Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Centrum mot rasism


edgren

Rekommendera Poster

Javisst, men jordbruk leder inte nödvändigtvis till överskott på mjölk. Mjölk är ju inte så vanligt kring Medelhavet, där kor inte har varit så vanliga. Men här i norr har ju kor varit vanliga och mjölken en viktig proteinkälla, liksom bland t ex masajerna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 205
  • Skapad
  • Senaste svar

Det kanske har med den sena våren att göra? Ko-mat är lättare att lagra (och fler alternativ vid missväxt) än människomat. Antar att mjölk blev ett helt nödvändigt tillskott under vissa svältperioder. Borde vara ganska "selektivt" om man får vara lite makaber.

Har svårt att tänka mig att vi har haft en helt "ko-baserad" föda som masajerna. Fast vem vet?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att könsdriften var lika stark när människan levde på stenåldern som idag. På den tiden fanns det varken p-piller, kondomer eller abortkliniker. Antagligen satte man ut "oönskade barn" i skogen. "Så att vargarna skulle ta dom"..

 

Tror jag såg nåt program på Discovery om detta: "Sätta ut barn i skogen"+"myt eller verklighet". (Nej, det var inte "Mythbusters som testade myten!!! ;-)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OT: Men man kan ju göra jämförelser med "kristendomsundervisning" samt "matteundervisning" etc... "vad som är tillåtet" och vad som är "förbjudet"..

 

Tja, jämfört med "igår" så har dagens ungar "enorma" datorer [matematikmaskiner] som står till ungarnas förfogande...

 

När jag gick i skolan: mellanstadiet/högstadiet/gymnasiet:

1) "miniräknare" totalt förbjudna till sjätte klass. Kanske inte så dumt?

2) "programmerbara räknare" förbjudna på högstadiet. OBS: "programmerbart" betydde "några få bitar!)

3) Under min gymnasietid, var max antal minne på programmerbar räknare 100 bit!! (Har kvar denna fortfarande!)

4) SÖ (Skolöverstyrelsen) ändrade i slutet av min gymnasieutbildning från 100 bitar till 100 kBit. FAN ATT DE INTE KUNDE PLOPPA UR SIG DETTA INNAN! ;)

5) Sen blev tillochmed GRAFRITANDE tillåtna!

6) Gillar inte att "reglerna ändras under spelets gång!".

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att könsdriften var lika stark när människan levde på stenåldern som idag. På den tiden fanns det varken p-piller, kondomer eller abortkliniker

Jo, men under amningen så är det "säkert". Så det blev inte så himla många barn ändå.

 

 

******************

Räkning.

Fast kan miniräknarna verkligen förklara att mattekunskaperna för en 9:e klassare är i klass med en 7:e klassare för 10-20 år sen? Ja, kanske. Vem vet.

 

Det finns en kul Assimovnovell om det där. Skriven på 40-50 talet! Han trodde att det skulle ta 500 år innan datorerna dödade mattekunskaperna. Så fel han hade... (och en dator var lika stor som ett rymdskepp)

 

6) Gillar inte att "reglerna ändras under spelets gång!".

Dom möter ju en annan verklighet. Skall man inte plugga vidare så kanske man inte behöver så mycket matte idag (Fast mattelärarna på högskolorna blir ju lika knäckta inför varje ny årkull, så det höll inte...)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Könsdriften var säkert lika stark, även om den kommer efter driften att först se till att man inte svälter ihjäl. Men amning är ett ganska bra preventivmedel, vet flera som har blivit med barn på en gång efter att de har slutat amma, och naturfolk ammar normalt sina barn i 3-4 år. Under vandring så är det ett enkelt sätt att se till att småbarnen får i sig föda tillräckligt ofta, de kan inte som vuxna vänta många timmar mellan födointagen.

 

Även i Sverige i modern tid så har det förekommit resonemang om oönskade barn, kanske inte precis sätta ut i skogen, men det finns skriftligt i handböcker för barnmorskor att de efter en förlossning borde ta upp med modern om barnet skulle behållas eller inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...