Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program startar inte


bengt 429
 Share

Go to solution Solved by bengt 429,

Rekommendera Poster

Jag har 2 program som inte startar, iTunes och Garmin Express. Får följande info "Det går inte att hitta filen C:\Program Files\iTunes\iTunes.exe"  Sökvägen till Garmin Express är C:\Program Files (x86) Garmin\Express\express.exe  Båda programmen finns och sökvägarna är riktiga. Försöker starta programmen direkt med iTunes.exe och express.exe, men får samma besked att filen inte hittas. Kör senaste windows versionen, 1903. Har provat med felsäkert läge, men samma resultat. Installerade 1903 förra veckan, men felet fanns redan innan. Står också att mappen är ogiltig.1907099807_Garmin(2).thumb.png.b72a356724f28d6ffdd4a56834c9dfe8.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ett långskott men Program Files heter ju bara Program i en svensk dator så du skulle kunna försöka söka på C:\Program\iTunes\iTunes.exe

 

Även jag installerade 1903 förra veckan :Doch jag har inte upplevt att jag inte kan öppna några program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat C:\Program\iTunes\iTunes.exe med samma resultat. Båda programmen har fungerat förut. För att testa har jag laddat ner flera program med sökväg Program Files och Program Files (x86) och de har fungerat utan problem.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var knepigt. Eftersom programmen har fungerat tidigare tycker man ju att de borde fortsätta med det.

 

Så här skriver iTunes

https://support.apple.com/sv-se/HT204275

och så här skriver Garmin

https://support.garmin.com/en-US/?faq=9G1aJHKuFmAr5AcXDyFS87

Och så här skriver Andre da Costa
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/garmin-express-wont-open/925d427a-67e3-43b9-8863-c9068e0f4634

https://tinyurl.com/y6fjngmx

(samma länk förkortad om du använder annonsblockerare)

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat Andre da Costas förslag som jag skriv in senare i inlägget ovan?

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej. Nej ingen lycka idag heller. Kom en ny programversion idag, men samma problem. Får kontakta garmin support i morgon. Rent generellt har det varit mycket problem med garmins mjuk och hårdvaror ända sen Win 10 lanserades.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte kollat vad det står på alla länkade sidor så du kanske redan har prövat, men många gånger kan det vara bra att avinstallera ett program och ta bort dess programmapp (+ ev. andra mappar man lätt hittar) för att sen starta om datorn och först därefter installera programmet på nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har haft ett snack med Garmin support idag, men det gav inget. Programmet fungerade på deras datorer. Fick tips om att radera garmin filerna i regedit och installera om. Men det blev samma resultat. Dom tipsade också om att skapa en ny användare, vilket jag inte testat ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta blir mer och mer konstigt. Jag skapade ett nytt konto och installerade GE. Och tro det eller ej så fungerade det. Men på mitt vanliga konto blev det samma fel, tills jag av misstag fick två filändelser (exe) på programstartfilen. Då fungerade det av nån outgrundlig anledning. Windows är väl fantastiskt ?Garmin.thumb.png.ab42934cf295bde917daee0786f27fbd.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag offrat allt krut på GE, så iTunes får vänta en stund ? men återkommer med rapport om det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Jag har nu löst problemet med GE och iTunes att jag måste ha två filändelser på programstartfilen (exe.exe) för attt kunna starta programmen. Jag flyttade programmen från normala C:/Program (x86) till "Hämtade filer",men vilken annan mapp som helst fungerar nog, och så voila behövdes inga dubbla filändelser för programstart. Varför det blivit så här kan jag inte förklara. Kanske Win som vill jäklas med mig.

  • Gilla 1
  • Tack 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för att du återkom och berättade hur du löste det! Det kan säkert hjälpa någon annan som råkar ut för samma sak.  exe.exe-metoden är helt ny för mig :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4 timmar sedan, skrev bengt 429:

Jag har nu löst problemet med GE och iTunes att jag måste ha två filändelser på programstartfilen (exe.exe) för attt kunna starta programmen.


Bra att du löst problemet, och trevligt att du berättar om det, som mbgtmari tackade för.


Men dubbla filändelser låter märkligt. Det går att använda flera punkter i filnamnen och då kommer filändelsen efter den sista punkten.


