Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Styva Seasonic PSU-kablar + en liten ESD-fråga...


Zimbraight

Rekommendera Poster

Hej alla tålmodiga e-forumsexperter, skulle vara mycket tacksam om ni kunde besvara dessa frågor... :)

 

CPU: Ryzen 2700x (+ Noctua NH-D15)
GPU: Sapphire Radeon RX Vega 64 Nitro+
PSU: Seasonic Focus Plus Gold 750 W
RAM: G.Skill Ripjaws V Black DDR4 3200MHz 2x8GB (F4-3200C14D-16GVK)
MB: ASUS ROG Crosshair VII Hero X470

CHASSI:be quiet! Silent Base 601 orange
- Fläktar: 4xNF-A14 PWM
LAGRING: WD Black WD1003FZEX 64MB 1TB) + SDD:Samsung 860 EVO 500GB
SKÄRM:ViewSonic XG2402 24" FHD

 

1. Hur mycket törs man böja den styva "sleevade" Seasonic PSU-kabeldelen? Jag vill nämligen inte råka förstöra "innehållet" i kabeln eller utsätta moderkortskontakterna för onödiga påfrestningar...det är bl.a. CPU-kablarna som ger mig huvudbry...
- Eller är det bättre att man böjer i närheten av kontakterna dvs den del av kabeln som är "osleevad"?

2. Hur är dessa Seasonic PSU-kablar konstruerade egentligen...har de "inline-capacitors" monterade som ett "pärlhalsband" under den svarta "sleeven" eller sitter de ihopsamlade i en "klump/bula" under "gummikrage/krympslangs-delen" på kabeln och resten av "sleeven" är "böjbar"???

3. Kan jag vänta med att sätta fast CPU-kablarna i PSU tills jag har monterat Moderkortet i chassit dvs CPU-kablarna sätts först fast i Moderkortet och SEN I PSU?

---

4. Då "Moderkortsplåten" verkar vara isolerad från resten av chassit undrar jag om man kan skruva dit några extra "distans"skruvar i skruvhålen för hårddiskvaggorna till höger på "Moderkortsplåten" , som fästen för ev. ESD-skydd som tillägg till det ESD-skydd som fästs i den yttre delen av chassit?

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Du kan böja kablarna och du gör det nära kontakten.

2. Kan jag inte svara på. Kan inte se heller att det har någon betydelse.

3. Du ansluter kablarna till PSU först.

4. Nej. Du använder bara så många distanser som det finns hål på moderkortet.

 

Det är ett bra chassi och bra PSU du har. Gott om utrymme. Försök att dra kablarna på baksidan av chassit och sedan fram genom de gummerade hål som finns. På så sätt får du bättre ventilation i chassit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2 timmar sedan, skrev vertpre:

1. Du kan böja kablarna och du gör det nära kontakten.

2. Kan jag inte svara på. Kan inte se heller att det har någon betydelse.

3. Du ansluter kablarna till PSU först.

4. Nej. Du använder bara så många distanser som det finns hål på moderkortet.

 

Det är ett bra chassi och bra PSU du har. Gott om utrymme. Försök att dra kablarna på baksidan av chassit och sedan fram genom de gummerade hål som finns. På så sätt får du bättre ventilation i chassit.

 Hej har förtydligat fråga 4 :)...tack ändå för att du försökte svara på mina frågor...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På 2019-02-04 på 22:13, skrev Zimbraight:

 Hej har förtydligat fråga 4 :)...tack ändå för att du försökte svara på mina frågor...

Citat

4. Då "Moderkortsplåten" verkar vara isolerad från resten av chassit undrar jag om man kan skruva dit några extra "distans"skruvar i skruvhålen för hårddiskvaggorna till höger på "Moderkortsplåten" , som fästen för ev. ESD-skydd som tillägg till det ESD-skydd som fästs i den yttre delen av chassit?

Absolut icke!

Det får du inte göra, eftersom det kan skada elektroniken vid mekaniskt och sedan elektriskt genombrott via kretskortets skyddslack och då är du illa ute.  Kortsluta kretskortets kopparbanor brukar leda till problem.

om inte ett direkt föstörnade av moderkortet - och detta beror endast på kortslutning och inte ESD.

