Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad dricker ni nu?


Gäst

Rekommendera Poster

Laphroaig (=en dator i LAN:et :) )

 

Jo den e fin den med.

 

Många finns ju i så många olika varianter. Gå till Akkurat och beställ en Bowmore t ex :-) Det finns så många att man nästan kan få en speciell "meny" bara för Bowmore...

 

Burkarna i LAN:et heter Cragganmore, Laphroaig, Glendronach och... Libro. Sista burken är tjejens. :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 128
  • Skapad
  • Senaste svar
Mr Andersson

Fördelar och nackdelar med allting. Fördelen med stora företag är att det oftast finns bättre utvecklingsmöjligheter än i små företag. Men å andra sidan så tror jag att man har lättare för att trivas i ett mindre företag? men jag kan ha fel, jag har har hittills bara varit på en handfull mindre företag, ett stort och så har jag kört eget i 4 år däremellan...

 

Men kaffet var det... Jag har inget behov, så länge det inte är lätt åtkomligt och man ska gräva ner sig i nåt fånigt SQL.script sen 1800-talet som en gammal stofil till kollega byggde för 200 år sedan... Fast egentligen hade jag helst velat trycka Ctrl-A och sen DEL. Sen ringer man kunden... "det hände tyvärr en liten olycka.... du har ingen backup? det var ju synd.... men då kan vi göra så här... bla bla bla" (det står i vårt avtal med kunderna att de själva ansvarar för backup av sina web-sidor/applikationer).

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laphroaig kräver viss vana eller vilja ren men blir faktiskt en helt annan Whisky med några droppar vatten i (precis som de flesta andra), fortfarande lite rökig men mycket lenare.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Då ska jag inte gå in på vad datorerna i mitt hemma-LAN heter....

 

Sista burken är tjejens

 

Tyvärr saknar jag tjej just nu, och det märks nog på namnet på datorerna i nätet.....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Både Ardbeg (17-åring) och Cragganmore finns i spritskåpet, där står också en bl.a. en flaska Stratisla. Vi får se om jag somnar av vinet Château de Ségure som strax ska korkas upp. Annars kasnke det blir en liten malt också...

 

--

[Esc]

 

[inlägget ändrat 2005-04-01 21:57:46 av [Esc]]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Laphroaig kräver viss vana

 

Första gången jag testade, trodde jag att jag hade det....

 

med några droppar vatten

 

Jag som nästan ser det som religionsbrott att hälla vatten i whisky...

 

men mycket lenare

 

Värt att prova!! Tack för tipset!

 

 

Jag gillar att ha wiskyn väl kyld och tar gärna i ett par stenar för att hålla kylan, men som jag förstått det på "proffs" så ska wisky serveras rumstempererad... ska man anpassa sig eller vad..?

Och is i wisky som dom frågar på krogen, det är bara förstöra den tycker jag !

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Anledningen är att synapserna (cellerna som överför signalsubstanser i hjärnan) bara har kommunikationer med ca 7% av hjärnan. Om man då super, och får in alkohol i blodet (och hjärnan), vilka delar av hjärnan får då alkoholsubstanserna till sig...?

 

Jag är inte skärpt för fem öre nu, men cellerna (synapserna) måste vara de som drar åt sig alkoholen. Blodet går ju upp till hjärnan och där finns fyllet. Märks ju för att allt slåss ju ut med en riktig fylla. Du har ju noll precision t ex.

 

Äh, du får förklara.

 

hihi... Lite skojar jag med dig, men det finns en del allvar också... :)

 

Jo, det förstår jag. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17-åringen här också. Den e fin, men kanske inte direkt vad jag skulle kalla "len" i smaken ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, lite vatten kan vara väl värt att prova. Samma sak fast inte like, ehh, frän kanske?

 

Och rumstempererat, förstås :) (?)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Äh, du får förklara.

 

ok. Vi tar verkligheten!

 

När man dricker alokhol, så kommer det efter ett tag till levern. Levern gillar inte OH-grupperna (alkoholen) så den försöker bryta ner den. Tyvärr klarar den inte det på en gång, utan bara lite grand. Det som kommer ut från levern är ett nervgift, som går direkt upp till hjärnan (och övriga vitala delar). Giftet bedövar delar av hjärnan och man känner sig "snurrig". Blodet kommer tillbaka till levern, denna klarar nu att rena giftet och ta bort det, men tar stryk av det (levern fräts sönder lite för varje gång). Sluta men dricka nu, händer inte så mycket mer, man blir helt enkelt nykter.

 

Problemet kommer då man BÅDE har ny alkohol på väg i magen (levern) och ett blod som måste renas från gift. Levern prioriterar det som kommer från magen och skiter helt enkelt i att rena giftet från blodet, samtidigt som den pumpar ut mer och mer gift i blodet (omvandlat alkohol från magen).

 

Alkoholen i sig (OH-grupperna) är ofarliga för oss, men har inte i blodet att göra, så det rensas bort.

 

Resten får ni gissa er till....

