Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Abort: Vad tycker ni, rätt eller fel?


Andi

Rekommendera Poster

Personligen så tycker jag som många av er. Att abort ska man få göra, men ha en mycket bra anledning. Är föräldern/a för unga, våltäkt och eller någon annan bra anledning som gör att barnet inte kan få en värdig uppväxt. Men det gäller då också att göra aborten så tidigt som möjligt. Men anledningar som uppkom tack vare "one night stands" tycker jag egentligen inte att man ska få göra arbort för att när man ingår en sexuell relation med någon ska man vara berädd på konsekvenserna. Så allmän idioti att ligga runt med varandra och sedan bli på smällen tycker jag inte ska få göra abort. Men man måste även ta hänsyn till de andra faktorerna som jag nämde några av innan. Men bara för det så ska man inte ligga runt med varandra.

 

Sedan har vi ju också religioner som ibland kämpar för att man inte ska få göra abort. Jag själv är inte särkilt religiös men där tycker jag det är fel att religionen får styra så pass mycket över folks tanke om abort. Men allt som allt så tycker jag inte att religionen ska få stå ivägen för abort.

 

Vi har ju sedan konsekvenserna för aborten. För kvinnan/tjejen kan jag bara tänka mig hur det kan kännas. Att göra abort tror jag inte gör lika ont som att adoptear bort barnet. Men kvinna kan må psykiskt dåligt. Saknade och tanken på att jag engång haft ett embryo imig som kunde ha utvecklats till en flicka/pojke. Mannen/Killen i ett seriöst förhållande kan också må psykiskt dåligt av detta. Mannen/killen har ju lika mycket rätt att ge sin åsikt i det hela fast jag tycker att kvinnan/tjejen har det slutliga svaret.

 

Detta är bara den uppfattning som jag har och som jag står för. Vissa föräldrar borde inte ha rätt till att skaffa barn. Men om nu man skulle bli med barn och man tänkte igenom det hela Tagit del av av både sina egna och mannens/killens åsikter så tycker jag att kvinnan har den slutliga rösten i det hela.

 

[inlägget ändrat 2003-03-11 17:06:21 av Andi_RG]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Skapad
  • Senaste svar
Glenn Larsson

Här har vi "Nej till livet"'s webplats:

http://www.nihilist.org/

 

Ok, seriöst nu; Att inte folk tänker sig för innan de sätter ungar till världen.

 

Mvh

G

 

[inlägget ändrat 2003-03-11 20:44:05 av Glenn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Abort eller inte? I vissa fall skulle jag inte tveka men som man har jag inte mycket att säga till om... det är kvinnan som föder barnet.

 

Nu har jag inga barn men om jag skulle få reda på att jag skulle bli pappa så skulle jag gärna vilja veta så mycket som möjligt så tidigt så möjligt om detta barn.

 

Om barnet har downs syndrom? Eller någon annan allvarlig sjukdom? Inga ben, armar? Vad gör jag då? Jag vet vad jag vill i ett sådant läge men... vill kvinnan föda barnet så blir det så.

 

Detta sagt utan att verkligen ha varit i situationen att bli pappa. Kanske skulle jag då ha en annan åsikt men jag tror inte det.

 

Mitt ev. barn ska ha alla förutsättnigar för ett bra liv från start, vara friskt och utan defekter. Livet lär bli svårt ändå i denna sjuka värld.

 

Bosse

 

"Sitt framför ditt hus och rikta en hårtork mot passerande bilar och se om de saktar in..."

 

"Låt oss se vem du är! Ladda upp dig till: http://eforumare.just.nu/"

 

"Techno! http://bamh.just.nu"

"Mitt hem! http://bosses-hem.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Vad spelar roll?, är det rätt eller fel att göra abort?

 

Abort är alltid "fel", men jag är oreserverat och förbehållslöst för kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ps. jag noterar att det bara är grabbs och moralpredikanter från frikyrkan i den här tråden, det är synd, jag skulle vilja se en kvinnas (kvinnors) syn på saken .ds

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fredrik Andersson

Håller med dig.

Folk ser nästan abort som ett prevetivmedel, att det gör inget om vi gör abort om jag blir med barn... Det är så fel.

Siffran måste minska!

 

/Att hjälpa är ett steg i utvecklingen!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag noterar att det bara är grabbs och moralpredikanter från frikyrkan i den här tråden, det är synd, jag skulle vilja se en kvinnas (kvinnors) syn på saken .

CloudBerry såg ut som en kvinna sist jag tittade ;)

 

/TN

-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller heltklart med dig, abort ÄR INGET preventivmedel. Och det verkar som om vissa tar så lätt på det, "det går ju alltid att göra abort". Men samtidigt tycker jag att man skall ha rätt att göra abort om man vill det, så att jag är kluven.

