Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhetskopieras även Windows eller bara filer från filhistoriken


Tomas E
 Share

Rekommendera Poster

På 2019-09-10 på 18:54, skrev Cecilia:

En systemavbildning är en kopia av allt som finns på C:.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/17127/windows-back-up-restore

 

 

Jag undrar om det stämmer. Jag tog en skärmdump som jag skulle använda för att se om det blev en helt ny systemavbildning, dvs om den gamla sparas tillsammans med den nya. Så är nog inte fallet för övrigt, eftersom efter den nya systemavbildningen så hade jag 368 GB ledigt istället för som innan 376 GB. Men när jag sen sökte efter nedanstående bild (den övre av dem) som ligger på (C:) så hittades inte den filen. Den var m a o inte kopierad, vilket gladde mig mycket eftersom jag då kan vara lugn med att jag kan göra systemavbildningar och säkerhetskopieringar med filhistorik oberoende av varandra men spara dem på samma hårddisk.

 

1796251255_Storlekpskerhetskopianinnannysystemavbildning.PNG.34be60308aa13b6ef24954db52203493.PNG

 

image.thumb.png.1403faab41417bc0233099baa85dedae.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-10 på 19:06, skrev bgjo:

Om jag gör en sökning i min skiva för systemavbildning så hittar jag inte filer från program installerade innan avbildningen gjordes. Det begriper jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar med Utforskaren i stället för söker, hur ser det ut då?

Eller kan du söka fram andra filer?

Är inte systemavbildningen i någon sorts komprimerat format (jag har inte använt den så jag har inte kollat utan bara antagit)?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Tomas,

Jag är övertygad om att du får med alla dina program när du skapar en Systemavbildning.

Däremot kan du inte söka eller köra tillbaka enstaka filer eller program, utan här gäller allt eller inget.

Bilden från Utforskaren nedan visar en Systemavbildning jag gjort (för ett tag sedan) på min dator, där de 2 översta posterna visar diskarna C & D. Dessa är visserligen komprimerade i något format (vhdx), men av storleken att döma förutsätter jag att både program och datafiler finns med.

(Har du möjlighet, och har någon oanvänd HD liggande, så prova att köra tillbaka en avbildning till denna.

Glöm bara inte att plocka ur de andra diskarna i datorn, så att enbart "test"-disken finns på plats när du gör detta.) /bgjo

 

image.thumb.png.aae3cae2b4d80fa3347aaaf26cb20fc2.png

image.png

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Fick lite dåligt samvete när jag "stack ut" i mitt förra inlägg, och tog därför tjuren vid hornen och körde en Systemavbildning för att vara hundra på hur det fungerade. Efter att jag kört Systemavbildningen bytte jag systemdisken (C) mot en tom dito (från en SSD till en snurrdisk) och återställde därefter systemet till denna.

Återställningen var en "knubbig" procedur. Det gick inte att återställa en enskild partition eller fil, utan här  gällde också "allt eller inget". I mitt fall har jag en del program och datafiler installerade på D-disken, så därför ingick även denna (D) i avbildningen. Detta gick inte att välja bort då den tydligen ses som en del av systemet.

Startade därefter om datorn (tog lång tid). Alla program och dokument som fanns tidigare, återfanns på den nya disken och var körbara. På grund av att det inte finns några möjligheter att återställa enskilda partitioner och filer etc samt att det var en onödigt omständig procedur att genomföra, skulle jag rekommendera dig att du testar det själv, så att du är bekant med det när det och om det skulle krisa. Titta efter något tredjeparts program, vilka det finns många av. Själv använder jag Acronis True Image, vilket är ett mycket enkelt och kompetent program. Detta kostar några hundringar, men det finns även flera gratisprogram. Lycka till! /bgjo

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev bgjo:

Hej igen,

Fick lite dåligt samvete när jag "stack ut" i mitt förra inlägg, och tog därför tjuren vid hornen och körde en Systemavbildning för att vara hundra på hur det fungerade. Efter att jag kört Systemavbildningen bytte jag systemdisken (C) mot en tom dito (från en SSD till en snurrdisk) och återställde därefter systemet till denna.

Återställningen var en "knubbig" procedur. Det gick inte att återställa en enskild partition eller fil, utan här  gällde också "allt eller inget". I mitt fall har jag en del program och datafiler installerade på D-disken, så därför ingick även denna (D) i avbildningen. Detta gick inte att välja bort då den tydligen ses som en del av systemet.

Startade därefter om datorn (tog lång tid). Alla program och dokument som fanns tidigare, återfanns på den nya disken och var körbara. På grund av att det inte finns några möjligheter att återställa enskilda partitioner och filer etc samt att det var en onödigt omständig procedur att genomföra, skulle jag rekommendera dig att du testar det själv, så att du är bekant med det när det och om det skulle krisa. Titta efter något tredjeparts program, vilka det finns många av. Själv använder jag Acronis True Image, vilket är ett mycket enkelt och kompetent program. Detta kostar några hundringar, men det finns även flera gratisprogram. Lycka till! /bgjo

Du behöver inte ha dåligt samvete, upplevde inget konstigt eller så med ditt inlägg. Jag är tacksam att du provade, har inte möjlighet att göra det själv, inte för tillfället i alla fall. :)

 

Har jag uppfattat det rätt att man alltså kan installera program på andra enheter än den som Windows ligger på? Jag trodde att alla program måste ligga på startskivan. Har det någon betydelse om man kör ett program från en HDD om Windows ligger på en SSD?

