Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Abort: Vad tycker ni, rätt eller fel?


Andi

Rekommendera Poster

Om du vet vilken gen som bär ärfligheten kan du väl testa på den pekaren?

 

Nja, det är inte så enkelt. Problemet är att det finns ungefär 200 kända mutationer (i flera olika gener) som ger samma symptom och det publiceras minst en ny mutation varje månad. Ärftlighetsgången är bara känd för ett fåtal av de mutationerna. Så vitt jag vet är ingen av dom testbara med standardtester. Bara för att krångla till det så finns det dessutom olika mutationskombinationer som ger samma symptom. Kort sagt, jag har ingen aning om viken gen- eller ärftlighetsmönster det handlar om. Det är ungefär samma sak för de flesta ärftliga sjukdomar. Det är bara för ett fåtal, oftast väldigt allvarliga, sjukdomar som det går att göra ett gentest.

Men mitt val är att inte chansa och den rätten vill jag ha kvar. Om någon vill ta chansen och är beredd att ge barnet de stöd det behöver så är det helt OK det med. Men valet skall finnas och det skall inte stå en massa moralister och KRÄVA att man sätter barn till värden som startar i underläge.

 

[inlägget ändrat 2003-03-13 14:45:48 av MH]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 55
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag tänkte lägga ett öppenhjärtligt inlägg i den här tråden. Det är många som har uttalat sig och jag vet inte hur mång av er som själva har ställts inför en situation där abort är ett alternativ. Jag har själv varit med vid två aborter - den ena "frivillig" och den andra "ofrivillig".

Första gången var när förhållandet mellan mig och min flickvän var precis nytt, hon var nyutexad och hade precis börjat ett jobb, vi hade ingen gemensam bostad o.s.v. Det var inget lätt beslut för någon av oss, men min flickvän kom fram till att hon inte var redo att bli förälder ännu och jag stöttade henne självklart i det beslutet. Detta är ingen lättvindig process och själva avbrytandet av gravideteten är också en jobbig procedur. Många tankar hinner passera förbi och det gör det inte lättare att det finns de som står och skriker att abort är mord för att maximera ångesten och självförbråelsen hos de som ändå utför en. Vi försökte se det som så att detta barn fick vänta och komma senare.

Den andra gången var flera år senare när vi båda två var redo för ett barn. I den 19:e veckan av graviditeten så fick vi reda på att det barn vi väntade hade en så allvarlig skada att det inte ens skulle överleva en förlossning (akrani = avsaknad av skallben och därmed storhjärna). Visst fanns alternativet att fortsätta graviditeten och låta barnet födas naturligt men detta innebar stora risker för mamman. Därför avbröt vi graviditeten i den 21:a veckan. Detta kan jag säga var lika hemskt som att förlora ett barn.

 

Sedan 4 månader tillbaka är jag lycklig pappa till en liten son och jag vet att om något av de tidigare barnen blivit till så hade han aldrig funnits.

 

Vad jag vill ha sagt med detta är att sluta döm andra för hur de handlar i denna fråga. Det måste få vara upp till var och en hur man ställer sig till abort. För vissa är det helt otänkbart och ett brott mot allt vad de tror på. För andra så är det en väg ur en situation som man bedömmer att man inte klarar av.

 

Andersson_

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det vettigaste inlägget i denna tråd förtjänar en poäng. *poängen skickad*

 

Det finns aldeles för många som inte förstår att den kan finnas anledningar till att man väljer en abort.

 

[Esc]

__________________________

Brevis esse laboro, obscurus fio.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den andra gången var flera år senare när vi båda två var redo för ett barn. I den 19:e veckan av graviditeten så fick vi reda på att det barn vi väntade hade en så allvarlig skada att det inte ens skulle överleva en förlossning (akrani = avsaknad av skallben och därmed storhjärna). Visst fanns alternativet att fortsätta graviditeten och låta barnet födas naturligt men detta innebar stora risker för mamman. Därför avbröt vi graviditeten i den 21:a veckan. Detta kan jag säga var lika hemskt som att förlora ett barn.

 

Tråden är väl slut i och med Andersson_s personliga inlägg men jag måste få kommentera, ursäkta!

 

För vad det nu kan vara värt från en inbiten ungkarl utan barn: att låta ett barn med dessa defekter födas tycker jag är något av det värsta man kan kan göra mot livet självt. All heder åt föräldrar som tänker på barnets bästa... tack.

 

Bosse

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att du får det jag tycker innan abort-tiden är utgången till att gälla alla födda människor med ett funktionshinder kan jag inte förstå.

Det jag försöker säga är att om du hade varit i bestämande position när en del personer med funktionshinder, som lever idag, låg i sin mammas mage så hade de aldrig fötts.

 

Du skriver ner människovärdet till att bero på om personen har alla funktioner en "normal" människa har. Jag är inte någon ensam extrimist som resonerar så här utan jag bygger mitt resonemang på hur tex De Handikappades Riksförbund resonerar:

DHR menar, att alla människor har lika mycket värde. Detta värde är okränkbart. En människas värde kan inte mätas i intelligens, eller om hon kan gå, höra eller se. Varje människa är unik och har ett värde i sig. Människovärdet kan inte graderas. Av detta skäl säger DHR nej till en utsorterande fosterdiagnostik/ selektiv abort.

...

Selektiv abort däremot handlar om att man vill ha barn, men endast om barnet inte har något funktionshinder.

http://www.dhr.se/start.asp?sida=1869

 

Fosterdiagnostik för att välja ut vilka som får födas och vilka som inte får det är fel. Det devalverar människovärdet, alla människors lika värde förblir inte längre okränkbart om man väljer ut vilka som får födas och vilka som aborteras.

 

Titta även på:

http://www.dhr.se/start.asp?sida=1302

 

/Stefan

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som svar till StefanJohansson:

 

Jag förstår precis din inställning i detta ämne. Jag kan dock inte hålla med. Vad du inte förstår är att jag pratar allvarliga defekter/sjukdomar som en anledning till abort. Som i Andersson_s fall tex. (ursäkta om jag tjatar, Andersson_).

 

Jag kan bara inte hålla med dig Stefan.

 

Bosse

 

"Sitt framför ditt hus och rikta en hårtork mot passerande bilar och se om de saktar in..."

 

"Låt oss se vem du är! Ladda upp dig till: http://eforumare.just.nu/"

 

"Techno! http://bamh.just.nu"

"Mitt hem! http://bosses-hem.just.nu"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...