Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Centrum mot rasism


edgren

Rekommendera Poster

Ska vi inte ta och dra en gräns i det här landet? Jag läste nyss att Centrum mot rasism tänker anmäla GB Glace:s reklam för Nogger Black till DO (Ombudsmannen för etnisk diskriminering).

 

Har det inte gått för långt redan? Titta gärna på reklamen, den finns på GB:s hemsida (http://www2.gb.se/index.asp) i aktuella kampanjer. Jag kan inte för mitt liv förstå hur någon kan ta detta som en rasistisk reklam.

 

Det är jättebra att staten aktivt försöker motarbeta rasism, men nu har de gått för långt. Tidigare har skolor slutat sjunga nationalsången på avslutningar för att det är rasistiskt och det är fult att ha en svensk flagga på huset, för då är man nationalist.

 

Ska nynassar och rasister verkligen få ta över vårt land på det sättet? Folk är så rädda att bli kallade rasister så att det är sorgligt. Jag är stolt över att vara från Svergie, jag hoppas att jag kan vara det i framtiden också. Utan att bli kallad rasist.

 

/edgren, heligt förbannad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 205
  • Skapad
  • Senaste svar
Stefan Eklinder

 

Hehe, jo, det är en aningen löjligt nu.

 

Här är Nogger Black för er som letar er fördärvade:

http://www.gb.se/2003/vara_glassar/produkter/pinnar_strutar_klassiker.html/

 

Vad ska den heta istället då?

Nogger Lakrits?

 

Var någon liknande diskussion om negerbollar för ett tag sedan.

//eforum.idg.se/viewmsg.asp?EntriesId=474805#475039

 

Tidigare har skolor slutat sjunga nationalsången på avslutningar för att det är rasistiskt och det är fult att ha en svensk flagga på huset, för då är man nationalist.

 

Jo, det är en aningen överdrivet. Håller med om det.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är fantastiskt vad vi gör med skattepengar. (Centrum mot rasism finansieras med skattemedel.) :thumbsdown:

Och Kjell-Olof Feldt är med i SSU f.ö...

/

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med alla hittils, den här glasshistorien är patetisk.

 

Sedan har jag en helt annan fråga, är det rasistiskt att använda ordet n*ger egentligen, och varför i sådana fall? Afrikaner kallar ju varandra "niggers" mest hela tiden och det verkar vara helt OK. (Särskilt i låttexter och i filmer hör man det ofta.) Att säga "jävla n*ger" borde väl inte vara värre än att säga "jävla amerikan"? Hmm, jag är inte så insatt i ordets betydelse och historia men jag fattar inte heller vad det är för fel på ord som "sv*nne" och "blatt*", har i och för sig aldrig fattar vad orden egentligen betyder och innebär :).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disskuterade denna frågan med en kompis i dag..

Det är ju Centrum mot rasism som själva tänker rasistiskt när dom relaterar graffiti med noggers.

Förstår inte ens att dom lagt ner energi,tid och pengar på detta.

Man undrar ju hur en arbetsdag på CMR ser ut?

 

/Erna

"Like death and taxes, you can count on AC/DC"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Har kollat in reklamen på GB:s webbsida,och har svårt att se det

rasistiska i den, jag tycker att Centrum mot rasism har överreagerat.

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg ner Centrum mot rasism... De är ju direkt motbjudande i sin framställning. Detta har inget med invandrare och rasism att göra. Och sen så måste man få vara emot invandringen till Sverige utan att kallas rasist även det.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan har jag en helt annan fråga, är det rasistiskt att använda ordet n*ger egentligen, och varför i sådana fall?
Inte nödvändigtvis rasistiskt, men rätt olämpligt.

Afrikaner kallar ju varandra "niggers" mest hela tiden och det verkar vara helt OK.
Ord har olika innebörd i olika sammanhang. Läs: http://en.wikipedia.org/wiki/Nigger_%28word%29

 

Att säga "jävla n*ger" borde väl inte vara värre än att säga "jävla amerikan"?
Det är skillnad att trampa på en myra och att trampa på en elefant. Svarta människor har ofta varit och är fortfarande en utsatt, förtryckt och diskriminerad grupp. Dessutom är det en skillnad eftersom neger i regel används nedsättande, medan amerikan är ett rätt neutralt ord för invånarna i Amerika (eller oftast USA).