 

Learning by doing är en bra metod. ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

9 timmar sedan, skrev Cecilia:

Om du tittar med Utforskaren i stället för söker, hur ser det ut då?

Eller kan du söka fram andra filer?

Är inte systemavbildningen i någon sorts komprimerat format (jag har inte använt den så jag har inte kollat utan bara antagit)?

 

Det ser ut som i bgjo's skärmdump, en massa konstiga filnamn i formatet xml bland annat.

 

En bifråga: Går det att ställa in så att man slipper den här rutan? Den fyller ju ingen funktion eftersom det bara är att klicka på "Fortsätt".

 

1304868497_Rttigheter.PNG.4910ae73342dd1ecc635bff8051a8a2d.PNG

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev Tomas E:

Har jag uppfattat det rätt att man alltså kan installera program på andra enheter än den som Windows ligger på? Jag trodde att alla program måste ligga på startskivan. Har det någon betydelse om man kör ett program från en HDD om Windows ligger på en SSD?

 

Det går bra att installera program på annan partition eller disk än den som Windows finns på. Vanligtvis i alla fall, kanske finns det installationsrutiner som inte tillåter det. Men det ska göras vid installationen, det går inte att bara flytta program mellan partitioner eller diskar (såvida de inte är portabla).

 

Men oavsett platser för installationer så hamnar information om programmen i samma register. Något att tänka på vid systemavbildningar och återställningar, så att innehållet i registret stämmer med alla installerade program.

 

Behöver ett program, eller stora delar av det, ofta läsas in från disken när det används är det väl en fördel om det ligger på en SSD. Annars borde det inte spela någon roll, tycker jag. Andra kanske har mer att komma med i den frågan.


https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.582963/sa-installerar-du-program-i-valfri-mapp

 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...
På 2019-10-01 på 02:08, skrev ChristerE:

Men oavsett platser för installationer så hamnar information om programmen i samma register. Något att tänka på vid systemavbildningar och återställningar, så att innehållet i registret stämmer med alla installerade program.

Efter att ha installerat några program på D:\ kom jag på att det är bättre att skapa en mapp som heter Program och lägga dem i denna. Det enda problem jag stött på var att aliasen inte hittade programmen, men det reparerades halvautomatiskt genom att jag fick förslag på vilken fil som var den rätta och kunde därefter bara klicka OK. Har denna ommöblering skapat oreda i registret eller är registret också uppdaterat i och med detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Systemet, Windows, håller mha Registret reda på var programmen är installerade.

Själv har jag samma struktur på D-disken som på C-disken, dvs D:\Program Files\.. och D:\Program Files (x86)\.. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Tomas E:

Efter att ha installerat några program på D:\ kom jag på att det är bättre att skapa en mapp som heter Program och lägga dem i denna. Det enda problem jag stött på var att aliasen inte hittade programmen, men det reparerades halvautomatiskt genom att jag fick förslag på vilken fil som var den rätta och kunde därefter bara klicka OK. Har denna ommöblering skapat oreda i registret eller är registret också uppdaterat i och med detta?

Kör du en kopia av Windows Systemavbildning, så kommer även de program du installerat på D-disken, med i avbildningen. Det betyder att även D-disken återställs vid en Systemåterställning. Det går mao inte välja vilka diskar man vill återställa vid en Systemåterställning, vilket går att göra med flera 3:e-partsprogram (tex Acronis) /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev bgjo:

Systemet, Windows, håller mha Registret reda på var programmen är installerade.

 

Jo, så är det. Men Tomas har ju flyttat några program efter installationerna. Menar du att systemet även justerade registret då?

 

Några genvägar fixades med hjälp av förslag från Windows, men det har rimligtvis inget med registret att göra.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lär väl inte gå bra att flytta programmen efter att de är installerade, så det förstår jag inte(?). Dessa lär väl i så fall bli svåra att avinstallera. De enda program jag kan se är om det är "portabla" program, då dessa ej installeras. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev bgjo:

Det lär väl inte gå bra att flytta programmen efter att de är installerade, så det förstår jag inte(?). Dessa lär väl i så fall bli svåra att avinstallera. De enda program jag kan se är om det är "portabla" program, då dessa ej installeras.

 

Då är vi överens.

 

Men Tomas beskrev att han flyttat några program och i nästa inlägg skriver du om registret. Det kan tolkas som att registret automatiskt uppdateras i samband med flyttningen av programmen. Själva påståendet stämmer förstås, men jag uppfattar det som ett svar på Tomas fråga och ser en risk med att det kan misstolkas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

18 timmar sedan, skrev bgjo:

Systemet, Windows, håller mha Registret reda på var programmen är installerade.

