Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mac OS 9 vs Linux - and the winner is...


CyberPet

Rekommendera Poster

  • Svars 117
  • Skapad
  • Senaste svar
Per Larsson

Det var en väldigt konstig jämförelse OS'en emellan. Sa inte speciellt mycket för mig, iaf.

 

Mest förvånad är jag över att MacOS vann "Internet-ronden", då Linux/Unix praktiskt taget ÄR internet.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 ggr fler använder NT mot MacOS ...

fan, jag är imponerad!

66% win 3.11/9X...

Trodde inte att det var så få MacUsers (5%!)

Lilla linux (4%) är nästan lika stort som MACOS!

 

// Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öh? And your point being?

 

Att du hatar Mac OS framför allt annat är ju så självklart att det nästan blir löjligt.

 

Fast det kanske är som det gamla ordspråket:

Att kasta sten i glashus är roligt!

 

;-)

 

/Petra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hatar MacOS..??

Jag tror inte jag skulle vilja använda det om

jag fick välja.. men så mycket bryr jag mig inte.

 

Blev bara lite förvånad över statesiken!

 

// Rikard

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Tja, "statesiken" är ju läran att om du har ena handen i en ishink och den andra på en spisplatta på full fräs så har du det på det hela taget rätt så skönt.

 

Om vi kunde få följande fakta om de "5%" du refererar till kunde vi diskutera dem;

Vem har publicerat?

Vem har betalat?

Vem har utfört?

Källmaterial?

När?

För vilket område?

För vilken period?

Felmarginal?

...etc...

 

När vi fått det kan vi ägna en tråd att slakta metodiken och en annan åt att diskreditera institutet... ;)

 

Kort sagt, den här typen av statistik är *aldrig* tillförlitlig. Det enda jag sett folk kunna komma överens om är att MacOS ligger på mellan 5 och 15%, vilket verkar rimligt. Jag har svårt att tänka mig att NT är så stort som 20%. Det är en femtedel av alla datorer med ett OS på. Och att Linux har betydligt fler installationer än som räknas i statistiken verkar det finnas någon sorts koncensus kring, ingen vet hur mycket dock.

 

(För övrigt är dina siffror inkoherenta inbördes. 66%+5%+4%=75%, vilket ger att NT inte kan vara fyra gånger så vanligt som Mac OS. Säga vad man vill om statistiker, men de räknar inte med 105% som totalsumma i procentsatser.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrik K Olofgörs

Oops, det kan se ut som att jag är inkoherent där. Jag antar att du vilar på ZDnets (de skrev om den, är osäker på om det är deras) undersökning från 99 där de anger en felmarginal på fem procent och Unix till 3% plus 2% som "marginal" (antagligen attribuerbart till Linux). Enligt de siffrorna kan inte NT ha mer än 15%. 20% för NT skulle ge 105%.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

21+4+4+5+66 = 100%

 

Antar att siffrorna stämmer, med nån % hit eller dit.

 

// Rikard

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De klagade på de dyra kringutrustningarna, den dyra hårdvaran, etc.

 

Vad är det som är dyrt?

 

Vad jag vet finns det massor med USB-tillbehör

som är exakt identiska med PC. Cd-rom, hårddiskar, skanner, skrivare, etc....

 

Idag finns det sällan skäl att välja en mac-handlare för det som är standardprylar.

Är jag fel ute eller....?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Hägerström2

Har du funderat på att säkert 70-80% av alla företag som kör nån form av nätverk och har lite säkerhetstänkande har Win NT som standard?

 

Vad är det för konstigt med 20% då? Jag tycker det låter lite lågt och i alla fall inte för högt.

 

Och mac ligger runt 5% kanske upp emot 7-8 om du räknar alla studenter som har blivit pålurade en 1:a generations imac.

 

Men att det skulle vara 15% är inte troligt.

 

Det enda som betyder något fortfarande är mängde pc installationer världen över. ,Med över 70% (lågt räknat) så kan ju alla fatta vart programmakarna och hårdvaruleverantörerna satsar sitt krut. Dvs marknaden för mac är och har sedan lång tid tillbaka varit alltför liten för att det löna sig att släppa nya produkter.

 

Mvh

Johan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, Apple har i alla fall enligt Dataquests aprilsiffror ca. 18% av hemmamarknaden i USA.

Och 45% av dessa kunder var förstagångskunder, d.v.s hade annat märke innan eller ingen dator.

 

18% ÄR rätt mycket på USAs hemma marknad.

 

Den svenska hemma markanden är lite förstörd av alla "hemPC" paket, så det finns väldigt liten valfrihet för hemmaanvändarna i Sverige.