Detta har inget med ESD- att göra som du tror.

Moderkortsdistanserna måste enbart vara iskruvade mot chassit och endast via dom särskilda hål på moderkortet som är avsedda för detta!

 

Du har missuppfattat det med ESD-skydd.

Se denna Eforum tråd ang. ESD: Ta bort damm i en stationär dator

Och läs alla inläggen, för dom flesta handlar om ESD.

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att Zimbraights fråga 4 missuppfattas, trots förtydligande.

 

Jag tolkar frågan så här:

 

Zimbraight vill, med arbete på/i datorn kunna ansluta ett ESD-armband. Klämman kan man fästa någonstans på chassiet av metall.

I det här fallet tycks den del av chassiet som moderkortet sitter på vara isolerat från resten av chassiet.

Zimbraight vill då kunna fästa klämman någonstans på denna isolerade del. (OBS fortfarande min tolkning av detta)

Eftersom det inte finns något bra ställe för detta funderar Zimbraight på att fästa någon pryl av metall, ex. en distansskruv (glöm 'distans' i resonemanget) i ett "ledigt" hål, på den isolerade plåten, som egentligen är avsedd för en hårddiskvagga.

På 2019-02-04 på 16:20, skrev Zimbraight:

som fästen för

 

Som jag ser det är det inget hinder för det. Moderkortet ligger knappast an mot den (distans)skruven.

Dock är väl en distansskruv ganska dålig på att hålla en krokodilklämma på plats. Åtminstone de distansskruvar jag tänker på. Men med en skruv med stor skalle i den distansen borde funka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, skrev Mikael63:

Tror att Zimbraights fråga 4 missuppfattas, trots förtydligande.

 

Jag tolkar frågan så här:

 

Zimbraight vill, med arbete på/i datorn kunna ansluta ett ESD-armband. Klämman kan man fästa någonstans på chassiet av metall.

I det här fallet tycks den del av chassiet som moderkortet sitter på vara isolerat från resten av chassiet.

Zimbraight vill då kunna fästa klämman någonstans på denna isolerade del. (OBS fortfarande min tolkning av detta)

Eftersom det inte finns något bra ställe för detta funderar Zimbraight på att fästa någon pryl av metall, ex. en distansskruv (glöm 'distans' i resonemanget) i ett "ledigt" hål, på den isolerade plåten, som egentligen är avsedd för en hårddiskvagga.

 

Som jag ser det är det inget hinder för det. Moderkortet ligger knappast an mot den (distans)skruven.

Dock är väl en distansskruv ganska dålig på att hålla en krokodilklämma på plats. Åtminstone de distansskruvar jag tänker på. Men med en skruv med stor skalle i den distansen borde funka.

Aha.

Ja så kan det vara och jag ber naturligtvis om ursäkt att jag missuppfattade allting.

Ett datorchassi brukar ofta vara eloxerat (aluminium) eller lackat, ibland båda delarna och att hitta ett lämpligt ställe att fästa ESD-handledsbandet kan ibland vara en utmaning.

Men, du kan alltid ta och fästa i en skruv på baksidan för chassits "öppningar" för tex. grafikkort.

 

Det kan du garanterat hitta en lämplig skruv att fästa krokodilklämman i annars bara lossa lite på en av skruvarna så krokodilklämman får fäste.

Mvh :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

@Mikael63Tack för informationen samt din utmärkta tolkning av min fråga...?

@FlyfishermanTack för info... ?

 

Om jag förstår saken rätt, efter att ha varit inne och läst på diverse sajter/forum om ESD-säkerhet, så är kombinationen Kontorsstol + "Plastlaminat-golv" + låg luftfuktighet + Datorbygge = Dåligt!!!...

 

Jag kommer sitta vid mitt skrivbord(träskiva) när jag monterar ihop datorn...Så jag undrar därför, efter att ha "konsulterat" diverse triboelektriska serier/skalor, om det är bättre/säkrare att sitta på en trästol och använda en stor kartongbit som "golvmatta" när jag monterar ihop datorn?

 

PS: ...Kommer även att använda bomullskläder samt ESD-handledsband+ESD-matta+ESD-skruvmejsel! DS!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...