Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV-kort?


Eminos

Rekommendera Poster

Och, om någon läst så här långt - någon som vill bygga ett 50Hz filter för RCA kabel åt mig? Gärna två stycken...

 

För RCA? Du menar typ lågnivåljudkablar eller kompositkablar? Du ska inte ha till antennkabeln?

 

Funderar faktiskt på att börja erbjuda tillverkning av 50Hz-filter för antennkablage om någon är intresserad (för att lösa jordslingebrum)? ;)

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 71
  • Skapad
  • Senaste svar
Eminos, eller någon annan, önskas någon form av demo? En inspelning kanske? Jag ska fortsätta att exprimentera...

 

Fortsätt o experimentera du...och säg vad du kommer fram till...några meningar säger trots allt mer än några filmer...;)

 

Men visst, har du lust, så ladda gärna upp några "filmer" så vi får se vad kortet klarar av...

 

En liten extrafråga..."Triggar" fjärrkontrollen som medföljer, snabbt...alltså att han börjar spela in (och liknande) direkt när man trycker, lr är det nån fördröjning (som på SB Platinum fjärrarna)...?

 

Var köpte du nånstans, jag antar att du letade runt lite, tills du hittade det billigaste stället?...:)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, jo jag kom på det, kanske bättre att sätta filtret på antennkablen då det är den som är källan.

 

Du publicerade visst en ritning/ett schema över en sådan krets för en tid sedan...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, jo jag kom på det, kanske bättre att sätta filtret på antennkablen då det är den som är källan.

 

Jo, eller det är iaf mindre risk att man påverkar signalen som man vill få igenom i en antennkabel än exempelvis en analog ljud/videosignal i en ljud/videokabel.. vad jag förstått.

 

--

.Wey

 

Future Hero Next Generati0n

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, lite mer om mina upplevelser av kortet.

 

Negativt - Timeshift fungerar inte ännu - inget ljud :(

 

Övrigt:

Att spela in film och lägga upp den visar egentligen inte kortets kapacitet. Kortet gör det det ska, utan några problem.

Exempelvis - jag tar emot bilden med kortet, låter grafikkortet fånga bilden och sänder den via SVHS till TVn. Ser ingen större skillnad mellan de två bilderna. (TVns mottagning "kornig", TV-kortets "mjuk").

Vad den upplagade filmen visar är snarare vad min datorn klarar av att spela in - för det krävs en del av datorn för att skapa en kraftigt komprimerad filmfil "on-the-fly".

 

Har du en DVD-skrivare utgår jag nästan från att du vill spara din filmer i normalt DVD-format på en skiva som din stationära spelare kan spela upp. Detta kan jag tyvärr inte testa. Jag kan självklart spela in en sekvens åt dig som du kan testa med. Inspelningen då sker med hjälp av WinDVR, samma program misstänker jag skapade den filmsnutt Eminos tidigare inte kunde titta på.

 

jag behöver experimentera mer...

 

Fjärrkontroll - fungerar... Undrar om jag kan förlnänga den sladden så den räcker in till vardagsrummet... Fördröjning - nej - bara den anropade programmets egna fördröjning.

 

Ja, och min dator, den klarar allt jag testat, men när jag spelat in en avi-snutt med DivX4.12 med en datatakt på 6000Kilobit/s, då tar det dryga 85 % av processorn kapacitet att spela upp den.

 

Processor, 2.5Ghz P4.

 

Eminos - några bilder samt en 5 sekunders filmsnutt som du kanske ej kan se... Guns'n Roses inspelade via digital dekoder, SVHS och med WinDVRs MPEG2 encoder.

http://w1.876.telia.com/~u87618716/TV/

 

Ska testa lite mer med DivX och du får nog se en mer komprimerad fil senare...

 

Köpställe: Komplett. Billigast? Vet ej...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Negativt - Timeshift fungerar inte ännu - inget ljud :(

 

Det var knepigt, det var det första jag testade med mitt kort, och det fungerade perfekt från start...

