Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Behöver jag ett ESD-armband om jag har en ESD-matta?


Willa
 Share

Rekommendera Poster

Hej @Willa och välkommen till Eforum.

 

Det enkla svaret är ja.

Kortfattat brukar man börja med att ha ett ESD-armband.

Vill man sedan utöka sin ESD-utrustning, så fortsätter man gärna med en ESD-bordmatta, som du har då. För att sedan sluta med en ESD-golvmatta. Och dessa kopplar man sedan ihop.

Helst ska du dessutom koppla in golvmattan i ett jordat eluttag, via en speciell stickkontakt avsedd för detta, då får du en sluten ESD slinga.

Exempel på kontakt.

 

https://www.kjell.com/se/produkter/dator-natverk/natverk/installationsmateriel/esd-antistat/jordanslutningspunkt-for-esd-matta-p40688

 

 

Så jag tycker du bör kosta på dig ett armband också som du kopplar med bordsmattan.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Citat från citatet då:

Citat

Det viktiga är att den som reparerar, liksom arbetsbordet, datorn och verktygen, har samma potential.

Samma potential blir det om man ansluter armbandet till datorn.
(Om det nu var dator-meckande som avsågs men jag tolkar trådens fråga som att så är fallet)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan i tråden var ju om det behövdes ett armband, även om det finns en matta, och då är ju svaret ja. Armbandet kopplas då ihop med mattan, och normalt för hemmabruk så räcker det. Övrigt handlar mest om vad man brukar ha när det gäller åt det yrkesmässiga hållet.

 

Så fick jag lära mig, när jag utbildade mig inom ESD, det är ett antal år sedan, men kunskapen om hur det fungerar är ju inte mindre viktigt idag. Så för @Willa räcker det med ESD-mattan ihopkopplad med ett armband.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share

×
×
  • Skapa nytt...