Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

TV-kort?


Eminos

Rekommendera Poster

Sant, kallar man det TV-in kort så behövs det ingen TV-ut. Rubriken på det här inlägget är dock TV-kort...

 

Nåja, hade en svag förhoppning om en bättre TV-ut funktion än vad mitt GeForce kort erbjuder, även om jag har fått hyfsad fason på bilden.

 

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 71
  • Skapad
  • Senaste svar

Testa TV-tool, stretchar ut bilden så att du slipper sorgkanterna på GeForce kort. (om det nu var det som var problemet)

 

TV-tool finns här: http://tvtool.info/index_e.htm

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

[inlägget ändrat 2003-02-27 12:21:23 av Bj0rN]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat, fungerer, men ärligt, för mig tillför TV-tool ingenting. Med de senaste drivisarna har jag lyckats, alla de gånger jag hittils testas, att få bilden att fylla TV-rutan. Visst, en del sorgkanter finns men dessa försvinner när jag zoomar på TVn...

 

Ack så mycket enklare än att använda TV-tool.

 

Men drömma får man väl, om att kortet man köper har en automatisk strömningsfunktion av filmer och sänder dem i äkta 16:9 eller 4:3.

 

Uppdatering:

*Är hemma och testade lite med TV-ut på mitt Geforce kort. Med de senaste drivrutinerna från Nvidia går det utmärkt att fylla hela TV-rutan med den filmsnutt som bjOrn postade tidigare i denna tråd. TV-tool känns därmed ganska så onödigt då den tillför en del krångel.

 

i nView går det att zooma bilden i två lägen - ett för att visa så stor del av skärmen som möjligt och ett för att visa en film utan sorgkanter. Osäker på om denna funktion funnits i tidgare upplagor av drivrutinerna. Det är för övrigt version 41.09 på de nu installerade drivrutinerna.

 

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-02-27 13:13:11 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Framförallt Eminos kan se sig skyldig till att jag lägger ut ännu lite mer pengar på dataprylar...

 

Aj då...;) f'låt...:)

 

Håller på o modemar ner filmen nu...men iomé att man snackar om DVD-kvalitet, så kan det inte vara SÅ dålig bildkvalitet, lr?...;)

 

Var får man billigast tag på kortet?

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, och då får man säkerligen problem om man kör Linux/*BSD. Jag vart rätt förvånad när jag fick igång mitt (bt878-baserade) tv-kort under FreeBSD!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur sjutton öppnar jag filen?!

 

I WMP så hittar han ingen codec säger han!...

 

Snabbt, hjälp...!

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden då du tittar på TV är klart mycket bättre. Och konstigt nog är bilden då man tittar på timeshifting oxå bättre...

 

Har du möjlighet att bara kolla om kvaliteten är bättre om man kör med någon annan källa, typ SVHS lr Composite?...vore jätte glad om du sa att det var perfekt bildkvalitet med dessa källor...:)

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På måndag eller tisdag kan troligen jag bidra med färska erfarenheter om kortet och dess kvaliteer.

 

Det är just nu i ett kolli någonstans mellan postens sorteringslokaler och kompletts lager.

 

Läser även att du har problem att öppna filen? Inga problem här...

 

Vanlig MPEG2 fil?

 

Utdrag ur GSpot analys:

Ligos MPEG Vidoe Decoder as splitter

Overaly Mixer2 as video codec

Ligos MPEG Audio dec -> Morgan Stream Switcher.

 

Rena grekiskan - vanlig MPEG2 tror jag.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har både senaste DivX och XviD, men inte sjutton funkar det för dé...

 

Jag har provat med WMP, Winamp3 och en del andra mindre kända program...alla säger att det fattas codec, lr okänt format...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt - kanske skaparen av filmsnutten har något att tillägga?

 

 

Jag får inte ut något annat än att det skulle vara en vanlig (?) mpeg-film. MPEG2 gissar jag på.

 

Enda kodpaket jag har installerat i min dator är Nimo. Det var ett tag sedan och troligen har pakatet uppdaterats sedan dess och jag kan inget säga om dess nuvarande sammansättning.

 

Men - om du ger dig till tåls några dagar så kan jag troligen ge dig en smakbit.

 

/T

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men - om du ger dig till tåls några dagar så kan jag troligen ge dig en smakbit.

 

Visst...jag väntar...sehr gut...tack...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kommer inte ihåg faktiskt... ska försöka komma ihåg att kolla då jag kommer hem från jobbet idag. Nån sorts mpeg2 codec är det iaf.

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska kolla, om jag har kablar som grejar det så tänkte jag testa att koppla dvdspelaren direkt in i SVHS ingången på kortet, det kanske till o med går att spela in i högre upplösning för mig då eftersom kortet inte behöver jobba med TV avkodning då? Nej förresten... det är ju TV kortet som gör det, har ingenting med datorns CPU att göra.. Jag ska testa iaf om jag har kablar till det!

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nepp, hade tyvärr inte kablar till det, så jag kan inte visa nån SVHS eller composite inspelning, men jag antar att kvaliteten blir klart bättre. Det man ser på min video är egentligen antennstörningar.

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, det kan föklara då jag har InterVideo DVD förinstallerat på datorn. Förklara varför Eminos inte klarade av att se filmen.

