Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Säkerhetskopieras även Windows eller bara filer från filhistoriken


Tomas E
 Share

Rekommendera Poster

Om jag väljer att säkerhetskopiera från Inställningar, tas även Windows med då eller är det bara de filer (och mappar) man väljer att lägga till i filhistoriken?

 

Kan man välja att säkerhetskopiera Windows till en separat hårddisk?

image.png.843080537a32e9c866ba0654164abca6.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vid Säkerhetskopiering med hjälp av Filhistorik sparas endast de filer som anges i Inställningarna, dvs Dokument, Bilder etc. Du kan lägga till egna mappar, men avsikten tror jag är enbart användarfiler.

Vill du däremot kunna återställa hela Windows måste du köra en Windows  Systemavbildning i stället. Med denna kan du återställa hela systemet (Windows) om något fatalt fel erhålles. Detta gör du från Kontrollpanelen enl. nedanstående bild. För att återställa en Systemavbildning skapar du lämpligen en Återställningsenhet mha ett USB-minne eller DVD om du har en spelare för denna.  Lycka till! /bgjo

 

image.png.f63e6fab4f5e968fa1827cd43774f052.png

  • Gilla 2
  • Tack 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-08 på 18:04, skrev bgjo:

Hej,

Vid Säkerhetskopiering med hjälp av Filhistorik sparas endast de filer som anges i Inställningarna, dvs Dokument, Bilder etc. Du kan lägga till egna mappar, men avsikten tror jag är enbart användarfiler.

Vill du däremot kunna återställa hela Windows måste du köra en Windows  Systemavbildning i stället. Med denna kan du återställa hela systemet (Windows) om något fatalt fel erhålles. Detta gör du från Kontrollpanelen enl. nedanstående bild. För att återställa en Systemavbildning skapar du lämpligen en Återställningsenhet mha ett USB-minne eller DVD om du har en spelare för denna.  Lycka till! /bgjo

 

image.png.f63e6fab4f5e968fa1827cd43774f052.png

 

Och här satt jag och väntade på ett e-postmeddelande när någon postat ett svar. Ursäkta min sena ankomst. :blush:

 

Tack! Kom på en sak till. Vid en säkerhetskopia av systemavbildning, sparas även såna filer som tillhör installerade programvaror också? Hittade inget om det vid en snabbtitt i kontrollpanelen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 timmar sedan, skrev Tomas E:

 

Och här satt jag och väntade på ett e-postmeddelande när någon postat ett svar. Ursäkta min sena ankomst. :blush:

 

Tack! Kom på en sak till. Vid en säkerhetskopia av systemavbildning, sparas även såna filer som tillhör installerade programvaror också? Hittade inget om det vid en snabbtitt i kontrollpanelen.

Är inte riktigt säker på att installerade programvaror återskapas men har för mig att det är så. Är länge sedan jag behövde använda denna, men det är mycket hjälp med att få Windows (operativsystemet) återställt när man står där med en obrukbar dator. Användarfilerna sparas lämpligen mha Filhistorik som vi nämnt i tidigare inlägg. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 minuter sedan, skrev Cecilia:

En systemavbildning är en kopia av allt som finns på C:.

https://support.microsoft.com/sv-se/help/17127/windows-back-up-restore

 

Här är ytterligare lite information!

https://answers.microsoft.com/sv-se/windows/forum/all/systemavbildning/7bb1a5c3-0db1-40f4-9c61-a1588ac142e6

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev bgjo:

Är inte riktigt säker på att installerade programvaror återskapas men har för mig att det är så. Är länge sedan jag behövde använda denna, men det är mycket hjälp med att få Windows (operativsystemet) återställt när man står där med en obrukbar dator.

Jo det är sant. Programvaror kan man alltid återinstallera i efterhand, även om det i och för sig kan bli många.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säkerhetskopia av systemavbildning gäller för Windows 7???

 

image.png.642eb85c3fa4223062fe02b1ee957e11.png

 

Så här det ut när man klickar på den där länken.

 

511134584_sk1.png.3231dd107a17f5752f5ef2e722d3221b.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom är det inte samma mappar för kopiering till filhistorik som visas i kontrollpanelen som i inställningarna. I kontrollpanelen finns bara dessa med.

 

image.png.558f22f69a934578896805a1aaf065c2.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-09-10 på 19:06, skrev bgjo:

Orkade inte börja hitta ett användarnamn tidigare så jag kunde inte läsa artikeln. Enligt den så ska det vara precis så som jag vill att det ska vara så jag kör på det. ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort en liten justering. Kom på att det kunde vara bra att ha enbart säkerhetskopian av systemavbildning på en partition och filhistorik på en annan. Funkar det som jag gjort nu tro, att partitionera min 1 TB backup i två delar där den ena ska kopiera (C:) med systemavbildning och den andra ska användas för filhistorik? (1 TB är i och för sig för lite om man ska räkna det totala utrymmet, men än så länge är de inte fullproppade). 