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur får du in ljudet i WinDVR?

 

Har följt manualen och tar in det via ljudkortets Line-In - den enda enheten som finns tillgänglig för vad gäller ljud i WinDVR.

 

Men det fungerar inte vid timeshift.

 

Har skickat ett mail till TerraTec, får se om de svarar...

 

 

Och begick jag ett misstag igår? Installerade Windows Media Player 9. Xvid vill inte riktigt längre samarbeta.

 

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hrrmm, jag bara installerade kortet oxå funkade allt, inklusive ljud in i WinDVR. Så jag gjorde inget speciellt alltså. Satte du sladden mellan TV kortet och ljudkortet?

 

Och begick jag ett misstag igår? Installerade Windows Media Player 9. Xvid vill inte riktigt längre samarbeta.

 

Jag har själv inte vågat installera nian än faktiskt.... Nu är väl risken ännu mindre om du fick problem med XviD! Tack för varningen! :)

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag är lite konfunderad.

 

Varför det inte fungerar med timeshift och ljud misstänker jag nästen ligger hos mitt ljudkort.

 

Sladden är ansluten som den ska och ljudet fungerar normalt i alla tillämpningar inklusiv normalt användande av WinDVR.

Det verkar som om jag inte lyckats/kan koppla ljudsignalen korrekt i datorn. Ett steg i manualen begriper jag inte, se sid 21

3. Select the “Options\Properties” menu item.

4. Set the “Adjust volume for” option to “Recording”. Confirm your choice by clicking “OK”.

5. Now enable the check box below the Line-In slider and move the slider itself to its middle

position. By checking the check box, you define the Line-In input of your sound card as a

recording input source. This is essential if you want to record a video sequence with

sound and want to use the sound card input to do so.

När jag startar timeshift läget stänger WinDVr av ljudet på Line-in. Det blir tyst. Inget ljud spelas in eller hörs. Om jag manuellt öpnnar line-in igen, då hör jag det aktuella ljudet som spelas in samt, när inspelningen kommer ikapp, det ljud som hör ihop med bilden.

 

Saknar mitt ljudkort den rutin som ska användas vid inspelning av ljud eller är det jag som har missat något?

 

 

Övrigt:

Eminos - kunde du se filmen jag lade upp tidigare. Har nu DivX4 varianter som jag kan lägga upp istället.

 

Sida som kan vara värd att besöka för alla som tänker skaffa eller äger TV-kort eller för den delen rippar DVD-filmer:

http://www.vcdhelp.com

Finns mycket matnyttigt där.

 

/T

[tillägg]Xvid fungerar nu, för det mesta...Xvid eller DivX klarar dock inte att live fånga i full upplösning, då får jag nyttja någon annan codec. Även om jag nu har lärt mig att det i princip inte finns någon aldeningen att fånga en TV-signal i upplösning över 352x288.

[inlägget ändrat 2003-03-06 15:13:00 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även om jag nu har lärt mig att det i princip inte finns någon aldeningen att fånga en TV-signal i upplösning över 352x288

 

Nej, jag tycker nog inte det jag heller. Det är absolut inget måste, det blir faktiskt tillräckligt bra kvalitet i 352x288, och därmed sparar man ju utrymme på hårddisken . :)

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, nu fungerar det.

 

Uppgraderade druvrutinerna till Audigy-kortet (ljudkortet). Och se - nu dyker det upp en ny egenskap vid inpselningsinställningarna för ljudkortet:

"Record whithout Playback"

 

Hurra, nu fungerar kortet som det ska!

Nu kan jag rekommendera kortet för andra. Det är prisvärt.

 

Och som det står på nätet när man söker. Att man hittar felrapportet och missnöjda användare är inget unikt för ett kort. Det gäller ALLA TV-fångar-kort. De är inte perfekta...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusan Monshi... nu har du lurat mig att köpa ett Cinergy-400 också ;)! En fråga bara: om man kör text-TVs textning (subtitles) på skärmen, kommer den texten med vid inspelning på hårddisken också?

