Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bränna spel


Lena Marie

Rekommendera Poster

  • Svars 76
  • Skapad
  • Senaste svar
oj så duktig du är.

 

Japp jag är duktig jag.

 

så det är lagligt att bränna då?.

 

Det är väl inte mera lagligt för mig än någon annan.

 

Mitt inlägg var ingen kritik, bara ett konstaterande.

 

Jag bara menar att jag inte bryr mig om vilket, men det behöver ju inte urarta.

 

//Roger

 

Simple and primitive with a good understanding of the common man.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska det vara så j-vla svårt att hålla sig till reglerna på forum!

 

Svar ja.

Det skulle kanske vara enkelt om alla tolkade reglerna på samma sätt, men vissa moderatorer är mer toleranta än andra. Vissa, kanske mer populära användare kommer undan från anmälningar.

Reglerna verkar dessvärre inte vara lika för alla.

 

Jag skulle helst se att moderatorerna enbart utgjordes av IDG's anställda, och inte en massa amatörer. Det skulle bli ett betydligt bättre forum då.

 

[inlägget ändrat 2003-06-14 18:31:58 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

varför tjafsar alla om några j*vla filer

 

Precis, det är ju bara det att E-forum är inte rätta stället för sådana frågor.

 

//Roger

 

Simple and primitive with a good understanding of the common man.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl lika bra att ni stänger den här tråden med.

 

Till skillnad från ett visst annat bra mycket hårdare styrt forum *host* så kan vi juh i alla fall på eforum föra en diskussion i ämnet direkt i tråden, i syfte att få fram mer konkret information om exempelvis gällande lagstiftning och exempelfall.

 

Med andra ord, varför stänga tråden? Låt den utvecklas istället, men försök samtidigt ha respekt för moderatorerna som vill hålla eforum kliniskt rent enligt ett svårtolkat regelverk (jo jag har hört att det finns folk som utbildar sig för att enbart arbeta med att tolka lagen, så det är juh uppenbarligen svårt ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

tsoptc skrev:

"alltså. vad har det med saken att göra?"

 

Att ett stort konglomerat som SONY som innehåller ett antal filmbolag och skivbolag:

1) tillverkar brännare.

2) tillverkar tomma CD-R, CD-RW, DVD-R etc.

3) tillverkar mp3-spelare

4) och till slut skriver hur man skall rippa CD-skivor och bränna dem så de passar att spela upp på deras mp3-spelare...

 

Jag har inget emot att SONY gör ovanstående, men då skall inte SONY:s skivbolag gnälla att folk "mp3:ar" och bränner kopior hemma. Tycker inte du det är lite underligt att samma företag gör både-och, och samma företag har precis olika uppfattning beroende på vilken del av företaget man har "affärer" med?

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Ja, du får ju göra en extrakopia i reserv om originalet skulle skadas. Så bränna EN kopia för att låsa in i ett brandskåp (eller liknande) är helt okej när det gäller programvara. (Spel räknas som programvara).

 

Att bara bränna en kopia är inte tillräckligt om man vill slippa ha på cd-läsaren. Då måste man "cracka" lite. Eftersom man (enligt tyskt domslut) inte bryter mot upphovsrätten (eller mot avtal, eftersom dessa avtalsparagrafer inskränker konsumentens rätt att använda varan enligt konsumentlagstiftningen) är det okej att även ändra ("cracka") programmet.

 

Men man får inte göra detta enbart för att sätta igång och "pirata".

 

Jämför när du köper bokhyllan Billy på IKEA. Du har rätt att måla om, såga hål, borra hål etc. i bokhyllan. Om du behöver. Däremot har du inte rätt att kopiera bokhyllan och börja sälja. Tyska domstolen gjorde en liknande liknelse med programvara.

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

"Jag skulle helst se att moderatorerna enbart utgjordes av IDG's anställda, och inte en massa amatörer. Det skulle bli ett betydligt bättre forum då."

 

Amatörer är ibland bättre än proffs. Det är därför (bland annat) som de flesta demokratiska länder har lekmän (jury etc.) i domstolarna.

 

Själv anser jag att IDG:s E-forum sköts utmärkt av moderatorerna. (rent generellt sett)

 

Skulle en kontroversiell fråga dyka upp, kanske en proffs-moderator (anställd alltså) bli lite rädd, och stoppa tråden bara för "tänk om jag får sparken om jag inte stoppar tråden".. Exempelvis.

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder
Jag skulle helst se att moderatorerna enbart utgjordes av IDG's anställda, och inte en massa amatörer. Det skulle bli ett betydligt bättre forum då.

