Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad dricker ni nu?


Gäst

Rekommendera Poster

Som redan konstaterats är det en fantastiskt god italiens dessert. Den är faktiskt inte ett dugg svår att lyckas med men alla du bjuder kommer garranterat bli imponerade, här kommer ett recept:

 

4 portioner

 

Ingredienser:

2 dl starkt kaffe

1 msk socker

3 cl marsalavin eller amarettolikör (undvik i så fall sockret i kaffet)

12 savoiardikex

2 ägg delade i gulor och vitor

5 msk florsocker

250 gr mascarponeost

Fint riven choklad eller kakaopulver till garnering

 

Blanda kaffet med sockret och 2 cl marsalavin. Doppa kexen hastigt i kaffet och lägg ut dem i en större eller i fyra mindre formar. Vispa ihop äggulor och florsocker med mascarponeosten och resterande marsalavin. Vispa äggvitorna till hårt skum och vänd ner dem i ostsmeten. Fördela smeten över kexen och strö över chokladen eller kakaopulvret. Ställ in formen i kylen, minst ett par timmar eller helst över natten.

 

 

Mascarpone finns i ostdisken hos många matvarubutiker annars hittar du det hos italienska matvaruaffärer, köp den med högst fetthalt - blir godast så. Savoiardikex hittar du hos lite mer välsorterade livsmedelsbutiker, de brukar sällan stå bland de "vanliga" kexen utan oftast vid delikatess-/manuella disken.

 

Desserten bör ätas inom tre dagar eftersom den innehåller råa ägg.

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 128
  • Skapad
  • Senaste svar

Tackar tackar, ska bli.

 

Fått klartecken vad gäller den lilla mängden likör. Synd bara att det bara är killar som ska käka middag :(

 

Hur stor form för fyra pers? Det ger sig väl iofs när jag ser storleken på kexen och övriga ingredienser. Ska för övrig göras för cirka 8 pers. tror jag.

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mascarpone finns i ostdisken hos många matvarubutiker annars hittar du det hos italienska matvaruaffärer, köp den med högst fetthalt - blir godast så.

 

Ough, den var fet! 54% var den jag hittade i en butik. Ost förresten? Smakar som väldigt fet grädde.

 

Har nu en liten test-Tiramisu i kylen och ska smaka denna senare idag. Funderar dock på om jag ska testa en version där man "spär" ut Mascarponen med någon magrare mjölkprodukt. Tasteline har ett "magert" förslag där man blandar Mascaraponen med Kesella.

 

Verkar för övrigt finnas många recept för detta, framförallt skiljer prognosen över hur många det ska räcka till. Nåja, om jag nu fixar till denna till nästa vecka lär jag snarast anpassa mängden efter den form jag gör den i.

 

 

/T

 

Even when we know we´ll never find the answers, we have to keep on asking questions.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
Ough, den var fet! 54% var den jag hittade i en butik. Ost förresten? Smakar som väldigt fet grädde.

Jag köpte en variant med 80% fett och använden till Tiramisù - det blev otroligt gott...

 

När det gäller Mascarpone och Tiramisù behöver man nog inte frukta fettet, förutsatt att man inte äter det flera gånger i veckan...

 

[sH]

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...