Just nu i M3-nätverket
Jump to content

Abort: Vad tycker ni, rätt eller fel?

Andi

Recommended Posts

Hej.

Jag behöver er hjälp. Det är så att jag ska skaffa information om vad som kan spela roll i hurvidare man ska göra abort eller ej. Vad tycker ni. Vad spelar roll?, är det rätt eller fel att göra abort?

• Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Använd till exempel den här sidan, som finns med i Skolverkets länkskafferi. Tar upp både för och motargument.

http://www.geocities.com/antiangela_x/

Personligen är jag för fri abort, precis som de flesta av mina kvinnliga vänner. Konstigt nog är de flesta abortmotståndare jag mött män.

Självklart är jag för fri abort! Så länge det inte rör sig om någon som är i 8:e månaden eller så! =)

CJ Björkdahl

En abort innebär väl alltid ett misslyckande, och jag tror egentligen ingen är "för" abort. Däremot måste det nog finnas som en möjlighet.

Har ni tänkt på att de flesta abortmotståndarna (i alla fall i USA) är för dödsstraff? Hur det nu går ihop logiskt...

MVH

pedagogen

Självklart är jag för fri abort! Så länge det inte rör sig om någon som är i 8:e månaden eller så! =)

Vilket inte är lagligt.

Så här ser lagen ut idag:

Sedan den 1 januari 1996 är fri abort tillåten fram till utgången av den artonde havandeskapsveckan, om inte åtgärden på grund av sjukdom hos kvinnan kan antas medföra allvarlig fara för hennes liv eller hälsa. Efter den artonde veckan är det Socialstyrelsen som lämnar tillstånd för abort och detta oavsett havandeskapets längd. I praktiken accepteras dock inte aborter senare än i den tjugofjärde havandeskapsveckan, och detta i undantagsfall. Praxis är att aborter inte godkänns efter den tjugoandra veckan.

Jag är för fri abort. Det finns många anledningar till varför man inte vill föda ett ofött barn. Däremot bör tidsgränsen för hur länge abort är tillåtet funderas på eftersom man numera kan rädda barn som fötts för tidigt ganska långt ned i "veckorna". Den 22:a veckan är ingen omöjlighet.

[Esc]

Brevis esse laboro, obscurus fio.

abort är fel det är ju mord!!!!!

Är ju inte mord eftersom det är lagligt och mord är det inte.

Frågan är NÄR börjar embryot räknas som en människa. Enligt lag verkar det vara runt 22-24 havandeveckan, vilket i sig kan vara ganska sent tycker jag personligen.

Är du mot dagen-efter-piller och liknande oxå? Det ger ju heller inte embryot någon chans att klara sig.

Jag är för abort, men det måste verkligen kontrolleras noga.

..me...

Jag är för abort, men det måste verkligen kontrolleras noga.

Men det gör det ju idag. Eller vill du ha hårdare kontroller? Vet du vad du pratar om, eller gissar du bara? Har du varit i denna situation själv?

Även om man är för fri abort, så påverkar en abort en människa väldigt mycket. Det är inget som görs lättvindigt, eller som ett alternativ till preventivmedel.

[Esc]

[inlägget ändrat 2003-03-11 08:48:21 av [Esc]]

Jag är för fri abort, i vissa fall är det bättre att göra abort än att föda barnet. Om man vet att barnet inte kommer att få det bra, man kan inte ta hand om det, man har inte råd att ha ett barn, då skall man enligt min mening ha rätt att välja att göra abort om man vill det. Det går ju att adoptera bort barnet oxå, men känslomässigt måste det vara riktigt jobbigt för kvinnan. Så låt de blivande föräldrarna välja själv.

/Jocke

Enligt lag verkar det vara runt 22-24 havandeveckan, vilket i sig kan vara ganska sent tycker jag personligen.

Lag? Nja, praxis/tillämpning av lagen.

tiden för tillåten abort är ställd mot vid vilken havandevecka man kan rädda ett för tidigt fött foster/barn. Under förra året lyckades man i något enstaka fall rädda barn födda omkring vecka 25, vilket sjävklart givit näring till en diskussion om sista abortveckan.

när börjar livet?

