Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV-kort?


Eminos

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar vilka alternativ jag har om jag vill föra över hemmagjorda filmer (främst semester) från en analog videokamera och VHS till datorn?

 

Jag vill ha hyffsad kvalitet...det behöver inte vara superbra grejer...jag ska använda det till o arkivera och spara semesterfilmer för framtiden...

 

Vill komma undan så billigt som möjligt...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Jag letade runt lite, och hittade bl.a. denna grej:

 

http://www.komplett.se/k/ki.asp?action=info&p=26856&t=&l=&AvdID=1&CatID=&GrpID=&s=sr

 

Är det nåt o ha...jag blev förvånad över hur billigt det var...

 

Är de billigare varianterna på komplett.se lika bra o spela in med?

 

Lr finns det bättre alternativ för samma pengar...?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, den var inte så dyr.

 

Är själv lite nyfiken.

 

Då för att snarare kunna spela in TV-program på datorn istället för min numera band-ätande video.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv kör jag med ett Cinergy 400 kort, där enda skillnaden till 600 modellen är att 400 inte innehåller någon RDS radio.

 

Cinergy 400 kostar runt 700:- och ger en riktigt bra TV bild, jag kan rekommendera det kortet varmt.

 

Nu är inte jag proffs på det här med digitalisering, och det finns säkert bättre kort som har digitalisering som huvuduppgift, inte att visa upp TV. Men för mig fungerar iaf Cinergy 400 bra.

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Karl Engström

Jag har också kikat lite på de två TerraTec-korten (400 och 600) och undrar om någon vet skillnaden mellan dem. Är det så att enda skillnaden är att 600:an har FM-radio?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MMh, det verkar nästa som så.

 

Sedan när man tittar på de olika korten av olika märken börjar i vartfall jag funder apå vilken upplösning man ska kräva att kortet ska klara av.

 

Osäker på de olika standarderna, någon får gärna reda ut det för mig.

 

720x576 klarar TerraTec korten.

720x480 en del andra.

 

Klarar något av korten korrekt mottagning av 16:9?

 

Vet att det skrivits för i detta forum, men vilken upplösning har PAL 4:3 resp 16:9?

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet att det skrivits för i detta forum, men vilken upplösning har PAL 4:3 resp 16:9?

Jag tror att det är så att 4:3 och 16:9 har samma upplösning.

 

Andersson_

 

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer bra, det är samma upplösning: 768x576 (eller 720x576 för DVD/digital)

 

Bara att "bildpunkterna" har olika dimensioner vid de olika formaten. Kanske lite svårt att greppa för en som är insnöad på datorskärmar som oftast visar kvadratiska pixlar :)

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här fick man illusion sönderslagen!

 

Nu blir OT, men varför sänder man då inte i 16:9 över marknätet. För om det nu är samma upplösning, då fallerar min teori om att det 16:9 tar mer plats i etern än vanlig 4:3. Att därför är det endast möjligt att sända 16:9 över en digital kanal med större.

 

Trodde nog att de satsat på en ökning av antalet bildpunkter i 16:9...

 

*besviken*

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men varför sänder man då inte i 16:9 över marknätet

Alla som sitter med 4:3 TV blir så sura då.... ;)

 

Andersson_

--

Faran är inte att datorerna börjar tänka som människor, utan att vi börjar tänka som de.

Sydne J. Harri

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm...det blir nog ett Cinergy 400...billigt o bra verkar det som...

 

Blir kvaliteten (färgerna osv) bra när man spelar in från extern källa som kamera/VHS???

 

[EDIT]

Skulle man kunna få några sekunder (60 kanske?), som du spelar in från TVn...gör om det till DivX o lägg upp det på nätet, så får jag/vi se hur det ser ut...

 

/Eminos

 

[inlägget ändrat 2003-02-26 14:28:02 av Eminos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle man kunna få några sekunder (60 kanske?), som du spelar in från TVn...gör om det till DivX o lägg upp det på nätet, så får jag/vi se hur det ser ut...

Ja, det vore trevligt!

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska bli, men jag kan inte göra detta förrän ikväll då jag kommer hem från jobbet (runt 18-18.30?).

 

Vill du ha i bästa upplösning och så lite komprimering som möjligt då? Antar att du vill ha från en stereo kanal oxå kanske?

