Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Centrum mot rasism


edgren

Rekommendera Poster

Tanken på att mina gener skulle i framtiden vara fjättrade i en svart kropp känns inte uppmuntrande

 

Så länge du inte sprider dina gener så blir i varje fall jag glad. Vill du ha telefonnumret till närmaste steriliseringsklinik?

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 205
  • Skapad
  • Senaste svar
3 msk kallt starkt kaffe (valfritt!!)

Nej, nej. Det är obligatoriskt. Annars är det en undermålig produkt och bör kallas delikatoboll eller nåt annat substitutnamn.:thumbsdown:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De med ljusare hud hade tidigare större överlevnadschans i norra Europa just på grund av att de kunde bilda mer vitamin D trots att solljuset är så svagt. Nu spelar det ju ingen roll längre, när alla kan äta ordentlig mat och inte håller på att halvsvälta delar av vissa år.

 

Det är faktiskt fortfarande ett problem för vissa invandrargrupper. Muslimska invandrarkvinnor med somaliskt (?) ursprung har tydligen fått problem som beror på D-vitaminbrist. Den nordiska solintensiteten räcker till för mörkhyade som solar men inte för den som har heltäckande klädsel. Ganska enkelt avhjälpt med vitaminpiller eller rätt sorts kost. Men det kräver ju att läkare och kvinnorna själva är medvetna om problemet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte din sak att bedöma om något är nedsättande för någon annan. Du som "vit man" kan tex inte säga om det är nedsättande att kalla en kvinna hora, det är den som blir utsatt för ett tillmäle som har tolkningsföreträde. För övrigt hade jag aldrig hört ordet negerboll förrän ganska sent upp i skolan, hemma hos mig kallade vi det chokladbollar.

---

Lift up the receiver

I’ll make you a believer

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hasse skrev: Tanken på att mina gener skulle i framtiden vara fjättrade i en svart kropp känns inte uppmuntrande

 

Esc skrev: Så länge du inte sprider dina gener så blir i varje fall jag glad. Vill du ha telefonnumret till närmaste steriliseringsklinik?

 

ROFL

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

XXXXXXXXXXXXXXXXXX

 

Personangrepp bortredigerat.

 

[sH] - moderator för Avreagera dig!

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-17 22:35:13 av [sH]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...utan likt en gammal tandlös arabkärring kacklar Du fram saker som inte har med disskutionen att göra

 

Men du skrev ju precis ett helt inlägg fyllt med dynga!

 

Att dina åsikter är i minoritet i resten av landet känns förvisso skönt

Nej, tack och lov så är det dina nazi-sympatier som är i minoritet.

 

Svensken vill i gemen stoppa invandringen

Källa?

 

 

En stor del vill även återbörda rasfrämlingarna till de länder de hör hemma

Källa?

Och vart hör andra generationens invandrare hemma?

Och med invandrare brukar dina gelikar mena icke-europeer (eller USA medborgare).

 

För ett fritt vitt europa

För dumt att besvara ens!

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ett semipermiabelt perspektiv är Du att betrakta likt en artificiell atrapp av ett appendix,

 

LOL. Hasse har kallat in förstärkning av nån som har en ordbok hemma :)

Att kolla i en ordbok efter svåra ord för att verka intelligentare än man är bevisar alltid motsatsen till det man önskar. Ett uttjatat debattknep.

 

Om vår vita ras framtid hänger på att gener som frambringar individer av den sorten som hasse och hans polare representerar förs vidare, då är vår vita ras inte så överlägsen som vissa tror. Ett lysande exempel på att inavel inte alltid innebär bara fysiska defekter. Då är det bara lite negergener som kan rädda oss.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte din sak att bedöma om något är nedsättande för någon annan

 

Nej det är väl rätt självklart att jag inte kan avgöra vad andra människor blir sårade av men en åsikt borde jag få ha i alla fall. Invandrare är också ett skällsord berättade en socionom för mig och lika lite som med neger så ser jag det som något nedsättande.

