Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Adobe Photoshop Elements 2019


Torgny
 Share

Rekommendera Poster

Hej, jag har problem med att installera APE 2019.

 

Det gäller en dator som inte är ansluten till internet. Jag har ca 20.000 naturfoton och flera hundra naturfilmer som jag själv har tagit eller spelat in och vill därför, nästan till varje pris undvika virus eller annat "elände"

Operativsystemet är Windows 7, 64-bit.

Redan nu finns Adobe Photoshop Elements 13 installerat.

Det nya programmet är köpt på DVD för att jag inte skall behöva koppla upp mig.

 

Kort beskrivning av förloppet.

Sätter i skivan och "kör"  autoplay.exe

Får upp rutan med User Account Control och väljer JA

Nästa ruta har rubriken Adobe Photoshop Elements 2019 och där väljer jag INSTALL ADOBE PHOTOSHOP ELEMENTS 2019

Därefter får jag upp meddelandet: The installation can´t continue as the installation file may be damaged. Download the installation file again.

 

Jag har provat att installera programmet på en annan dator och det verkar fungera. Jag skriver VERKAR för att jag inte velat fullfölja installationen då jag inte vet om jag får installera programmet på två datorer men för mig ser det alltså ut som problemet snarare är datorn än dvd´n eller programmet.

 

Finns det någon som kan ge mig en rimlig förklaring och helst också en lösning på mitt problem

 

Tacksam för hjälp  /  Torgny

 

 

Jag har nu konstaterat att programmet på DVD-skivan går att installera på andra datorer.

Jag har kopierat skivans innehåll till ett USB-minne och försökt att installera Photoshop från det. Det fungerar inte heller.

Alltså är det inte DVD-läsaren som är felet.

 

Den dator det gäller har inte varit uppkopplad mot internet sedan 2016 och ingen programvara är därför uppdaterad.

Kan problemet förorsakas av Win 7,  64bits,   Service Pack 1 installerat 2016 och inte uppdaterat?

 

/Torgny 

 

 

Redigerad av Torgny
Tillfört ny information
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

47 minuter sedan, skrev Torgny:

Jag har provat att installera programmet på en annan dator och det verkar fungera. Jag skriver VERKAR för att jag inte velat fullfölja installationen då jag inte vet om jag får installera programmet på två datorer men för mig ser det alltså ut som problemet snarare är datorn än dvd´n eller programmet.

 

Om programmet inte går att installera på den dator du tänk ha det, men du kommer längre med installationen på en annan dator, testa att fullfölja på den datorn då, går det fullt ut, då vet du att det är något fel på den andra datorn, att spelaren troligen inte kan läsa skivan på rätt sätt. Om du har testat flera gånger och det ändå inte går, så är det troligen på den spelaren.

Du kan ju ändå testa att använda en rengöringsskiva för spelaren, kan hjälpa med lite tur.

 

Nej, du kan inte, ha programmet på två datorer samtidigt, om inte licensen säger så.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev Torgny:

Redan nu finns Adobe Photoshop Elements 13 installerat. 

Det kanske uppstår konstigheter om man har två versioner av ett program installerade samtidigt eller försöka installera den nya versionen utan att avinstallera den gamla. Man kan nog inte räkna med att en ny version har stöd för att avinstallera en fem år gammal version.

 

1 timme sedan, skrev Torgny:

Jag skriver VERKAR för att jag inte velat fullfölja installationen då jag inte vet om jag får installera programmet på två datorer

Så länge som du inte skriver in licensnumret på den dator där du inte ska använda programmet så är det nog inte något problem eftersom Adobe har 30 dagars pröva-på-period.

https://helpx.adobe.com/download-install/using/download-install-photoshop-elements.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det ska fungera att ha två olika versioner samtidigt, om man har licens för fler. På samma sätt som att man kan ha två olika versioner av Office på samma dator.

Visst kan det krångla, men det är ovanligt.

 

Men @Torgny kan gott testa ändå att fullfölja installationen på andra datorn, just för att bekräfta att skivan fungerar. Fungerar inte skivan på den andra heller, kanske det är läge att reklamera denna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle ha börjat med att kopiera in filerna från skivan till en mapp på disken. Fungerar det så är det troligen inget fel på DVD-läsaren.

Sedan starta installationen från mappen på disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det någon som vet om det finns något hinder för att kopiera över Adobe Photoshop från DVD´n till ett USB-minne. Om det fungerar skulle jag ju kunna använda en annan dator för detta och sedan installera Adobe på den "rätta" datorn. Är det DVD-spelaren som krånglar tycker jag att detta borde fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

40 minuter sedan, skrev Torgny:

Är det någon som vet om det finns något hinder för att kopiera över Adobe Photoshop från DVD´n till ett USB-minne. Om det fungerar skulle jag ju kunna använda en annan dator för detta och sedan installera Adobe på den "rätta" datorn. Är det DVD-spelaren som krånglar tycker jag att detta borde fungera.

 

Inget hinder för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att Adobe har ändrat på sitt tänk idag och tillåter detta, historiskt så har det funnit kopieringsskydd för vissa programvaror för att kunna kopiera skivor till andra medier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som kopieras är ju bara installationsfilerna, något som även skulle gå att ladda ner men som Ts valt att inte göra.

På 2019-03-27 på 16:37, skrev Torgny:

Det nya programmet är köpt på DVD för att jag inte skall behöva koppla upp mig.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Adobe har haft DRM skydd tidigare på DVD och därmed omöjliggjort att kopiera av skivan till disk.

Hur det är i dag kan jag inte säga eftersom jag använt digital nedladdning av deras programvaror under dom senaste 10-åren.

 

Men hur som helst spelar det ingen roll.

Du har en dator som inte är uppkopplad, men du kanske har en annan dator tillgänglig som är uppkopplad?

 

I så fall hämtar du ned hela Adobe Photoshop Elemets paketet härifrån och sedan överför du detta via USB-pinne eller USB-disk till den andra datorn och påbörjar installationen.

https://helpx.adobe.com/se/download-install/kb/photoshop-elements-downloads.html

 

Direkt där i början så kommer installationsprogrammet att fråga efter aktiverings-nyckel eller om du vill köra en 30-dagars prövo tid.

Där knappar du in din licensnyckel och installerar.

 

Det du går miste om sedan är alla Adobe uppdateringar, men även dessa kan man manuellt ladda hem från en annan dator och överföra och sedan köra dess Setup.exe för Adobe uppdatering, inga problem ( i vart fall inte som jag haft tidigare)  - i fall man har ett Adobe login-konto -  vilket jag starkt rekommenderar att man skapar och det är helt gratis.

Mvh

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...