 

 

/G-2-P

"Watch out where the huskies go, and don´t you eat that yellow snow..."

- Frank Zappa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga... jag testar det ikväll då jag kommer hem från jobbet om inte Monshi hinner före.

 

Text-TVn är helt underbar btw, snabb som tusan.

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oops, hoppas jag inte lurat dig för mycket.

 

Har tyvärr forftarande ett problem, men jag misstänker att det är en kombination av en HP dator, ett creative ljudkort och en inte helt buggfri programvara.

 

Frågan som är intressant att ställa vad som skiljer mellan de olika tillverkarna av denna kategori av TV-kort. Något för en datortidning att testa?

 

Svar på din fråga:

Nej, bilden på skärmen och den som spelas in här helt skilda från varandra, tyvärr. Men kanske det går att ordna om man ber lite snällt hos tillverkaren...

 

 

Ja - mitt problem - WinDVR resp Terratecs programvara hittar inte inspelningsenheten "Analog mix" vilket innbär att jag måste manuellt ställa in ljudet via Windows mixer vid inspelning i WinDVR.

 

Nåja - har skickat support tentakler till

HP - svar inom fem timmar. Epost

Creative - kontakt med support via webb inom fem minuter. Chatklient. SMART!!!

Terratec - det har inte svarat ännu... Ineg FAQ :(

 

Slutord - kortet prisvärt. men inte problemfritt. och det kräver lite av datorn, precis som alla andra kort som inte har hårdvarubaserad MPEG kodning.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oops, hoppas jag inte lurat dig för mycket.

 

Jag vet var din brevlåda bor... ;)

 

Jag fick mitt Cinergy 400 igår och jag håller med dig om att det är prisvärt. Installation OK, men lite strul med gamla DirectX-filer (8.1) som programmet prompt skulle installera över de nya (DirectX 9). Bra bild, många inställningsmöjligheter, programvarorna kunde dock vara bättre (bl a översättningen till "svenska"!) och sladden till remotemottagaren kunde varit längre...

 

Tipset till hugade spekulanter är att läsa in sig på hur det funkar med codecs, komprimering och inspelning för VCD, SVCD och DVD.

 

Och ja! Det ÄR kul att ha champions league-matchen igång i ena hörnet på skärmen när man arbetar med annat!

 

/G-2-P

"Watch out where the huskies go, and don´t you eat that yellow snow..."

- Frank Zappa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet var din brevlåda bor...

 

Mmh, brevlåda - min e-post eller IRL?

 

Till Cinergy kortet.

Fungerar inspelning felfritt för dig på en gång? Jag har fortfarande inte fått det att fungera som det ska. Ljudproblem. WinDVR hittar inte vare sig Line-in eller "Analog Mix" som källa för ljud, utan enbart Midi , mic och övriga ointressanta kanaler. Inget svar från TerraTec ännu...

 

 

Sladden till fjärrkontrollen.

Tillåt mig att tipsa dig om en underbar förlängning. En vanlig 3,5 mm stereokontakt passar utmärkt, samma kontakt som sitter på alla bärbara ljudspelare (mp3, CD, Walkman). 2.5 meter extra sladd räckte för mig, och nu sitter mottagaren i vardagsrummet och datorn står där den ska stå. Bra mycket billigare än någon trådlös förlängning. Enda problemet är att information om att signalen gått fram visas inte på TVn, utan enbart på skrivbordet...

 

Det riktigt trista med fjärrkontrollen är att den ej är kompatibel med min programmerbara fjärr som fungerar med alla andra appareter... Vore trevligt om det gick att lära programmet i datorn lite nya signaler.

