Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Videoklipp på hemsidan


Kalle Dator1
 Share

Rekommendera Poster

Kalle Dator1

Hej !

Behöver lite hjälp och råd om ett underligt fel i mina webbsidor.

Jag håller på att fräscha upp subsidor med videoklipp, så att de ska kunna laddas hem ifall att det blir för hackigt att titta på dem direkt på sidan när man har en lite skraltig lina, och om man gärna vill ladda ned klippet för flera tittningar.

Samtidigt så passar jag på att rätta till skönhetsfel och irritationsmoment, och det är i det sammanhanget som jag hittar lite underliga felaktigheter.

Sitter vanligen och jobbar i en dator med Windows 7, men för att kolla så jämförde jag resultatet på en Windows 10 bestyckad dator, och där blev ett av videoklippen av ett helt annat format, trots att det är en likadan skärm med samma upplösning.
På Windows 10-skärmen blev en av visningarna uppspelade i en mycket liten spelare, medan andra klipp ser helt normala ut, och ändå är det ingenting i html-koden som skiljer dem åt, annat än små avvikelser i bredd och höjd på de ingående "<tables>" och "<td>", vilket inte borde förvandla spelarna till en bråkdel av sin riktiga storlek..

Jag är amatör på html-området men tar ändå risken att göra bort mig genom att tillställa hugade experter att kika på mina subsidor och försöka hitta någon lösning, kanske även lite bättre koder för att presentera video på sin hemsida.
Kan tänka mig att det finns andra smartare koder, men jag är inte så hemma på dem och tycker att det borde duga långt med html !

Hemsidans webb-adress för video-klipp är

 

http://karlerik39.no-ip.org/Videogalleri/Videogalleri.htm

 

Men det är på Sydafrika som jag har dagens problem.!

M v h

/Kalle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Nu måste jag besvara mig själv lite grann.

 

Det har nämligen inträffat det som jag är mest bekymrad av allt över, att fel reparerar sig självt.

 

Gick in på W10-datorn och kollade en sak, gjorde en avstickare till den "felaktiga" sidan och konstaterade att allt nu såg bra ut, och det innan jag gjort någonting alls åt det. Om det ska vara på det sättet, så vet man ju aldrig när ett random fel inträffar och det ser ut som kom och hjälp mig. En besökare undrar då säkert vad detta är för smörja som jag presenterar...

 

Får väl se i morgon, när jag loggar in. Då kanske det är ett helt annat fel ? !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kalle Dator1

Jag breddar frågan till hur man kan anpassa storleken på en video till webbsidans storlek, genom att ange ett procentvärde.

Tanken är att olika webbläsare ofta har olika storlek/upplösni, men att videovisningen då automatiskt anpassar sig till sin omgivning.

 

Alla mina försök att anpassa en iframe till olika storlekar på webbsidan resulterar bara i att videon visas delvis dold... Söker någon bättre metod....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...