, men det vore bisarrt om en eller två 128bitars-SIMD inte hjälper rätt så rejält. Samma sak för MP, finns det där så, tja, finns det ju där. Man kan ju hoppas att Newtek vet hur man trådar, och med ledning av NT-versionen så är det troligt.

 

<citat>

MP maskinerna är dock fortfarande överprisburkar, misstänker att Jobs och gossarna i Cupertino har mycket huvudbry och att denna MP/Cube-lansering var något som skulle kunna liknas vid panikåtgärd.

</citat>

Nja, Mystic ryktades det ju om redan vid MWSF så oväntat var det ju inte. Det går att strippa ned 450:an till 2149 USD, och det tycker jag är ganska hyfsat (man måste ju köpa till grejor då, men det blir billigare än att få det förinstallerat). Inte direkt superbilligt, men hyfsat. Om de sedan bara kunde häva ur sig den där betan...

 

<citat>

Snälla du, kan du inte bara kalla det personangrepp. Tar åt mig av kritiken och ska försöka göra bot och bättring. Försöker hitta på något om din mor, kanske också min mor när jag väl får upp ångan.

</citat>

Ad hominem är bagage från engelskspråkiga forum. Det har varit en del tjafsande om ad x (hominem/personam etc) på Ars Soap Box på sistone så det har satt sig.

 

<citat>

Hmmm, fundera igen - du får ett försök till.

</citat>

Varför? Det är en bilanalogi för guds skull.

 

<citat>

I en avsevärt större utsträckning än Apple´s.

</citat>

Tveksamt. Apple skriker högre om sina skeva resultat, det gör inte att Intels är rakare.

 

<citat>

Kanske för att det kan tolkas som ett sätt att maskera en eventuell icke-existerande kunskap inom ett ämne man debatterar ?

</citat>

Visst kan det kanske *tolkas* så, och visst säger det mer om tolkare än avnämare. Jag har svårt att se att språklig form och språklig substans står i ett orsaksförhållande på den punkten

 

För övrigt, gällande Ritalin-slängen, så är det märkligt hur besatta amerikaner är av att använda mediciner / droger i sina personangrepp. Motdebattören är en komplett idiot = put down that crack-pipe, motdebattören är slarvig = go take your (Ritalin/annat). Ritalin är, om jag inte minns helt fel, en ganska gräslig medicin, som ges till personer med koncentrationsstörningar (DAMP etc). Sorry ´bout that one.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K,

 

"det ser ut som att tråden ligger i dödsryckningar, därför kanske det börjar bli läge att avrunda det här och summera positionerna."

 

Instämmer fatkiskt.

 

Dagens 2250 av Whistler PE har stöd för MP eftersom den funktionen inte är bortplockad. Bränner ner den åt dig om du vill så kan du köra *Warezat* ;)

 

Whistler pro som förövrigt kan liknas vid dagens W2K-pro kommer dock ha fullt MP-stöd. Allt över Whistler-pro kommer dessutom lanseras både i 32 och 64bitars versioner.

 

Lovar plocka fram länkar kring lastbalanseringen för apple.com. De kör inte OS X / Client i någon form utan detta handlar uteslutande om en integrering av OS X / Server i ett lastbalanseringskluster.

 

Vad gäller MP debatten kring MacOS9.x så har jag sagt mitt och det enda jag tillför är samma ältande som tidigare så jag lägger ner det (-står för det jag sagt dock-).

 

Avvaktar med stort intresse Client X versionen och förväntar mig att detta kommer innebära en helt ny fas i Apple´s existens.

 

Känner till begreppen *taken you´r medication?*, *renew you´r perscription* etc. Denna form av *Ad Hominem* är dock slagkraftigare på Engelska.

 

Vi svenska bönder får attackera kombatantens mamma, pappa och släkt. Kanske inte så raffinerat men vafan vi är ju bara Svenskar.

 

Hmmm, ´skulle kanske byta ut Whiskeyn mot Ritalin... kan ju inte bli värre

 

Ledsen för detta intetsägande inlägg men jag är lite ur fas efter att bara ha sovit 2 timmar inatt.

 

Ett gäng vuxna gubbar som spelar Diablo2 hela natten fram till 11:00 nästa dag - bisarrt ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Whistler, var kan jag hitta whistler?

Förresten vad är det som whistler är?

Bygger det på NT tech el. 9x är det menat för vanliga användare?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow,

 

Får betorna hemskickade, sitter och gräver lite i dem och rapporterar tillbaka. Behöver inte vara buggar eller fel utan saker som jag personligen upplever irriterande och *icke-funktionella*.

 

Kan tillägga att en historisk tillbakablick talar inte för att mina argument någonsin får gehör i Redmond ;)

 

Whistler är nästa fas i W2K serien och kommer i samma varianter som W2K + en Sk Personal Edition som kan liknas vid en uppgradering av Windows ME och främst riktar in sig mot den vanliga konsumentmarknaden med hemmaanvändare och allt vad det innebär.

 

De övriga versionerna av Whistler (icke PE) kommer i både 32 och 64 bitars varianter. Ingen av dessa ska förväxlas med den så gott som färdiga W2K/64.

 

Hmm, vill inte köra någon kampanj här men om du frågar specifika frågor så lovar jag svara så ingående som möjligt.

 

Whistler -pro, -server, -adv.server & Datacenter bygger på W2K tech och därav NT.tech.

 

PE bygger på ).x tech. Men kommer få låna lite saker från NT världen som bla har med filsystemen att göra.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...