Att jämföra med att kalla någon för hora är ju inte riktigt relevant eftersom det för att det ska vara en förolämpning måste vara en lögn till skillnad mot om jag kallar någon för neger så får man väl förutsätta att det är en svart man, annnars är det nog mest hasse och hans gelikar som skulle bli förolämpade av det ändå.

 

För övrigt hade jag aldrig hört ordet negerboll förrän ganska sent upp i skolan, hemma hos mig kallade vi det chokladbollar.

 

Nej det beror säkert på regionalt språkbruk, hemma hos mig kallades det negerboll utan attt någon i min familj är det minsta rasistisk eller främlingsfientlig.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ett semipermiabelt perspektiv är Du att betrakta likt en artificiell atrapp av ett appendix, Du kan inte ens advocera för att göra dig hörd...

 

...defaetistiska tendenser...

Haha... Akta så du inte spricker.

 

 

--

Jocke

 

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svensken vill i gemen stoppa invandringen,

Ahhh, det är därför 18 och 88 partierna har majoritet i riksdagen (btw, hur fungerar ert kodsystem för bokstäver över i?)....

 

En stor del vill även återbörda rasfrämlingarna till de länder de hör hemma.

Blir det inte lite svårt med gränsdragningar?

Om man räknar de senaste 2-300 åren så skulle ju sveriges befolkning 2-3 dubblas ganska lätt (om alla utvandrar-släktingar i USA och australien återvände).

 

Fast om man går tillbaks till istiden så befolkades ju skandinavien troligvis först från den nord-norska kusten efter istiden (går att diskutera). Dessa människor var inte av det du skulle vilja kalla "svensk ras". Så, tack och hej leverpastej. Drar man det tillräckligt långt så antar jag att vi alla skall flytta till afrika. Fast om samerna är snälla kanske dom låter oss bo kvar.

 

Här kan du läsa en ganska omfattande, men inte komplett översikt över olika invandringsvågor till sverige. Hoppas att du inte blir så deprimerad av alla folk du är ihopblandad av så att du blir tvungen att slå ner dig själv.

 

http://www.geocities.com/forfader/jarn/vastslav.html

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att kolla i en ordbok efter svåra ord för att verka intelligentare än man är bevisar alltid motsatsen till det man önskar

 

Dessutom hade inget av dom svåra orden svenskt ursprung, något Hasse88 annars verkar vara väldigt noga med.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det beror säkert på regionalt språkbruk, hemma hos mig kallades det negerboll utan attt någon i min familj är det minsta rasistisk eller främlingsfientlig

 

Sen beror det nog på vilken generation man kommer från.

Själv är jag född på 60-talet och på 70-talet när jag var barn sa alla negerboll, ordet neger användes utan omsvep i både tidningar och TV och ingen tyckte det var något konstigt med det.

 

Sen får man ju inte glömma bort att neger är en benämning vi människor i västvärlden hittat på, ordet kommer ursprungligen från negro som på spanska betyder svart. Så negerboll skulle då alltså betyda svartboll vilket låter ganska missvisande. Chokladboll är den bästa benämningen eftersom den bäst beskriver vad det är.

 

[inlägget ändrat 2005-04-15 14:55:20 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju snott formuleringen rakt av:

http://forum.flashback.info/scandinavia/showpost.php?s=9eb4094b01378e6c5596cdbc4742fc32&p=725035&postcount=8

 

Du kan inte heller förstå vad du skriver:

Semipermiabel = Halvgenomtränglig (en hinna/membran som tillåter genomträngning av vätska åt ett håll)

 

defaetistiska (stavas defaitistiska)

 

 

--

[Esc]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte din sak att bedöma om något är nedsättande för någon annan.

Rätt!

 

Naturligtvist spelar ordets (neger) betydelse och ursprung ingen roll. Så länge det uppfattas eller kan uppfattas kränkande för någon bör det inte användas.

