Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför ska det vara så omöjligt?


brorsan

Rekommendera Poster

  • Svars 109
  • Skapad
  • Senaste svar

Håller med. Gillar inte att köra utan licenser men när musiken sprids tycker jag att det är till gagn för samhället. "Av glädje bygger man musik"

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, sånt trodde jag inte fanns... Det var intressant... mycket o göra? Vet att min server som har stått på internet i 3 år nu får en hel del försök varje dag, men än så länge inget intrång *knock on wood*

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hackers? Vilka är det då? Vilka är kunderna alltså?

 

[inlägget ändrat 2003-01-05 03:49:39 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det växer hela tiden iom att företag blir mer och mer medvetna om att en branvägg inte räcker speciellt långt.

 

Inte så mycket att göra på natten efter som det inte är så mycket trafik i näten. Det kommer bara massa unicodeattacker och sånt som inte är farligt om man inte är opatchad.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hackers är sånna som försöker ta sig in i nätverken och förstöra, stjäla data eller använda det som warezlagring. Brukar mest vara skriptkiddies (ungdomar med automatiserade skript) som inte är så farliga.

 

Tyvärr är kunderna hemliga, de vill inte skylta med att de är övervakade.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hrrmm, säg mig.. om man har en brandvägg och bara tillåter port 80 och kör Apache som är senaste versionen... går det då att hacka sig in?

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det ska väl gå. Det begränsar förståss lite när du spärrar allt utom 80. Det går att öppna shells via port 80 om man bara hittar nån svaghet i apachen.

 

Om du ser till att apachen är patchad ska det inte vara någon fara.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förlåt att jag var otydlig. jag vet vad en hacker är. Jag tänkte mest på ditt företags profil; vad ni sysslar med som "basic".

 

[inlägget ändrat 2003-01-05 03:55:42 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte brandväggar så bra. Pysslar mest med övervakningsbiten. Men de flesta är väl ganska bra men de skyddar som sagt inte mot buggar i programvara som öppnar säkerhetshål. ex. IIS.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har drabbats av "jullovssjukan"; Dvs. efter en tids ledighet/semester/lov så vänder man på dygnet.

Ja, om två dagar ska man upp tidigt... :/

 

Detta kommer inte bli vackert.

 

Red: GOD NATT! ;)

[inlägget ändrat 2003-01-05 03:58:13 av joakimj]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tror inte det jag heller... nu är jag en lekman inom det området då... men jag har alltid konfat mina servrar med säkerhet i första hand och resten i andra hand... så jag känner mig ganska säker trots att jag har en grymt bra lina...

 

Fast man måste ju ändå fråga! :)

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh.. Vårt företag sysslar med datagrejer :)

 

Alltså vi är tre systerföretag, ett syslar med datastorage, ett med brandväggar och vi med övervakning, pentester och utbildning.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk om alla kunde göra så... Finns så många hackade burkar ute i världen som används som platformar för attacker. Om bara folk orkade patcha så vi slapp unicodeattacker skulle det bli mycket lugnare för oss här.

 

Fortsätt jobba så!

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och då till en tidigare fråga; vad rekommenderar du för brandvägg, du som kan saken? ZA, är det OK eller?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ZA tror jag är ok på en klientdator, men du bör ha mer skydd IMHO. En separat brandvägg som bara sysslar med det, samt ett eget LAN med NATtade adresser och ett väl uppdaterat virusskydd skulle jag vilja rekommendera!

 

3l33t, har du några andra synpunkter för en klientmaskin?

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var uppe längre och sov längre så hamnar du till slut igen på normal tid, håller på med det nu. (som ni kanske ser på tiden då detta skrevs :oD)

 

Jag försökte det veckan innan jul. Resultatet blev att jag sov ca tre timmar på lika många dygn.. :P

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På klienten är det viktigaste nån liten mjukvaraubrandväg typ ZA, tiny eller liknande. Samt att man uppdaterar sina programvaror och windows.

 

Sen i större nät behövs det bättre och dyrare lösningar som du skriver.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är IMHO?

 

In My Humble Opinion

 

god afton, förresten! :)

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

[inlägget ändrat 2003-01-05 04:11:51 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som de andra redan har svarat så betyder det precis som dom säger....

 

Hrrmm, varför skriver jag det egentligen.. nej, jag ska nog försöka sova några timmar.. börjar ju trots allt jobba igen på tisdag.... hur nu det ska gå...

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så, 3l33t.. vad gör du på jobbet? Säg inte att du sitter och tittar på ett övervakningsprogram hela tiden?

 

Jag menar.. till och med jag tröttnar på att surfa efter ett tag.

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...