Abort - ja - men undvik helst att försätta dig i den situationen. Det lämnar ett psykiskt ärr och det finns väl än idag risker förknippade med abort.

/T

Ja till livets webbplats:

http://www.jatilllivet.se/

http://www.jatilllivet.se/~jtl/artikel.php?artikelid=375 - kontaktinformation för elever och liknande

Organisationen arbetar för att minska antalet aborter i Sverige.

En följdfråga, när börjar livet? När får ett foster människovärde? När det föds eller vid någon annan tidpunkt?

/Stefan

Am I getting smart with you? How would you know? - Dilbert

och det finns väl än idag risker förknippade med abort.

Japp det finns det, man kan, om jag har förstått det rätt, förlora förmågan att få barn. Och man kan ju i framtiden kanske vilja ha barn.

Abort - ja - men undvik helst att försätta dig i den situationen.

Helt riktigt.

/Jocke

Fredrik Andersson

Man ska inte glömma att det är liv man dödar,

man kan göra abort när alla organ är fullt utvecklade. Det tag inte många veckor innan de är utvecklade.

Jag är emot abort, jag tycker att det är något man måste tänka på när man har sex. Det finns skydd.

Men jag kan vara för det vid t.ex. våldteckter m.m.

/Att hjälpa är ett steg i utvecklingen!

Organisationen arbetar för att minska antalet aborter i Sverige.

Det finns väl ingen som arbetar för att öka antalet aborter, eller hur?

Som jag tidigare hävdat så kan det finnas det många orsaker till att man inte vill föda ofödda barn. Utan att för den delen vilja hävda att man skall göra abort. Det är en fruktansvärd sak att gå igenom. Det finns aldeles för många "önskade" barn i världen vars föräldrar inte tar sitt ansvar.

När får ett foster människovärde? När det föds eller vid någon annan tidpunkt?

När det kan klara sig utanför moderns kropp?

En annan följdfråga:

Behövs "föräldrakörkort" för att få skaffa barn?

[Esc]

Hej!

Det finns nog mycket som kan spela roll när man väljer att göra abort. Man kanske känner att man är för ung och inte klarar att ta hand om ett barn eller livssituationen kanske ser ut på ett sätt som gör att det inte finns möjlighet. Man kanske vill studera färdigt för att kunna klara sig ekonomiskt och kunna ge barnet en trygghet. Det kanske är "fel" pappa till barnet, eller man kanske har någon sjukdom som gör det omöjligt att kunna ta hand om ett barn. Dåliga familjeförhållanden eller omgivningarna runt omkring kan spela roll i ens beslut. I vissa kulturer får man inte ha sex före äktenskap, vilket kanske händer ändå och så har man oturen att bli gravid. Dessa tjejer gör ofta abort i smyg utan föräldrars och andras vetskap. Det finns nog lika många anledningar till aborter som det finns aborter nästan.

Om du frågar mig, så tycker jag att var och en själva måste få bestämma om de ska göra abort eller inte. Tänk om en kvinna blir våldtagen och gravid. Hur skulle det kännas att inte få göra abort om man vekligen vill det? Många skulle nog koppla ihop barnet med den fruktansvärda händelsen.

För att minska aborterna måste man nog jobba förebyggande med ex. information om preventivmedel, sexualupplysning och subventionerade preventivmedel.

/ LK

Hade nog inte varit en helt dum idé, har sett en hel del exempel på folk som INTE borde få lov att ha barn. Rätt lustigt att det behövs utbildning för att köra bil, men vem som helst får skaffa barn. Det är det jätteansvar man får när man blir förälder, för att inte tala om allt jobb det innebär, men i slutändan är det utan tvekan värt allt jobbet.

/Jocke

Det finns skydd.

Ja det finns det, men inget utom avhållsamhet är 100% säkert, olyckor kan hända.

/Jocke

har sett en hel del exempel på folk som INTE borde få lov att ha barn

Ingen ovanlighet precis!

men i slutändan är det utan tvekan värt allt jobbet.

