Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bränna spel


Lena Marie

Rekommendera Poster

Hej. Min son har NHL 2002 och jag har bränt det för det kommer att slitas ut. Men det går inte att använda brännskivan. Sätt i CD-skivan får vi till svar. Vad/hur gör man då? Jag har alltså orginalet som jag installerat. Kan jag få ett råd?

------

MVH//Lena Marie

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 76
  • Skapad
  • Senaste svar

du vet väl att det är olagligt, inte ens för "personligt bruk" får man kopiera PC-spel.

 

men... CloneCD brukar funka ;)

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo man får bränna spel som man köpt själv och bara har på en enda dator. Det är inte olagligt. Tack för tipset men jag har provat o de funkade inte.

Har fö Easy CD

------

MVH//Lena Marie

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-13 20:43:22 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror faktiskt att man får ochså ladda ner spel och bränna de..men man får inte sälja de!!

 

 

Skulle tipa om CDRWIN 5!! ;-D

[inlägget ändrat 2003-06-13 20:48:04 av mohe]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Man får väl göra det för personligt bruk, men inte sälja vidare.

 

Har du orginalet själv så är väl det inte olagligt, eller?

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har orginalet och det är orginalet som är installerat. OK? Det är brännskivan han vill nöta på.

 

------

MVH//Lena Marie

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Jaja, för mig verkar det helt ok.

Är förstås inte så hej på lagar och paragrafer. :)

 

 

---

/Stefan Eklinder

 

"Informationsteknologin tränger in som sand

i byxorna. Man blir inte av med det"

 

Jonas Ridderstråle

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Är dock i tron om att iom att man innehar själva "licensen" så borde det inte vara olagligt. Du låter övertygande så jag är rädd för att du vet vad du pratar om. I så fall så får min son nöta ut cd:n så får vi köpa nytt spel när den är slut. Jag vill ju inte bryta mot någon lag.

------

MVH//Lena Marie

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är definitivt inte lagligt att ladda ner och bränna programvaror eller spel man inte har rätt licens till.

 

Ej heller att kopiera för eget bruk - där skiljer sig programvaror och spel ifrån exempelvis filmer och musik som man får kopiera friskt för eget bruk utan problem.

 

Jag har för mig att man i Sverige (i alla fall tidigare) hade någon skum extrarätt att ta EN säkerhetskopia av installationsmediet (skivan) att förvara på säker plats (ej använda) utifall originalet skulle gå sönder. Dock tillämpar de flesta programtillverkarna idag så kallade kopieringsskydd som kräver att originalskivan eller något väldigt likt (läs stoffes inlägg) sitter i datorn...

 

...enda sättet att kringgå det är genom att ändra i programvaran - vilket förstås i normalfallet är extremt otillåtet :) (därav ett raderat inlägg i tråden)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skulle svara så var du anmäld men det ringde mitt i så under tiden jag pratade i telefon ändrade du och anmälan försvann. Vill inte att du råkar i trubbel eller får dåligt rykte pga mig.

Hade jag haft en digitalkamera så hade jag fotat CD:n och skickat in så ni kunde med egna ögon sett att det är det betalda orginalet jag har.

------

MVH//Lena Marie

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-13 22:07:58 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> *suck* nej, det är inte lagligt ens för privatbruk,

 

Jo, man får göra säkerhetskopior, men inte för andra ändamål. Det är ju just säkerhetskopiering det är frågan om här, så det är lagligt. Antipiratbyrån är en intresseorganisation och inte att lita på i såna här frågor. Jag rekommenderar upphovsrättslagen istället för den som är osäker:

 

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19600729.HTM

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, man får göra säkerhetskopior, men inte för andra ändamål. Det är ju just säkerhetskopiering det är frågan om här, så det är lagligt.

 

Men i det här fallet (och de flesta andra när det gäller just spel) hjälper det juh inte? Vad säger lagen om att 'cracka' spel för att få igång sina säkerhetskopior? Jag har svårt att tänka mig att det är tillåtet...

 

...hursomhelst har det redan hintats ett par gånger i tråden hur man kan lösa det, men i alla fall.. :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade jag vetat att det var så knepigt så hade jag aldrig frågat. Lägger ner det här. Tycker faktiskt att det är jobbigt med hänvisning till mina tidigare inlägg. Jag försöker ju inte bryta mot lagen, bara rädda sonens spel:-( Det var då själva attan. Jag har liksom inte stulit nåt.

