Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Eforum loggar ur en tid utan aktivitet?


Laso
 Share

Rekommendera Poster

Upptäcker att jag blir urloggad från eforum efter en kortare tid utan att varit aktiv, är lite olika tidsmässigt, lite "slumpartat".

Sist det hände var i sista inlägget jag skrev idag, la upp inlägget, 10 sek efteråt gjorde jag en redigering av inlägget, när jag sedan efter ytterligare några sek skulle posta, så gick inte det, fick upp ett felmeddelande, om att det inte gick, laddade om sidan, var då urloggad, fick logga in igen, gå i i inlägget göra vad jag skulle och sedan så gick det bra.

Det här har förekommit tidigare, men försvann efter ett tag, vet inte om det kan vara någon uppdatering som bråkar, ingenting som gör något, men det är irriterande, när man tror att man är inloggad och man inte är det. Nu har det hållit på  under sista veckan.

 

Någon som känner igen det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felix har gått på semester så han kan inte svara. Själv har jag inte råkat ut för det i år utan jag är alltid inloggad i Firefox på datorn.

 

Har du börjat rensa cookies eller något annan förändring innan det började?

Du kan ju pröva med att rensa cookies och tömma cachen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort några åtgärder nu, cookies och annat, vi får se om det hjälper, som sagt, inte hela världen, men det är lite irriterande om man är mitt uppe i något, och man upptäcker att man är urloggad, fast inget inget synligt tyder på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pelle Penna

Har inga problem här oavsett webbläsare, Opera, Edge eller Chrome

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Återkommer om detta igen, eftersom det fortfarande förekommer.

Kan alltså vara inloggad, och skriva ett inlägg som tar t.ex "några" minuter, sedan när detta ska skickas, så är jag under tiden utloggad, och möts av nedanstående bild...Eller att jag är inloggad, men passiv under en kortare period, så är jag utloggad igen.

 

sshot-211.thumb.png.0d6dcd0acb3aff3ff70e3cc773ed1d21.png

 

Finns alltså en felkod, när du har tid @felix kan du kolla med dina verktyg om du kan hitta något om detta, ganska irriterande i alla fall, att behöva logga in gång på gång, så fort man gör något som tar några minuter extra.

 

Tidsmässigt kan det handla om upp till 10-15 minuter ca.

För mig gäller det bara FF senaste ver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej!

 

Om andra användare som kör firefox eller chrome inte loggas ut så tror jag att det är något annat som gör att detta händer för dig. Kanske en inställning i webbläsaren, en extension eller något annat cache-relaterat kanske. Det är svårt att felsöka tyvärr.

Det är en större uppdatering av eforum-plattformen på gång (som jag vill få ut när jag har tid). Eventuellt kan det vara någon förbättring där som löser detta problem om det är relaterat till plattformen. Men testa gärna att installera om firefox eller inaktivera tillägg för att se om det gör någon skillnad också.

/Felix

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2020-08-15 12:43, skrev Laso:

För mig gäller det bara FF senaste ver.

Med senaste versionen @Laso menar du version 82 (64-bit)? Jag fick den idag https://www.mozilla.org/en-US/firefox/82.0/releasenotes/

Eftersom utloggningen vid inaktivitet bara inträffar i Firefox måste ju felet ligga där och inte hos Invision Power som inte lämnar ut sina felkoder. Har sett några trådar om det i deras invisioncommunity.com-forum.

 

Jag har än så länge inte råkat ut för problemet att bli utloggad när jag är inloggad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, har inte fått någon ny, har ver 81 fortfarande. Men har kanske hitta något ändå, när jag loggar in och väljer att "spara" inloggningen, så verkar jag inte bli utloggad efter en tid, väljer jag att inte "spara", då blir jag utloggad efter en tid utan aktivitet, kruxet är bara att jag har inte "att spara" aktiverad i webbläsaren, eftersom jag använder lösenordshanterare.

 

Men får testa lite till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev felix:

Hej!

 

Om andra användare som kör firefox eller chrome inte loggas ut så tror jag att det är något annat som gör att detta händer för dig. Kanske en inställning i webbläsaren, en extension eller något annat cache-relaterat kanske. Det är svårt att felsöka tyvärr.

Det är en större uppdatering av eforum-plattformen på gång (som jag vill få ut när jag har tid). Eventuellt kan det vara någon förbättring där som löser detta problem om det är relaterat till plattformen. Men testa gärna att installera om firefox eller inaktivera tillägg för att se om det gör någon skillnad också.

/Felix

 

@felix , jag fortsätter som sagt att testa lite, egentligen är det inte så viktigt, men blir lite irriterad ibland om jag sitter och skriver ett inlägg, och sedan när jag ska skicka, får jag en skylt i ansiktet som säger att jag är utloggad, som tur är ändå, så sparas ju det man har skrivit i ett inlägg, så det räcker ju att öppna dialogrutan, så kommer ju texten upp igen, bra att den funktionen finns.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är klart att du blir irriterad. Det skulle jag också bli men det är, som du skrev, tur att det man skrivit numera sparas automatiskt.

 

Jag måste erkänna att jag inte är säker på att jag förstod vad Cecilia menade när hon skrev: "Jag använder Firefox och jag loggar aldrig in själv." Jag tolkade det som att hon har ett Firefoxkonto,  loggar in på det och därifrån tar sig till Eforum. (Jag har också ett Firefoxkonto men jag loggar in på Eforum på det vanliga sättet, dvs via mitt Eforumanvändarnamn och mitt Eforumlösenord.) 

 

Apropå att du använder lösenordshanterare så gör Cecilia det också, vilket hon skrivit i tidigare trådar. Det kanske var LastPass eller KeePass. Jag vet inte om ni använder samma men på något sätt borde du ju kunna få den hanteraren att inte förhindra din spara-inloggning i Eforum.

 

Enligt inställningslänken https://support.mozilla.org/sv/kb/firefox-installningar så är Firefox lösenordshanterare numera baserat på tillägget Firefox Lockwise. https://support.mozilla.org/sv/kb/password-manager-remember-delete-edit-logins

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 timmar sedan, skrev mbgtmari:

Jag måste erkänna att jag inte är säker på att jag förstod vad Cecilia menade när hon skrev: "Jag använder Firefox och jag loggar aldrig in själv." Jag tolkade det som att hon har ett Firefoxkonto,  loggar in på det och därifrån tar sig till Eforum. (Jag har också ett Firefoxkonto men jag loggar in på Eforum på det vanliga sättet, dvs via mitt Eforumanvändarnamn och mitt Eforumlösenord.) 

Mitt Firefoxkonto har nog inget med saken att göra och jag har inga lösenord sparade i Firefox. Jag bara låter bli att klicka på Logga ut när jag lämnar Eforum, har kvar den cookie som kommer från Eforum/IDG och som anger att jag är inloggad så nästa gång jag tar fram Eforum-sidan är jag inloggad.

  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, det är så du gör! Jag är själv ibland inloggad på fler än en webbplats samtidigt så det kanske jag borde ha begripit. Då är nog lösningen för Laso att på något sätt se till att hans cookie bibehålls men det vet han ju redan.

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...