 

Bättre kavlite på den nya film än den gamla. Enda störnigarna jag ser är de digitala, inga analoga antennstärningar denna gång.

 

Att du inte klarar högre upplösning kan bero på din dator.

Nu har jag som du kanske förstår ingen erfarenhet av detta kort, inte ännu, men om du sparar i MPEG1 eller MPEG2 så har du störst chans att lyckas. Vilket format sparas bilden i när du använder timeshift? Du skrev tidigare att du då har en bättre bild.

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nepp, hade tyvärr inte kablar till det, så jag kan inte visa nån SVHS eller composite inspelning

 

Det kan jag ordna/testa i början av nästa vecka.

 

Men som jag frågat längst ned i denna tråd:

Använder du inte kortet som ett timeshift kort och sänder signalen tillbaka till TVn? Hur har du då kopplat?

 

 

[Tillägg:]

Hittar lite intressant när jag söker på internet:

http://www.semiconductors.philips.com/acrobat/datasheets/SAA7134HL_2.pdf

 

 

Om jag nu hittat rätt chip...

 

 

/T

 

[inlägget ändrat 2003-02-28 19:33:14 av Monshi]

[inlägget ändrat 2003-02-28 20:42:33 av Monshi]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket format sparas bilden i när du använder timeshift? Du skrev tidigare att du då har en bättre bild.

 

Det är troligen någon egen codec som InterVideo har eftersom jag just nu använder WinDVR för timeshifting.

 

Senare då jag har alla delarna som jag vill ha till min HTPC så blir det linux, och troligen MythTV. Tydligen har utvecklaren för MythTV utvecklat en egen variant av någon codec som skulle vara snabbare och bättre än originalet! :)

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men som jag frågat längst ned i denna tråd:

Använder du inte kortet som ett timeshift kort och sänder signalen tillbaka till TVn? Hur har du då kopplat?

 

Än så länge använder jag bara kortet för timeshifting i den här burken utan att koppla ut mot TVn, det kommer sen då jag har allting i ordning för HTPCn...

 

Jag har förvisso en koppling till TVn från burken oxå, men det är i ett enkelriktat SVHS -> scart tyvärr....

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser ju riktigt hyffsat ut ju...

 

Nu måste jag bara tjata lite på farsan så han köper...;)

 

Men min fråga om VAR jag köper den billigast återstår...

 

/Eminos

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

"Alla" tv-apparater som sålts under de senaste 10 åren har ju 16:9 omkopplare, så det är inte därför. Skulle man sända 16:9 analogt, skulle folk få ännu färre skäl att köpa en maritaulvskogsbox..

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Folk som har så gamla apparater är antagligen inte så intresserade ändå av tv, så det kvittar antagligen för dem. Förresten kan man gå in i högspänningsdelen på de flesta (gamla) tv-apparater och justera så att bilden trycks ihop.. ;-)

 

Jag tror förresten inte pixlarna är speciellt mer avlånga på 16:9 jämfört med 4:3. Bilden har ju enbart fler vertikala linjer (rent förhållandevis, annars är det ju givetvis samma antal) än vid 4:3.

 

Hur pixlarna ser ut, beror på hur bildröret ser ut. (de lysande punkterna). De kan ju givetvis vara avlånga. Eller runda. Eller kvadratiska..

 

 

 

MVH

pedagogen

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror förresten inte pixlarna är speciellt mer avlånga på 16:9 jämfört med 4:3. Bilden har ju enbart fler vertikala linjer (rent förhållandevis, annars är det ju givetvis samma antal) än vid 4:3.

 

Nej TVn visar juh samma antal punkter oavsett 4:3 eller 16:9.. därför jag satte "bildpunkter" inom citationstecken.

 

.wey

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är jag ägare till ett TV-kort. Cinergy-400.

 

Spontant intryck: man får vad man betalar för. Inget exklusivt paket, men det fungerar.

 

Bilden är - så bra som man kan önska.

 

Programvaror som emdföljer består av två delar.

En del utvecklad av TerraTec och en av Intervideo.

 

Intervideo delen är lätthanterlig. Ger enkelt bra resultat när man spelar in. Dock små valmöjligheter vad gäller inställningar. Nyttjar MPEG-1 eller MPEG-2 som inspelningsstandard. Klarar av äkta 16:9 inspelning

 

TerraTec delen är mer anpassningsbar och har TextTv funkionaltitet. Här går det vid inspelning att välja exakt vilken codec som helst med vilka inställningar som helst, vilket färgssystem man vill använda och vilket format ljudet ska sparas i. En djungel, inte ogenomtränglig, men att hitta det format som passar ens dators prestanda och ens egna krav på kvalité och filstorlek, det gör man inte i en handvändning.

 

 

Vidare medföljer någon programvara för editering av filmerna man spelat in, men denna har jag inte tittat på.

 

Eminos, eller någon annan, önskas någon form av demo? En inspelning kanske? Jag ska fortsätta att exprimentera... Ett litet problem är att jag misstänker att man måste "de-interlaca" tv-bilden innan man kodar den, vilket inte alla codecar klarar av och TerraTecs programvara inte vid inspelning.

 

 

Och, om någon läst så här långt - någon som vill bygga ett 50Hz filter för RCA kabel åt mig? Gärna två stycken...

 

/T

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...