Windows döljer som standard kända filändelser. Jag undrar om du ändrat detta eller om det kan finnas en (till) ändelse du inte ser. Någon åtgärd har förstås löst problemet, men kanske inte handlar om detta exe.exe. Bara några tankar, behöver för min del inte besvaras.


https://www.pcmag.com/encyclopedia/term/41929/double-extension

https://www.howtogeek.com/127154/how-hackers-can-disguise-malicious-programs-with-fake-file-extensions/

https://www.enkelteknik.se/visa-filandelser-filnamnstillagg-i-windows-10

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej dubbla filändelser är nåt nytt för mig också, och då har jag ändå bra datorkunskap. Men man brukar ju finna svar så småningom. Så är det ju inom datavärlden.  Att GE krånglar är jag inte så förvånad över. Deras SW har varit mer lr mindre svajig ända sedan Win10 lanserades. Under en period var det näst intill omöjligt att få mjukvaran att hitta hårdvaran. Man fick dra USB ett antal ggr innan man lyckades. Kontakt med supporten och dom skickade en patch med nya USB drivisar, som fungerade till och från. Enl supporten hade inte alla de problemen, vilket låter konstigt. Men det är väl deras syn på saken. Att iTunes krånglade är ju mer förvånansvärt. Jag har ju, bara för att testa gjort nedladdningar av program som placerats i C:/Program, och dessa har fungerat utan bekymmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dubbla filändelser, double extension (se länk i tidigare inlägg), är en lite missvisande beskrivning kan jag tycka. Det syftar förstås på att en del av filnamnet ser ut som en ändelse, och att den faktiska ändelsen är inställd för att inte visas - "dubbla filändelser". Men egentligen finns det bara en (1) filändelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemen med filändelser beror på att Windows använder den sista filändelsen för att avgöra filtyp. Andra OS använder filhuvudet för att avgöra filtyp. I dem behövs ingen filändelse för att typbestämmningen skall fungera. Filändelserna är till för att människan skall kunna avgöra filtypen. Ett exempel på två filändelser är x.tar.bz2 i linux och unix. Ändelsen .tar anger att filen är ett tar-arkiv och .bz2 att filen är komprimerad med bz2.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet från början var att jag inte kunde öppna programmet. Fick detta felmeddelande (se bild) även när jag försökte starta det direkt från programmappen med "express.exe" så filen finns ju uppenbarligen. Sedan när jag av misstag råkade få dubbla filändelser gick programmet att öppna. Flyttade sedan programinstallationen till "Hämtade Filer" istf "Program (x86)" och då öppnade programmet normalt utan dubbla filändelser. Det enda jag vet av ändringar jag gjort på datorn innan detta fel kom, var att jag hade avinstallerat Avast antivirus plus några 60 dagars utvärderingsprogram från Avast. Men jag har sökt igenom datorn efter spår av Avast som kan finnas kvar, och även i registret, men hittar inga avastfiler. Använder nu Win Defender.Garmin2.thumb.png.df7f3f22ae7256604e66f9849f5873b3.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar allt nu?

I så fall är det mesta ok, men rotorsaken till problemet är inte den lösning du gjort.

 

Precis som fagerja ovan mycket riktigt påpekar; men jag blir brydd när du säger att:
"Kontakt med supporten och dom skickade en patch med nya USB drivisar, som fungerade till och från. "

 

Vad är det för drivrutiner för USB frågar jag då?
Drivrutiner för USB i datorn hanteras av operativsystemet och kommer ursprungligen från valda moderkortstillverkares hårdvaru-tillverkare av USB-styrktreten tex. Intel, AMD,, Realtek, etc. 

Oftast så kommer dessa kommer antingen via tillverkarens supportsida, och/eller via Windows update pga. att tillverkarna av hårdvaran  släpper senaste drivrutin till Microsoft®Update Catalog  efter att ha fått sk. klartecken att dessa uppfyller kraven för WHQL certifiearde drivrutiner (Windows Hardware Quality Labs testing).

Således får man alltid senaste WHQL certifierade drivrutiner via Windows update.

 

I dom fall en drivrutin behövs installeras för att hantera en sk. smartfåne tex. för att läsa av minneskortet eller synkronisera data så beror inte detta på programvaran, utan att dess hårdvara skall kunna identifieras hos värden (host) som denna är ansluten till. tex. mellan dator och ansluten media via USB.port E drivrutin är kort sagt ett sätt för datorn att kunna konfigurera och ge order till en ansluten enhet.

 

Men att en programvaru-tillverkare har egna drivrutiner för datorns USB-hårdvara har jag aldrig hört talas om.

Mvh

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...