 

Vad är viktigare, friheten att kalla svarta afrikaner för negrar och döpa sötsaker efter deras hudfärg eller respekt till en stor folkgrupp? Om någon skulle ta illa upp av att bli kallad norrlänning, trots att det inte är ett skällsord, så kan jag mer än gärna sluta säga det. Det var kanske ett dåligt exempel men jag hoppas att ni förstår vad jag menar. Min frihet att döpa bakelser bör inte vara viktigare än deras rätt att känna sig respekterade.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då förutsätter jag att du inte kallar afrikaner för svarta eftersom det uppfattas som stötande av vissa, svart har tydligen en negativ klang på svenska. Dom vill hellre kallas Afrikaner.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Invandrare är också ett skällsord berättade en socionom för mig och lika lite som med neger så ser jag det som något nedsättande.

 

Enligt nationalencyklopedin: invandrare, immigrant, person som flyttar från ett land till ett annat för att bosätta sig där en längre tid, enligt folkbokföringen i Sverige minst ett år.

 

Det kan inte vara nedsättande på något sätt. Däremot kan varje ord användas på ett nedsättande sätt.

 

En gubbe berättade hur han lämnade in sin bil på en verkstad och var nöjd med priset och reparationen. Han sa att ”de där invandrarna jobbar bra och billigt” och fortsatte att berömma deras verkstad men påpekade flera gånger att de var invandrare. Han var ju nästan förvånad över att det gick bra trots att de var invandrare. Att de var invandrare spelade egentligen ingen roll förutom att det kanske var hans första kontakt med invandrare. Jag tror inte att han menade något illa men det lät lite konstigt.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han sa att ”de där invandrarna jobbar bra och billigt” och fortsatte att berömma deras verkstad men påpekade flera gånger att de var invandrare. Han var ju nästan förvånad över att det gick bra trots att de var invandrare. Att de var invandrare spelade egentligen ingen roll förutom att det kanske var hans första kontakt med invandrare. Jag tror inte att han menade något illa men det lät lite konstigt.

Han kanske tyckte att det var fantastiskt att de kunde laga hans svenska Audi, trots att de var invandrare. ;)

 

 

--

Jocke

 

It´s a matter of taste - either you got it, or you don´t.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt nationalencyklopedin: invandrare, immigrant, person som flyttar från ett land till ett annat för att bosätta sig där en längre tid, enligt folkbokföringen i Sverige minst ett år.

 

Det kan inte vara nedsättande på något sätt. Däremot kan varje ord användas på ett nedsättande sätt.

 

Naturligtvist spelar ordets (neger) betydelse och ursprung ingen roll. Så länge det uppfattas eller kan uppfattas kränkande för någon bör det inte användas.

 

Jag får inte dom två inläggen att gå ihop riktigt, är det ok att använda ordet neger så länge man inte använder det på ett nedsättande sätt eller får man inte använda ord som någon tycker är nedsättande? Jag tror nämligen att i princip alla beskrivande ord kan uppfattas som nedsättande av någon så det skulle kunna ställa till lite bekymmer.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då förutsätter jag att du inte kallar afrikaner för svarta eftersom det uppfattas som stötande av vissa, svart har tydligen en negativ klang på svenska. Dom vill hellre kallas Afrikaner.

 

Jag kallar de varken för svarta eller afrikaner utan föredrar att använda namn eller nationalitet om jag refererar till en särskilt folkgrupp. Afrikaner är helt fel av olika anledningar. Algeriet, Libyen och Egypten ligger i Afrika vilket gör deras invånare till afrikaner men knappast till svarta.

 

Om jag syftar på svarta afrikaner så säger jag just svarta. Hudfärgen är varken något skällsord eller något att skämmas för. Vi är vita de är svarta, vilket är den enda skillnaden. Nu är det som tur så att varken vi är kritvita eller de kolsvarta.