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bästa upplösning osv i några sekunder, men gärna även den upplösning/komprimeringsgrad som du anser vara hanterbar och du nyttjar i normala fall.

 

Är det sedan någon skillnad på resultatet beroende på källan, SVHS resp TV-tunern?

 

 

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du ha i bästa upplösning och så...

 

Tja, lite olika varianter vore väl bra?...*)

 

När man spelar in kan man väl välja mellan 2 olika upplösningar, fick jag för mej när jag läste info om kortet...

 

De 2 upplösningarna vore väl bra o se hur de ser ut...

 

Och stereoljud är alltid kul...;)

 

Fast välj så lite komprimering som möjligt, så vi får se "vad kortet klarar av"...och gör filmen inte för lång...trotts att jag sitter på nåt sorts bredband i skolan, så vill jag inte ladda ner FÖR stora filer...10-15 meg kanske räcker?

 

/Eminos - Tackar för hjälpen...

 

[inlägget ändrat 2003-02-26 15:47:56 av Eminos]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trodde nog att de satsat på en ökning av antalet bildpunkter i 16:9...

 

Vänta på HDTV (sluta skratta - jag skämtar :7)

 

Man kan sända 16:9 över marknätet, och tekniskt sett finns det inte så många problem med det, förutom:

 

1) Alla 4:3-apparater måste stödja 16:9, det var inte så fasligt många år sedan denna funktion infördes

 

2) De med äldre 4:3-apparater kommer inte att kunna titta på sändningen eftersom allt blir utdraget på höjden för dem, och deras gamla apparat kan inte lägga till de svarta kanterna åt dem.

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ARRGHHH, efter många försök på många olika upplösningar och codecs så fick jag aldrig riktigt till det, undrar om inte min nuvarande dator är lite för klen för att spela in egentligen?

 

Hur som helst finns det ett prov på inspelning på denna adress: http://brutus.ih.nu/temp/352x288.mpeg tyvärr är det enbart 352x288 storlek på filmen. Om jag körde högre så fick jag faktiskt en blåskärm..... DivX lyckades jag aldrig med, men det kan ju bero på att jag inte riktigt vet hur codecen ska ställas in. XviD gick bättre och jag fick mellan 17 och 23 fps i 640x480 upplösning, dock var det här jag fick blåskärm... Man ska nog inte spela in under WinXP på en seg dator. :)

 

Det man skulle kunna göra om man orkar är väl att spela in i något mpeg format för att sedan konvertera det till DivX, detta lär ta mindre CPU kraft och därmed tillåta inspelning i större upplösning.

 

Jag har själv inte använt kortet till att spela in än, så jag var alltså tvungen att experimentera med codecs och annat, och det gjorde väl datorn instabil antar jag... Det jag har använt kortet till än så länge är timeshifting, vilket innebär att man kan pausa ett TV program för att till exempel gå på toa och sedan fortsätta kolla på programmet med fördröjning. Till detta fungerar det alldeles utmärkt. I framtiden är det tänkt att kortet ska in i en linuxburk som ska stå som HTPC och användas främst för timeshifting, och uppspelning av redan färdiga filmer, DVD och mp3/ogg filer.

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trist när saker inte fungerar som man önskat.

 

 

Nu blir jag självklart intresserad i vad du har för kraft att tillgå i din dator. Men hyfsad kvalitet på inspelningen - i klass med den som min video kan prestera i sina bättre stunder. Gissar att bilden var intagen via antenn.

 

Ingen chans att det ingår en radio-baserad fjärrkontroll. En vägg finns mellan TVn och datorn...

 

Nåja, kan nog programmera om det trådlösa tangentbordets knappar till PAUS/spela in osv...

 

Nu gäller bara att hitta en trevlig leverantör av kortet. Lite trist med Komplett.se att en betydande del av kostnaden kommer posten till godo. Har aldrig köpt därifrån - går det att betala på annat sätt än postförskott? Om PF, då får posten 130 kr när varan kostar 675 kr.

 

 

Sedan en liten teknisk parantes. Alla dessa kort som idag finns i den här prisklassen baseras på samma chip från Phillips om jag begripit rätt.

 

?Men vad pratar kvinnan om?

 

/T

Tilläg:

Cable- and satellite-enabled TV tuner

Ja, så står det på deras hemsida. Va?!