 

Det kanske behövs lite bättre sexualupplysning i skolan, minns när jag gick i 8:an och vi hade sexualundervisningen, den var ju helt meningslös. Det hänger ju ihop med alla könssjukdomar också, så det är ju inte bara aborter som är problemet egentligen.

 

/Jocke

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om barnet har downs syndrom? Eller någon annan allvarlig sjukdom?

Mitt ev. barn ska ha alla förutsättnigar för ett bra liv från start, vara friskt och utan defekter. Livet lär bli svårt ändå i denna sjuka värld.

Har du verkligen tänkt igenom det du skriver här? Hoppas inte det... Fundera över vad du säger till de funktionshindrade människor som lever idag, är inte deras liv något värt? Är de oförmögna att känna livsglädje? Är deras liv utan värde? Hade det varit bättre för dem att aborterats?

 

Till saken hör att en av de personer jag känner som har mest livsglädje och störst aptit på livet är en kvinna med en allvarlig muskelsjukdom. Hon sitter i rullstol, förlamad ifrån bröstkorgen och neråt och med viss begränsning i armarnas rörlighet. Hon är beroende av en personlig assistent nästan jämnt. Trots detta handikapp så jobbar hon, är aktiv på sin fritid och reser en del. Hennes liv är inte utan värde.

 

Jag blir så arg när jag läser sådana där resonemang som du för, att en funktionshindrad människas liv inte skulle vara bra är rent nonsens.

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kvinnans rätt att bestämma över sin egen kropp

Kan du förklara rent biologiskt hur fostret är en del av kvinnans kropp? De behöver ju inte ens ha samma blodgrupp...

 

/Stefan

___________________________________________________________

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du verkligen tänkt igenom det du skriver här? Hoppas inte det...

Håller med dig, men detta är nog en ganska vanlig syn och folk måste ha rätt att tycka som dom vill.

 

Jag vet själv hur jag skulle resonera, men jag har aldrig varit i situationen så därför kan jag egentligen inte veta.

Men det är ju otroligt själviskt att göra abort för att barnet har någon sjukdom, samtidigt så kan de (återigen, vad jag hört) se detta väldigt tidigt och då tror jag inte valet är så självklart.

 

Svår fråga, helt klart, men att man diskuterar den innebär inte att man säger till alla funktionshindrade, utvecklingsstörda osv att de inte har något liv värt att leva. Detta handlar om personers egna val.

 

..me...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart en intressant fråga. Jag vet ett par som gjorde abort då de fick reda på att deras foster led av en lungsjukdom som gör att lungorna sakta förstörs. Det finns inget botemedel mot sjukdomen utan den oundvikliga utvägen är döden i ung ålder. Till saken hörde att paret bar på gener till sjukdomen som gjorde att barnet skulle drabbas med 75% sannolikhet. Deras första barn dog av sjukdomen 7 år gammal med fruktansvärda plågor. De ville inte utsätta ett nytt barn för samma sak igen.

 

Det som var skrämmande var att fostrets sjukdom upptäcktes med genetik. Hur långt ska man gå på det området? Ska man kontrollera allt så noga och därefter bestämma om ett foster ska få leva eller inte? Ska vi abortera foster om de har lite lägre IQ än det vi förväntade oss, eller att de med sannolikhet kommer att dö i hjärtinfarkt 30 år gammal? Det är ju skrämmande. Det är ju jättesvårt att sätta gränser när det gäller genetik.

/LK

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som var skrämmande var att fostrets sjukdom upptäcktes med genetik. Hur långt ska man gå på det området? Ska man kontrollera allt så noga och därefter bestämma om ett foster ska få leva eller inte? Ska vi abortera foster om de har lite lägre IQ än det vi förväntade oss, eller att de med sannolikhet kommer att dö i hjärtinfarkt 30 år gammal? Det är ju skrämmande. Det är ju jättesvårt att sätta gränser när det gäller genetik.

 

Man kan juh hoppas att möjligheten till korrigering av just sådana livshotande sjukdomar och symptom blir verklighet?

 

--

.Wey - se Gattaca

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja till viss del hoppas jag det. Det svåra blir väl då att sätta gränser för vad som ska korrigeras.

/LK

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja till viss del hoppas jag det. Det svåra blir väl då att sätta gränser för vad som ska korrigeras.

 

Jo, det borde helt klart upprättas ett konkret regelverk för detta i så fall, med specifika sjukdomar och liknande listade...

