Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mac OS 9 vs Linux - and the winner is...


CyberPet

Rekommendera Poster

Skillanden är att MacWorld, NTWorld, PCWorld etc. inte utger sig för att VARA opartiska, vilket microsoftdatorn gör.

 

"Sveriges största oberoende datortidning".. eller vad dom skriver.

 

<Nostalgi>

Tacka vet jag Creative Computing, det var en tidning det

</Nostalgi>

 

// Totte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 117
  • Skapad
  • Senaste svar

Tja, gamla Virtual gav ju VM långt före System 7. Flera trådar: Thread Manager (från 1993, om jag inte minns fel). Preemptive multitasking finns på systemnivå i Mac OS 8.6 och nyare, men blir riktigt superbt i Mac OS X. Förresten, vet ni att PM funnits på Amigan sedan 1985/86 (talade någon om hur fantastiskt W är p.g.a multitaskingen?).

 

Jag hoppas att MS-Datorn verkligen begriper att de måste byta namn.

 

"MicrosoftDatorn

 

Den Oberoende Datortidningen"

 

Med mycket liten text under det sista: "Beroende av MS provisioner och mutor. PS! Kontakta redaktionen för en muta och annonsering om ni vill att era produkter ska få bra betyg."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Ok, jag har fel. Men jag var faktiskt inte medveten om att MacOS hade inbyggt stöd för virtuellt minne. Eller PM för den delen, vad menar du förresten på systemnivå, findern eller?

 

Amigan multitaskade som en riktig drottning, tyvärr la de inte in minnesskydd då vi inte hade nån MMU på den tiden då det begav sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Jag brukar aldrig få julklappar ändå så jag klarar mig :-)

 

Men ändå, sysop, kom igen nu då. Jag lovar att fixa min quota ASAP

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemnivå var lite luddigt skrivet.

 

Använder du dig an MultiProcessing SDK 2.0 eller senare så kan du från ditt program skata helt preemptive multitasking trådar, där din applikation blir en front-end. Dessa trådar lan ha en prio från 0 - 999. De preenmpåtivetrådar som ALLTID snurrar är:

blue - mac OS process managsr, systemet etc.

event - event manager tasks

idle - idle task

 

// Totte

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Har systemet kontroll över dessa trådar eller styrs de från ens applikation?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"nano-kerneln" har kontroll och schedulerar (woow, fint svengelskt ord va??) trådarna.

 

 

Dina trådar styr du via semaforer från din "huvudapplikation", eller mellan trådarna. De enda "begränsningar" som finns är att du får endast anropa de delar av OS Toolboxen som är reentrent, vilket är network samt filsystemt. OK, man kan INTE rika på skärmen ifrån en tråd, men man kan rita "offscreen", och sedan signalera till sin applikation att rita ut det på skärmen (videokortet).

 

Dessa begränsningar gällr bara MacOS 8.6 & Mac OS 9.x, i Mac OS X är det mesta reentrent, fram förallt om du använder dig av Cocoa API:erna, (det som en gång hette NextStep/OpenStep).

 

 

// Totte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Hej Totte!

 

Hmmm konstigt att det inte är mycket som verkar just vara minnesskydd, virtuellt minne samt Preemtive Multitasking i MacOS. Om det isåfall finns varför framgår det inte, mycket konstigt av Apple att skriva som de gör gällande "reklamen" för MacOS X eller vet dom inte själva vad de håller på med?

 

"Welcome to the Brave New World of Crash-Resistant Computing"

 

"We Didn’t Forget Virtual Memory"

 

" With Preemptive Multitasking, Everything Happens at Once"

 

Läs själva ni har säkerligen redan gjort det: http://www.apple.com/macosx/inside.html

 

 

När det gäller teknikerna beskrivna ovan är MacOS långt efter andra operativ tja det är precis som Windows 3.11 fast med en vacker fasad. Själv räknar jag Win95/98 som leksaksoperativ, behöver jag tala om vart jag placerar MacOS.

 

 

>> Jonas

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Ok, så om jag har förstått det rätt så har min applikation ett antal trådar som den styr utan att systemet har något att påverka där och så har vi ett antal trådar som systemet har kontroll över (de som du nämnde ovan)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Rätta mig om jag har fel (det är därför jag skriver detta inlägg) ..

 

Men multithreading (som macen har klarat ett tag) är inte samma sak som riktig multitasking, men resultatet blir det samma.. dvs en app/system kan köra flera parallella processer?!

 

Nackdelen torde då vara att man får programmera in en tråd-funktionalitet, medans ett äkta multitaskande system sköter om detta automagiskt?

 

En programerarkompis visade detta för mig -94 på min gamla LC om jag inte minns fel, med ett fraktalgenereringsprogram som kunde gå samtidigt som man kunde göra en massa annat... Eftersom det var -94 så kommer jag inte ihåg hans exakta förklaring..

 

Min gissning är att du vill placera boxarna med MacOS nånstans brevid hyllan med Duplo? :-)

 

mycket frågor, men det man inte kan får man fråga...

 

Sen ifrågsätter jag att man lägger allt för stor vikt vid reklamen, jag menar, påvisa ett enda fall där W98 botat huvudvärk.. den reklamen hade inte klarat ens en ytlig inspektion från läkemedelsverket..

Sen tror jag knappast att W2K är livsnödvändigt för att man skall kunna agera i "den nya ekonomin"..

Jag tror inte heller att man får en raket i skallen om man köper Sprite, ej heller att iprenmannen kommer till en om man har baksmälla, eller att man med hjälp av ajax aldrig mer behöver tvätta badrummet eller att....

 

mvh

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Hej Erik!!