 

Tror du att du skulle få bryta mot reglerna oftare för det?

 

Ha, glöm det!

 

Om folk skulle hålla sig till reglerna härinne istället så skulle det säkert bli bättre. Men tyvärr är det folk som totalt skiter i det och lär sig aldrig av att bli tillrättavisade.

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du att du skulle få bryta mot reglerna oftare för det?

 

Var i helvete har jag sagt det???

Bara en sån sak att moderatorerna slänger ur sig uppkäftiga oseriösa kommentarer som du just gjorde är en av anledningarna till att jag vill ha seriösa moderatorer.

 

Fjant.

 

[inlägget ändrat 2003-06-14 22:52:09 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Det verkar ju nästan så, som om du tror det för att det är IDG:s anställda som skulle vara moderatorer.

 

För den delen finns det redan forum som IDG:s anställda håller i.

 

Men så långt har du väl inte sett efter?

 

Fjant?

Undrar vem som är det egentligen.

Uppkäftiga kommentarer är väl du som står för.

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-14 23:10:41 av Stefan Eklinder]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Weyland. Jag syftade inte på att Moderatorerna stänger trådar i tid och otid, för det gör de inte. Min tanke med det var att allt gick så fel och överstyr. Personangrepp i en tråd som aldrig skulle uppkommit. Det var DET jag menade.

------

MVH//Lena Marie

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om folk skulle hålla sig till reglerna härinne istället så skulle det säkert bli bättre.

 

Men det är juh ingen regel som med säkerhet brutits?

 

Själv har jag absolut ingen aning om huruvida ett så kallat nocd-crack är tillåtet eller inte i Sverige för att kunna använda sin lagligt brända säkerhetskopia...

 

...DETTA är det värt att diskutera och ta fram exempel på domar i (även om jag personligen inte tar domen gällande förändringar i WinME för att det öht ska fungera som något rakt svar om nocd-cracks).

 

Jag skulle helst se att moderatorerna enbart utgjordes av IDG's anställda, och inte en massa amatörer. Det skulle bli ett betydligt bättre forum då.

 

Tyvärr helt omöjligt, och det vet du nog innerst inne :)

 

 

Nu tycker jag att de senaste inläggen sänkt nivån på diskussionen för mycket... det är stentrist, men jag är inte bättre själv så det är väl mest ett konstaterande från min sida.

 

--

.Wey - moderator för cd-bränning

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Weyland skrev:

 

 

"...DETTA är det värt att diskutera och ta fram exempel på domar i (även om jag personligen inte tar domen gällande förändringar i WinME för att det öht ska fungera som något rakt svar om nocd-cracks)."

 

Jodå, man får förändra programvaran enligt eget huvud. Thomas har ju till och med hittat lagparagrafen där detta stipuleras. (Och att det står i lagen att eventuella avtal inte gäller som förbjuder dessa förändringar.) Just denna lag var det som den tyska domstolen hänvisade till. (Lagstiftningen i EU:s olika "delstater" börjar likna varandra mer och mer med tiden, och det är väl så som det är meningen..)

 

Det man däremot inte får göra, är att olovligen förändra programmet i syfte för att sprida programmet utan tillstånd från rättighetsägaren.

 

Att sedan programbolagen prackar på oss en massa avtalssmörja som inte är laglig, samt hävdar att "all kopiering är olaglig" hör till spelet. Ungefär som när flickor säger nej men menar ja... ;)

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Ska det vara så j-vla svårt att hålla sig till

> reglerna på forum!

 

Ja, det verkar vara svårt. I synnerhet den mest grundläggande som lyder: "Tanken bakom Eforum är att alla människor - oavsett teknisk kompetens - ska kunna ställa frågor och hjälpa varandra med diverse problem."

 

Jag blir besviken när jag ser att folk som försöker hjälpa till med svaret på en helt legitim fråga får sina inlägg raderade. Detta utan något stöd i reglerna. Ja, "utrustning för att bryta mot lagar eller villkor" försökte ju citeras som någon slags bevis. Men vad betyder det? En kopieringsmaskin? En bandspelare? Scanner? Mikrofon? Dator? Det blir mycket vi inte får prata om.

 

I och med att företagen använder så sanslöst dåliga kopieringsskydd att inte den som köper programvaran kan göra den säkerhetskopia han/hon har rätt till, så har ju cracks ett fullt lagligt användningsområde. Det är ju egentligen en form av buggfix.