 

...men själv tvivlar jag starkt på att det kommer att hålla - ges möjligheten kommer vi nog att genetiskt försöka förbättra varenda punkt, tills vi manipulerat sönder den mänskliga rasen till den höga grad att vi dör ut och/eller inför helt nya sjukdomar :)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror också vi kommer att manipulera sönder oss med genteknikens hjälp. Vi människor är ju självdestruktiva, eller? :)

/LK

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

StefanJohansson!

 

Du har tydligen missförstått mitt inlägg fullständigt. Att du kan vinkla mitt inlägg på detta viset gör mig mörkrädd!

 

Har du verkligen tänkt igenom det du skriver här? Hoppas inte det...

 

Allt jag skriver, skriver jag från hjärtat, de må vara obehagligt för vissa men det är min ärliga ståndpunkt!

 

Fundera över vad du säger till de funktionshindrade människor som lever idag, är inte deras liv något värt?

 

Jag har aldrig skrivit att de funktionshindrade idag inte skulle ha ett värdigt liv. Att bara antyda att jag skulle tycka så gör mig ledsen och förbannad. Hade du varit här så hade du fått en verbal utskällning så väggarna hade skakat!

 

Jag blir så arg när jag läser sådana där resonemang som du för, att en funktionshindrad människas liv inte skulle vara bra är rent nonsens.

 

Mitt resonemang bygger på frågan: "Abort: Vad tycker ni, rätt eller fel?" Andi inledde tråden med denna fråga. Alltså innan tiden för abort är utgången. Det är i detta läget det gäller inte de funktionshindrade som föds efter denna tidpunkt eller de som lever idag. Vi måste väl kunnna skilja på saker och ting?

 

Jag håller kvar vid ståndpunkten att mitt ev. barn ska ha alla förutsättnigar för ett bra liv från start, vara friskt och utan defekter. Eller rättare sagt: Jag ska göra allt som står i min makt för att få ett friskt barn. Nu pratar jag ett normalt friskt barn. Vad det tex. blir för kön eller färg på håret och ögonen struntar jag fullständigt i. Det är det grundläggande som ska fungera.

 

Som jag också skrev: kvinnan har sista ordet och vill hon föda ett barn som hon vet har en allvarlig sjukdom eller ett kraftigt funktionshinder så får hon göra det. Jag kan inte hindra henne därför att jag är bara pappan...

 

Bosse

 

"Sitt framför ditt hus och rikta en hårtork mot passerande bilar och se om de saktar in..."

 

"Låt oss se vem du är! Ladda upp dig till: http://eforumare.just.nu/"

 

"Techno! http://bamh.just.nu"

"Mitt hem! http://bosses-hem.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du varit här så hade du fått en verbal utskällning så väggarna hade skakat

Jaha... Bra att du reagerar i alla fall...

 

Jag håller kvar vid ståndpunkten att mitt ev. barn ska ha alla förutsättnigar för ett bra liv från start, vara friskt och utan defekter. Eller rättare sagt: Jag ska göra allt som står i min makt för att få ett friskt barn.

Så om ditt barn föds med en funktionsnedsättning så har det inte tillräckligt bra förutsättningar för ett bra liv?

Ser du inte vad det säger till de som idag lever med en funktionsnedsättning? Indirekt så säger du ju att att de inte har tillräckliga förutsättningar till ett bra liv. Hade du bestämt över deras liv under den tiden av deras liv som en abort var tillåten så hade de troligen inte levt idag. Eller misstolkar jag dig?

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Bosse, jag vill veta om mitt barn kommer att födas gravt handikappat eller med någon sjukdom som gör att de kanske bara kan leva ett par år, då hade nog jag oxå velat göra abort. Men det måste ju få vara mitt och min flickväns val, om vi känner att vi inte orkar och kan ta hand om en människa varje timme, minut och sekund tills vi dör.

 

Dessutom om det är en sjukdom som gör att barnet bara kommer att leva ett par år, då måste det ju vara fruktansvärt svårt att fästa sig vid barnet då man vet att snart kommer jag att få begrava mitt barn. Nä tack.

 

Det betyder inte att jag tycker att handikappade människor inte skall få leva, och inte kan ha bra liv, men det måste ju vara upp till var och en av de blivande föräldrarna om det känner att de kommer att orka med ett handikappat barn eller hur?

 

Just my 2 cents...

 

Härmed avslutar jag mina inlägg i detta ganska känsliga ämne.

 

/Jocke

 

[inlägget ändrat 2003-03-12 14:50:52 av jockesoft]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En följdfråga, när börjar livet?

I Kina har jag hört att man börjar räkna barnets ålder från befruktningstillfället.

 

\\Anp

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Kina har jag hört att man börjar räkna barnets ålder från befruktningstillfället.