 

Hmm jo det där med DUPLO stämmer nog ganska bra, fast det är klart. DUPLO är ändå klossar som kan tryckas ihop vilket är aldeles för bra. Om det finns en hylla för träklossar skulle jag vilja placera den där. ;-)

 

Nej jag fäster mig inte så mycket för reklam jag heller..

 

>> Jonas

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, på Mac OS < X finns det två sorters trådar, threads.

 

Dels cooperative threads som fungerar på samma sätt som threads i java, d.v.s varje tråd/huvudprocess gör yield så att andra trådar får tid.

 

Dels preemptive scheduled threads som kärnan fördelar på lediga processorer och ger tid enligt prio (ja, det finns fortfarande multiprocessor macar, dock ej G3/G4, i alkla fall inte från apple.)

 

Sen, Mac OS X ger varje applikation som är carbon eller cocoa eller java en egen OS tråd att köra i, med alla buzzwords man kan tänka sig. det är DETTA reklamen handlar om.

 

// Totte

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Jon. fattar du inte att reklamen vänder sig till

PC-användare, som tröttnat på ideliga WIN krascher........

 

Lustigt att du nu benämner WIN95/98 leksaks OS när du tidigare försvarade dessa undermåligheter med näbb & tår.................

 

Ännu lustigare är att du inte vet att MAC OS har virtuellt minne och har dessutom haft det hur länge som helst.............

Och din lama jämförelse mellan WIN 3.1 & MAC OS visar ju ännu tydligare du inte har fattat något......................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Hej Totte!!

 

Tro mig jag kan och förstår dina buzzwords, jag programmerar dem varje dag! Dock med hjälp av ett underbart API Win32 ;-)

 

>> Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Victor Akell

Garva du JON , det är tydligen det enda du kan göra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

åtminstone hjäpligt........................

akta dig bara för att tugga tuggummi samtidigt, kan ju orsaka en meltdown..............................

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Det mest anmärkningsvärda i Jonas inlägg måste ändå vara att han tycker att MacOS har "en vacker fasad". Det måste vara ett tecken på försoning från Jonas sida att han går så långt att han tycker finder är snyggt..

 

Viruellt minne

Macken kan omöjligen ha haft virtuellt minne hur länge som helst då PMMU´n inte fanns inbyggd i MC68020 cpu'n -jag hade t.ex inte VM i min LC..

VM-stöd fanns i System 7, men fanns det även i 6.x?

 

Mvh

Erik G (Som efter att ha shoppat runt i hyllan med träklossar hittat W2K bland 1000-bitars pusslen...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas,

 

Av alla som skriver inlägg här som försvarar Win till varje pris är väl DU den enda som har reella argument att komma med, eftersom du (liksom jag) faktiskt arbetar med utveckling. De andra verkar mest bara läsa vad som står i senaste "Hänt på Disken" eller "Dagens datamyter".

 

// Totte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Erik Gustavsson1

Om operativsystem vore leksaker så skulle

 

Macen vara en leksak färdig att använda rakt ur ldan, ex en radiostyrd bil. Går att använda till det den är gjord för. Är man riktigt duktig kan man modifiera den och göra den snabbare och bättre. Vill man ha en bra leksak så kostar den mycket pengar. De billiga går inte att använda till så förfärligt mycket. Då kan en LEGO leksak för motsvarande pris ge mer nöje om man är beredd att knåpa lite. Dessa leksaker kan även passa till de lite yngre, oerfarna barnen.

 

Windows 2000 återfinns i hyllan med LEGO technics, alla barningenjörers dröm. Går att bygga ut och på i det oändliga, men bara med lego-kompatibla bitar förstås. Den som någonsin tittat på LEGO hyllan vet att LEGO kostar mycket pengar.

Man bör vara lite äldre och mer erfaren innan man ger sig på de tyngre LEGO askarna.

 

Unix finns inte i leksaksbutiken, men väl i form av farfars snickarbod fylld med verktyg och träklossar. Den händige kan bygga vad som helst, endast skickligheten och fantasin sätter gränser, gratis är det också! Den som inte kan så mycket kanske får nöja sig med en kloss med spik i, men det går ju alltid att leka med den också..

 

 

Som jag sade, fånig jämförelse ;-)

 

mvh

ErikG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jonas Wikström

Erik!

 

Nä en ganska bra liknelse faktiskt..

 

>> Jonas

 

P.S Jag gillade lego när jag var liten

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dobroslaw Krawczynski

Eller så här:

Mac - Duplo, lätt att bygga ihop, stora klossar för små händer

Win- LEGO, tar tid att få ihop men kan bli fina detaljer, små klossar för stora händer

Linux- 2 kg PVC-plast och en bunsenbrännare, kan bli precis vad du vill med lite värme :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac LEGO™ - riktigt lego, från Jylland, perfekt passform.

 

Win 98 LEGO™ - går i leksaksbutikerna under namn som "LEKO", "BRIXX", "KLOTZ", "BYGGIZ". Billigare bitar, från Taiwan eller Kina. Ser ut som Lego, men har inte samma 0,1mm tolerans, utan bitarna lossnar, är lite skeva, fula i både yta och färg.

 

Anledningen till att jag skrev detta är att grabben fick dylika "BRIXX" bitar i julklapp av nån släkting, som trodde det var riktigt LEGO™ och eftersom dom bara är till problem så kallar han dom för PC-bitar.

 

// Totte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

forkFred12

ummm,, det ar val inte riktigt mitt bord men macens VM ar val inte riktigt riktigt... man maste sjalv stalla in hur mycket minne varje program ska ha, etc, etc...

 

Fast annars sa tycker jag nog att de ar ratt trevliga... Speciellt Mac OS X betan som vi har har borta *grin*

/*

What goes up must come down - just ask any sysadmin

*/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...