 

Jag valde värdet 256000 på den mindre partitionen, det blev 250 GB tillgängligt men det borde räcka, väl? Annars gör jag om det igen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Skall du skapa en Systemavbildning väljer du i andra steget Skapa en systemavbildning enligt bilden nedan, och inte Säkerhetskopiera eller återställ dina filer. /bgjo

 

image.png.5392bd6802572e873f3e8c4123347478.png

 

 

image.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag missuppfattade dig nog. Det verkar som du har kontroll över skillnaden mellan Säkerhetskopieringen och Systemavbildningen. Dina val av storlek på diskarna verkar rimliga. Storleken på utrymmet för Systemavbildningen blir ju aldrig större än systemdisken, och med valet av storleken på utrymmet för Filhistoriken lär du klara dig ett bra tag med, om du inte har extremt mycket användarfiler. Bra gjort.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev bgjo:

Jag missuppfattade dig nog. Det verkar som du har kontroll över skillnaden mellan Säkerhetskopieringen och Systemavbildningen. Dina val av storlek på diskarna verkar rimliga. Storleken på utrymmet för Systemavbildningen blir ju aldrig större än systemdisken, och med valet av storleken på utrymmet för Filhistoriken lär du klara dig ett bra tag med, om du inte har extremt mycket användarfiler. Bra gjort.

Tack!  Koll och koll, inte riktigt. :D Hade inte upptäckt det här alternativet.

   image.png.6db662343d3d260dcd524a52097a54a7.png

Jag tyckte inte det stämde när jag började fundera på vad som kopieras varifrån och var det läggs osv. Så jag ändrade om partitionen till en enda stor.

 

Men vänta nu. Då måste det ha skapats dels en systemavbildning och sen även en säkerhetskopia av denna i samma veva , korrekt? (Om man gör som jag gjorde och valde säkerhetskopia av systemavbildning).

 

Jag har hur som helst en säkerhetskopia av rubbet, kryssade i alla rutor.

 

Sen funderade jag också på om systemavbildningen och säkerhetskopian av denna uppdateras liksom filhistoriken vid varje säkerhetskopieringstillfälle?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

33 minuter sedan, skrev Tomas E:

Tack!  Koll och koll, inte riktigt. :D Hade inte upptäckt det här alternativet.

   image.png.6db662343d3d260dcd524a52097a54a7.png

Jag tyckte inte det stämde när jag började fundera på vad som kopieras varifrån och var det läggs osv. Så jag ändrade om partitionen till en enda stor.

 

Men vänta nu. Då måste det ha skapats dels en systemavbildning och sen även en säkerhetskopia av denna i samma veva , korrekt? (Om man gör som jag gjorde och valde säkerhetskopia av systemavbildning).

 

Jag har hur som helst en säkerhetskopia av rubbet, kryssade i alla rutor.

 

Sen funderade jag också på om systemavbildningen och säkerhetskopian av denna uppdateras liksom filhistoriken vid varje säkerhetskopieringstillfälle?

Systemavbildningen körs inte automatiskt såsom Filhistoriken, utan denna får du starta när du själv tycker att det behövs en uppdaterig av den. Dessutom kan du bara spara en avbildning till en och samma destination, då den gamla skrivs över. Har du flera externa enheter så kan du spara Systemavbildning till varje enhet (USB-enhet tex). /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5 minuter sedan, skrev bgjo:

Systemavbildningen körs inte automatiskt såsom Filhistoriken, utan denna får du starta när du själv tycker att det behövs en uppdaterig av den. Dessutom kan du bara spara en avbildning till en och samma destination, då den gamla skrivs över. Har du flera externa enheter så kan du spara Systemavbildning till varje enhet (USB-enhet tex). /bgjo

Ok, då ska vi se. I så fall bör jag alltså om proceduren igen. Dvs radera och dela upp hårddisken i de storlekar jag tidigare ställt in, välja Systemavbildning och destination för denna samt ställa in att Filhistoriken sparas på den större partitionen?

 

(Dags att gå till affären, återkommer...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3 minuter sedan, skrev Tomas E:

Ok, då ska vi se. I så fall bör jag alltså om proceduren igen. Dvs radera och dela upp hårddisken i de storlekar jag tidigare ställt in, välja Systemavbildning och destination för denna samt ställa in att Filhistoriken sparas på den större partitionen?

 

(Dags att gå till affären, återkommer...)

Du kan göra hur du vill i detta fall. Jag ser ingen extra säkerhet i att partitionera hårddisken över huvud taget. Trodde du ansåg att detta var mer logiskt. Däremot kanske man kan ifrågasätta lämpligheten i att använda samma destinationsenhet till Filhistoriken och kopian av Systemavbildningen, om denna skulle bli funktionsoduglig av någon anledning. Dock är ju detta bra mycket bättre än att inte ha någon backup.

Hoppas nu inte jag rör till det för dig, utan att du gör det du själv tycker är bäst. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev bgjo:

Du kan göra hur du vill i detta fall. Jag ser ingen extra säkerhet i att partitionera hårddisken över huvud taget. Trodde du ansåg att detta var mer logiskt. Däremot kanske man kan ifrågasätta lämpligheten i att använda samma destinationsenhet till Filhistoriken och kopian av Systemavbildningen, om denna skulle bli funktionsoduglig av någon anledning. Dock är ju detta bra mycket bättre än att inte ha någon backup.

