Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hitta dubletter?


Pegee
 Share

Rekommendera Poster

Jag håller på att scanna in mängder av bilder från dia, papperskopior och negativ.
En del bilder råkar då bli dubletter eftersom de kan finnas både som negativ och
papperskopia. . De olika bilderna kan skilja lite grand. En liten skillnad
i färgton eller en kant som blivit beskuren lite annorlunda i scanningen.
 

Jag har provat ett gratisprogram som heter Duplicate File Finder, utan framgång.
Det programmet hittar bara dubletter som är två exakt lika filer, inte två bilder som
lika varandra.

Finns det något program som kan söka på bildens innehåll i stället för bara jämföra
filer? Google har ju ett program där man på nätet kan söka efter likartade bilder. Det
vore perfekt för mig.

 

filer.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får testa och se hur det fungerar. Jag funderar på om ett enkelt PC-program

kan ha den förmågan? Kanske det krävs AI för att se likhet mellan bilder som
inte ser likadana ut när man bara ser på hur bildfilen ser ut!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske fundera på om det "är värt" att rensa dessa dubbletter?

Om du inte till 100% litar på att ett program enbart tar bort dubbletter och inte råkar ta bort något som borde vara kvar så kommer det att krävas en massa handpåläggning. Kanske då enklare att skaffa mer lagringsutrymme och tillåta att dubbletter skapas?

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Påstår att det är skillnad på en dubblett och en dubblett.

I ditt fall kan det vara så att flera av dina "dubbletter" tolkas som olika bilder.

23 timmar sedan, skrev Pegee:

En del bilder råkar då bli dubletter eftersom de kan finnas både som negativ och
papperskopia. . De olika bilderna kan skilja lite grand. En liten skillnad
i färgton eller en kant som blivit beskuren lite annorlunda i scanningen

Du ska också vara försiktig när det gäller dina negativ, dessa är då oftast alltid originalen, papperskopian, är då kopian, oavsett hur kopian ser ut.

Dom kan skilja lite grann mellan varandra, helt korrekt, men det är fortfarande negativet som är originalet. spara aldrig om ett original, ta bara kopior.

En bildfil som du vet är originalen, ska du alltså vara rädd om, den borde då vara orörd, du har alltså inte sparat om den någon gång, utan bara gjort en kopia.

 

Så det är skillnad på en dubblett/kopia och en dubblett/kopia, man måste vara försiktig där.

 

Så ska du "rensa bort kopior" lite, lägg dom som du vet är kopior i en egen mapp först, dom som är Original lägg dom för sig, strukturera dom gärna, så håller du lättare ordning på alla dina bilder. Kolla sedan igenom kopiorna igen, när du är helt säker på att du inte vill ha dom kvar, visst, då kan du ta bort dom. Men du kanske redan har ordning på dina bilder?

 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

@Laso

Så ska du "rensa bort kopior" lite, lägg dom som du vet är kopior i en egen mapp först, dom som är Original lägg dom för sig, strukturera dom gärna, så håller du lättare ordning på alla dina bilder. Kolla sedan igenom kopiorna igen, när du är helt säker på att du inte vill ha dom kvar, visst, då kan du ta bort dom. Men du kanske redan har ordning på dina bilder?

 

Jodå jag har rätt bra ordning på mina bilder. Men skillnaden på papperskopia och
negativ/dia kan vara stor. En del filmmaterial är illa åtgånget av tiden, de har inte
alltid förvarats på bästa sätt, medan papperskopior för det mesta har suttit i album
så de är i bättre skick. Problemet är att scanningen är gjord över en rätt lång
tidsperiod (mer än10 år) vilket gör att en del bilder som blivit dubblerade inte
automatiskt hamnar på samma ställe. Först gäller det att hitta dubbletterna, sen
får jag ta ställning till vilken jag vill spara!  

 

@Mikael63

Att ta bort något med automatik? ALDRIG!! Jag vill hitta mina dubletter och själv 
bestämma vad som skall vara kvar eller inte. Att överlåta den delen till ett program
kommer aldrig på fråga!

Redigerad av Pegee
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är fortfarande lite fundersam.

 

Du skriver inledningsvis.