 

För övrigt bör jag nämna att jag tycker att det är helt fel att kalla de för färgade även om det används ofta. Det är ingen som har färgat dem. Vi vita är inte heller någon mall för hur människor bör se ut. Det är förmodligen tanken, medvetet eller omedvetet, bakom uttrycket färgade.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag syftar på svarta afrikaner så säger jag just svarta. Hudfärgen är varken något skällsord eller något att skämmas för. Vi är vita de är svarta, vilket är den enda skillnaden. Nu är det som tur så att varken vi är kritvita eller de kolsvarta.

 

Nej du tycker inte att det är ett skällsord att säga svarta men det råkar ju vara så att inte alla svarta håller med dig och med ditt resonemang så borde du sluta säga svarta då, själv så tycker jag inte att varken svart eller neger är skällsord och kommer därför inte sluta använda det.

 

Sen att svarta eller afrikaner inte alltid är vad man kallar dom som folkgrupp eller i enskilda fall är ju sant men det finns ju tillfällen när man beskriver människor och då är det kanske inte alltid så enkelt att veta vilket land han härstammar ifrån.

 

/Marcus

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig stött på nån invandrare, neger, svart, afrikan eller vad ni vill kalla det, som tagit illa upp över att det kallats negerbollar. Däremot har en hel del vita, svenskar, infödda, pigmentnedsatta eller vad ni vill kalla det, gnällt om hur hemskt det är att kalla det negerbollar. Speciellt ifall det funnits någon med mörkare ansikte i närheten. Även om denna person aldrig haft en tanke på att någon skulle referera till honom som neger eftersom han inte var afrikan.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hasse, jag vet inte om du är troende kristen men det skulle vara intressant att veta. Människans ursprung kan härledas på minst två sätt som råkar gälla i största delen av världen. Antigen tror man på det första eller på det andra.

 

Religion

Enligt judendom, kristendom och islam skapade gud Adam och Eva som sedan fick många barn. Vi är alltså alla, både svarta och vita, ättlingar till en incestuös familj, alltså är vi alla systrar och bröder.

 

Även en ”neger” är din bror eller i ”bästa” fall en nära släkting om du tror på bibeln och det ska du göra om du vill bevara svenska traditioner.

 

Evolution

Vi blev till när ett gäng apor bestämde sig för att klättra ner från sina träd och ta en promenad. Sedan upptäckte de att det var enklare att käka med händerna än med fötterna. Eftersom de, liksom Magnus Uggla, tyckte att det var coolt att använda skin som kläder började de tappa kroppshår.

 

… tiden gick …

 

Sedan flyttade människorna åt olika håll och fick olika hudfärg beroende på klimat och en del andra faktorer. Även enligt evolutionen har vi samma ursprung.

 

Jag undrar om du skulle acceptera ett organ från en person tillhörande "en lägrestående ras" i fall att du var dödssjuk.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

[inlägget ändrat 2005-04-15 20:06:59 av A.C.Magic]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om någon skulle ta illa upp av att bli kallad norrlänning, trots att det inte är ett skällsord, så kan jag mer än gärna sluta säga det

 

Vad skulle du säga istället då? Man måste ju ffs ändå få kalla folk efter varifrån dom kommer. Om någon kommer från ett land i afrika måste jag ju kunna säga att han är afrikan på samma sätt som jag säger att nån från ett europeiskt land är europeé. Tycker det finns gränser för vad folk kan ta illa upp av. Neger är en sak men att man inte ska kunna kalla folk afrikaner, asiater, ryssar, spanjorer osv är ju bara idiotiskt. Måste ju kunna prata obehindrat.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bara ett exempel och jag skrev även

Det var kanske ett dåligt exempel men jag hoppas att ni förstår vad jag menar.
Läs hela inlägget.

 

Neger är en sak men att man inte ska kunna kalla folk afrikaner, asiater, ryssar, spanjorer osv är ju bara idiotiskt. Måste ju kunna prata obehindrat.

 

Jag minns inte att jag skrev något om att inte kalla folk för afrikaner, asiater osv. Jag skrev bara att alla afrikaner inte är svarta. Läs mitt inlägg en gång till.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...