 

Hmm, jag är inte så insatt i ordets betydelse och historia men jag fattar inte heller vad det är för fel på ord som "sv*nne" och "blatt*"
Igen, de är ord som används nedsättande (framförallt blatte, svenne är väl mer i linje med jänkare, norbagge, jugge osv).

har i och för sig aldrig fattar vad orden egentligen betyder och innebär :).
Svenne refererar till någon som är svensk, blatte är nån som är mörkhyad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svar på ditt inlägg:

Sedan har jag en helt annan fråga, är det rasistiskt att använda ordet n*ger egentligen, och varför i sådana fall? Afrikaner kallar ju varandra "niggers" mest hela tiden och det verkar vara helt OK. (Särskilt i låttexter och i filmer hör man det ofta.)

 

Du skriver afrikaner men tänker på svarta i USA, tror jag. Hiphoppare och rappare kan knappast vara representativa för en befolkning. Tror du att Will Smith eller Oprah Winfrey kallar sina vänner för niggers? Jag tror inte det.

 

Motherfucker är ett annat känt smeknamn/öknamn som de använder flitigt. Prova att kalla en afrikan för något av ovanstående och se om han blir glad.

 

Jag har även hört kurder kalla varandra för svartskallar. Prova även det om det gått bra med afrikaner :-)

 

Du förstår säkert att jag menar att även om delar av en folkgrupp kan acceptera en förolämpning och förvandla kränkning till något acceptabelt kan andra ha svårt med det.

 

Övrigt:

 

Neger och negerboll är nedsättande och inget annat. Om det inte är så varför måste då svarta ha ett särskilt ”namn”. Hudfärgen är viktig endast när man ska någorlunda exakt beskriva hur en människa ser ut och det måste vi inte göra så ofta.

 

För övrigt har jag svårt att se vad som är rasistiskt med nogger-reklamen. Jag har dock bara sett ”nogger + lakrits = sant” och vet inte om det finns mer.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och sen så måste man få vara emot invandringen till Sverige utan att kallas rasist

 

Ja, är man emot invandring så är man främlingsfientlig, men inte nödvändigtvis rasist.

 

Det är väl förresten rätt ointressant att hålla på och dela upp människor i raser?

En människa är en människa även om en råkar vara mörhyad och en annan vit (eller gris-skära som vi svennar snarare är :) ), hade vi aldrig brytt oss om rasuppdelningen från början skulle debatten om glassen aldrig uppstått.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, är man emot invandring så är man främlingsfientlig

 

Det behöver man väl inte alls vara, man kan vara emot invandring av ekonomiska skäl eller pga av överbefolkning och säkert en massa andra skäl utan att vara främlingsfientlig

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Neger och negerboll är nedsättande och inget annat.

 

Kan inte se något nedsättande i att kalla den lilla chokladbollen rullad i

kokos för negerboll,det har den kallats ända sen jag var barn i

början på 60-talet, och kallas väl så fortfarande.

 

 

 

 

 

[inlägget ändrat 2005-04-14 00:59:52 av Brynäsarn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan har jag en helt annan fråga, är det rasistiskt att använda ordet n*ger egentligen, och varför i sådana fall?

 

Just ordet "neger" låter mycket nedsättande i mina öron. Kanske för att jag slår ihop den med "jävla". Man kan kalla någon idiot eller dumhuvud men när man säger orden "jävla neger" till en mörkhyad person så kan det vara som en dolk i vederbörandes själ. Försökte att få min ex styvfar att sluta använda ordet men enligt han var en mörkhyad människa mindre värd än andra så det kvittade liksom vad jag kom med för argument för att inte använda ordet.

 

"Svenne" och även "blatte" är ganska accepterat numera tror jag om man när man säger det inte har förakt bakom orden. Kolla bilagan Gringo i Metro. När orden svenne och blatte nämns där så är det inte upprörande tycker jag för allt skrivs med glimten i ögat.

 

Jag kan komma in i fikarummet på jobb där 4-5 kollegor från andra länder sitter och diskuterar på ett för mig främmande språk och säga: Va fan! Är jag i Sverige eller är jag i Bulgarien! Jag förstår inte vad ni säger ju men allt med glimten i ögat så det är ingen som tar illa upp alls...

