Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Strömsparläge med Windows 10 videoklipp


hans.liljekvist

Rekommendera Poster

hans.liljekvist

Hej!

 

Sedan jag installerade win10 på min fujitsu laptop så kan jag inte längre kontrollera strömsparläget när jag stänger locket och kör via HDMI-kabeln till teven. Datorn går till strömsparläge när den vill känns det som, har gått igenom alla avancerade inställningar som finns (tror jag) för energi, batteri, skärm och ställt alla på "Aldrig". Lik förbaskat så går den till strömsparläge så fort jag lämnar den ett par minuter. Börjar tro att det är en glitch med grafikkortet, Nvidia. Lämnar jag datorn på med ett videoklipp så stänger den inte av naturligtvis, inte heller om jag fjärransluter från min stationära dator. Har kollat laptopens grafikprogram som tillhör Nvidia men hittar inga inställningar för strömsparläge eller batteri inställningar i programmet. Med windows7 Pro gjorde den aldrig så.

 

Misstänker att det helt enkelt är så win 10 kör dubbelt eller tredubbelt så många processer som win7 eftersom fläkten aldrig stängs av, den går hela tiden trots att jag inte gör något på datorn, jag behöver bara starta den. Tror att processorn är väldigt nära överhettning hela tiden och så fort jag slutar använda mus eller tangentbord så stänger den av i överhettningssyfte. Kan det vara så? Det är en i3 processor. Om jag är nära lösningen så undrar jag vilka processer jag kan stänga av i Aktivitetshanteraren för att minska datorns dolda aktiviteter som bara har till syfte synkronisering med Microsoft och till ingen nytta över huvudtaget, tex "Ringa".

 

Det händer inte alltid men oftast när jag ligger i soffan och kollar på ID youtube, jag pausar för att ta en cigg eller det andra och när jag kommer tillbaka är teven svart och laptopen har själv gått till strömsparläge, "ingen videosignal" står det på teven och så trycker jag på vänster usb musknapp så kan jag fortsätta titta. Detta händer bara när laptopens lock är stängt med HDMI kabeln kopplad till teven, som den i princip alltid är. Hade aldrig dessa problem med win7 pro.

 

Någon som känner igen sig, är det något som inte är kompatibelt med win10 eller är det bara utveckling? pc för alla hade en underbar tips och tricks artikel vilka processer man kan stänga av som jobbar i bakgrunden men som inte gör någon nytta, finns det någon expertis om vilka processer man kan stänga i win10 för att spara sin fläkts levnadstid.

 

Jag bara spekulerar men tror faktiskt att det är w10 som får min laptop att gå till strömsparläge på grund av den enorma mängd av data som op kommunicerar i bakgrunden.

 

Någon som känner igen sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag märker inte av att Windows 10 skulle jobba en massa i bakgrunden. Vilka processer är det som i vila tar mycket CPU-tid enligt Aktivitetshanteraren, fliken Processer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du inställt ska hända när du stänger locket? I Energialternativ borde du ha ett sådant val. Jag har angett "Gör ingenting".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
hans.liljekvist

Jag märker inte av att Windows 10 skulle jobba en massa i bakgrunden. Vilka processer är det som i vila tar mycket CPU-tid enligt Aktivitetshanteraren, fliken Processer?

Enligt Aktivitetshanteraren är det ingen onormal aktivitet, 2% på Chrome var det enda jag hittade eftersom den var igång men användes inte till några videoklipp, resten var noll. Däremot är jag inloggad med hotmail konto, inte lokalt konto, kan det påverka? Kopplade ifrån det kontot i Aktivitetshanteraren just nu men ingen skillnad. Vad sjutton är det som gör att fläkten går på 50 till 75 procent hela tiden? Är det helt enkelt en bugg i OS någonstans? Laddade ner Spybot som fanns gratis här på idg men ingen skillnad. Har ingen lust att göra en ominstallation eftersom det tar dagar med alla uppdateringar, vill hellre veta vad problemet är och lära mig något genom att fixa det. Jag provade ladda ner de senaste Nvidia drivrutinerna men får bara svar att jag har de senaste. Förstår om det är obegripligt att svara på, ska fråga Microsoft om de vet om någon bugg eller annat. Anledningen till att jag svarar först två månader senare är att jag försökt analysera datorn med olika program från vänner och bekanta, vi har till och med skrivit ett eget för att försöka ta reda på varför fläkten ständigt är igång men utan resultat, så igår hände det, datorn stängde av sig själv, den var inte het men varm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att strömsparläge träder in , men enligt beskrivningen verkar det som skärmsläckaren startar. Den går att stänga av eller ändra tiden innan den aktiveras.

 

Förutom nvidias grafikkort brukar det finnas Intels som använder I3 processorn. Jag tror dock inte att det finns någon inställning som avhjälper ditt "problem".

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad sjutton är det som gör att fläkten går på 50 till 75 procent hela tiden?

Börja med att kontrollera temperaturerna.

Se de inlägg #7 //eforum.idg.se/topic/352406-behöver-hjälp-med-en-asus-stationär-dator/?p=1678811

för tips hur du skall göra samt återkom med resultaten.

**********************************************************************************

Sedan:

Har den fått in alla Windows uppdateringar samt ev. senaste drivrutiner?

Kör Windows update manuellt:

 

Start > Inställningar > Uppdatering och säkerhet > Windows update

Starta om datorn på uppmaning.

Kör Windows update igen och starta om datorn på uppmaning.

Repetera detta tills det inte finns flera uppdateringar.

 

Blev det nån skillnad?

***********************************************************************************

Hämta och installera senaste drivrutiner till din grafik:

Här hämtar du senaste grafikdrivrutinerna och i förekommande fall även chipset:

Är det AMD grafik  http://support.amd.com/en-us/download

Är det nVidia grafik http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us

Är det Intel grafik http://www.intel.com...ort/detect.html

 

Är du osäker på vilken grafikkortsmodell du har, så kör verktyget för automatiskt detektering och nedladdning av senaste grafikdrivrutin och dess tillverkares kontrollpanel.

  • Starta om datorn

********************************************************************************

 

Försök se vilka processer som tar upp CPU (processor) kraft och annat.

  1. Använd Resursövervakaren för att kontrollera prestanda samt ställa in allt.

     

    Start > skriv bara rakt av resurs > i listan som kommer upp klickar du på 'Resursövervakaren' > Översikt > öppna upp "Processor och diskfönsterna" => Så ser du vilken process/tjänst som arbetar dels processor-intensivast och dels disk-intensivast.

     

    Jag brukar sortera Processor på "CPU" och Disk på "Läser" med lilla pilen nedåt. Det borde kunna ge dig lite koll på vad som körs mest CPU och disk-intensivast.

    Se denna tråds inlägg i# 2 för tips hur du skall göra och hur det kan se ut.

     

  2. Sedan ta en skärmbild med hjälp av Windows inbyggda Skärmklipp verktyget , spara den och posta i ditt nästa svar enligt denna: Guide - Bifoga filer på Eforum
  3. Återkom med resultaten.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...