Hoppas nu inte jag rör till det för dig, utan att du gör det du själv tycker är bäst. /bgjo

Jo så var det, att det skulle vara lättare att hålla reda på vad som är vad, samt även att om den gamla skrivs över att inte annan data på säkerhetskopian försvinner i och med det. Men det kanske är ordnat så att en ny kopiering av systemavbilden bara skriver över filer som hör till densamma och inte filer från filhistoriken? Den här bilden tyder på det i alla fall.

image.png.aedd9c0b25a31131d63bbaac2219d338.png

 

WindowsImageBackup borde betyda Systemavbildning, och den ligger i en separat mapp. Lite konstigt är det dock att trots att säkerhetskopian tar upp 341 GB så innehåller mappen för filhistorik bara 6,49 GB, MedialD.bin 1k och de andra mapparna är tomma. Jag antar att större delen av innehållet är dolt, av säkerhetsskäl kanske...

 

Kom under lunchen även att tänka på att jag ju faktiskt har en 256 GB SSD liggandes till ingen nytta (exakt samma storlek som Disk 0) som jag skulle kunna använda för en kopia av systemavbildningen. Det skulle ju som du säger innebära en extra säkerhet, med en separat hårddisk för denna. Ska fundera på det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

36 minuter sedan, skrev Tomas E:

image.png.aedd9c0b25a31131d63bbaac2219d338.png

Mappen WindowsImageBackup skapas både vid Windows Säkerhetskopiering och när man skapar en Systemavbildning (samma mapp), men vid en Säkerhetskopiering sparas även "alla användares användarfiler" (under mappen du markerat i ovanstående bild). Det finns mao inte någon större anledning att köra bägge dessa. Vad jag avsåg var att det kunde vara lämpligt att köra Filhistorik tillsammans med (och) en Systemavbildning, men det avgör man ju själv bara man förstår hur det fungerar. /bgjo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, skrev bgjo:

Mappen WindowsImageBackup skapas både vid Windows Säkerhetskopiering och när man skapar en Systemavbildning (samma mapp), men vid en Säkerhetskopiering sparas även "alla användares användarfiler" (under mappen du markerat i ovanstående bild). Det finns mao inte någon större anledning att köra bägge dessa. Vad jag avsåg var att det kunde vara lämpligt att köra Filhistorik tillsammans med (och) en Systemavbildning, men det avgör man ju själv bara man förstår hur det fungerar. /bgjo

Det som krånglar till det lite är att man kan vara på två ställen och göra inställningar samtidigt. Och sen vet man inte riktigt hur dessa två metoder samarbetar eller om de gör det överhuvudtaget. Om det man ställde in i Windows inställningar stämmer överens med det man gjorde i Kontrollpanelen, när det inte alls är samma utseende och upplägg på båda ställena heller.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 timmar sedan, skrev Tomas E:

Det som krånglar till det lite är att man kan vara på två ställen och göra inställningar samtidigt. Och sen vet man inte riktigt hur dessa två metoder samarbetar eller om de gör det överhuvudtaget. Om det man ställde in i Windows inställningar stämmer överens med det man gjorde i Kontrollpanelen, när det inte alls är samma utseende och upplägg på båda ställena heller.

Ja det är lite rörigt, men Filhistoriken och Säkerhetskopieringen är helt skilda från varandra, även om vissa mappar och filer är desamma. /bgjo

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kommer nästa fundering. Hur blir det månntro om man har ett bibliotek som ser ut att ligga på C men som egentligen ligger på D (Data)? Dvs om man flyttat det till D men öppnar det från C. Om man bara väljer C till en separat hårddisk så kommer ju inte filerna att rymmas om C då innefattar en jättemapp på D. Det borde rimligen vara så att det enbart blir de fysiska enheterna som tas med, att om man inte bockar i rutan för D så tas inget innehåll från den med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, skrev Tomas E:

Då kommer nästa fundering. Hur blir det månntro om man har ett bibliotek som ser ut att ligga på C men som egentligen ligger på D (Data)? Dvs om man flyttat det till D men öppnar det från C. Om man bara väljer C till en separat hårddisk så kommer ju inte filerna att rymmas om C då innefattar en jättemapp på D. Det borde rimligen vara så att det enbart blir de fysiska enheterna som tas med, att om man inte bockar i rutan för D så tas inget innehåll från den med.

Om du flyttat dina mappar (Dokument etc) via platsfliken i mappens Egenskaper så tas dessa med i Filhistoriken automatiskt. I annat fall får du själv lägga till dem. (Se bild).

Även när du skapar en Systemavbildningen, går det att lägga till andra enheter tex D:\-drivern. (Se bild 2 nedan). 

Bild 1.

image.png.c1620f46208828c8c5a3d961b1816ce1.png

Bild 2. (Här är även D:\ markerad, men syns ej i bild. Använd rullisten)

image.png.d7df937d291e9f3653089926e9b94c1a.png

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...