P.S. ALLA kan vara glada och nöjda för jag hann aldrig kolla den olagliga länken som "någon" skrev in och sen tog bort. Ledsen att ställa till det. Det är ju fred. den 13:e

------

MVH//Lena Marie

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-13 22:22:22 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försöker ju inte bryta mot lagen, bara rädda sonens spel:-( Det var då själva attan. Jag har liksom inte stulit nåt.

 

Tror inte (hoppas jag) att någon anklagar dig för stöld eller ifrågasätter huruvida du har köpt spelet eller inte.

 

Problemet ligger mest i att få en säkerhetskopia att fungera utan att bryta mot lagen...?

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Tydal

> Vad säger lagen om att 'cracka' spel för att få

> igång sina säkerhetskopior?

 

Lagen säger i alla fall att om det står i avtalet att man inte får ta säkerhetskopia så gäller inte den delen av avtalet. Man får säkerhetskopiera ändå. Så jag tycker lagens mening är tydlig: Man ska ha rätt att ta en säkerhetskopia.

 

De eventuella "skydd" som finns är ju till för att stoppa olagliga kopiering. De ska inte hindra laglig kopiering. Om de ändå gör det måste det ju betraktas som ett fel eftersom det inte ska fungera så. Och fel har man rätt att fixa enligt lagen.

 

Lagtexten:

Andra stycket lyder:

 

"Den som har rätt att använda ett datorprogram får framställa säkerhetsexemplar av programmet, om detta är nödvändigt för den avsedda användningen av programmet."

 

Och lite längre ner finner vi:

 

"Avtalsvillkor som inskränker användarens rätt enligt andra, fjärde eller femte stycket är ogiltiga."

 

Även detta står i lagen:

 

"Den som har förvärvat rätt att använda ett datorprogram får framställa sådana exemplar av programmet och göra sådana ändringar i programmet som är nödvändiga för att han skall kunna använda programmet för dess avsedda ändamål. Detta gäller även rättelse av fel."

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redigerat mitt föregående inlägg. Där finns min kommentar till det hela. Fö så har jag bett eforumchefen att få dela ut fler poäng än fem idag men inte fått nåt svar så jag kan bara säga TACK alla för svaren. NU VET jag!

------

MVH//Lena Marie

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tydal. Du har i allafall alltid de rätta svaren. Symbolisk poäng!

------

MVH//Lena Marie

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Viking Virus
P.S. ALLA kan vara glada och nöjda för jag hann aldrig kolla den olagliga länken som "någon" skrev in och sen tog bort. Ledsen att ställa till det. Det är ju fred. den 13:e

 

Jag erkänner det var jag. Dock tvivlar jag på att länken var olaglig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fjant ;-) Du har ju inte ens skrivit nåt inlägg ;-D

------

MVH//Lena Marie

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NHL2002 är ju gjort av Electronic Arts och dom brukar använda sig av SECUROM (en typ av kopieringsskydd) har jag för mig.

Det finns en guide på nätet för hur man går tillväga för att kopiera CD skyddade med SECUROM, men skriver jag länken här lär inlägget anmälas och raderas snabbare än man kan säga säkerhetskopia. ;)

Men prova att googla lite så lär du nog hitta den.

 

[inlägget ändrat 2003-06-13 23:09:00 av SYS64738]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min mailadress finns ju om du tror jag får problem.

------

MVH//Lena Marie

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

 

[inlägget ändrat 2003-06-13 23:25:16 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fö Easy CD

 

Du har troligen redan fått hjälp nu men jag kan iaf. säga att med easy cd lär du inte få det att funka.

 

http://www.alcohol-software.com/

 

//Roger som hoppas att jag inte går över det tillåtna nu ;)

 

Simple and primitive with a good understanding of the common man.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta är lagligt men...

Den teknik som i stort alltid fungerar är att om man har orginalet avända program som clone-cd för att skapa en avbildning av skivan i form av en stor fil som du låter ligga på hdn...

 

Denna fil använd sedan av program som daemon.

 

Daemon mfl pgm "lurar" datorn till att tro att de är en cd, dvd spelare.

 

Filen man skapas "muntas" sedan av programet daemon och körs därifrån...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta

Jag får inte rösta mer på ett HELT DYGN!

OK. Tack! Hela JAG är laglig!

------

MVH//Lena Marie

Automatisera allt - människor är opålitliga!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...