Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
tobson

Tappar koppling till server vid varje uppstart på morgonen

Rekommendera Poster

tobson

Stort problem som jag ej löser, försökt söka runt men inget hjälper.

Oavsett om datorn är inkopplad eller ej så upprättas ej anslutning till servern, utan måste också startas om för att detta ska ske. (Tydligen fungerade detta bra sedan senaste windows-uppdateringen lades in, tror den heter

Datorn är en Surfacebook med senaste funktionsuppdateringar etc från windows update. (2004?)

Hit me! tips mottages !!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
tobson
18 timmar sedan, skrev Mikael63:

Vilken server?

Är det en filserver (eller liknande på hemmanätverket) anser jag att man får stabilare resultat med en sk. batch-fil än om man bara litar på att Windows ska komma ihåg detta.

Se ex. https://eforum.idg.se/topic/348941-bat-fil-för-att-alltid-mappa-upp-en-utdelad-mapp/

Ja det är en filserver med mera. Ligger mycket annat med, program etc.

Men i ett företagsnätverk

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

VPN-uppkoppling?
Jag måste koppla upp mig via VPN till företagsnätverket och om jag inte själv stänger förbindelsen när jag slutar för dagen så loggas jag ut automatiskt på natten.

Att köra med en batch-fil till en server på företagsnätverket är något jag gör varje dag.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
tobson

Nej, alla andra datorer fungerar med automatisk koppling till servern förutom 1 surface dator. Fattar inte va felet är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
tobson

Datorn kommer tydligen åt servern via VPN.

Men varför vill den inte koppla upp sig längre till servern när man startar upp på morgonen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Automan
På 2020-09-05 på 07:04, skrev tobson:

Ja det är en filserver med mera. Ligger mycket annat med, program etc.

Men i ett företagsnätverk

3 timmar sedan, skrev tobson:

Datorn kommer tydligen åt servern via VPN.

Men varför vill den inte koppla upp sig längre till servern när man startar upp på morgonen?

Bra fråga, men har ni ingen helpdesk på företaget? Det låter utifrån din beskrivning som att detta gäller ett företag och en server inom detta företag. Föreslår att du kontaktar helpdesk eller IT support om ni har någon sådan och hör om de kan hjälpa dig med detta problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
tobson

Tyvärr kan inte Helpdesk heller råda bot på det, därför jag räcker ut en hand för hjälp här. (innan datorn formateras om)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Mikael63

Ja, för helpdesk är "blåsa om datorn" standardlösningen oavsett problem...

Känner igen det och därför brukar jag i stället kringgå uppkomna problem. Som ex. att själv, via skript, mappa upp nätverksresurser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Liknande Innehåll

• Kalle Dator1
      Av Kalle Dator1
      Hej !
      Det här med Windows10 och uppdateringar, den ena efter den andra...

Jag tycker att det oftast blir en hel del försämringar och extra krångel så snart en mer omfattande uppdatering har genomförts !

Nu är den klocka och den kalender som jag haft nytta av i flera år borttagna från skrivbordet. Finns visserligen fortfarande att tillgå, vilket jag utnyttjat i flera omgångar, men nu har man satt P för nyttan av dem genom att såväl klockan som kalendern visar upp en vit yta i stället för det som de ska visa....

Har förstått att båda dessa nämnda har inneburit säkerhetsrisker, och nu - med så mycket större och mer vidlyftig kriminalitet, ruffel och båg även på nätet, fattar även en tokskalle som  jag att man ska försöka eliminera sådant som ger utrymme för skum hantering...

Så söker jag nu efter någon ersättning, då jag gärna vill ha dessa attiraljer på skrivbordet, men var finna något som går att använda utan en massa krångel och extra onödigheter. Tycks inte finnas mycket att tillgå som är och fungerar enkelt. 

Ja vill t ex varken ha någon stor blaffa till klocka,digital eller analog, som fyller hela skärmen, eller ligger fast på en bild, tagandes en stor del av skärmen i anspråk. Finns där något vettigt alternativ som betalgrej ?

Funderar nästan på att tillverka en själv genom Visual Basic, vilket kanske går att genomföra...

Men medan jag funderar på detta, så lyssnar jag villigt till goda råd genom Eforum, som ofta har bra svar på det mesta...

Med vänlig hälsning
      /Kalle
    • ChuckNorris
      Av ChuckNorris
      Hej!

Jag hade tidigare ADSL med Bahnhof innan jag för två år sen ungefär fick Telia Öppen Fiber indraget i villan. Om jag band mig till Telia i två år fick jag en hyfsad rabatt på kostnaden för själva fibern och det hoppade jag på. Den tiden är nu på väg att gå ut och jag har sagt upp Telia och tänkte byta till Bahnhof igen. Frågan är då vad för hårdvara jag skall ha på nätverket.

Med ADSL hade jag den router Bahnhof skickade vars namn jag inte längre minns, men den brann upp av åskrelaterade orsaker och jag köpte en ny likadan. Efter ett tag bytte jag upp mig till en Asus RT-AC68U vilken gjorde jobbet utan anmärkning. När jag sen fick fibern använde jag den Telia skickade, men den skall nu skickas tillbaka och jag står inför ett val:

1. Jag kan köpa den Bahnhof tycker man skall ha. Den vet jag inte så mycket om men det brukar vara billigast tänkbara som gör jobbet men inte mer.
      2. Använda min numer gamla RT-AC68U
      3. Köpa en ny och modern router, eller kanske rentav ett Mesh-system.