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
jag ska inte fråga heller

 

Du tror att jag döpt servern till nåt gulligt tjejnamn?

not. Det är undefär lika korkat som att tatuera in tjejens namn på bröstkorgen.... :)

 

Men jag har döpt den till var jag vill hitta henne... :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
När man dricker alokhol, så kommer det efter ett tag till levern. Levern gillar inte OH-grupperna (alkoholen) så den försöker bryta ner den. Tyvärr klarar den inte det på en gång, utan bara lite grand. Det som kommer ut från levern är ett nervgift, som går direkt upp till hjärnan (och övriga vitala delar). Giftet bedövar delar av hjärnan och man känner sig "snurrig". Blodet kommer tillbaka till levern, denna klarar nu att rena giftet och ta bort det, men tar stryk av det (levern fräts sönder lite för varje gång). Sluta men dricka nu, händer inte så mycket mer, man blir helt enkelt nykter.

 

Problemet kommer då man BÅDE har ny alkohol på väg i magen (levern) och ett blod som måste renas från gift. Levern prioriterar det som kommer från magen och skiter helt enkelt i att rena giftet från blodet, samtidigt som den pumpar ut mer och mer gift i blodet (omvandlat alkohol från magen).

 

Alkoholen i sig (OH-grupperna) är ofarliga för oss, men har inte i blodet att göra, så det rensas bort.

 

Väldigt intressant förklaring.

Det visste jag faktiskt inte hur det låg till så exakt.

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Det visste jag faktiskt inte hur det låg till så exakt.

 

Fick det förklarat på Discovery för ett tag sedan, mycket intressant. Givetvis har jag inte alla detaljer här, men är man intresserad kan jag rekomendera att man hyr eller köper deras program.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, ja kanske lite förutfattade meningar från min sida...

 

Bara namnet betyder nåt så e det bra :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Bara namnet betyder nåt så e det bra :)

 

Det är just det som är problemet....

 

Jag gillar rymnden, planeter och galaxer etc, och servern har ett liknande namn.... sannolikhet för att träffa nån igen? Ja, om 20 år... kanske....

 

Skulle jag mot förmodan träffa nån som faktiskt heter som min server, då går jag i bitar... :)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Men jag förstår inte hur det då kan bli så att om man dricker mycket, typ varje helg. Då tar det längre tid innan man blir påverkad. Du måste ha mer och mer innan du känner av att du blir full.

 

Det är väl så alkoholism utvecklas?

Du blir immun. Dina kompisar ligger och kräker under bordet, men själv står du pall för ännu mera. Lite draget till sin spets, men ändå.

 

Jag får ta och hyra filmerna du rekommenderar känner jag. :-)

 

---

C:\Eforum\Stefan Eklinder>|

 

"Det finns två företeelser som är oändliga, universum och den mänskliga dumheten. Jag är dock inte säker på den förstnämnda."

 

- Albert Einstein

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag som nästan ser det som religionsbrott att hälla vatten i whisky.

Verkligen inte, tvärt om, det är så man dricker whisky. Vatten frigör smakämnen (till skillnad från is som har en direkt förstörande effekt).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På Akkurat får man alltid ett glas vatten till Whiskeyn. Dessutom serveras Whiskeyn i nåt "konjakskupliknande" glas.

 

Här hemma brukar jag dricka ur en konjakskupa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkligen inte, tvärt om, det är så man dricker whisky. Vatten frigör smakämnen (till skillnad från is som har en direkt förstörande effekt).

 

Vatten eller is lär man tvista om till tidens slut. Det man vill komma åt är antingen doft eller smak. Is ger mer smak, mindre doft. Vatten ger mindre smak, mer doft.

 

Optimalt borde man använda riktigt kallt vatten då med andra ord...

 

 

.dune.

----------------------------------------------

- "I find this a nice feature but it is not according to the documentation.

Or is it a BUG?"

- "Let´s call it an accidental feature. :-)"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson
Då tar det längre tid innan man blir påverkad

 

Det är en fenomen som hag märkt själv en del senaste tiden.

 

Efter lite studerande kom jag på varför. Tydligen kan man påverka leverns förmåga att omvandla OH till gift genom tanke och psyke. Som jag skrev nyss, så är kroppen inte mottaglig direkt för alkohol. Om levern inte hinner rena inkommande alkohol, så går detta mer eller mindre rakt ut i kroppen och man blir inte onykter.

 

Detta är dock ett livsfarligt tecken, eftersom levern då verkar ha gett upp och inte vill/kan rena inkommande alkohol. MEN, genom tankar etc kan man styra detta. Har man tex köpt samma vin eller öl i ett år, så "vänjer" man sig vid detta och levern "struntar i det". Byter man sort, så blir man knackad nästan direkt....

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr Andersson

Njae... jag är tveksam, men har svårt att säga emot förrän jag testat olika varianter.

 

Det jag hittills kommit på, är att man häller varken is eller vatten i whisky. Jág vill dessutóm ha whiskyn fryskall, då är den bäst:)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej seriöst choklad-milkshake smakar ju ändå bäst...

 

Livets meningar är nog choklad-milkshake nu när jag tänker efter...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jojo, vissa väljer ju hellre vaniljsmak än chokladsmak och det har jag full förståelse för! =)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...