[inlägget ändrat 2003-02-26 23:25:19 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen chans att det ingår en radio-baserad fjärrkontroll. En vägg finns mellan TVn och datorn...

 

Så får jag åter chansen att promota min favoritprodukt bland mina senaste inköp... ;-) RF Remote Extender som konverterar IR-signaler till RF och skickar ut dem som IR igen där man ställer RF-mottagaren/IR-sändaren. Liten och nätt.

298:- på OnOff.

 

 

/G-2-P

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blir jag självklart intresserad i vad du har för kraft att tillgå i din dator. Men hyfsad kvalitet på inspelningen - i klass med den som min video kan prestera i sina bättre stunder. Gissar att bilden var intagen via antenn.

 

Yep, intagen via vanlig antenn (skarvad för att nå fram till datorn). Bilden då du tittar på TV är klart mycket bättre. Och konstigt nog är bilden då man tittar på timeshifting oxå bättre... troligen används någon specialcodec i den medföljande programvaran som funkar bättre med sånt?

 

Maskinen som kortet sitter i för stunden är en Celeron 700, med 5400 diskar, 128 meg ram och Windows XP. Ingen supermaskin att spela in från TV kort alltså...

 

Ingen chans att det ingår en radio-baserad fjärrkontroll. En vägg finns mellan TVn och datorn...

 

Nopes, det är en vanlig IR fjärr, men som G2P skriver så kan du alltid köpa till RF Remote Extender extra.

 

Nu gäller bara att hitta en trevlig leverantör av kortet. Lite trist med Komplett.se att en betydande del av kostnaden kommer posten till godo.

 

Jo, det är det ju, själv tänkte jag inte på det då jag köpte, eftersom jag samtidigt köpte mer disk till en annan maskin. Det svider lixom inte lika mycket med pf avgiften då. :)

 

Sedan en liten teknisk parantes. Alla dessa kort som idag finns i den här prisklassen baseras på samma chip från Phillips om jag begripit rätt.

 

Det stämmer, kortet använder SAA7134 chipet från Philips som fungerar bra både under Windows och Linux. Det finns oxå kort med den gamla trotjänaren bt848 och bt878, men dessa chips används inte i det här kortet. Varför kort med det chipet är dyrare än kort med SAA7134 chip vet jag dock inte... jag har testat båda två, och jag ser ingen skillnad förutom i pris...

 

Cable- and satellite-enabled TV tuner

 

Det dom menar med detta är troligen att kortet klarar av att visa kanaler i dom frekvensbanden. Alltså, så som vilken TV som helst klarar av att visa TV från kabelkanaler. Lite dumt att skriva så tycker jag eftersom det faktiskt börjar dyka upp TV kort med inbyggd dekoder för digital och satelit TV vilket man skulle kunna förväxla det uttalandat med...

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

[inlägget ändrat 2003-02-27 08:30:17 av Bj0rN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sedan en liten teknisk parantes. Alla dessa kort som idag finns i den här prisklassen baseras på samma chip från Phillips om jag begripit rätt.

 

Ja, de flesta kort baseras på bt848/bt878-kretsarna.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och konstigt nog är bilden då man tittar på timeshifting oxå bättre... troligen används någon specialcodec i den medföljande programvaran som funkar bättre med sånt?

Min gissning är att den utnyttjar DVD-formatet om du väljer högsta kvalite. En lätt grad av packning i MPEG2.

 

 

Jag tackar å det varmaste för all info du, och andram bidragit med. Framförallt Eminos kan se sig skyldig till att jag lägger ut ännu lite mer pengar på dataprylar...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det någon TV-ut funktion på kortet eller får det normala grafikkortet ta hand om det? Hittar inget när jag snabbt läser igenom manualen.

 

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hrrmm, vet inte faktiskt, har inte kollat på det. Dock vet jag att det finns SVHS och komposit ingång. Kanske finns det ut oxå. Kan såklart inte kolla nu då jag är på jobbet, men om jag kommer ihåg så kan jag kolla ikväll. Tror dock inte att det finns TV ut, känns lite onödigt på ett TV in kort?

 

Kollade precis manualen (ftp://ftp.terratec.net/Receiver/Cinergy400TV/Manuals/Cinergy400TV_Manual_GB.pdf), och där ser man att det inte finns TV ut.

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

[inlägget ändrat 2003-02-27 09:56:03 av Bj0rN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...