Huset är en enplansvilla på 97 kvadrat plus cirka 40 kvadrat biyta (där hemmakontoret är, så där behöver jag ha täckning). Fibern kommer in i vardagsrummet ganska mitt i huset och på en hylla samsas router, nas, en raspberry pi, ett par usb-diskar (en inkopplad i routern, en annan i nas:en) och lite förlängningssladdar och annat jox. Vissa kvinnliga medlemmar av hushållet vill bli av med "alla fula sladdar" och det var då jag tänkte på ett mesh-system. Vad jag förstått har en mesh-enhet cirka 11 meters räckvidd, vilket KAN göra att det räcker med en enhet, men det blir nog lite snålt så två är nog att föredra Om jag har två kan jag ha den andra i kontoret och där ha de där fula sladdarna och alla enheter, så endast en fin liten router i vardagsrummet. När jag läst på om exempelvis Googles mesh-system och TP-Link Deco M4 Whole-Home Mesh WiFi System så har de uttag för två ethernetkablar. I beskrivningarna på Prisjakt står det dock 2 LAN-portar och 2 WAN-portar, betyder det att ett av dessa uttag kopplar jag in fibern i, och de övriga (1, 3 eller 5, beroende på om jag har 1, 2 eller 3 mesh-enheter) kan användas för att koppla in grejer? I så fall kan jag ha en mesh-enhet på kontoret och ha alla inkopplade grejer där.

Utöver ovanstående har jag även en nätverksskrivare jag vill ha in i systemet. Tror min NAS har möjlighet att agera skrivarserver ifall det inte går, men jag har skrivaren trådlöst idag.

Vad jag förstår kan man inte koppla in en usb-disk i en mesh-enhet, men jag klarar mig med att bara ha en i NAS:en. Det är en 4TB-disk som jag just köpt för att ersätta 1TB-disken som sitter i routern.

Så, min fråga då... vad skall jag satsa på?

Routern skall helst vara vit tydligen.
    • Ludjo
      Av Ludjo
      Hej!
      Jag har en ny HP Elitebook och reagerade direkt på att ljusstyrkan på laptopens skärm är för dålig/svag. Jag kollar med FN-knapparna och i Windows (WIN 10 Business) att ljusstyrkan är maxad, men det räcker ändå inte på långa väger tycker jag!

Jag har försökt kolla alla energispar inställningar och dragit upp dem till "bästa prestanda". 

Har kollat drivrutinen till grafikkortet (AMD Radeon Vega 8 Graphics?) och även inställningarna på grafikkortet.

Vad mer finns det att göra?
      Jag är övertygad om att skärmen går att få ljusare rent hårdvarumässigt, men att någon inställning "stoppar"...

Tack på förhand! 
    • mrwallinzky
      Av mrwallinzky
      Hej,

Så jag har ett väldigt märkligt problem. Det är nämligen så att jag är ansluten till nätet och kan surfa via Firefox hur bra som helst, men, nätverksindikatorn säger att jag inte har något internet. Detta är jätteskumt då jag uppenbarligen kan surfa och skriva detta meddelande men inte använda några appar som t.ex. Spotify. Vill också påpeka att allt fungerar perfekt med en ethernetkabel.

Jag har provat med följande;
      Återställt nätverksinställningarna Avinstallerat och ominstallerat WiFi-kortet Startat om routern Startat om datorn Gjort en omstart av explorer.exe  
      Snälla, är det någon som skulle kunna hjälpa mig med detta...
    • Kalle Dator1
      Av Kalle Dator1
      Hej !
      Behöver lite hjälp och råd om ett underligt fel i mina webbsidor.
      Jag håller på att fräscha upp subsidor med videoklipp, så att de ska kunna laddas hem ifall att det blir för hackigt att titta på dem direkt på sidan när man har en lite skraltig lina, och om man gärna vill ladda ned klippet för flera tittningar.
      Samtidigt så passar jag på att rätta till skönhetsfel och irritationsmoment, och det är i det sammanhanget som jag hittar lite underliga felaktigheter.
      Sitter vanligen och jobbar i en dator med Windows 7, men för att kolla så jämförde jag resultatet på en Windows 10 bestyckad dator, och där blev ett av videoklippen av ett helt annat format, trots att det är en likadan skärm med samma upplösning.
      På Windows 10-skärmen blev en av visningarna uppspelade i en mycket liten spelare, medan andra klipp ser helt normala ut, och ändå är det ingenting i html-koden som skiljer dem åt, annat än små avvikelser i bredd och höjd på de ingående "<tables>" och "<td>", vilket inte borde förvandla spelarna till en bråkdel av sin riktiga storlek..
      Jag är amatör på html-området men tar ändå risken att göra bort mig genom att tillställa hugade experter att kika på mina subsidor och försöka hitta någon lösning, kanske även lite bättre koder för att presentera video på sin hemsida.
      Kan tänka mig att det finns andra smartare koder, men jag är inte så hemma på dem och tycker att det borde duga långt med html !
      Hemsidans webb-adress för video-klipp är

http://karlerik39.no-ip.org/Videogalleri/Videogalleri.htm

Men det är på Sydafrika som jag har dagens problem.!
      M v h
      /Kalle
  • Senaste som Tittar

Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.

• Obesvarade ämnen

• Nya ämnen

• Aktuella jobb

Alla lediga jobb
  • Skapa nytt...