Själv har jag samma struktur på D-disken som på C-disken, dvs D:\Program Files\.. och D:\Program Files (x86)\.. /bgjo

Kanske bäst då att avinstallera programmen och installera dem på nytt med hjälp av den filstruktur man vill använda, och sen inte ändra något?

 

Frågan är om avinstallationsprogrammet hittar de filer som ska avinstalleras nu när jag möblerat om. Annars är det väl bara att radera program-mappen på D:\? Det är ju den enda mapp med programfiler på den hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev bgjo:

Det lär väl inte gå bra att flytta programmen efter att de är installerade, så det förstår jag inte(?). Dessa lär väl i så fall bli svåra att avinstallera. De enda program jag kan se är om det är "portabla" program, då dessa ej installeras. /bgjo

Jo det gick utan protester att göra nya mappar och flytta programmen till dessa. I övrigt se förra inlägget om ominstallation. Lägger till att jag även kan använda programmen utan problem.

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Tomas E:

Jo det gick utan protester att göra nya mappar och flytta programmen till dessa. I övrigt se förra inlägget om ominstallation. Lägger till att jag även kan använda programmen utan problem.

Möjligt att det går, men är nog inget att rekommendera. Det beror nog på hur programmet är skrivet. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-10-15 på 18:45, skrev bgjo:

Kör du en kopia av Windows Systemavbildning, så kommer även de program du installerat på D-disken, med i avbildningen. Det betyder att även D-disken återställs vid en Systemåterställning. Det går mao inte välja vilka diskar man vill återställa vid en Systemåterställning, vilket går att göra med flera 3:e-partsprogram (tex Acronis) /bgjo

 

Jag har som sagt installerat program på D:\ men den har inte tagits med automatiskt i systemavbildningen som jag är i färd med att göra. Det kan jag välja själv som det ser ut.

image.png.de6e2da7c0b72cb465a80c27c1f57e8a.png

 

Vad jag däremot har gjort tidigare var att jag skapade ett bibliotek med namnet Program i vilket jag placerade mina program som ligger på D:\. Biblioteket Program sparades i filhistoriken, på så sätt går inget förlorat tänker jag.

 

Redigerad av Tomas E
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

37 minuter sedan, skrev Tomas E:

 

Jimage.png.de6e2da7c0b72cb465a80c27c1f57e8a.png

 

Vad jag däremot har gjort tidigare var att jag skapade ett bibliotek med namnet Program i vilket jag placerade mina program som ligger på D:\. Biblioteket Program sparades i filhistoriken, på så sätt går inget förlorat tänker jag.

 

Min D-disk är gråmarkerad och går inte att avmarkera, men det beror förmodligen  på att jag även har flyttat Mina dokument, Bilder, Musik etc, via Plats-fliken på resp. mapp.

Tar tillbaka mitt påstående (men är inte helt säker) och önskar dig lycka till! /bgjo

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 timmar sedan, skrev bgjo:

Min D-disk är gråmarkerad och går inte att avmarkera, men det beror förmodligen  på att jag även har flyttat Mina dokument, Bilder, Musik etc, via Plats-fliken på resp. mapp.

Tar tillbaka mitt påstående (men är inte helt säker) och önskar dig lycka till! /bgjo

Tack!

Det kan vara förklaringen, att om man flyttar de mapparna så blir det så. Jag hoppas också att det är på det viset. Hur som helst är det inget problem med de program jag hittills installerat på D:\ om något av dem inte skulle gå att återställa annat än genom att jag själv installerar om dem. Mycket enklare än att sätta sig in i hur registret fungerar i detalj.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 timmar sedan, skrev Tomas E:

Hur som helst är det inget problem med de program jag hittills installerat på D:\ om något av dem inte skulle gå att återställa annat än genom att jag själv installerar om dem. Mycket enklare än att sätta sig in i hur registret fungerar i detalj.

 

Blir en ominstallation aktuell tror jag du ska börja med att flytta tillbaka filer så att de finns på samma ställe som direkt efter den gjorda installationen. Tror att en avinstallation fungerar bättre då, eftersom registret då rimligtvis stämmer med den gjorda installationen. Tar du bara bort filerna (som du skrev om i tidigare inlägg) blir det förmodligen rester kvar i registret från den tidigare installationen.

 

Är det här en dålig idé kommer förhoppningsvis kommentarer om det.
 

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, skrev ChristerE:

Blir en ominstallation aktuell tror jag du ska börja med att flytta tillbaka filer så att de finns på samma ställe som direkt efter den gjorda installationen. Tror att en avinstallation fungerar bättre då, eftersom registret då rimligtvis stämmer med den gjorda installationen. Tar du bara bort filerna (som du skrev om i tidigare inlägg) blir det förmodligen rester kvar i registret från den tidigare installationen.

 

Lika bra att jag gör det så snart som möjligt alltså, innan jag glömmer hur jag hade organiserat det. ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...