Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem: Utforskaren har slutat visa ändringar automatiskt


hjklö
 Share

Go to solution Solved by hjklö,

Rekommendera Poster

Hoppas någon klok kan hjälpa mig med ett litet men irriterande problem som uppstått hos mig (Win 10 Home v. 20H2).

 

När jag arbetar i Utforskaren och gör sånt man brukar göra där (dvs. skapa mappar, klipp och klistra filer, radera filer, döpa om dem osv) syns inte ändringen förrän jag klickar på uppdatera-knappen. Hur får jag tillbaka funktionen så som det brukar vara - att ett enter-tryck bekräftar t.ex. filnamnsändringen och det nya namnet syns på en gång? 

Redigerad av hjklö
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du varit inne och ändrat i något som har att göra med tangentbordsfunktioner och då särskilt sånt som ligger i Hjälpmedel och som är till för dem med problem att hantera ett tangentbord och lätt gör feltryckningar?

Kan du bifoga en bild på hur det ser ut i Utforskaren för jag har inte sett till någon Uppdatera-knapp?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Tack för tips, men dessvärre hittar jag inget under Hjälpmedel som ser ut att återställa till normalt. Bifogar bild på uppdateraknappen, som ligger till höger om mappsökvägen (den som har samma funktion som F5).

uppdateraknappen.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej

Där ser man, den ikonen hade jag ju också men inte tänkt på.

 

Pröva med Method 1 och sen Method 2 (om det behövs) i första svaret på sidan https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows8_1-files/must-refresh-folder-to-see-changed-contents-within/3ca12be3-29ed-4a3f-8db6-3f48441462ab

 

Men en del verkar inte lyckas få bort problemet enligt https://www.tenforums.com/general-support/161885-win10-explorer-doesnt-refresh-new-files-new-folders.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack. Metod 1 funkade inte, och 2:an (fast för Win 10) hittade och åtgärdade någon korrupt fil, men sedan tog det ett dygn att lyckas komma in i datorn igen (den fastnade i Starta om-läge). Tyvärr återstår grundproblemet :(. Men jag har i alla fall fått några bra sökord för vidare googling

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beklagar problemet som uppstod. Är datorn gammal?

För fel på filsystem kan bero på en dålig hårddisk och att det tog lång tid att starta om efter åtgärden skulle också kunna bero på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, då får vi verkligen hoppas att det inte är en disk som håller på och ger upp. Men eftersom något fel på filsystemet hittades så kanske det är bra att göra en större genomgång av Windows-filerna: https://www.tenforums.com/tutorials/7808-use-dism-repair-windows-10-image.html Step 1, 4 och 5 om något hittas i Step 4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sannolikheten att en hårddisk ska krascha en viss dag är ungefär lika stor dag 1 som dag 500 av dess liv.

Dvs alltid värt att kolla diskens hälsa och att alltid ha (minst) en backup av allt man inte kan tänka sig förlora

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...