Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Varför ska det vara så omöjligt?


brorsan

Rekommendera Poster

Varför ska det vara så omöjligt att få en normal dygnsrytm? Sitter fortfarande vaken nu, 06:23 på morgonen och kan inte sova... bara att vänta på att macken ska öppna så man kan gå ner å handla frukost :/

 

Ska göra ett försök att vrida tillbaka dygnet nu, är väl inte så stor idé att gå och lägga sig kanske... hålla mig vaken till c:a 21 ikväll och se om man kan sova då :( Det konstiga är att inget hjälper. Jag provade vända tillbaka på dygnet på detta sätt förut en gång. Var vaken en hel natt och lade mig 22 på kvällen.. kunde inte sova. Tog sömntabletter... kunde inte sova. Klockan hann bli tre på natten igen innnan jag tillslut slocknade :(

 

Ännu drygare blir det när skolan börjar igen, lägga sig tre-fyra på natten och sedan gå klockan sju...

 

*suck*

 

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com - nere till db.com får tummen ur...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 109
  • Skapad
  • Senaste svar

Heh.. jag känner till problemet. Förra veckan sov jag tre timmar på lika många dygn.

 

Och i vanliga fall artar sig problemet (?) bara genom att man somnar sent och vaknar ännu senare, men nu under julen (när jag är hos mina föräldrar och hälsar på) har det blivit ännu mer mystiskt: jag kan vakna klockan halv fyra på natten och inte kunna somna om. Kliva upp och käka frukost. Eller sova till klockan fem på eftermiddagen. Skitmysko.

 

Som nu till exempel. Vaknade av mig själv före sju.. det hände lixom inte på hela 2002 tror jag. :)

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

CJ Björkdahl

Du har drabbats av "jullovssjukan"; Dvs. efter en tids ledighet/semester/lov så vänder man på dygnet. Beror på att människan (och många högre däggdjur) har en inbyggd klocka som är på 25 timmar och inte 24. Forskare har tvistat länge om vad detta beror på, och man har antagit att jordens dygn antagligen var på 25 timmar i forntiden. Sen finns det en annan parameter: Konstgjort ljus. Hjärnan alstrar inte tillräckligt med serotonin när vi har det ljust omkring oss såpass länge som vi har idag. Det *är* meningen att det skall bli mörkt om kvällarna för att vi skall bli trötta. Men vi förstör det genom att ha belysning. Eftersom man också häller i sig diverse drycker (läsk, kaffe, alkohol) så förändrar man också det där med sömnen..

 

Själv har jag också vänt på dygnet litegrand. Fast det beror lite på att jag har blivit så sabla förkyld. (men det är på bättringsvägen nu verkar det som..)

 

MVH

pedagogen

 

 

[inlägget ändrat 2003-01-02 07:41:31 av CJ Björkdahl]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har drabbats av "jullovssjukan"; Dvs. efter en tids ledighet/semester/lov så vänder man på dygnet

 

:)

 

 

Vända på dygnet är det jag brukar göra i vanliga fall. För min del är skillnaden att det nu under jullovet har blivit fullständigt oregelbundna tider.

 

Beror på att människan (och många högre däggdjur) har en inbyggd klocka som är på 25 timmar och inte 24. Forskare har tvistat länge om vad detta beror på, och man har antagit att jordens dygn antagligen var på 25 timmar i forntiden. Sen finns det en annan parameter: Konstgjort ljus. Hjärnan alstrar inte tillräckligt med serotonin när vi har det ljust omkring oss såpass länge som vi har idag. Det *är* meningen att det skall bli mörkt om kvällarna för att vi skall bli trötta

 

Jo, jag brukar (mest på skämt) hävda att mitt dygn är på 27 timmar.. :P

Men det där med ljus stämmer definitivt. Å andra sidan vet jag inte om jag sover mer på vintern (när det är beckmörkt) än på sommaren när det i princip aldrig blir riktigt svart. Temperaturen under dygnet spelar också en stor roll har jag för mig. Om man struntar i att sova en natt börjar man alltid frysa framåt morgonkvisten. Minns inte exakt, men det är iaf ett tecken på att man gör nåt dumt. :)

 

Annars tycker jag att jag hittar en balans i mitt dygnsvändande: det optimala (och den rytm jag alltid fastnar på) verkar vara att gå och lägga sig nån gång mellan 4 och 5 på morgonen , och kliva upp mellan 10 och 12. Det finns ju teorier om att vissa människor helt enkelt är "nattdjur".. jag känner mig träffad.

 

Det roliga i sammanhanget är egentligen mina kompisar: Beroende på om de själva är morgon- eller kvällsmänniskor tror de helt seriöst att jag alltid sover respektive alltid är vaken. :)

 

 

---

If I learn from my mistakes, pretty soon I’ll know everything.