 

2021-04-05 19:50, skrev Pegee:

Jag håller på att scanna in mängder av bilder från dia, papperskopior och negativ.
En del bilder råkar då bli dubletter eftersom de kan finnas både som negativ och
papperskopia. . De olika bilderna kan skilja lite grand. En liten skillnad
i färgton eller en kant som blivit beskuren lite annorlunda i scanningen.

Det innebär väl att du håller på att scanna in dina bilder från olika format, men då har du ju möjligheten till en första granskning och sortering direkt?

I vilket format har du sedan sparat dina bilder?

Och hur har du scannat, med en scanner på en kopiator kopplat till dator, en ren scanner, eller via en kamera på ett stativ mot ett typ ljusbord?

 

Har du gjort det så smidigt som möjligt för dig, så ska du inte behöva ha något program för att filtrera bort kopior och sådant i efterhand, det sköter man då bäst redan vid scanningen tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Laso

Har du gjort det så smidigt som möjligt för dig, så ska du inte behöva ha något program för att filtrera bort kopior och sådant i efterhand, det sköter man då bäst redan vid scanningen tycker jag.

 

Nu glider vi bort från ursprungsfrågan. Jag scannar med en Epson Perfection V550 Photo så 

bild/scan-kvaliteten har jag inga problem med. Bilderna har kommit till mig från olika håll vid
olika tillfällen. Dia/negativ och fotoalbum har med tiden spritts ut på fyra (nu vuxna) barn
med diverse barnbarn. Jag vill samla och digitalisera familjens samlade bildskatt vilket gör att att

de scanningar jag gjort tidigare riskerar att blir dubblerade när samma bild dyker upp långt senare

i ett nyinkommet fotoalbum.

Jag försöker gruppera (klassificera) bilderna så logiskt jag kan, men varje grupp (mapp) blir

ändå oöverskådligt stor till slut. Och samma bild kan mycket väl hamna på två olika ställen

beroende på att jag bedömt bilden olika mot en tidigare scanning. Så problemet kvarstår.

Hur hittar jag dubletterna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår hur du menar, men var bara ute efter lite mer info, så man förstår hur du tänker.

 

Känner dock inte till något specifik program som kan välja ut/hitta sådana typer av "kopior" du menar, dom flesta sådana "leta dubblett" program, utgår för mesta ifrån vilken filändelse bilden har, t.ex jpeg, png, och så jämförs bildnr, datum osv, om det finns.

Dom kan oftast inte jämföra hur bilden ser ut och jämföra nyanser och sådant, då krävs nog ett AI liknande bildprogram, men dessa kostar alldeles för mycket, om sådana finns för privatpersoner, men det tvivlar jag dock på.

 

Själv ska jag på liknade sätt också scanna in som du gör/har gjort, men kommer ta det steg för steg.

Har idag alla mina bilder sorterade efter år mån dag, sedan också i "taggar" på olika sätt, så är det rätt enkelt att hitta rätt.

Använder ett specifikt bildprogram för detta, så är det enklare att strukturera allt.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Laso:

Känner dock inte till något specifik program som kan välja ut/hitta sådana typer av "kopior" du menar, dom flesta sådana "leta dubblett" program, utgår för mesta ifrån vilken filändelse bilden har, t.ex jpeg, png, och så jämförs bildnr, datum osv, om det finns.

Dom kan oftast inte jämföra hur bilden ser ut och jämföra nyanser och sådant, då krävs nog ett AI liknande bildprogram, men dessa kostar alldeles för mycket, om sådana finns för privatpersoner, men det tvivlar jag dock på.

 

2021-04-06 00:12, skrev Thirteen:
Citat

Find similarities in different images like humans do and list them even if they are rotated, flipped, resized, or edited.

Citat

Find similar looking photos in different formats and delete them!

Citat

Duplicate Photo Finder - Pay Once 1 PC 3 PCs 5 PCs $49.95

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ser lovande ut. Skall testa detta!!
Nästa vecka skall jag resa bort i två veckor så det kommer
att ta lite tid innan jag kan testa, men lovar att återkomma

med svar när jag är hemma igen.

Redigerad av Pegee
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kunde inte hålla mig. Jag var tvungen att snabbt göra ett test.
Det gick så där! Jag tog ett par bilder och manipulerade dem

lite. Se bifogad skärmbild.

dubletter.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...