 

Naturligtvis går det att piratkopiera en programvara när man använt ett crack som fixar kopieringsskyddet, men det går det ju även med alla programvaror som tack och lov saknar fåniga skydd. Med cracket återställer man ju bara ordningen och får en vanlig programvara.

 

Precis som med kopieringsskyddet på musikskivor så är ju det paradoxala att det är den som köper produkten som måste hålla på och krångla med skydd och cracks och kringgående. Laddar man istället ner en kopia gratis så är det oftast redan fixat.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, jag kanske tog i en aning men det jag blev förbannad på är att du anklagade mig för att ha som avsikt att bryta mot reglerna.

Om en polis anklagar en person helt omotiverat för att bryta mot lagen mister han sitt jobb.

 

[inlägget ändrat 2003-06-15 00:12:53 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, man får förändra programvaran enligt eget huvud. Thomas har ju till och med hittat lagparagrafen där detta stipuleras. (Och att det står i lagen att eventuella avtal inte gäller som förbjuder dessa förändringar.) Just denna lag var det som den tyska domstolen hänvisade till. (Lagstiftningen i EU:s olika "delstater" börjar likna varandra mer och mer med tiden, och det är väl så som det är meningen..)

 

Ok, det raserar juh en bunt murar jag haft :)

 

...fast jag är inte övertygad, lagtexter går att tolka lite hur man vill - känns det som när jag läser Tydals citat igen. Särskilt delar som "om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet" och "Avtalsvillkor som inskränker användarens rätt ... är ogiltiga" som kräver att rätten verkligen finns där från början. Vad menas med att man har rätt att kopiera sitt program om detta behövs för användningen av programmet?

 

...jag vill gräva djupare! Finns det inga domar mot nocd-cracks? :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meeeeeeeeeeen??????? Skärpning, alla som inte har mp3:or eller program, spel eller annat "olagligt" på hd:n räcker upp en hand.

 

 

/Håkan

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> ...fast jag är inte övertygad, lagtexter går att

> tolka lite hur man vill - känns det som när jag

> läser Tydals citat igen.

 

Då tar vi väl lite mer citat då... Från Prop 1996/97:111 där de förklarar lite grann av lagens syfte:

 

"Ett av de grundläggande inslagen i den svenska upphovsrätten är att rätten inte skall gripa in i privatlivet och att var och en som huvudregel skall få framställa exemplar av verk för enskilt bruk."

 

Och skulle det nu vara så att någon på något vis skulle kunna få till att det inte är lagligt att använda ett crack för att ta en säkerhetskopia, så är det ändå inte straffbart:

 

"Den som för sitt enskilda bruk kopierar ett datorprogram som är utgivet eller av vilket exemplar har överlåtits med upphovsmannens samtycke, skall inte dömas till ansvar, om förlagan för kopieringen inte används i näringsverksamhet eller offentlig

verksamhet och han inte utnyttjar framställda exemplar av datorprogrammet för annat ändamål än sitt enskilda bruk."

 

Och slutligen angående enskilt bruk:

 

"Att framställningen skall ske för eget bruk förutsätter att den sker för framställarens eget behov

eller åt hans närmaste familje- eller vänkrets. Den kan också ske i vissa andra situationer, t.ex. åt kolleger på arbetsplatsen."

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Meeeeeeeeeeen??????? Skärpning, alla som inte har mp3:or eller program, spel eller annat "olagligt" på hd:n räcker upp en hand.

 

Vad har det med saken att göra? Vi försöker utröna vad som egentligen är tillåtet och inte tillåtet, inte hur mycket "olagligt" material någon är stolt innehavare av.

 

Och skulle det nu vara så att någon på något vis skulle kunna få till att det inte är lagligt att använda ett crack för att ta en säkerhetskopia, så är det ändå inte straffbart:

 

...ett förbud som inte är straffbart? Är det som röd gubbe eller hur var det nu? Jag tror inte jag borde gräva mer i det här, det blir bara förvirrande :) ...när det gäller enskilt bruk så låter det juh som man borde få kopiera upp exempelvis Windows till sin närmsta vänkrets utan problem? Och att Microsofts licensavtal i så fall strider mot detta så man fritt får cracka Windows så man kan göra sina kopior?

 

...vidare undrar man om lagen gör någon skillnad på 'utgivna eller överlåtna' programvaror och ett licensavtal som ger en rätten att bruka en viss programsvit, oavsett media? (ser exempelvis på tidigare maya-licenser som var 'prenumerationer')

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker bara att det inte finns någon skillnad på no-cd crack och bränning. Men däremot finns det ju crack som man tankar ner för att slippa betala för programvaror. Är det olagligt?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...