 

[inlägget ändrat 2003-01-02 08:14:50 av jonasn]

[inlägget ändrat 2003-01-02 08:16:21 av jonasn]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog på det där med att det finns natt- och dagmänniskor, jag har så länge jag kan minnas varit uppe sent och nästan omöjligt kunna kommit upp på morgonen. Det var jobbigt när jag hade ett jobb där jag började fem på morgonen, var helt förstörd efter en vecka... aja, tur man var ung då så man pallade ett liv nästan utan sömn ;)

 

Nu råkade ju jag somna i soffan framför tv:n vid åttatiden i morse, så jag har nyss stigit upp... får se om jag ska göra ett nytt försök inatt,/imorgon med att "dygna" :)

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com - nere till db.com får tummen ur...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog på det där med att det finns natt- och dagmänniskor

 

Jag är ett levande vetenskapligt bevis på det. Jag har jobbat natt i 15 år och vänder inte tillbaka dygnet längre med mer än 3-4 timmar. Om jag t.ex. skulle gå och lägga mig före 3 på morgonen så vaknar jag efter (ganska exakt) 1 och en halv timma och sen går jag i koma hela dagen. Kan förvisso sova på kvällen efter, men sen är det samma sak natten efter. Bäst sover jag mellan 8-15:00. Så en annan gillar sommarn, för då får man se hur solen ser ut ;)

 

[inlägget ändrat 2003-01-02 15:47:30 av Pentti H]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glenn Larsson

Var uppe längre och sov längre så hamnar du till slut igen på normal tid, håller på med det nu. (som ni kanske ser på tiden då detta skrevs :oD)

 

Mvh

G

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får se hur det går nu, har nu varit vaken sedan igår kl 15, tyvärr känner jag mig inte trött längre... aja, ska göra ett försök att sova vid nio-tio-tiden ikväll :)

 

Var först inne på ditt spår, men inser att det är lika svårt det, jag är som tröttast mellan 5-7 på morgonen och det rubbas inte...

 

____________________

/brorsan

http://www.brorsan.com - nere till db.com får tummen ur...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får se hur det går nu, har nu varit vaken sedan igår kl 15

Haha nu känner jag mig inte udda längre, har själv varit vaken sen ca 11 igår. :(

 

Natten före nyårsafton sov jag inte alls, och likaså på nyårsafton så klart. Var på fest i Värnamo på nyårsafton. Åkte tåg hem till Västerås dagen efter. Somnade så fort jag kommit hem, snarare kl 15 (1 januari) och sov till ca kl 11 (2 januari) och så har det hållit på.... :(

 

Vi borde söka hjälp! :)

 

Almir - ...

____________________________________________________________

-Läser Programmet för Informatik med Systemvetenskap på MDH, Västerås.-

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intet är nytt under solen. Har själv jobbat natt inom vården i tjugo (20!) år men sedan -99 har jag ett flertal diskbråck. Fortfarande är det svårt att komma till ro men det är knepigheter. FÅR jag inte sova blir jag jättetrött, får jag sova när jag vill på kvällen kan jag inte somna förrän vid 3-4 tiden på natten. Är ändå relativt till åren kommen och borde fått annan dygnsrytm.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så här är det. Ingen annan på forumet är vaken! Alla de sista inläggen är skrivna av mig. Jaha. Får starta min egen chatt :)

Får väl lägga mig då...

 

[inlägget ändrat 2003-01-05 03:16:27 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är vaken faktiskt! :)

 

Hehe, är du sugen på att chatta eller?

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ahh, du jobbar iaf... en annan är bara vaken..

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eforum har idag 19456 medlemmar. Räknade just nu eftersom jag var förundrad över tystnaden. Jag jobbar inte natt längre men jag FÅR sova, då kan jag inte. Min särbo ligger hemma hos sig och är magsjuk, mina barn är hos farmor. Jag har städat och druckit vin. Från 18.00-03.00 har jag klämmt i mig två flaskor. Skamligt men härligt när man är totalt ledig och ensam. Tända ljus och total frid. Har dammat och torkat ÖVERALLT:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Andreas Westin

Ja , det vore ju förjävligt...

 

Blir väl som vanligt inatt också, sitter uppe till typ 07...

 

Så du är också en natt människa ?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3|33t

Vad jobbar du med egentligen, jag menar, jagar hackers...hur då? Jobbar du på antipiratkopieringsnånting...ellervaddå

Ja Andreas, jag är dessvärre oxå nattmänniska. Till familjens förtret.

 

[inlägget ändrat 2003-01-05 03:43:59 av Lena Marie]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Usch och fyfaan, gillar inte dom på den byrån...

 

Jag är ingen notorisk piratkopierare, men visst faan har jag laddat ner en o annan mp3a utan att känna mig skyldig.

 

Jag tror till o med att det är bra för musikerna att man gör så ibland. Jag har själv upptäckt musik som jag aldrig skulle ha lyssnat på annars genom att ladda ner, eller att lyssna på Shoutcast strömmar...

 

--

Some say I am crazy.. but the Voices in my head disagree...

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag övervakar våra kunders nätverk. Vi har övervakningssystem (IDSer) hos kunderna som kollar all trafik. Om nått är märkligt/farligt larmas vi i övervakningscentralen.

 

Är det ett riktigt larm kan vi blocka attakeraren (om företaget köpt den tjänsten) samt meddela företaget vad som hänt.

 

3l33t

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...