 

 

Det räcker inte med att bara ha ett TV-kort, man behöver även en del sladdar. I mitt fall:

SVHS->SCART, TVn från grafikkortet, 10 m

2,5mm steroplugg->SCART, ljud till Tvn från ljudkortet, 10 m

En antennsladd till TV-kortet, 3 m

SCART->SVHS från digitalboxen till TV-kortet, 10 m

SCART->Steroplugg, Ljud från digitalboxen till TV-kortet, 10 m

Förlängning av fjärrkontrollen, 2,5 m

 

/T

[red] ordet "inte" behövdes i en mening ovan...

[inlägget ändrat 2003-03-12 14:17:36 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, inspelningen fungerade direkt. Jag har ett SB Live! ljudkort. Jag spelade in en 12 minuters snutt (ca 200 MB) från Big Brother (ja ja jag vet... ;) och brände som SVCD med Nero och uppspelningen fungerade klockrent i den fristående DVD-spelaren.

 

Tack för tipset om förlängningen av remotemottagarsladden. Jag behövde som tur var inte förlänga den men den var himla snålt tilltagen i original.

 

Sladdar, sladdar... Än så länge har jag inte anslutit mer än antennkabeln (10 m). Jag får se om jag återkopplar datorn till TV:n överhuvudtaget. Vardagsrummet ser redan ut som baksidan på ett mixerbord med alla kablar till audioväxel, högtalarväxel, dvd, stereo, tv... *Dagens i-landsproblem*

 

 

/G-2-P

"Watch out where the huskies go, and don´t you eat that yellow snow..."

- Frank Zappa

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar även time-shift som den ska?

 

Fasiken, undrar var felet ligger....

I datorn, som är från HP?

 

Ljudkortet, Soundblaster Audigy?

 

Drivrutinerna till ljudkortet?

Testat två versioner.

 

WinDVR programmet?

Samma fel i inkluderade upplagan och uppdaterade.

 

Drivrutinerna för TV-kortet?

Testat tre olika versioner.

 

Terratec svarar inte, tänker skicka nytt brev imorgon.

Creative har inte supportansvar, och hade för övrigt ändå ingen hjälp att erbjuda. Jag hade redan testat allt de förslog.

HP - skickade nyss ett nytt brev till dem, får se hur snabbt de svarar denna gång.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt att du har såna problem med det. Jag har inte haft några problem whatsoever med varken vanlig inspelning eller timeshifting, då har jag ändå ominstallerat min dator en gång och testat igen oxå...

 

Det där med märkesdator, det kanske ligger nånting i det, själv kör jag aldrig märkesdatorer. Jag tycker det är skönt med friheten man får av att bygga eget. Man får precis det man vill ha och oftast till ett billigare pris.

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar det, men inte tack till någon support avdelning. Nej - det är jag, enbart jag som löst det.

 

Ok, ska försöka beskriva problemet och dess lösning.

 

I tidigare ljudkort har det funnits två stycken "Line-in" representerade. En Line-in kopplad till vad du hör, och en kopplad till vad du spelar in. Ta dig en titt i windows mixer så förstår du vad jag menar.

 

Men med Soundblaster Audigys drivrutiner och program installerade så finns det ingen Line-in kopplad till inspelning, bara en för uppspelning. Line-in är ersatt med en "Analog mix (aux/line/...)", en kombination av flera ljudkanaler samtidigt. Denna klarar inte WinDVR av att hitta, inte TerraTecs Tv-program heller för den delen.

 

Men hur har jag löst detta? Slumpen var framme.

Nyttjade min gamla dator och installera Audigy-kortet och TV-kortet där, lät sedan Windows själv installare de drivrutiner jag hade tillgång till. Enbart drivrutinerna. Och se - det fungerar. Sedan installerade jag resten av paketet som följer med Audigy - och se det fungerar inte.

Jag tar med mig den lärdomen och installera om ljudkortet på den "riktiga" datorn.

 

Så nu sitter jag med ett halvt installerat ljudkort, kan ej styra om ljudet till TVn tex. Men ska se om inte det går att lösa också...

 

 

Är det någon av er andra som har ett Sounblaset Audigy och som lyckats få TV-kortet att fungera utan problem?

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...