Precis!

[Esc]

Definitivt inte! Jämför inte evolutionen med bilkörning! Det är var människas/kvinnas rätt att skaffa barn utan andras inblandning, vare sig kvinnan är fysiskt oförmögen att ta hand om barnet eller ej.

Följdfrågan blir då: Skall vi tillåta psykiskt instabila att skaffa barn? Självklart!

.Morpheus

Följdfrågan blir då: Skall vi tillåta psykiskt instabila att skaffa barn? Självklart!

Det finns ju isåfall ännu en följdfråga.

Skall pedofiler få skaffa barn?

Det är ju helt fel om det skulle hända, vilken typ av uppväxt kommer det barnet att ha? Nä lite koll borde det finnas.

/Jocke

Skall pedofiler få skaffa barn?

Nej är mitt svar, eftersom jag anser att dessa personer

ska kemiskt kastreras. Vilket för övrigt gör att de

inte kan skaffa barn, i alla fall inte egna.

[inlägget ändrat 2003-03-11 11:03:51 av DiddY]

Jag jämför inte evolution och bilkörning. [GROTTMAN]

Att skaffa barn är ett stort ansvar! Givetvis menade jag inte att det på allvar skall införas ett föräldrakörkort. Abortdiskussioner tenderar i att spåra ut i det ofödda fostrets rätt att leva. Det är viktigt att föräldrarna kan axla sitt ansvar. Det kan till exempel vara att bli mogen för detta ansvar. Skaffa utbildning/arbete för att kunna axla ansvaret. Det kan vara att se till att barnet har två föräldrar. Att denena föräldern (läs Mamman) inte "trycks ner" av den andre.

Som sagt är jag för fri abort inom det svängrum saom lag/praxis idag ger utrymme för.

[Esc]

Eller vill du ha hårdare kontroller? Vet du vad du pratar om, eller gissar du bara? Har du varit i denna situation själv?

Har inte själv varit i situationen men jag har tjejkompisar som har det. Vet inte vad jag skulle ha gissat mig till, det enda jag säger är att det krävs strikt kontroll, och ja, det har vi troligtvis idag.

..me...

Enligt lag verkar det vara runt 22-24 havandeveckan, vilket i sig kan vara ganska sent tycker jag personligen.

Lag? Nja, praxis/tillämpning av lagen.

Ok, fel av mig. Fick för mig det av [Esc]'s inlägg om lagen i inlägget ovan, men det står ju faktiskt 'praxis är', så du har helt rätt.

Abort - ja - men undvik helst att försätta dig i den situationen.

Helt rätt slutsats.

..me...

[inlägget ändrat 2003-03-11 11:28:42 av michael]

Det finns väl ingen som arbetar för att öka antalet aborter, eller hur?

Nej, och tur är väl det. Dock finns det inte så många organisationer som arbetar aktivt med rådgivning, stödfamiljer åt ofrivilligt gravida osv i Sverige idag.

När det kan klara sig utanför moderns kropp?

Vilket i så fall innebär att man i Sverige idag får abortera barn (foster med människovärde)...

/Stefan

Ja det finns det, men inget utom avhållsamhet är 100% säkert, olyckor kan hända.

Om vi bara hade de aborter som sker till följd av att preventivmedel använts men inte fungerat så skulle vi ha otroligt få aborter idag. De aborterna är nämligen bara någon procent (hittar inte exakt siffra nu) av det totala antalet aborter som sker i vårt land.

Om man har sex utan preventivmedel bör man betänka, och vara beredd att ta, kosekvenserna av det. Observera att det gäller både man och kvinna. Idag sker aborter inte för att preventivmedlet inte fungerade utan för att barnet inte passade i karriären, det var fel kön, "vi hade ju planerat vår utalandssemester sedan länge tills då barnet skulle komma". Det är tragiskt.

År 2001 skedde nästan 31 800 aborter i Sverige:

http://www.sos.se/sos/nytt/Press02/pm0210.htm

Drygt 3,5 aborter i timman, dygnet runt, hela året - något måste vara fel.

/Stefan

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...