 

... och som svar kan jag få: Ja utan oss blattar så fungerar varken pizzeriorna eller busstrafiken :)

 

Ang. glassreklamen så är det ju bara tramsigt!

 

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

Bloggera mera! Jag gör det på "http://bosse.bloggar.nu"

 

[inlägget ändrat 2005-04-14 01:01:42 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta brukar man ju höra ganska ihåliga argument från dom som vill stoppa invandringen.

Ekonomin t.ex., men att bara hjälpa människor när vi tjänar ekonomiskt på det är ju ganska egoistiskt.

Om Sverige aldrig haft någon invandring hade vi varit kvar på stenåldern utvecklingsmässigt, så på sikt tjänar vi ändå på invandringen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ofta brukar man ju höra ganska ihåliga argument från dom som vill stoppa invandringen.

Ekonomin t.ex., men att bara hjälpa människor när vi tjänar ekonomiskt på det är ju ganska egoistiskt.

 

Ja absolut är ekonomiska argument mot invandring inte hållbara i sverige men det innebär ju inte att man är främlingsfientlig by default om man är emot invandring av ekonomiska skäl

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just ordet "neger" låter mycket nedsättande i mina öron. Kanske för att jag slår ihop den med "jävla".

 

Personligen kan jag inte se det nedsättande i neger/negress utan det beskriver bara en svart man/kvinna. Om man däremot lägger till ett jävla så blir väl det mesta nedsättande.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen kan jag inte se det nedsättande i neger/negress utan det beskriver bara en svart man/kvinna. Om man däremot lägger till ett jävla så blir väl det mesta nedsättande.

 

Man tycker olika men för min del blir det mörkhyad om jag nu ska dra in hudfärgen i någonting överhuvudtaget.

 

Hur ska vi nu göra med kondomen Black Jack? Den har ju garanterat med sex att göra men man kan ju om man vill se den som nedsättande för mörkhyade personer. :)

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

Bloggera mera! Jag gör det på "http://bosse.bloggar.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vara för att du inte är mörkhyad dvs ”neger”?

 

Man pratade även om det ariska folket, mätte huvuden och jämförde samt steriliserade folk och det var fullt normalt då. Nu vill jag inte likställa det med att säga negerboll utan påpeka att allt som gjordes och görs inte behöver vara rätt.

 

Ha det bra,

A.C.Magic

-------------------------------------------------------

Two things are infinite: the universe and human

stupidity; and I´m not sure about the universe

(Albert Einstein)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte se något nedsättande i att kalla den lilla chokladbollen rullad i

kokos för negerboll,det har den kallats ända sen jag var barn i

början på 60-talet, och kallas väl så fortfarande.

 

Var det inte en mörkhyad person som gick in på ett fik och envisades med att vilja köpa en negerboll men det gick inte för biträdet sa att "vi har bara chokladbollar". Eller det är kanske en sketch jag sett någon gång men jag har för mig att jag läste det faktiskt... :)

 

Bosse

 

Eforums medlemmar i bild! "http://eforumare.just.nu"

Bloggera mera! Jag gör det på "http://bosse.bloggar.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del så skulle jag inte bry mig det minsta om GB döpte magnum med vit choklad till arisk magnum eller svennemagnum eller vad man nu kan hitta på även om jag kan erkänna att jag skulle bli lite förvånad.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt att det ska vara en sån stor grej i Sverige när det egentligen inte finns eller någonsin har funnits speciellt mycket "negrer" (dvs svarta afrikaner) i landet, och finns väl jämförelsevis inget historiskt förtryck att tala om?. Känns som hela grejen och den politiska korrektheten som kommer med den är hämtad från usa.

 

För mig är det bara ett gammalt ord med dåligt rykte/historia/innebörd. Använder det inte men tycker itne det finns nån anledning att revidera läckerheter som negerbollar.

 

 

Edit:

På tal om det så är ju negerbollar fö jävlit gott. Länge sen jag åt. Blir nog att baka lite ikväll. Nån som har ett bra recept?

[inlägget ändrat 2005-04-14 02:53:18 av Cechise]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

murmelmannen

För jävligt att skattepengar går till rent trams.Vore väl bättre om man gorde något konstruktivt istället.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...