 

Du får välja på en "packad & bal"l, eller "compass", och du får Win98 Rev. 2. PUNKT!.

 

// Totte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Per Larsson

Du kan vara lugn, det fanns många andra rena sakfel i jämförelsen. Tänker speciellt på att vi med linux inte kan lyssna på MP3 eller spela RealMedia film/ljud. Vi har massor av MP3-spelare och RealNetworks har släppt RealPlayerG2 för ganska länge sen (har funnits RealPlayer för Linux sen version 5, om jag inte minns fel). Macromedia har givetvis också släppt en Flash-plugin, och om man inte tycker det är nog så finns det även en fristående OpenSource-version av Flash-plugin'en om man vill veta i detalj hur det fungerar.

 

/per

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Rikard om 20% av världens datoranvändare kör på WIN NT så tycker jag synd om dessa eftersom WinNT knapppast är ett under av funktionalitet eller prestanda.T.o.m M$ ser NT som sin största flopp.......................................

 

Angående brukarstatistiken så är nog MAC OS närmare 20-30 % sett till att APPLE är ledande på datorer för studier & till allmänna miljöer som bibliotek m.m. Det är inte ovanligt att enskilda MACar används av 10 tals olika användare medans flertalet av de PC's som sålts , mest står på kontorets skrivbord & kör Word & Excel mellan 9 till 5...................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor:

NT är stabilt och bra , men saknar en

del gränssnitts funktioner som finns i 98:an och 2000. Bättre än Win95 (a-versinen) iallfall.

Prestandan är det inget fel på.

 

20-30% kan jag inte hålla med om.

För i så fall måste jag ha en blind fläck i ögat för Mac datorer. Jag ser dem nämligen aldrig.

Var senast på bibblan idag, såg bara ett 10 tal PC.

 

// Rikard

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

"Det enda som betyder något fortfarande är mängde pc installationer världen över. ,Med över 70% (lågt räknat) så kan ju alla fatta vart programmakarna och hårdvaruleverantörerna satsar sitt krut. Dvs marknaden för mac är och har sedan lång tid tillbaka varit alltför liten för att det löna sig att släppa nya produkter."

 

Det är ju därför som Adobe, Macromedia och Quark är så små företag....

 

/E

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Magnus Gladh

Så länge NT är bättre än MAC OS 9 så är väl ditt resonomang rätt dåligt....

 

Kan man sätta upp en NT burk så står den där...

 

Hörde av en kille på MS att bland annat Börsen i New York(tror det var den) körde på NT 4 och hade en upTime på 99.995 %

 

- Magnus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Moberg

Tjena Per,

 

håller med dig... Om RealPlayer ej hade funnits för Linux hade ej heller Spraydio funnits!! *ler* Linux åt alla o ut med Macarna!!!

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Johan Moberg

Tjena Magnus

 

Börsen lär ha haft väldigt bra hårdvara och en smula tur för att ha så hög driftsäkerhet... Men men ej omöjligt... Med NT... Mer möjligt med Unix... Men MacOS.... Näj inte MacOS (CrashOS).

 

/J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

His Divine Shadow

Förstörd?

Det är bara ur din synvinkel.

Jag tivlar att en vanlig användare skulle ha köpt en mac ändå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Hej Hopp!

 

Kul läsning va MacOS mot Linux eller fel av mig Corels satsning på Linux som kärna.

 

Tro fasen att MacOS vinner den kampen om jämförelserna handlar om klientoperativ. Ett evigt mumlande från mig men jag säger det igen distributioner av linux är VÄRDELÖSA som klientoperativ, som server är dessa helt ok. Om en jämförelse skulle ske på annat sätt skulle inte ens MacOS tas med det saknar helt vital funktionalitet som alla andra operativ bemästrar. För övrigt är det inte bara operativet som skapar operativet, det är programmen som finns till det.

 

Alla borde istället läsa testet i nya Microdatorn om "skrivbords-OS" tycker det ger en ganska bra blick över dagens operativsystem och varför det håller sig som det gör. Det som är mest spännande att läsa är rutan för vad de olika operativen klarar av att hantera.

 

En annan spännande läsning är Nätverk&Kommunikations test av dagens moderna operativsystem. MacOS var såklart inte med! Vinnaren var Windows 2000 och denna tidning brukar dock ofta vara väldigt MS kritisk. Det enda dom kunde klaga på i jämförelse med de andra operativen var de jobbiga animerade menyerna. Undrar om de som testade visste att man kan stänga av dem?!

 

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...