Hur kan man veta det med exakthet? För det dröjer ett antal dagar innan kvinnan vet/märker att det växer något i magen på henne.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade du bestämt över deras liv under den tiden av deras liv som en abort var tillåten så hade de troligen inte levt idag.

 

Du spekulerar på ett konstigt sätt. Jag förstår mig inte på dig!

 

En abort beror på vad för funktionshinder det gäller. Är det ett liv som ett kolli som väntar efter födseln så vet du vad jag tycker. Kalla det sjävliskt, kalla det mord eller brist på empati. Jag kallar det barmhärtighet att inte utsätta en barn för ett liv som ett kolli.

 

Du läser vad du vill, kopierar och klistrar in, och kommenterarar därefter. Jag kan upprepa vad jag tycker i all evighet eftersom du inte vill eller kan läsa och förstå vad jag skriver och tycker i frågan. Jag kan inte göra mig tydligare än vad jag gör.

 

Att du får det jag tycker innan abort-tiden är utgången till att gälla alla födda människor med ett funktionshinder kan jag inte förstå.

 

Du kanske är helt emot abort? Under inga omständigheter?

 

Bosse

 

"Sitt framför ditt hus och rikta en hårtork mot passerande bilar och se om de saktar in..."

 

"Låt oss se vem du är! Ladda upp dig till: http://eforumare.just.nu/"

 

"Techno! http://bamh.just.nu"

"Mitt hem! http://bosses-hem.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste hålla med Bosse. Det kan låta hårt, men om en blivande förälder får reda på att barnen bär på en sjukdom så måste det vara deras rättighet att göra abort.

Det är trots allt föräldrarna som skall ta hand om barnet. Om de känner att de inte kommer att klarar av det jobbet så tycker jag att det är deras rättighet att bestämma, eftersom det är deras skyldighet att ge det födda barnet en god uppväxt.

Jag VET t.ex att jag bär på gener som kan leda till att mitt barn drabbas av en ögonsjukdom (och i förlängningen blindhet). Eftersom jag INTE vet vilken ärftlighetsgång mina mutationer har så har jag aktivt valt att avstå från att skaffa barn (utan abort, fast det är akademiskt). Det är en bedömning om jag tycker att jag har rätt till. Jag vet vilka problem ett barn skulle få på grund av den funktionsnedsättningen, och jag har valt att inte utsätta barnet för det.

Är jag en dålig människa på grund av det?

 

När det gäller LK's vänner så kände de till konsekvenserna. De valde helt enkelt att undvika att plåga ett barn i 7 år.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag VET t.ex att jag bär på gener som kan leda till att mitt barn drabbas av en ögonsjukdom (och i förlängningen blindhet). Eftersom jag INTE vet vilken ärftlighetsgång mina mutationer har så har jag aktivt valt att avstå från att skaffa barn (utan abort, fast det är akademiskt). Det är en bedömning om jag tycker att jag har rätt till. Jag vet vilka problem ett barn skulle få på grund av den funktionsnedsättningen, och jag har valt att inte utsätta barnet för det.

Är jag en dålig människa på grund av det?

 

Detta är det vettigaste inlägg jag läst idag! Att försöka avla barn med dessa förutsättningar du har är höjden av själviskhet!

 

Du får två poäng för din sunda inställning! Men bara ett syns eftersom jag inte kan ge två poäng på samma inägg.

 

Bosse

 

"Sitt framför ditt hus och rikta en hårtork mot passerande bilar och se om de saktar in..."

 

"Låt oss se vem du är! Ladda upp dig till: http://eforumare.just.nu/"

 

"Techno! http://bamh.just.nu"

"Mitt hem! http://bosses-hem.just.nu"

 

[inlägget ändrat 2003-03-13 14:08:15 av Bosse-i-skogen]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gondor lias
Jag VET t.ex att jag bär på gener som kan leda till att mitt barn drabbas av en ögonsjukdom (och i förlängningen blindhet). Eftersom jag INTE vet vilken ärftlighetsgång mina mutationer har så har jag aktivt valt att avstå från att skaffa barn (utan abort, fast det är akademiskt). Det är en bedömning om jag tycker att jag har rätt till. Jag vet vilka problem ett barn skulle få på grund av den funktionsnedsättningen, och jag har valt att inte utsätta barnet för det.

Är jag en dålig människa på grund av det?

 

Detta är det vettigaste inlägg jag läst idag! Att försöka avla barn med dessa förutsättningar du har är höjden av själviskhet!

 

Du får två poäng för din sunda inställning! Men bara ett syns eftersom jag inte kan ge två poäng på samma inägg.

 

Jag fyller på den andra poängen så du får 2.. Mycket vettigt inlägg..

 

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...